Snackistråd eget stall/gård del 2

Idag hämtade vi äntligen hem min höhäck ifrån gamla stallet :) den är rejält tung så både jag, pappa och min man fick hjälpas åt.

Nu klurar jag bara på om jag ska försöka höja kanterna och/eller sätta i ett hönät så den stora hästen kan få mer hö än shettisarna.. någon mer som har lite av varje i hagen och har bra tips? De går på lösdrift.
 
Idag hämtade vi äntligen hem min höhäck ifrån gamla stallet :) den är rejält tung så både jag, pappa och min man fick hjälpas åt.

Nu klurar jag bara på om jag ska försöka höja kanterna och/eller sätta i ett hönät så den stora hästen kan få mer hö än shettisarna.. någon mer som har lite av varje i hagen och har bra tips? De går på lösdrift.

Ska dom ha fri tillgång alltså? Jag har två islandshästar och en minishettis på lösdrift men dom går inte på fri tillgång.
 
Idag hämtade vi äntligen hem min höhäck ifrån gamla stallet :) den är rejält tung så både jag, pappa och min man fick hjälpas åt.

Nu klurar jag bara på om jag ska försöka höja kanterna och/eller sätta i ett hönät så den stora hästen kan få mer hö än shettisarna.. någon mer som har lite av varje i hagen och har bra tips? De går på lösdrift.
Hur ser höhäcken ut? Har du någon bild?
 
Ska dom ha fri tillgång alltså? Jag har två islandshästar och en minishettis på lösdrift men dom går inte på fri tillgång.

Helt fri tillgång blir det nog inte.. tror jag. Den stora brukar gå på fri tillgång när han går på lösdrift och håller sig fin, så har en liten liten oro att han kommer gå ner om hans grovfoder begränsas för mycket.

Å andra sidan äter han inga mängder.
 
Screenshot_20200728-190420~2.png


@karamelldrottningen så här fast inte längre ny 😅
 
Helt fri tillgång blir det nog inte.. tror jag. Den stora brukar gå på fri tillgång när han går på lösdrift och håller sig fin, så har en liten liten oro att han kommer gå ner om hans grovfoder begränsas för mycket.

Å andra sidan äter han inga mängder.

Vi gjorde en liten hage till shettisen med timer på som hon fick äta i och så öppnades den efter en viss tid då vi trodde att de andra hunnit äta upp sitt hö så hon inte skulle äta även av deras. Dom andra kunde inte gå in i den hagen utan bara shettisen. Det funkade bra för att begränsa henne och låta de andra få det dom skulle ha.

I år kommer vi inte ha så för jag har upptäckt att hon äter så mycket saktare än dom andra och hinner aldrig få i sig värst mycket mer än det hon ska ha innan dom andra ätit upp :)

Jag portionerar ut hö till mina 5 ggr/dygn. Har hjälp av timergrind 1-2 fordringar.
 
Skulle nog tagit en planka till runt om till att börja med :)

Ja det är plan A just nu, vore skönt om det räckte.

Vi gjorde en liten hage till shettisen med timer på som hon fick äta i och så öppnades den efter en viss tid då vi trodde att de andra hunnit äta upp sitt hö så hon inte skulle äta även av deras. Dom andra kunde inte gå in i den hagen utan bara shettisen. Det funkade bra för att begränsa henne och låta de andra få det dom skulle ha.

I år kommer vi inte ha så för jag har upptäckt att hon äter så mycket saktare än dom andra och hinner aldrig få i sig värst mycket mer än det hon ska ha innan dom andra ätit upp :)

Jag portionerar ut hö till mina 5 ggr/dygn. Har hjälp av timergrind 1-2 fordringar.

Nackdelen hos mig är att den stora hästen är den som äter långsammast :cautious:
Men en omvänd-timergrind ska jag lägga på minnet!
 
Ja det är plan A just nu, vore skönt om det räckte.



Nackdelen hos mig är att den stora hästen är den som äter långsammast :cautious:
Men en omvänd-timergrind ska jag lägga på minnet!
Jag har shettis och halvblod tillsammans i hagen på vintern med fri tillgång.
Vi har en stor höhäck som rymmer en rundbal. Har täckt sidorna som dessutom är ganska höga. Så shettisen får endast det hö som de stora hästarna spiller och det blir lagom för henne.
Ibland har vi haft ett småmaskigt nät med extra små maskor (2,5x2,5) över balen om höet har varit för kraftigt för helt fri tillgång till de stora. Då har vi tagit bort skivorna som täcker sidorna på höhäcken så shettisen kan äta mellan plankorna, är som ett spjälstaket runt om, plus att hon begränsas av nätet så även det har funkat bra.
 
@Blyger De som behövt ha fritillgång till den stora men begränsat till den lilla har haft det som @Kristall10 beskriver. Låda med höga kanter som den stora kommer åt att äta i och den lilla får äta spillet.
Man får kanske se till så att höet kan hålla sig fräscht på marken så att den inte nertrampat/ lerigt hö (men det har du säkert redan tänkt på...).
 
@Blyger De som behövt ha fritillgång till den stora men begränsat till den lilla har haft det som @Kristall10 beskriver. Låda med höga kanter som den stora kommer åt att äta i och den lilla får äta spillet.
Man får kanske se till så att höet kan hålla sig fräscht på marken så att den inte nertrampat/ lerigt hö (men det har du säkert redan tänkt på...).
Min shettis hinner äta upp spillet innan det blir nertrampat så det blir minimalt med nedtrampat hö 😉
 
Vad hade ni haft underst i vindskyddet, det är utgrävt och där ligger stenmjöl, funderar på gummimattor (dyrt dock...) har tänkt att ha spånpellets till bädden. Alternativt 2 är halm först och spånpellets på.
 
Vi ska hyra en minigrävare nästa helg och dränera och få in grus i en blöt del i hagen. Ska bli himla skönt och hoppas det blir bra! Ska även bygga lunchhagen efter helgen och så har jag kommit på en idé om hur vi tillfälligt ska få lite ljus på ridbanan i vinter. Den lösningen vi vill ha är ett större projekt som vi inte har lust med nu utan tar nästa år. Men bara jag får lite ljus där nere så är jag mer än nöjd :)
 
Vi ska hyra en minigrävare nästa helg och dränera och få in grus i en blöt del i hagen. Ska bli himla skönt och hoppas det blir bra! Ska även bygga lunchhagen efter helgen och så har jag kommit på en idé om hur vi tillfälligt ska få lite ljus på ridbanan i vinter. Den lösningen vi vill ha är ett större projekt som vi inte har lust med nu utan tar nästa år. Men bara jag får lite ljus där nere så är jag mer än nöjd :)

Överväger också en tillfällig ridbanebelysning, att sätta upp en lampa på bagarstugan 10 m ifrån ridbanan. Behöver dra sladd utomhus och greja men kan ju vara värt det om iaf halva ridbanan blir något upplyst..

Vad har ni för tankar? :)
 
Överväger också en tillfällig ridbanebelysning, att sätta upp en lampa på bagarstugan 10 m ifrån ridbanan. Behöver dra sladd utomhus och greja men kan ju vara värt det om iaf halva ridbanan blir något upplyst..

Vad har ni för tankar? :)

Vi tänkte sätta en stolpe med en strålkastare på ena kortsidan och dra förlängningssladd upp till stallet bara. Den kortsidan har en rätt hög slänt och så med en stolpe på kanske 3m så hoppas vi att det ska funka bra iallafall den här vintern :)
 
Vad hade ni haft underst i vindskyddet, det är utgrävt och där ligger stenmjöl, funderar på gummimattor (dyrt dock...) har tänkt att ha spånpellets till bädden. Alternativt 2 är halm först och spånpellets på.
På vår hårdgjorda yta har vi lagt sand och sedan ovanpå det har vi spånbädd.
Vi kan inte lagra halm så jag kör på spån, köper pall med 42 balar från en lokal bygghandel och får det hemkört.
 
Vad hade ni haft underst i vindskyddet, det är utgrävt och där ligger stenmjöl, funderar på gummimattor (dyrt dock...) har tänkt att ha spånpellets till bädden. Alternativt 2 är halm först och spånpellets på.

Vi har bara hårdgjord yta dvs makadam + stenmjöl och sen hårt paddat. Halm uppe på. Funkar kanon för oss men det beror nog på hur ligghallen är placerad. Vår håller sig väldigt torr men då är botten i ligghallen högre än resterande och det är grusat runt om. Väg på ena sidan, stalldel på en kortsida och sedan grusat runt ligghallen i hagen 😊 allt väl dränerat. Mycket halm gör det mjukt. Om jag inte haft halm hade det nog blivit hårt eller snarare den ena hade grävt hål och rört omkring grus i allt! Så med annan bädd hade jag nog resonerat annorlunda!
 
@Pilot vi har ingenting speciellt och det rekommenderas nog inte. Hade antagligen tillfälligt hjärnsläpp. Bara något slags damm-lager underst. Jaja får fixa till nästa år. Strör med torv i storbal så hästarna påverkar det inte iaf :)
 
Alltså, jag har fri tillgång till hösilage till alla mina hästar, oavsett raser och storlekar. Det har fungerat utmärkt de senaste typ 15 åren, så jag fortsätter med det.
(gammalt foto)
hohack.png
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 424
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp