Snackistråd eget stall/gård del 2

En kompis ridbana kostade runt 400 000 🙈 Ungefär samma storlek som du nämner. Helt vansinnigt. Så mycket skulle jag aldrig bygga en ridbana för. Vi har räknat på att landa runt 70 000 och jag tror det kommer räcka :) Vi fick grävningen billigt då han som grävde känner min pappa sen måååånga år tillbaka.

Maken har semester nu så jag har gett honom i uppdrag att få till en dag som passar att få hit grus. Ev tar vi hit grävmaskinisten igen så får han plana ut allt. Längtar efter att ha grunden helt klar så kan vi börja fylla med topplager sen. Kommer fylla lite då och då pga ekonomi och att jag inte vill fylla för mycket och riskera ett topplager jag inte är nöjd med.

Jag förstår ju att det är dyrt och det kan säkert vara värt för vissa och på vissa markförhållanden krävs det ju extra dränering etc. Så att en ridbana kan kosta nästan hur mycket som helst är ju ändå rimligt. Men jag kommer inte lägga så mycket pengar. Då kan jag lika väl rida bort till ridhuset. Det känns inte skäligt för mitt egna privata bruk hur mycket jag än vill ha en ridbana hemma :)

Där den planeras ligga är det torrt och väldränerat redan innan. Det var inte ens blött på marken i höst/vinter när det hade regnat konstant med hundratals millimeter månad efter månad. Så jag hoppas vi ska kunna göra en enklare bana med endast dränering via lutning på banan och diken runt om. Allt handlar ju om ambitionsnivå såklart. Jag måste inte kunna rida om det regnat konstant i en vecka. Är den lite blöt då så är den. Jag kan leva med det! Så jag behöver helt enkelt hitta någon som kan tänka sig att göra en ridbana som passar med min ambitionsnivå! :D och som vanligt undrar jag alltid vart alla andra får sina pengar ifrån... 😅
 
Jag förstår ju att det är dyrt och det kan säkert vara värt för vissa och på vissa markförhållanden krävs det ju extra dränering etc. Så att en ridbana kan kosta nästan hur mycket som helst är ju ändå rimligt. Men jag kommer inte lägga så mycket pengar. Då kan jag lika väl rida bort till ridhuset. Det känns inte skäligt för mitt egna privata bruk hur mycket jag än vill ha en ridbana hemma :)

Där den planeras ligga är det torrt och väldränerat redan innan. Det var inte ens blött på marken i höst/vinter när det hade regnat konstant med hundratals millimeter månad efter månad. Så jag hoppas vi ska kunna göra en enklare bana med endast dränering via lutning på banan och diken runt om. Allt handlar ju om ambitionsnivå såklart. Jag måste inte kunna rida om det regnat konstant i en vecka. Är den lite blöt då så är den. Jag kan leva med det! Så jag behöver helt enkelt hitta någon som kan tänka sig att göra en ridbana som passar med min ambitionsnivå! :D och som vanligt undrar jag alltid vart alla andra får sina pengar ifrån... 😅

Känns som vi tänker lika :D Jag älskar att träna med mina hästar men dom kommer inte ridas på ridbanan varje dag, varje vecka, året runt utan kanske 2-3 dagar max och resten ut för det är att träna ute i naturen jag gillar bäst. Men jag saknar att kunna nöta detaljer, jobba bommar i alla gångarter, löshoppa, löslongera osv :) Sen så är den ju bara för privat bruk, inte massa andra som ska hit och rida på den utan det är jag och min familj som ska ha den.

Vår ridbana ligger också där det redan är bra dränerat naturligt så jag hoppas det räcker med de dräneringsrör vi kommer lägga ner och att det blir som diken runt då allt material är på :)
 
@Miiikaela_ Du känner ingen med grävare som bara kan hjälpa till att schakta av?

Min ridbana tog vi bort matjorden på. Den sluttar lite i vanliga fall så behövde inte tänka så mycket på detta. Fick visserligen spränga bort en del sten men om man inte har sjukt mycket berg och sten såsom vi hade ska man inte behöva göra så mycket mer. Jag hade fin sand under matjorden.

Året därpå så införskaffade vi lite material och fyllde på med. Nu efter 10 år så måste jag göra det igen.

Iår är även första året då jag la in lite dränering på ridbanan längst ned då den varit lite väl blöt.

Vi hyrde in hjälp för att schakta av + gjorde lite annat 7 000,- (skulle jag be någon idag så hamnar det säkert runt 10-15)
Material 9 000,-
Vi satte upp enkelt hagstaket runt om (grannarna ville detta då de kom över med deras shettisar/barn och ville ha det inhägnat.

Man kan komma långt själv. Alternativt be o offert bara för att schakta av.
 
@Miiikaela_ Du känner ingen med grävare som bara kan hjälpa till att schakta av?

Min ridbana tog vi bort matjorden på. Den sluttar lite i vanliga fall så behövde inte tänka så mycket på detta. Fick visserligen spränga bort en del sten men om man inte har sjukt mycket berg och sten såsom vi hade ska man inte behöva göra så mycket mer. Jag hade fin sand under matjorden.

Året därpå så införskaffade vi lite material och fyllde på med. Nu efter 10 år så måste jag göra det igen.

Iår är även första året då jag la in lite dränering på ridbanan längst ned då den varit lite väl blöt.

Vi hyrde in hjälp för att schakta av + gjorde lite annat 7 000,- (skulle jag be någon idag så hamnar det säkert runt 10-15)
Material 9 000,-
Vi satte upp enkelt hagstaket runt om (grannarna ville detta då de kom över med deras shettisar/barn och ville ha det inhägnat.

Man kan komma långt själv. Alternativt be o offert bara för att schakta av.

Ja alltså egentligen kan ju min pappa göra det bara vi hyr en maskin. Det är det att han egentligen inte vill då han anser att det ska göras ordentligt av någon som gör det professionellt. Men det är ju absolut ett alternativ. Tanken nu är att kolla med de företag som ligger alldeles i närheten vad de skulle ta för schaktning och eventuellt schaktning + fördelning och utläggning av bärmaterialet för det känner jag är svårt att få jämt. Resten kan vi ju fördela, padda och kratta själva :) så det är väl steg 1. Vi hade ju inte tänkt börja riktning än ändå egentligen men det hade varit skönt att ha en plan och få det schaktat och på med duk och bärlager under sommaren när det är torrt!
 
Ja alltså egentligen kan ju min pappa göra det bara vi hyr en maskin. Det är det att han egentligen inte vill då han anser att det ska göras ordentligt av någon som gör det professionellt. Men det är ju absolut ett alternativ. Tanken nu är att kolla med de företag som ligger alldeles i närheten vad de skulle ta för schaktning och eventuellt schaktning + fördelning och utläggning av bärmaterialet för det känner jag är svårt att få jämt. Resten kan vi ju fördela, padda och kratta själva :) så det är väl steg 1. Vi hade ju inte tänkt börja riktning än ändå egentligen men det hade varit skönt att ha en plan och få det schaktat och på med duk och bärlager under sommaren när det är torrt!

Min ridbana har ingen duk. Materialet vi la på har ändå hållt i 10 år utan att försvinna men då var ju grunden bra på min.
 
Vilken lyx!

Häromkring är grävare jättedyrt så vi lär behöva gräva själva med en minigrävare eller nått... Och lerjord så inget hopp om fin sand här inte 😅
Kommer börja med en gräsbana av något slag :)

Gräv ett dike runt om gräsbana så har du en härlig gräsbana istället :D

Nä men vi hade tur även om det nte kändes som det när vi började. Vill inte ens veta hur mycket sten vi plockat bort. Tror vi borrade ca 100 hål för att spränga och jaghar fortfarande en jäkel i ett hörna som hotar komma fram :rofl:

Här hade vi även kört med stenharv x antal ggr
6388_123563066818_5303547_n.jpg
6388_123563061818_3970263_n.jpg


6 lastbilar med material och här ser ni grundmaterialet inte så stor skillnad på det jag la på
34263_408030226818_2189203_n.jpg



o
 
Min ridbana har ingen duk. Materialet vi la på har ändå hållt i 10 år utan att försvinna men då var ju grunden bra på min.

Jag tror tyvärr inte vi har riktigt samma goda förutsättningar även om det dränerar bra naturligt på platsen. Så duk är nog ett måste men vi får se vad det blir. Jag är ju inte proffs själv så man vet aldrig. Men "grannen" kommer ut och kikar i början på nästa vecka. Fick uppfattningen av att han var mycket mer öppen för lösningar och möjligheter. Han bor bara någon km bort så han ville hellre komma förbi än att spekulera i kostnad. Företaget har gjort många ridbanor och flera i området så det finns säkert någon vi kan åka och kolla på och både han och hans sambo verkar hålla på med hästar. Så hoppet lever än!
 
Nu är det inte mycket kvar av takbytet och igår och idag slår vi gräs så blir inkörning i helgen :D ska bli så skönt när dom två grejerna är klara! Känns extra bra att det kommer vara färdigt innan semestern så att vi kan lägga tid på roligare grejer då. En kattgård ska byggas och förhoppningsvis en rundkorall 🤪 Nä just det.. Vi har några 100kg honung att slunga också... 🙄
 
Vilken lyx!

Häromkring är grävare jättedyrt så vi lär behöva gräva själva med en minigrävare eller nått... Och lerjord så inget hopp om fin sand här inte 😅
Kommer börja med en gräsbana av något slag :)
Jag funderar på att använda en lite större yta till det. Eller snarare vill ha en större utebana men det lär kosta multum då det kommer krävas mycket dränering troligen. Ena sidan är mot ett stort dike så på så vis blir det lite dränering ändå.
Men sen allt annat.
Hur funkar en gräsbana då? Den går nog inte att rida på så lång tid under året. Tänker tillsvidare iaf som komplement.
 
Jag funderar på att använda en lite större yta till det. Eller snarare vill ha en större utebana men det lär kosta multum då det kommer krävas mycket dränering troligen. Ena sidan är mot ett stort dike så på så vis blir det lite dränering ändå.
Men sen allt annat.
Hur funkar en gräsbana då? Den går nog inte att rida på så lång tid under året. Tänker tillsvidare iaf som komplement.

Gräsbanorna fungerar nog lite olika beroende på belastning och hur bra bevuxen den blir. Jag är ju ensam i mitt stall än så länge och kommer inte använda banan varje dag, så allt för leriga och blöta dagar får jag nog rida någon annan stans helt enkelt.
På våren och sommaren tycker jag gräsbanor kan vara väldigt trevliga, de dammar ju inte. Vinter lär bli ungefär samma som grus om det snöar och något bättre om det fryser, inbillar jag mig. Får testa och utvärdera! Men belastning är nog en stor del av kakan.
 
Vi har också tänkt göra en enkel paddock, men vi har sandjord med en snäll granne som hjälper till. Vi kommer börja med att skrapa, lägga duk och sedan fylla på med stenmjöl. Blir ett rejält staket dock, vill ha extra högt på en långsida + kortsida och testa att sätta vindnät.
Dike runt om.

Så nöjd än så länge med det vi sått in (skrivit det förut) med olika sorters gräs + örter, har funderingar på att sätta lite nyponbuskar för ponnyerna tycker det är mumsigt.
 
Maken har semester och idag har han kört bort högarna med skit i hagen så nu är det rent och fint :love:

Såg häromdagen att jag behöver gå med röjsågen under tråden också. Men just nu är så hett så det skulle jag aldrig palla. Ska bli lite svalare nästa vecka så kanske smyger igång med det då och tar det i etapper. Är rätt mycket att gå runt och jag är rädd om ryggen.
 
Maken har semester och idag har han kört bort högarna med skit i hagen så nu är det rent och fint :love:

Såg häromdagen att jag behöver gå med röjsågen under tråden också. Men just nu är så hett så det skulle jag aldrig palla. Ska bli lite svalare nästa vecka så kanske smyger igång med det då och tar det i etapper. Är rätt mycket att gå runt och jag är rädd om ryggen.

Vi hade behövt gå igenom stora delar av sommarhagen med en röjsåg för alla trädskott och skit... hej hej evighetsgöra. Men det hade gjort betet gott. 😅 så var det dom där hektaren skog vi har också... tror jag behöver sluta jobba heltid. :D
 
Nu har vi en plan för fortsatt arbete med ridbanan! Maken har precis beställt ett lass med singel som ska ligga på dräneringsrören och det kommer ikväll. Så vi tänkte få de två sista stolparna till staketet på plats och lägga duk, dränering och singel på lördag :) Sen kan bärlagret komma när som helst. Han som ska köra åt oss kan ju bestämma lite själv om han tar ett par lass då och då under nästa vecka eller hur han gör. Vi kör nog ut det mesta själva ändå så vore kanske bra om han kom med ett par lass per dag, typ, så det inte är 12 lass samtidigt som vår stackars traktorn ska orka med 😂
 
Vi har också tänkt göra en enkel paddock, men vi har sandjord med en snäll granne som hjälper till. Vi kommer börja med att skrapa, lägga duk och sedan fylla på med stenmjöl. Blir ett rejält staket dock, vill ha extra högt på en långsida + kortsida och testa att sätta vindnät.
Dike runt om.

Så nöjd än så länge med det vi sått in (skrivit det förut) med olika sorters gräs + örter, har funderingar på att sätta lite nyponbuskar för ponnyerna tycker det är mumsigt.

Intressant tanke med vindnät! Du får utvärdera sen :)
 
Vi har också tänkt göra en enkel paddock, men vi har sandjord med en snäll granne som hjälper till. Vi kommer börja med att skrapa, lägga duk och sedan fylla på med stenmjöl. Blir ett rejält staket dock, vill ha extra högt på en långsida + kortsida och testa att sätta vindnät.
Dike runt om.

Så nöjd än så länge med det vi sått in (skrivit det förut) med olika sorters gräs + örter, har funderingar på att sätta lite nyponbuskar för ponnyerna tycker det är mumsigt.
Vindnät? Hur sätter du det? Hur högt?
 
Alltså varje höskörd så tänker jag, vad håller vi på med egentligen? 🥵 vi kör in betydligt mer än vad vi själva behöver och säljer det mesta. Men vettefan om det är värt det alltså.. Jag och gubben klarar ju inte själva inkörningen ensamma utan får betala några vänner som hjälper till, sen diesel och snören på det och slitage på maskiner.
Och vilket jäkla slit det är i värmen, gubben har ju dessutom ett ganska tungt heltidsjobb(jag är just nu föräldraledig) utöver.
Visst, man får ju en hel del betalt för det man säljer.. Men när det är 30 grader varmt och man ser honom stressa halvt ihjäl sig så vettefan om det som blir kvar till våra plånböcker är värt det.. Känns som att det skulle kännas väldigt skönt att bara köra in dom typ 300 småbalarna vi själva behöver till våra små ponnier, det skulle vi klara själva🙄 arrendera ut resten och få in pengar den vägen istället..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 459
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp