Snackistråd eget stall/gård del 2

Heja @Cattis_E ! Har också alltid velat lära mig köra traktor (ska bara köpa en först 😅 )

Igår gjöt våra fäder samt min man gödselplattan;
IMG-20200730-WA0001.jpg

Idag ska det bli kantstöd, ca 30 cm, så murar vi resten sen. Svärfar drömde tydligen om stall som yngre så han är rätt involverad i det mesta :D
 
Heja @Cattis_E ! Har också alltid velat lära mig köra traktor (ska bara köpa en först 😅 )

Igår gjöt våra fäder samt min man gödselplattan; Visa bifogad fil 54968
Idag ska det bli kantstöd, ca 30 cm, så murar vi resten sen. Svärfar drömde tydligen om stall som yngre så han är rätt involverad i det mesta :D
Snyggt.
Gjuta har jag åtminstone sluppit i år....
Började tröttna efter de tre föregående åren 😇.
Ska köra lite mer traktor om ett tag, måste bara motionera någon av alla hästar först 😁.
 
Vad snyggt det blev!
@warg vilken vacker innergård :love:
Tack! Vi älskar vår innergård och har lite svårt att förstå att den användes som parkering innan vi flyttade in! Rakt fram på bilderna är alltså vårt stall, till höger i vinkel foderrum och förråd, bakom i vinkel gästrum. Det är alltså tre längor i vinkel. Sen ligger bostadsnuset fristående men i "kvadraten" till vänster. Gården är ganska exakt 10x10 meter och bland det första jag gjorde när vi flyttade in var att sätta en magnolia precis i mitten.
 
Här är topplaget ute i corallen, sen stannade det av lite pga annat.
Jag tar mellantiden nu att mocka hagar och sånt.
Igår fick vi hämta hästarnas tugghalm direkt från åkern med vår lilla traktor. Väldigt lokalproducerad då det är åkern näst närmast huset som börjar säg 300m bort.
Det var kul men lite segt att kasta upp den när man inte var inställd på det.
Men jag fick åka halmlass 😁😍.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200810_222508_891.jpg
    IMG_20200810_222508_891.jpg
    140,1 KB · Visningar: 25
@warg Måste bara säga wow!!
Har kollat dina bilder många gånger på innergården, vilken fin färg ni valt och vad mysigt det ser ut!

Någon här i tråden som har erfarenhet av MakHippo?

Snart drar vårt "bygge" av ridbanan ihop sig! 😱
 
@warg Måste bara säga wow!!
Har kollat dina bilder många gånger på innergården, vilken fin färg ni valt och vad mysigt det ser ut!

Någon här i tråden som har erfarenhet av MakHippo?

Snart drar vårt "bygge" av ridbanan ihop sig! 😱
Tack så mycket!
Och vi har MakHippo dressyr på vår ridbana :-)
 
Fick hem hästarna igår. :heart

@warg Nöjd med MakHippo? Hur är din bana uppbyggd?

Vad har ni för ventilation i era stall?
Jättenöjd med makhippo, men tror att det krävs att man sköter den ganska väl (men det gör vi ändå, gjorde det även på vår förra bana) Vi har ett bärlager med dränering, två olika mellanlager och sen 5 cm makhippo dressyr på toppen. Jag kan inte dimensionerna på alla lager utantill, de togs ju fram av vår entreprenör för att passa våra förhållanden. Jag är för övrigt imponerad av entreprenörens nördighet kring banor, det är nu snart sex år sedan vi anlade banan och det händer fortfarande att han stannar till och kommer och tittar på den för att se hur den håller över tid och om den förändras!
Vi har en mekanisk ventilation med tilluft i varje box och frånluft mitt i stallgången. Vi utgick från Granngårdens ventilationspaket och byggde sedan ventilationen utifrån beskrivningen i Att bygga häststall.
 
Jättenöjd med makhippo, men tror att det krävs att man sköter den ganska väl (men det gör vi ändå, gjorde det även på vår förra bana) Vi har ett bärlager med dränering, två olika mellanlager och sen 5 cm makhippo dressyr på toppen. Jag kan inte dimensionerna på alla lager utantill, de togs ju fram av vår entreprenör för att passa våra förhållanden. Jag är för övrigt imponerad av entreprenörens nördighet kring banor, det är nu snart sex år sedan vi anlade banan och det händer fortfarande att han stannar till och kommer och tittar på den för att se hur den håller över tid och om den förändras!
Vi har en mekanisk ventilation med tilluft i varje box och frånluft mitt i stallgången. Vi utgick från Granngårdens ventilationspaket och byggde sedan ventilationen utifrån beskrivningen i Att bygga häststall.
Det låter ju bra att ni är nöjda, vi kommer endast dränera och ha topplager p.g.a. sandmark. Vi har ju också kontaktat en entreprenör så vi förlitar oss på honom.
Jag har mejlat om denna boken två gånger för att jag velat köpa, utan svar. Så vi får klara oss utan den, finns ju kort om det på jordbruksverket.
Stallet kommer vara stort i förhållandet till antalet boxar, 4 boxar (varav en fölbox) på c:a 150 kvm öppenyta och en takhöjd på 8 m. Vill helst ha en naturlig ventilation med en ev. självdragstrumma och vi kommer ha kallstall. Att räkna på tilluften verkar enkelt, däremot går jag bet på hur man bäst räknar på för att få ett bra frånluft.
Efter ha varit i stall med kass ventilation så känns denna biten viktig.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 576
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp