Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Jo, jag har förstått att MR ofta är enda chansen för att kunna ställa diagnos när det kommer till kluriga hovhältor. Remiss har även förts på tal av vet. Tyvärr så kommer det inte att vara ett alternativ för oss, då hästen är så pass svårtransporterad och vi har 40 mil till närmsta klinik med MR. Om diagnos inte kan ställas på hemmaplan kommer han därför att få somna 😢
Jag förstår. Så sorgligt... 🥺😥

Vi transporterade 30 mil, bodde på hotell på natten och körde hem dagen efter.

Det var en pärs för oss alla, och sedan väntade vi på utlåtande från experter på andra sidan jorden. Efter det bad jag om second opinion hos ytterligare en veterinär.

Och ja, det var en sorglig upplevelse.

Nu hoppas vi att din så sakteliga i alla fall blir bättre. ❤
 
Dagens suck. Det där med att följa igångsättningsschemat går ju sådär. Har inte vågat tömköra och idag blev det ingen ridning som planerat. Ledde henne först i manegen och hon flög iväg ett par gånger. Tror det kan ha droppat vatten från taket, men inte katten vågade jag sitta upp efter det.

Försökte istället sitta upp ute i paddocken, det var halvhårt men hade varit ok för lite skritt, men då studsade hon till av nåt annat och mina nerver sa nej tack. Visste att jag skulle tappa modet av att inte rida under december, vintermånaderna är alltid de värsta för mig och igångsättning då är inte min favorit...

Får hoppas det går att longera henne ok på tisdag under återbesöket, hon var svår redan i december och det lär ju inte vara bättre. Ser inte fram emot det.
 
Dagens suck. Det där med att följa igångsättningsschemat går ju sådär. Har inte vågat tömköra och idag blev det ingen ridning som planerat. Ledde henne först i manegen och hon flög iväg ett par gånger. Tror det kan ha droppat vatten från taket, men inte katten vågade jag sitta upp efter det.

Försökte istället sitta upp ute i paddocken, det var halvhårt men hade varit ok för lite skritt, men då studsade hon till av nåt annat och mina nerver sa nej tack. Visste att jag skulle tappa modet av att inte rida under december, vintermånaderna är alltid de värsta för mig och igångsättning då är inte min favorit...

Får hoppas det går att longera henne ok på tisdag under återbesöket, hon var svår redan i december och det lär ju inte vara bättre. Ser inte fram emot det.
Är det att hon är pigg eller? Isf kan du ju be om lite lugnande?
Eller be någon annan om hjälp? Det brukar ju finnas gott om tonåringar utan självbevarelsedrift på ridskolor🙈

Promenerar du istället nu eller blir det inget alls?
 
Är det att hon är pigg eller? Isf kan du ju be om lite lugnande?
Eller be någon annan om hjälp? Det brukar ju finnas gott om tonåringar utan självbevarelsedrift på ridskolor🙈

Promenerar du istället nu eller blir det inget alls?

Hon är egentlig inte alls piggare än vanligt, bara mer reaktiv på plötsliga ljud eller anfallande vattendroppar från taket. Så jag vet inte om lugnande skulle göra så mycket skillnad, men det kanske det kan ändå? Tror i alla fall jag ska fråga veterinären om att ge henne nåt innan vi longerar, för senast var det svårt att se hur hon rörde sig för att hon var lite för stökig.

Det blev promenad i ca 25-30 minuter i alla fall, så hon har ju fått röra på sig, men inte arbeta lika mycket som jag hade önskat. Om hon nu skulle vara ohalt på tisdag så får jag höra mig för efter nån tonåring utan självbevarelsedrift för när arbetet ska ökas. ;) Har också lite funderingar på att skicka henne på vattenträning en vecka som uppstart.
 
Hon är egentlig inte alls piggare än vanligt, bara mer reaktiv på plötsliga ljud eller anfallande vattendroppar från taket. Så jag vet inte om lugnande skulle göra så mycket skillnad, men det kanske det kan ändå? Tror i alla fall jag ska fråga veterinären om att ge henne nåt innan vi longerar, för senast var det svårt att se hur hon rörde sig för att hon var lite för stökig.

Det blev promenad i ca 25-30 minuter i alla fall, så hon har ju fått röra på sig, men inte arbeta lika mycket som jag hade önskat. Om hon nu skulle vara ohalt på tisdag så får jag höra mig för efter nån tonåring utan självbevarelsedrift för när arbetet ska ökas. ;) Har också lite funderingar på att skicka henne på vattenträning en vecka som uppstart.
Tänker att extra reaktiv ändå kan höra ihop med överskottsenergi, så kanske inte är omöjligt att lugnande kan hjälpa? Veterinären bör ju veta bättre ☺️

Förstår frustrationen med att inte kunna hålla schemat! Förra gången jag skulle sätta igång min så var ridbanan sådär halvbra många dagar, väldigt irriterande för man visste ju sällan i förväg heller…
 
Tänker att extra reaktiv ändå kan höra ihop med överskottsenergi, så kanske inte är omöjligt att lugnande kan hjälpa? Veterinären bör ju veta bättre ☺️

Ja, ska absolut fråga. :) Jag är ju inte världens modigaste, så det behövs inte så mycket för att sätta mina nerver i dallring. Det blir ju sällan bra om både häst och ryttare är mer reaktiva. ;)

Förstår frustrationen med att inte kunna hålla schemat! Förra gången jag skulle sätta igång min så var ridbanan sådär halvbra många dagar, väldigt irriterande för man visste ju sällan i förväg heller…

Nej, vädret har ju inte varit så kul. Vill t.ex helst tömköra ute för hon är generellt sett mindre reaktiv där än när hon hör saker utanför ridhuset och är själv där inne, men paddocken har varit antingen för tung eller för hård. Dessutom har det ju varit ledighet och då är jag inte ensam om att kunna komma dit dagtid vilket innebär sällskap i manegen och då får vi inte tömköra.

Jaja, spelar egentligen inte så stor roll om igångsättningen tar längre tid, hoppas bara det blir rätt utslag på återbesöket så att hon inte ser bättre ut än hon hade varit om jag ridit mer.

"Roade" mig med att gå igenom hennes gamla journaler för att sammanställa en fil med bara hältbesöken för att kunna peka på en del samband som jag tycker mig se. Filen blev ganska lång.... Positivt är väl att hon hade sin längsta hältfria period sen 2015 efter att jag köpte henne, då har jag gjort något rätt. Håller tummarna för att det håller ett tag till.
 
Vi är uppe i 20 minuters skritt två gånger om dagen nu, dock tyckte jag att hon var snubblig idag, det har jag aldrig upplevt innan… Håller verkligen tummarna för att det bara var något tillfälligt. Återbesök på torsdag och jag är såååå otroligt nervös. Tänk så är hon inte bättre alls? Och samtidigt vet jag inte vad man kan förvänta sig, vi sa ju redan från början att man även ska behandla efter operationen… Kan de inte bara få vara friska?
 
en tråd för mig och en av mina.
Skada på höger fram i april 2021, troligen yttre trauma med litet överben som följd. Vila och metacam i första vändan. Sättts igång mkt långsamt och är helt bra en period. Kör race i hagen med brorsan, drar av sig sko och svullnar under carpus, gör UL och hittar litet krångel på gaffelbandet. Stötvågsbehandling och vila. Sätts igång efter ok från vet. Lång rehab med mest skritt för hand och uppsuttet. Bara på rakt spår. I november får han skritta och trava. I december händer ngt mkt oklart och han blir blockhalt på samma ben. Jag är säker på att nu blir han korv, men det är en vrickning med ledinflammation som följd. BEdövar bort och ser att även vänster fram är påverkat, så behandlas i båda fram, både kot och hovled. KOllar även bak och ser att ena knäet är fyllt och trolig inflammation även där. Så halt på tre ben...då sparkar han in det fjärde i nånting och blir tjock och halt där också. Nu är han ohalt på båda bak och behandlat båda fram igen pga yttepytte hälta vid böjprov. Påbörjar rehab och igångsättning nästa vecka. Går i stor hage med den skojiga storebroren...är pigg som sju svåra år.
 
Vi är uppe i 20 minuters skritt två gånger om dagen nu, dock tyckte jag att hon var snubblig idag, det har jag aldrig upplevt innan… Håller verkligen tummarna för att det bara var något tillfälligt. Återbesök på torsdag och jag är såååå otroligt nervös. Tänk så är hon inte bättre alls? Och samtidigt vet jag inte vad man kan förvänta sig, vi sa ju redan från början att man även ska behandla efter operationen… Kan de inte bara få vara friska?
Åh ja man blir ju så himla nojig. Svårt att veta ibland om man bara överanalyserar eller om det är något.. Håller tummarna för er!
 
en tråd för mig och en av mina.
Skada på höger fram i april 2021, troligen yttre trauma med litet överben som följd. Vila och metacam i första vändan. Sättts igång mkt långsamt och är helt bra en period. Kör race i hagen med brorsan, drar av sig sko och svullnar under carpus, gör UL och hittar litet krångel på gaffelbandet. Stötvågsbehandling och vila. Sätts igång efter ok från vet. Lång rehab med mest skritt för hand och uppsuttet. Bara på rakt spår. I november får han skritta och trava. I december händer ngt mkt oklart och han blir blockhalt på samma ben. Jag är säker på att nu blir han korv, men det är en vrickning med ledinflammation som följd. BEdövar bort och ser att även vänster fram är påverkat, så behandlas i båda fram, både kot och hovled. KOllar även bak och ser att ena knäet är fyllt och trolig inflammation även där. Så halt på tre ben...då sparkar han in det fjärde i nånting och blir tjock och halt där också. Nu är han ohalt på båda bak och behandlat båda fram igen pga yttepytte hälta vid böjprov. Påbörjar rehab och igångsättning nästa vecka. Går i stor hage med den skojiga storebroren...är pigg som sju svåra år.
Blä! Det är så trist, blir som en ond cirkel när de står skadade och så kommer skadorna på löpande band för att de har överskottsenergi..
 
Jag vet inte vad min olycksfågel hittat på idag. Svullet framknä, flera skrapsår och ett balltramp. Benet ser helt missbildat ut med små lokala svullnader här och där😆
Undrar om hon kanske ramlat något plus trampat sig.. Har alltid boots när hon är broddad, men hon klär av sig dem hela tiden så testade utan, gick två dagar🙈
 
Jag vet inte vad min olycksfågel hittat på idag. Svullet framknä, flera skrapsår och ett balltramp. Benet ser helt missbildat ut med små lokala svullnader här och där😆
Undrar om hon kanske ramlat något plus trampat sig.. Har alltid boots när hon är broddad, men hon klär av sig dem hela tiden så testade utan, gick två dagar🙈
Vad de får för sig… Hur ser hon ut nu?
 
Vi hade återbesök idag då. Hon såg ut ungefär som man kunde förvänta sig sa de, fortfarande halt men inte gallig eller tjock i benen trots den långa vilan iallafall. Hon är behandlad med kortison och hyaluronsyra och har fått metacam med hem så hoppas vi att det hjälper med inflammationen och så är det mer sjukhage och promenader. Återbesök om en månad. Jag känner mig bara så himla matt, jag vet att detta var ett rimligt besked men hade nog ändå undermedvetet hoppats på något mirakelbesked. Hon vill ju också jobba (och jag vill jobba med roligare saker än promenader två gånger om dagen), hon har inte varit igång på riktigt sen maj…
 
Vad de får för sig… Hur ser hon ut nu?
Lite småsvullen fortfarande men tror inte det är ngn fara. Knäet är dock fortfarande lite varmt och hon verkar ha sparkat sig på insidan av frambenet. Tur hon ändå ska vila länge, lär ju läka ut om det nu skulle vara ngt..

Oroar mig dock för hur det går med gaffelbandet för hon är nog inte så stilla som man skulle önska i hagen. Personalen har ju koll rätt bra och de plockar in henne om hon springer, men de ser ju inte precis hela tiden. Hon är oftast lugn och stilla men tror det kommer mer och mer stunder där hon drar igång..
 
Lite småsvullen fortfarande men tror inte det är ngn fara. Knäet är dock fortfarande lite varmt och hon verkar ha sparkat sig på insidan av frambenet. Tur hon ändå ska vila länge, lär ju läka ut om det nu skulle vara ngt..

Oroar mig dock för hur det går med gaffelbandet för hon är nog inte så stilla som man skulle önska i hagen. Personalen har ju koll rätt bra och de plockar in henne om hon springer, men de ser ju inte precis hela tiden. Hon är oftast lugn och stilla men tror det kommer mer och mer stunder där hon drar igång..
Min häst blev ordinerad rörelse i stor hage vid gaffelbandsskada, gärna lösdrift.
Vad har du fått för rekommendation?🙂
 
Min häst blev ordinerad rörelse i stor hage vid gaffelbandsskada, gärna lösdrift.
Vad har du fått för rekommendation?🙂
Än så länge är det sagt att hon får gå i vanlig hage sålänge hon håller sig någorlunda lugn. Promenerar 20 min per dag också. Men det är fortfarande rätt oklart hur skadan ser ut, kommer få avvakta tills nästa besök i slitet av januari innan jag får mer info.
 
Hade ett snack med veterinären idag. Leden kommer att behandlas. Vet var ändå positiv och tyckte att hästen klarat sig länge utan behandling trots skadan. Men får räkna med att behandla med ca 6 månaders intervall även om hästen ska gå i avel. Det får mig att fundera på var gränsen går.
 
Hade ett snack med veterinären idag. Leden kommer att behandlas. Vet var ändå positiv och tyckte att hästen klarat sig länge utan behandling trots skadan. Men får räkna med att behandla med ca 6 månaders intervall även om hästen ska gå i avel. Det får mig att fundera på var gränsen går.
Oj, var sjätte månad även om hästen inte rids? Bara gå i hagen och bära föl?
Tufft!
 
Vad har ni för tips om bandage för ett sår som sitter på hasen på bakbenet?
Det är inte sytt o veterinär satte fast bandaget med silvertejp. De har glidit ner ändå o tänker om ni har nått bra tips?
 

Bifogade filer

  • F945313C-E44B-43A2-B8EC-80FDA478A09C.jpeg
    F945313C-E44B-43A2-B8EC-80FDA478A09C.jpeg
    533,3 KB · Visningar: 61

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 879
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp