Snackistråd eget stall/gård del 2

Hej,
Precis köpt gård och undrar en sak. Gården som är köpt ligger på landet med ett par hundra m till grannen på andra sidan. Både hus och ladugårdslängan är faluröda liksom resten av gårdarna i omgivningen. Är en gård från 1800. Träet känns trött och slitet.

Funderar över att måla huset vitt med betsade trädetaljer. Längan funderar jag på att måla brunt (eller byta plank och olja/betsa) och behålla ovandelen vit som redan är putsad. Funderar över om det är så pass annorlunda att jag bör höra med grannen om det är ok eller gör jag som jag vill i detta fall? Om något år tänker jag bädda in gården med häck utmed vägen så då lär ju ingen störas?

Folk i byn kan säkert tycka en del men samtidigt så är det ingen anskrämlig kulör jag tänker byta till men helt klart får gården en annan karaktär.

Så ni med gård, är det min egen angelägenhet eller byns? 🙈

Kan rent av vara så att du behöver ansöka om bygglov, så jag skulle kolla med kommunen 👍
 
Kul tråd, kanske kan jag få haka på här nu *äntligen* :D

Bygger isolerat stall (med kombinerat garage) med plats för 4 boxar. Lösvirke men har tagit in folk för att fixa det mesta. Boxinredning ska vi iallafall göra själva :)

CC634168-AED3-4A28-84F3-517B15500AE9.jpeg

Dagsfärsk bild med garagedelen närmast!
 
Ni som gjutit platta till stall. Någon som har gjutit med Självkompakterande betong, SKB? DVS betong man inte behöver vibrera
Jag gjöt min gödselplatta i somras med betong som inte behövde vibreras. När jag beställde betongen från betongbilen diskuterade jag lite med personen där om vilken betong det skulle vara, och i mitt fall kostade det kanske 300 kr mer totalt sett för betong som inte behövde vibreras (och som ändå tål frost och hästgödsel). Jag har ett litet fall inåt, men inte något jättefall. Hittills har det inte varit några problem med översvämning.
 
Alltså, det var det betong-snubben sa till oss i alla fall 😅
Ja det kan jag tänka mig. Allt går ju göra fall på, men man måste ju vänta tills det börjar bränna :Defter att ha pratat med ett betong företag som ville gjuta plattan i sektioner så har jag lite tappat tron på dem.... De vill ha en betong i boxarna, en i stallgången (vi ska stämpla dem). Och en i sadel,foder och förvaringsrum.... Hej hoppas vad de försöker få en att tro man är inkompetent. Undra om de hade sagt samma om min man ringde. De nämnde inte ens SKB betong när jag sa att vi vill slippa vibrera....
 
Ja det kan jag tänka mig. Allt går ju göra fall på, men man måste ju vänta tills det börjar bränna :Defter att ha pratat med ett betong företag som ville gjuta plattan i sektioner så har jag lite tappat tron på dem.... De vill ha en betong i boxarna, en i stallgången (vi ska stämpla dem). Och en i sadel,foder och förvaringsrum.... Hej hoppas vad de försöker få en att tro man är inkompetent. Undra om de hade sagt samma om min man ringde. De nämnde inte ens SKB betong när jag sa att vi vill slippa vibrera....
Varför vill ni slippa vibrera? (Jobbar lite halvt med betong)
 
Varför vill ni slippa vibrera? (Jobbar lite halvt med betong)
Jag kan inte svara för @MaRomer men i mitt fall så funderade jag på att vibrera eller köpa vibrationsfri betong, men det slutade med att jag köpte betong som inte behövde vibreras så att jag slapp det extra momentet att åka till grannstaden för att hyra betongvibrator och sedan slapp momentet att vibrera det.
 
Och vi har meddelat entreprenören som ska göra ridbanan att vi kör så snart marken tillåter :nailbiting: vi velade länge fram och tillbaka om vi skulle välja att göra en del själva men eftersom prislappen blev snarlik med totalentreprenad (då dom bla tar från egen grusgrop) så valde vi det sistnämnda. De är vana vid att göra ridbanor och har väldigt gott rykte. Så förhoppningsvis blir vi nöjda och glada. Det blir inte billigt men vi bor ju en bit ifrån grusgropen också så dyrt blir det oavsett. Så vi är pepp på att bli ruinerade och hoppas dom kommer igång tidig vår :D
 
Här har vi den senaste veckan kopplat in varmvatten i stallet :love: En liten varmvattensberedare och några slangar, inte svårare än så! Så skönt att tvätta bett och händer i varmt vatten! Och det blir nog rätt trevligt att kunna spola hästben med lite ljummet vatten också under ler-säsong.
Återstår lite småfix fortfarande, men det funkar!
 
Möte med stallinredningsleverantören idag :love: Har landat i bambuplank och handslaget tegel. Galvat, välvd dörr med båge och mässing detaljer. Fönster med "pansarglas", V-båge, spröjs och galvade.

Men kan inte för mitt liv bestämma om jag ska ha snygga smidesdetaljer ovan dörren i boxen, eller hästarnas namn..... Tur det är några månader innan man ska beställa allt.

Bygglovet skickas in i morgon!
 

Bifogade filer

  • Boxfront Stall Stensjöholm C.jpg
    Boxfront Stall Stensjöholm C.jpg
    71,6 KB · Visningar: 63
Idag har dom börjat med ventilationen i stallet, och skivmaterial till väggar och innertak levererades imorse 🙌

Det har stått så stilla senaste månaden, så jag är som ett barn på julafton nu när det rullar på igen 😂
 
Möte med stallinredningsleverantören idag :love: Har landat i bambuplank och handslaget tegel. Galvat, välvd dörr med båge och mässing detaljer. Fönster med "pansarglas", V-båge, spröjs och galvade.

Men kan inte för mitt liv bestämma om jag ska ha snygga smidesdetaljer ovan dörren i boxen, eller hästarnas namn..... Tur det är några månader innan man ska beställa allt.

Bygglovet skickas in i morgon!
Snyggt med hästarnas namn ovan boxdörren, men hur gör du om någon häst säljs eller avlivas? Hästar lever ju sällan för evigt 😉
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 447
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp