Snackistråd eget stall/gård del 2

Det låter ju bra att ni är nöjda, vi kommer endast dränera och ha topplager p.g.a. sandmark. Vi har ju också kontaktat en entreprenör så vi förlitar oss på honom.
Jag har mejlat om denna boken två gånger för att jag velat köpa, utan svar. Så vi får klara oss utan den, finns ju kort om det på jordbruksverket.
Stallet kommer vara stort i förhållandet till antalet boxar, 4 boxar (varav en fölbox) på c:a 150 kvm öppenyta och en takhöjd på 8 m. Vill helst ha en naturlig ventilation med en ev. självdragstrumma och vi kommer ha kallstall. Att räkna på tilluften verkar enkelt, däremot går jag bet på hur man bäst räknar på för att få ett bra frånluft.
Efter ha varit i stall med kass ventilation så känns denna biten viktig.

Jag kan hjälpa dig om du vill. Tråkigt att du haft problem att beställa, för mig funkade formuläret. Kollat om biblioteket har boken? :)
 
Det låter ju bra att ni är nöjda, vi kommer endast dränera och ha topplager p.g.a. sandmark. Vi har ju också kontaktat en entreprenör så vi förlitar oss på honom.
Jag har mejlat om denna boken två gånger för att jag velat köpa, utan svar. Så vi får klara oss utan den, finns ju kort om det på jordbruksverket.
Stallet kommer vara stort i förhållandet till antalet boxar, 4 boxar (varav en fölbox) på c:a 150 kvm öppenyta och en takhöjd på 8 m. Vill helst ha en naturlig ventilation med en ev. självdragstrumma och vi kommer ha kallstall. Att räkna på tilluften verkar enkelt, däremot går jag bet på hur man bäst räknar på för att få ett bra frånluft.
Efter ha varit i stall med kass ventilation så känns denna biten viktig.
Kommer ni att lägga någon markduk mellan sandjorden och topplagret?
Vi har just nu en ridplan på gräs med bara sandjord under och funderar på om och hur vi eventuellt ska lägga på något annat underlag.
 
Kommer ni att lägga någon markduk mellan sandjorden och topplagret?
Vi har just nu en ridplan på gräs med bara sandjord under och funderar på om och hur vi eventuellt ska lägga på något annat underlag.
Vi kommer inte ha en markduk underst, utan skrapar av, dränerar och fyller på rejält med topplagret.
Vi har verkligen bara sandjord, det bådar gott inför vintern!
 
Vi kommer inte ha en markduk underst, utan skrapar av, dränerar och fyller på rejält med topplagret.
Vi har verkligen bara sandjord, det bådar gott inför vintern!
Vi har typ hårt packad sandstrandsand, alltså väldigt fin sandjord. Men är lite orolig att topplagret ska försvinna ner i sanden allt eftersom med tanke på att allt grus som vi lägger på när det är isigt på vintern väldigt fort blir nertrampat, och då använder vi ändå ridbanan väldigt lite...
 
Vi har typ hårt packad sandstrandsand, alltså väldigt fin sandjord. Men är lite orolig att topplagret ska försvinna ner i sanden allt eftersom med tanke på att allt grus som vi lägger på när det är isigt på vintern väldigt fort blir nertrampat, och då använder vi ändå ridbanan väldigt lite...
Vi kommer ha ett tunt lager dräneringsmakadam. Vi fyller ju på det som är urgrävt samt fyller på så att banan kommer vara något högre än markplan. Är inget jag oroar mig för i dagsläget. Med sandjord + dränering lär banan gå att hålla torr + packad hela vintern tänker jag. Blir mindre risk att det "trampas runt" och ner.
 
Igår fick vi äntligen lagat golvet i ena boxen. Den har varit obrukbar länge nu och det har varit väldigt störande :p Så bara betongen torkat så ska jag städa ur den boxen helt och få in nytt spån även där.

Tanken är att under helgen fixa lite nya hängrännor och slang som leder bort vattnet från vägen upp till ena ligghallen. Blir gärna väldigt lerigt mellan hagarna där. Jag ska gräva ur vid den automatiska grinden och få i singel där också så kanske det hjälper till med dräneringen istället för att bli ett blöthål där. Grinden behöver gå mer fri också när det sen kommer snö så det ska fixas. Måste hitta på något till timern också för ena latmasken till häst genar och trycker nästan sönder den.... Så får göra någon konstruktion som tar det trycket istället för timern :p
 
Vi har grusat lite mer i lösdriften. Blev kanon. Det var absolut användarvänligt och funktionsdugligt i höstas/vintras men vi ville fylla på, jämna till, padda alltihop (allt blev inte paddat förra året) och snygga till längs kanterna lite grann. Det blev lite bredare på långsidan vid ligghallen och även grusvägen ut i hagen blev lite längre och sträcker sig nu hela vägen till kullen/bergsknallen där det är torrt även när det blir som blötast. Det blir ju tyvärr lite blött nedan för gruset vid ligghallen för där är det en sänka. Men nu kan de välja att gå torrt hela vägen! 😊

Vi har också påbörjat ett skärmtak över ligghallens ena ingång och över containern vi har som förråd samt ingång i stallet. Blir stort, 8x5 m och kommer bli kanon. Nu inväntar vi plåten till taket!

thumbnail_20200919_165202.jpg
thumbnail_20200919_165202.jpg
 
Här står det relativt stilla. Ingen av oss orkar riktigt. Jag har dock roat mig med att mocka hagar och sådant pyssel.
Nya rundcorallen ska fortfarande jämnas ut den sista sanden och saltas.
Jag minns inte om jag visade bild på den nu när staketet är målat?
Lagt krut på att hitta medryttare och inkörning av den lilla.
Så skönt med större delen av vinterhagen grusad 😊.

Jaja. Man kan inte orka komma stadigt framåt jämt. Det är ju inte så att vi sitter och latar oss jättemycket ändå.
 
När vi flyttade hit hästarna så flyttade så att grannens hingst går på andra sidan vägen, 2 brunstiga ston och jag oroar mig för valacken som aldrig haft hingstiga beteenden innan har börjat nypas och ska hålla ordning på dem.
De har gått tillsammans från och till de senaste åren och det har aldrig varit några problem, men mycket hormoner i luften just nu. De har flyttat ett par hundra meter bort nu när vi kan erbjuda dem en annan hage, så får vi se om det lägger sig. (Hoppas jag slipper sära på dem.)

Imorgon ska det gjutas i ladan! Har varit en massa funderande då där spolspiltan är i en tillbyggnad till ladan, där är taket lägre och en häst är närmre 175 (och ljusgrå) så behöver vi ha det högt. När vi väl fick till höjden (sänkte golvet) så blev fallet till brunnen otillräckligt, så nu fick vi börja om något.
Har varit inne på att gjuta gödselplatta, men gick över till att kanske börja med en container eftersom vi har grannar som kan tänka sig tömma till hos för en slant.
Men, vi har en traktorkärra vi kanske ska ha istället, gräva ner något för att slippa en brant ramp, förstärka med stål så att den inte läcker och ha ett kapell/ presenning över mot regnet. Då kan grannen tvärs över vägen hämta den och tömma hos honom.

Om två veckor kommer vindskyddet!
 
Vi har haft elektriker ute så nu är det mesta färdigt - utebelysning på fasaden, vägguttag till stängselaggregat och värmebalja, belysning i ligghallen, foderladan och såklart stall med sadelkammare. Behöver köpa till ett element sen är sadelkammaren rätt färdig tror jag.

Inte hunnit se slutresultatet ännu så ska bli spännande :)
 
Vi har lite saker vi vill göra inför vintern och tänkte ta tag i en del av det till helgen.

Ska gräva ur vid grindhålet mellan hagarna så grinden går fri trots att det kanske snöat 1 dm under natten t.ex. Ska montera timern där och se så allt funkar. Har en hel del singel kvar sen vi dränerade ridbanan som jag tänkte köra dit för det blir väldigt lerigt där direkt det regnat mycket.
Ska även bygga en mathage så vi kan använda båda timerklockorna om vi vill. Den ena timern är bara på 6 timmar och den andra på 12 timmar, men dom tillsammans kan underlätta den automatiska fodringen väldigt mycket. Det blir en likadan trägrind in till den hagen som vi har mellan hagarna. Det har funkat bra.

Annars så har jag en "skadad" häst, en på vila och så shettisen som är som vanligt :p Så just nu ingen ridhäst för några veckor. Den skadade hästen är egentligen bra men han skrittas för hand 1,5 vecka till sen ska jag försiktigt börja rida och hoppas det fortsatt håller sig bra.
 
Shettisen gav oss mer jobb. Vi har haft henne i 2 år och hon har aldrig varit rymningsbenägen, tills nu... Jäkla häst! Så ikväll ska vi göra ett ryck med hagen och sätta ännu en tråd och röja resten under tråden så det förhoppningsvis blir starkare ström så det går genom tjock minimammutpäls. Just nu står hon inne i stallet och där får hon stå och skämmas tills vi hunnit fixa :meh:
 
Ska även bygga en mathage så vi kan använda båda timerklockorna om vi vill. Den ena timern är bara på 6 timmar och den andra på 12 timmar, men dom tillsammans kan underlätta den automatiska fodringen väldigt mycket. Det blir en likadan trägrind in till den hagen som vi har mellan hagarna.

Funderar också på mathage, hur funkar det? Har du två öppningar, funkar timerklockan även i snö/minusgrader?
 
Funderar också på mathage, hur funkar det? Har du två öppningar, funkar timerklockan även i snö/minusgrader?

En öppning eftersom jag har en klocka :) Funkar bra, vi har haft en mindre mathage förr. Klockan fungerar även i snö och minus. Den gamla varianten kan dock frysa ihop om det först är blötväder och sen fryser. Det problemet har jag inte haft med den nya modellen. Båda mina klockor är från feed-x.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 023
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
552
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 415
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp