Snackistråd eget stall/gård del 2

Hur går det för alla?

Här står det ganska så still, bestämdes att vi ska ha firma som kommer i augusti för att göra hagar, så mina hästar hämtas hem efter det.
Golvet på logen håller på att bytas ut, ny öppning för att kunna lyfta in höet utifrån + att den gamla skorstenen som funnits där har rivits. Tvättats tak och byts till panel på något enstaka ställe, annars är det eternitplattor som ska tvättas och målas. Alla dörrarna har målats och blivit så snygga!
Nästa vecka ska vi träffa en kille för att diskutera paddock, är lite tudelad, vi vill göra ganska basic, annars blir det för mycket pengar, men har fått höra på så många håll nu att det inte kommer bli bra.
 
Hur går det för alla?

Här står det ganska så still, bestämdes att vi ska ha firma som kommer i augusti för att göra hagar, så mina hästar hämtas hem efter det.
Golvet på logen håller på att bytas ut, ny öppning för att kunna lyfta in höet utifrån + att den gamla skorstenen som funnits där har rivits. Tvättats tak och byts till panel på något enstaka ställe, annars är det eternitplattor som ska tvättas och målas. Alla dörrarna har målats och blivit så snygga!
Nästa vecka ska vi träffa en kille för att diskutera paddock, är lite tudelad, vi vill göra ganska basic, annars blir det för mycket pengar, men har fått höra på så många håll nu att det inte kommer bli bra.

Vi tar det rätt lugnt på semester faktiskt men har grejat lite ändå såklart. Allt hö fick vi in midsommarveckan, ridbanan blev igår klar för att få topplager och hagen har flyttats så den går ända upp till ridbanan nu. Blev bra!
 
Hur går det för alla?

Här står det ganska så still, bestämdes att vi ska ha firma som kommer i augusti för att göra hagar, så mina hästar hämtas hem efter det.
Golvet på logen håller på att bytas ut, ny öppning för att kunna lyfta in höet utifrån + att den gamla skorstenen som funnits där har rivits. Tvättats tak och byts till panel på något enstaka ställe, annars är det eternitplattor som ska tvättas och målas. Alla dörrarna har målats och blivit så snygga!
Nästa vecka ska vi träffa en kille för att diskutera paddock, är lite tudelad, vi vill göra ganska basic, annars blir det för mycket pengar, men har fått höra på så många håll nu att det inte kommer bli bra.

Vi bygger gödselplatta och det är ett hemskt arbete. Hoppas verkligen det höjer värdet på gården. Känns också som om det stått lite stilla men det har det såklart inte.

Sadelkammaren har tapet och golv. Varmvattenberedare är installerat men jag väntar på diskbänk. Kommer inte ha spolspilta inomhus utan varmvatten ute istället.
2/3 stora fönster är färdiga och nu skulle jag behöva komma igång med inredningen av sadelkammaren... Tänkte göra egna sadelhängare :)
 
Vi bygger gödselplatta och det är ett hemskt arbete. Hoppas verkligen det höjer värdet på gården. Känns också som om det stått lite stilla men det har det såklart inte.

Sadelkammaren har tapet och golv. Varmvattenberedare är installerat men jag väntar på diskbänk. Kommer inte ha spolspilta inomhus utan varmvatten ute istället.
2/3 stora fönster är färdiga och nu skulle jag behöva komma igång med inredningen av sadelkammaren... Tänkte göra egna sadelhängare :)
Det borde det absolut göra! Höja värdet på gården alltså. Nu när ni snart har gjort den så håller den ju jättelänge och mycket smidigare med en ordentlig platta än något halvdant eller container.
Bland det första som gjordes här. Började själv men insåg att det var på tok för mycket jobb att rodda runt med själv dessutom med bristande maskiner så det slutade med att det lejdes bort och visst en stor kostnad men om man räknar med hur många år och hur mycket mer effektivare användning av gödslet det blir så verkligen värt det!
 
Det borde det absolut göra! Höja värdet på gården alltså. Nu när ni snart har gjort den så håller den ju jättelänge och mycket smidigare med en ordentlig platta än något halvdant eller container.
Bland det första som gjordes här. Började själv men insåg att det var på tok för mycket jobb att rodda runt med själv dessutom med bristande maskiner så det slutade med att det lejdes bort och visst en stor kostnad men om man räknar med hur många år och hur mycket mer effektivare användning av gödslet det blir så verkligen värt det!

Vi fick offerter på runt 100' :nailbiting:
Så inget annat val än att göra själva, tror vi kommer landa på runt 35-40' nu och brutalt många arbetstimmar...

Just nu lägger jag allt gödsel på en hög där det ska bli en rosenrabatt :laugh:
 
Vi fick offerter på runt 100' :nailbiting:
Så inget annat val än att göra själva, tror vi kommer landa på runt 35-40' nu och brutalt många arbetstimmar...

Just nu lägger jag allt gödsel på en hög där det ska bli en rosenrabatt :laugh:
Det var en jobbig utgift bland väldigt många andra när vi flyttade in på vår gård. Men jag är så glad över att ha en smidig och välfungerande gödselplatta, nedsänkt men ändå lätt att tömma med lastare.
 
Vi bygger gödselplatta och det är ett hemskt arbete. Hoppas verkligen det höjer värdet på gården. Känns också som om det stått lite stilla men det har det såklart inte.

Sadelkammaren har tapet och golv. Varmvattenberedare är installerat men jag väntar på diskbänk. Kommer inte ha spolspilta inomhus utan varmvatten ute istället.
2/3 stora fönster är färdiga och nu skulle jag behöva komma igång med inredningen av sadelkammaren... Tänkte göra egna sadelhängare :)
Tänker du då att du ska ha nån sorts spilta ute där man kan binda upp hästen? Lösningen låter ju inte så tokig med tanke på hur fuktigt det blir i ett mindre stall när man håller på med varmvatten och spolar av häst...
 
Tänker du då att du ska ha nån sorts spilta ute där man kan binda upp hästen? Lösningen låter ju inte så tokig med tanke på hur fuktigt det blir i ett mindre stall när man håller på med varmvatten och spolar av häst...

I förlängningen vill jag ha uppbindningsplats under tak :)

Håller med, anledning till att jag vill ha det utomhus är fukten :) (sen har vi berg under stallet också så kan inte ha avlopp, men det fick jag reda på först senare)
 
I förlängningen vill jag ha uppbindningsplats under tak :)

Håller med, anledning till att jag vill ha det utomhus är fukten :) (sen har vi berg under stallet också så kan inte ha avlopp, men det fick jag reda på först senare)
Vi har haft så i tidigare stall och det är jäkligt skönt att slippa allt slabb med vatten inne som det blir.
 
Vet nån vart man kan hyra en sån där ångtvätt för stall? Sådan skulle jag vilha hyra för att gå igenom. Behöver inte plocka ut lika mycket då som med högtrycken.
Jag har hyrt från Cramo när jag behövt betongblandare och liknande. Om de har något i närheten av er kan du kolla om de har ångtvätt.
 
Vi står också still, har ju en ridbana i tankarna men...
mycket fyllnadsmassor måste till för att fylla ut och det är där problemet ligger. Att anlägga den sen kommer vara snabbt gjort. (Har maskiner tillgängligt och så egen gubbe 😁 och material typ granne)
Men att fylla ut tar tid.. så drygt!
Så nära men så långt bort 🙄
 
Hur går det för alla?

Här står det ganska så still, bestämdes att vi ska ha firma som kommer i augusti för att göra hagar, så mina hästar hämtas hem efter det.
Golvet på logen håller på att bytas ut, ny öppning för att kunna lyfta in höet utifrån + att den gamla skorstenen som funnits där har rivits. Tvättats tak och byts till panel på något enstaka ställe, annars är det eternitplattor som ska tvättas och målas. Alla dörrarna har målats och blivit så snygga!
Nästa vecka ska vi träffa en kille för att diskutera paddock, är lite tudelad, vi vill göra ganska basic, annars blir det för mycket pengar, men har fått höra på så många håll nu att det inte kommer bli bra.
Det går typ sakta tycker jag..
Jag måste varit helt slut för 2v av min semester gick åt till att hitta någon energi alls och komma igång med saker. Det var precis jag orkade rida.
Grushagen är klar men det sa jag nog?
Bärlagret på nya corallen är klart och nu ska det väl dit topplager och byggas staket.
En av de första dagarna jag orkade nåt vettigt bestämde jag mig att nu är det sjutton dags och satte mig i vår gamla traktor och lärde mig manövrera den. Jag lade ut en övningsbana i en av hagarna. Mycket muskel-servo behövs det till styrningen 😇
I övrigt är det väl mest hagmockning, staketfix och hästmotion just nu.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200502_185205.jpg
    IMG_20200502_185205.jpg
    415,1 KB · Visningar: 26
Och just det, ett nedfallet (murket) träd måste vi ta hand om snart också. Så fick bli inköp av motorsåg igår...
 

Bifogade filer

  • IMG_20200729_161144_876.jpg
    IMG_20200729_161144_876.jpg
    860,4 KB · Visningar: 27

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 413
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp