Snackistråd eget stall/gård del 2

Äsch, är väl bara att måla över själv :)
Tänker mer om man vill att det ska vara samma stil som de övriga skyltarna. Men är man lite pysslig så går det säkert att få till bra 😊
Snyggt var det i alla fall men jag är för lat för att orka hålla på måla om om det kommer en ny häst. Så då kommer det hamla namnet stå kvar för alltid 😂🙈
 
Har börjat fila lite på vilket upplägg jag ska köra för de två boxarna jag ska hyra ut... Vad hade ni sagt om detta upplägg:

Hö och spån ingår (med någon maxmängd), jag löser transport/leverans så det alltid finns i stallet.

Jag sköter utsläpp vardagar. Utsläpp på helgen rulla enligt schema, en helg i månaden per box. På så vis får jag sovmorgon två helger i månaden :D:banana:

Lunchfodring sköter jag, eller någon av oss som är hemma, eller med automatisk foderlåda/grind

Insläpp hjälps vi åt med, antingen på schema eller enligt överenskommelse, vad tror ni?

Sen sköter jag följande:
Jag ser till så det är plogat på gårdsplanen och på ridbanan på vintern.
Ser till så ridbanan sladdas när det behövs.
Jag drar stängsel.
Jag fyller på vatten i hagarna (hästarna ska gå i flock)
Jag ser givetvis till så att allt funkar med el, rinnande vatten, varmvatten, lås till sadelkammare, att allt uppfyller säkerhetskrav, hålls efter ordentligt och så vidare.

Nybyggt stall med stora skogshagar, bete på sommaren, boxarna är nästan 12 kvm, isolerat stall med bra ventilation, aldrig minusgrader inne, uppvärmd och låst sadelkammare med torkrum och tvättmaskin. Enklare ridbana ca 20 x 30 m med staket och belysning och lite hindermaterial, mycket skog att rida i.

Stallet ligger 2 mil utanför Umeå, motorväg nästan hela vägen. Tar ca 15 min från centrum ut till oss. Är 2500kr för mycket i stallhyra? Eller är det ett rimligt pris?
 
Idag ska jag försöka skicka ritning på blivande boxarna till pappa :banana:

Planen blir sen att bygga i påsk. Jag såg en person som hade dörrar med rutnät och i såg att det vill jag med ha :) annars vanliga boxar utan galler liksom, men ev med skivor istället för plank i väggarna.
 
Har börjat fila lite på vilket upplägg jag ska köra för de två boxarna jag ska hyra ut... Vad hade ni sagt om detta upplägg:

Hö och spån ingår (med någon maxmängd), jag löser transport/leverans så det alltid finns i stallet.

Jag sköter utsläpp vardagar. Utsläpp på helgen rulla enligt schema, en helg i månaden per box. På så vis får jag sovmorgon två helger i månaden :D:banana:

Lunchfodring sköter jag, eller någon av oss som är hemma, eller med automatisk foderlåda/grind

Insläpp hjälps vi åt med, antingen på schema eller enligt överenskommelse, vad tror ni?

Sen sköter jag följande:
Jag ser till så det är plogat på gårdsplanen och på ridbanan på vintern.
Ser till så ridbanan sladdas när det behövs.
Jag drar stängsel.
Jag fyller på vatten i hagarna (hästarna ska gå i flock)
Jag ser givetvis till så att allt funkar med el, rinnande vatten, varmvatten, lås till sadelkammare, att allt uppfyller säkerhetskrav, hålls efter ordentligt och så vidare.

Nybyggt stall med stora skogshagar, bete på sommaren, boxarna är nästan 12 kvm, isolerat stall med bra ventilation, aldrig minusgrader inne, uppvärmd och låst sadelkammare med torkrum och tvättmaskin. Enklare ridbana ca 20 x 30 m med staket och belysning och lite hindermaterial, mycket skog att rida i.

Stallet ligger 2 mil utanför Umeå, motorväg nästan hela vägen. Tar ca 15 min från centrum ut till oss. Är 2500kr för mycket i stallhyra? Eller är det ett rimligt pris?
Det beror ju på hur du har räknat. Vad har du räknat på kostnad för spån och hö? Vad betalar man för att ta extra?
Ska hö ingå kan det bli knepigt vid extremt tork år t.ex. Kanske bättre med separat kostnad?
Om de förväntas klara sig på bete ett par månader, ska hyran fortfarande vara 2 500?
Om hästarna går på sommarbete och det är inget in/ utsläpp, vad kostar det då?

För mig låter det för lite med ink. Hö och spån. Men så kostar hö 1000 kr/ månad (stor häst) 5 spånbalar à 65 blir 325 /månad. Bensin för sladdning, stängsel osv. Tillkommer.
Men vill du bara ha sällskap och extra hjälp då och då så är det ju en bra deal.
 
Det beror ju på hur du har räknat. Vad har du räknat på kostnad för spån och hö? Vad betalar man för att ta extra?
Ska hö ingå kan det bli knepigt vid extremt tork år t.ex. Kanske bättre med separat kostnad?
Om de förväntas klara sig på bete ett par månader, ska hyran fortfarande vara 2 500?
Om hästarna går på sommarbete och det är inget in/ utsläpp, vad kostar det då?

För mig låter det för lite med ink. Hö och spån. Men så kostar hö 1000 kr/ månad (stor häst) 5 spånbalar à 65 blir 325 /månad. Bensin för sladdning, stängsel osv. Tillkommer.
Men vill du bara ha sällskap och extra hjälp då och då så är det ju en bra deal.

Där har du en poäng, med höet. Samtidigt vill jag inte riskera tjafs, att någon tar mer hö än de betalar för t ex..
 
Nu har mina tagit sönder vattenbalja nr 3 :cautious: Vad har ni för kärl såhär på vintern? Det blir ju is och då sparkar lilla (nåja) tanten glatt sönder den varpå även baljan går sönder.
 
Nu har mina tagit sönder vattenbalja nr 3 :cautious: Vad har ni för kärl såhär på vintern? Det blir ju is och då sparkar lilla (nåja) tanten glatt sönder den varpå även baljan går sönder.
Köpte en värmebalja iår. Har typ fem meter till stalldörren och vattenslangen så jag har aldrig prioriterat den kostnaden.
Men fasiken vad jäkla bra dom är!
Rekomenderar!
 
Nu har mina tagit sönder vattenbalja nr 3 :cautious: Vad har ni för kärl såhär på vintern? Det blir ju is och då sparkar lilla (nåja) tanten glatt sönder den varpå även baljan går sönder.
Jag har samma svarta vattenbaljor som jag haft i över 10 år. De har tålt omild behandling både av mig (när jag sparkar loss isen) och av hästarna i många vintrar.
Jag har två baljor i varandra, den lilla extra isolering detta ger gör förvånansvärt stor skillnad för isbildningen.
(hittade en gammal bild)
1612541199676.png

I år används inte badkaret (har för få hästar hemma denna vintern) men även det har jag isolerat (tejpade fast uttjänta liggunderlag med silvertejp) och även det gjorde förvånansvärt stor skillnad vad gäller isen. Och badkar är ju svåra att massakrera....
 
Nu har mina tagit sönder vattenbalja nr 3 :cautious: Vad har ni för kärl såhär på vintern? Det blir ju is och då sparkar lilla (nåja) tanten glatt sönder den varpå även baljan går sönder.
I många år har jag haft 90l baljor i varandra med halm emellan. Funkat väldigt bra, ljummet vatten på kvällen så har de hållt sig till dagen efter. Men så har vi oftast bara - 5/ - 8 nattetid.
 
Nu har mina tagit sönder vattenbalja nr 3 :cautious: Vad har ni för kärl såhär på vintern? Det blir ju is och då sparkar lilla (nåja) tanten glatt sönder den varpå även baljan går sönder.
Värmebalja, inne på fjärde vintern med min och älskar den varje dag. Finns det möjlighet till el så finns det inget att tveka på, värd sin vikt i guld.
 
Investerade i värmebaljor för två-tre år sen och de är guld värda!
såna förutsätter ju dock att man kan dra fram ström till hagen, det går inte överallt...
(vi planerar att gräva ner ett rör under vägen så vi kan få fram både ström och en fast vattenledning till hagen, men det ligger en bra bit framåt i tiden)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 418
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp