Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Kör på! Din plan låter rimlig. Så länge har den väl inte stått? Vad var det för skada den hade fått?
Beridaren kände en ojämnhet som värmde ur efter en stunds ridning. Man såg att han tog ett något kortare steg med höger bak i början av ett pass. Vet såg också en ojämnhet i höger bak, bedövades bort (knät). Men testade även att bedöva vänster framkota och såg då ev något även på höger fram. Såg minimalt inflammation med ul i höger bakknä. Behandlade höger bakknä och båda kotlederna fram med kortison. Detta var fyra veckor sedan. Såg inget vid återbesöket knappt tre veckor senare.
 
Tjoho nu får vi lämna den här tråden. Igår var vi på återbesök hos veterinären och fick omdömet "superfin, det finns inget mer veterinärt jag behöver göra för henne" Kändes så bra att bara lasta på sin lilla ponny på släpet och inte ha något nästa besök inplanerat. Så nu är det bara igångsättningen kvar... eller vi har ju börjat i och med rehabben, men hur gör man sen? Dottern tänkte trav och galopp i lång backe, jag tänker att hon nog har rätt :)
 
Tjoho nu får vi lämna den här tråden. Igår var vi på återbesök hos veterinären och fick omdömet "superfin, det finns inget mer veterinärt jag behöver göra för henne" Kändes så bra att bara lasta på sin lilla ponny på släpet och inte ha något nästa besök inplanerat. Så nu är det bara igångsättningen kvar... eller vi har ju börjat i och med rehabben, men hur gör man sen? Dottern tänkte trav och galopp i lång backe, jag tänker att hon nog har rätt :)
Har ni inte fått igångsättningsschema eller igångsättningsråd från veterinären?😊
 
Vi tuffar på med vår lite långsamma igångsättning. Har fått igångsättningsschemat skriftligt nu för sommaren också, bra när minnet sviker😆

Kommer öka 5 min trav/galopp varannan vecka så att vi vid återbesöket i slutet av augusti är uppe i totalt 40 minuter. Ska också successivt in med mer böjda spår, nu 20-metersvolter, från slutet på juni 15-metersvolter och från slutet på juli 10-metersvolter.

Har även fått lite råd för att införa hoppning, först tänkte jag bara att det inte känns så aktuellt (Nelly är inte ens inhoppad uppsuttet) men så blev jag ändå lite sugen. Får se till att slänga in en del bommar framöver så att vi är redo för att lära oss hoppning senare i sommar om lusten faller på😁

Återbesöket i slutet av augusti blir förhoppningsvis det sista. Allt har ju sett bra ut och skadan är redan läkt, så det blir bara en sista koll för att vara säkra på att inget konstigt hänt under igångsättningen och att hon är redo att köra på utan begränsningar 👍

18FE9A82-AF22-4B34-BC4B-D76242AE501F.jpeg
 
Har ni inte fått igångsättningsschema eller igångsättningsråd från veterinären?😊
Nej vi har ju inte det. Men vi har ju satt igång henne delvis under rehabtiden eftersom det var svårt att avgöra om hon hade besvär av skadan eller om hon bara rörde sig märkligt pga omusklad eftersom hon inte varit igång sen januari. Senaste veckorna har vi ju därmed i princip satt igång henne men nu behöver vi fortsätta därifrån (vi är uppe i 60 min uppsutten motion med mest skritt samt några minuter trav och några korta galopper på rakt spår).
 
Nej vi har ju inte det. Men vi har ju satt igång henne delvis under rehabtiden eftersom det var svårt att avgöra om hon hade besvär av skadan eller om hon bara rörde sig märkligt pga omusklad eftersom hon inte varit igång sen januari. Senaste veckorna har vi ju därmed i princip satt igång henne men nu behöver vi fortsätta därifrån (vi är uppe i 60 min uppsutten motion med mest skritt samt några minuter trav och några korta galopper på rakt spår).
Då skulle jag höra av mig till veterinären och be om att få ett igångsättningsschema!
Jag skulle inte säga att en häst som mest skrittar är igångsatt alls, ni har ju hela igångsättningen framför er så viktigt att få stöd i hur belastningen bäst ska ökas😊
 
Vi har kommit halvvägs genom min rehabplan och än så länge rullar det på. Jag köper in ridtjänst från den unghästberidaren som red in hästen åt mig. Henne litar jag på och ridningen fungerar bra. Saker som medryttaren hävdade inte fungerade, funkar nu utan problem. Vi har börjat lägga in korta travsträckor och än så länge håller hästen (peppar, peppar). Den fd medryttare och tillika hästutbildare är inte glad över att jag tagit in en annan ryttare på hästen eftersom det bara är h*n som har kompetens nog - h*n har lite att jobba med...

Jag jobbar också från marken där min pålla får träna på sitt tålamod. Hon har supermycket energi, men det går faktiskt bra. Hon håller alla 4 hovarna i marken och hon lyckas fokusera på mig. Nu är det snart dags för lite sommarvila och så fortsätter vi arbetet med att jobba hästen på rakt spår i höst.

Tyvärr har jag en konvalecent till. Min lilla shettis som har kronisk fång och även myocit. Nu har vi hållit på 1,5 år men ponnyn har blivit akut mycket sämre och det är myociten som ställer till det. Det är ingen bra prognos på det så jag är inte förvånad. Väntar nu på utdömningsintyget så hon får vandra vidare :(

/Lizzie
 
Var hos veterinären med C förra veckan. Bakbenet (där hon är opererad) såg nästan bra ut, hon är svagare i det benet men inte halt. Däremot var hon inte ok lågt båda fram igen, de behandlade vi förra gången men det har alltså inte tagit riktigt. Frågan är om hon inte fixar all denna vila och att det är därför, att hon kompenserar för bakbenet eller något annat. Vi behandlade dock inte nu utan jag ska rida igång henne och tillbaka om 6 veckor. Var i ridhuset för första gången igår (vi flyttade för någots veckor sen) och hon skötte sig toppen! Lite pigg men det var ju förväntat ☺️ Nu håller vi bara tummarna för att frambenen också ger med sig…
 
Var hos veterinären med C förra veckan. Bakbenet (där hon är opererad) såg nästan bra ut, hon är svagare i det benet men inte halt. Däremot var hon inte ok lågt båda fram igen, de behandlade vi förra gången men det har alltså inte tagit riktigt. Frågan är om hon inte fixar all denna vila och att det är därför, att hon kompenserar för bakbenet eller något annat. Vi behandlade dock inte nu utan jag ska rida igång henne och tillbaka om 6 veckor. Var i ridhuset för första gången igår (vi flyttade för någots veckor sen) och hon skötte sig toppen! Lite pigg men det var ju förväntat ☺️ Nu håller vi bara tummarna för att frambenen också ger med sig…
Ska du rida igång en häst som inte är ok i frambenen? Förlåt, men fattar inte...?
 
Var hos veterinären med C förra veckan. Bakbenet (där hon är opererad) såg nästan bra ut, hon är svagare i det benet men inte halt. Däremot var hon inte ok lågt båda fram igen, de behandlade vi förra gången men det har alltså inte tagit riktigt. Frågan är om hon inte fixar all denna vila och att det är därför, att hon kompenserar för bakbenet eller något annat. Vi behandlade dock inte nu utan jag ska rida igång henne och tillbaka om 6 veckor. Var i ridhuset för första gången igår (vi flyttade för någots veckor sen) och hon skötte sig toppen! Lite pigg men det var ju förväntat ☺️ Nu håller vi bara tummarna för att frambenen också ger med sig…
Fanns det någon speciell anledning till att de inte ville behandla? Känns ju spontant som att man skulle kunna ha samma plan med att skritta igång efter en ny behandling också.
 
Fanns det någon speciell anledning till att de inte ville behandla? Känns ju spontant som att man skulle kunna ha samma plan med att skritta igång efter en ny behandling också.
Förra gången behandlades hon med ett kortison som skulle ha kortare verkningstid så att vi skulle minimera vilan, om hon inte är bättre nästa gång tar vi ett med längre verkningstid istället men då får hon vila vilket vi vill undvika. Kan klargöra att det är så lite att det inte ens syns på asfalt så det är inte mycket alls
 
Förra gången behandlades hon med ett kortison som skulle ha kortare verkningstid så att vi skulle minimera vilan, om hon inte är bättre nästa gång tar vi ett med längre verkningstid istället men då får hon vila vilket vi vill undvika. Kan klargöra att det är så lite att det inte ens syns på asfalt så det är inte mycket alls
Hmm, jag kan inte så mycket om olika ledpreparat men har aldrig hört att man inte kan påbörja igångsättning efter behandling? Man brukar ju alltid skritta dem direkt efter ledbehandling och jag trodde att det var skadans omfattning som styr när man påbörjar trav, inte preparatet?
 
Idag är det 1 år sen min häst opererades för sin skada i kotsenskidan. Då var jag säker på att ridhästlivet var över. Mest glad att han fått en sista chans då jag några dagar tidigare stod och grät och pratade med veterinären som sa att jag har två alternativ, att ta bort honom eller testa operation.
Det har varit bakslag och tuff rehab och ingen trodde att han nånsin skulle bli så bra som han är nu. Den här och kanske nästa vecka har jag gett honom helvila. Kändes lägligt helt enkelt :) Vi tar det fortsatt lugnt och ökar belastningen sakta sakta och han kommer få viloveckor då och då när jag känner att det passar.
 
Hmm, jag kan inte så mycket om olika ledpreparat men har aldrig hört att man inte kan påbörja igångsättning efter behandling? Man brukar ju alltid skritta dem direkt efter ledbehandling och jag trodde att det var skadans omfattning som styr när man påbörjar trav, inte preparatet?
Jag kan ha missuppfattat veterinären med! Mycket att hålla i huvudet nu… Men jag litar på veterinärens omdöme iaf, och vi ska som sagt tillbaka för återbesök
 
Idag är det 1 år sen min häst opererades för sin skada i kotsenskidan. Då var jag säker på att ridhästlivet var över. Mest glad att han fått en sista chans då jag några dagar tidigare stod och grät och pratade med veterinären som sa att jag har två alternativ, att ta bort honom eller testa operation.
Det har varit bakslag och tuff rehab och ingen trodde att han nånsin skulle bli så bra som han är nu. Den här och kanske nästa vecka har jag gett honom helvila. Kändes lägligt helt enkelt :) Vi tar det fortsatt lugnt och ökar belastningen sakta sakta och han kommer få viloveckor då och då när jag känner att det passar.
Vad härligt att höra! Man blir ju helt förtvivlad när man får tråkiga besked…
 
Hmm, jag kan inte så mycket om olika ledpreparat men har aldrig hört att man inte kan påbörja igångsättning efter behandling? Man brukar ju alltid skritta dem direkt efter ledbehandling och jag trodde att det var skadans omfattning som styr när man påbörjar trav, inte preparatet?
Ja, precis! Min fick cortison i tre leder och skulle skrittas för hand 10 min om dan vecka 1, 15 min v2, 20 min v3 och sedan börja med tömkörning/ uppsuttet.
 
Det finns flera olika sorters kortison som då aktivt verkar olika lång tid. Som jag har tolkat det (men jag kan ju ha fel) var resonemanget för C att vi vill utöka motionen ytterligare med mer uppsuttet, för att sen kunna lägga in trav med. Innan besöket var det 1 timmes daglig promenad, ibland (hittills 3 ggr) 20 min uppsutten skritt. Inte riden regelbundet sen september. Uppsutten motion ju blir en helt annan belastning för henne och under tiden kortisonet verkar vill man låta det verka ”i fred”, inte addera mer beskattning och stress än leden redan är van vid för bästa resultat. Att promenera en häst 10-20 min är inte en stor belastning för de flesta hästar, och därmed är det rimligt att behandla och kort efter promenera.
 
Beridaren kände en ojämnhet som värmde ur efter en stunds ridning. Man såg att han tog ett något kortare steg med höger bak i början av ett pass. Vet såg också en ojämnhet i höger bak, bedövades bort (knät). Men testade även att bedöva vänster framkota och såg då ev något även på höger fram. Såg minimalt inflammation med ul i höger bakknä. Behandlade höger bakknä och båda kotlederna fram med kortison. Detta var fyra veckor sedan. Såg inget vid återbesöket knappt tre veckor senare.
Jag har inte läst allt men fy vilken jobbig situation du har hamnat i. Förstår att du inte vill sitta upp om den rest sig o gått över med dig. Finns ingen anledning att riskera livet.
Hur är han uppstallad? Tänkte att han kanske är en häst som skulle må bäst av att gå på en stor lösdrift. Kan du ha den på bete nu under sommaren?Brukar få de flesta att bli coola.

Inte kul att lämna till beridare o få tillbaka en halt häst. Det är ju lurigt eftersom han säkert behöver en långsam igångsättning om den inte är mycket riden under lång tid. Typ bara ut i skogen några månader. Problemet när man lämnar till beridare är väl att de sätter sig i ridhus el ridbana. Sen är den snart halt igen.
Hoppas att du hittar en lösning.
 
Alltså - hur kan en häst ha så mycket energi :banghead: . K är helt ur kondition efter 1 år med 3 omgångar med kotledsinflammation. Hästens aktiveras rakt fram, för hand eller uppsuttet. Har börjat lägga in korta travsträckor - typ 1-2 min åt gången 2-3 ggr på våra rundor som är 6 km.

Hästen är galet pigg och har energi så det sprutar ur öronen. För hand tränar jag tålamodsträning då pållan har dåligt med tålamod. Det har fungerat bra och promenader fungerar bra. Men när sadeln kommer på :eek: - då ska det vara fullt ös - medvetslös och hon blir asförbannad när det inte blir så.

Därför har jag börjat ha sadel på vid vanliga promenader, bara för att sänka förväntningarna hos hästen. Vad händer - hästkräket förvandlas till ett monster och kan inte längre skritta utan piafferar sig fram. När jag kräver att vi bara ska ska stå stilla så står hon och kosparkar av frustration 🙄. Vill inte ens veta hur det kommer bli när hon kommer upp i kondition eftersom hon har så mycket energi att det sprutar ur öronen på henne.

Är det någon som har några bra övningar som är bra för hästkräkets lilla skalle? Som inte innebär att jobba på någon liten volt eller annan form av böjt spår.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 248
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp