Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Han är fortfarande svullen bak, vilket kanske inte skulle oroa mig så mycket om det vore för att han fortfarande tvekar att lägga all vikt på det benet som är mest svullet. Han blir lätt tjock om han står still och just nu går dom inte direkt mycket i hagen.
Det är inte det att han inte belastar benet utan i sekunden mellan han sätter ner hoven och att han för över all vikt på det (om man vänder tvärt eller ber honom flytta bakdelen på gången, ej när han går rakt fram) som han tvekar till en mille sekund.

Hittade dock ett ganska tydligt blåmärke på den hoven som jag får reaktion på om jag knackar med hovkratsen på. Har dock visat sig svårt att få tag på en hovis, våran hovis är sjuk i covid och den han rek åker utomlands :crazy:

Så imorgon tänker jag nog ringa kliniken o se om jag kan få tag på en tid med klinik hovis, är kanske lika bra, då finns UL o röntgen inom räckhåll om det inte är det som är problemet. :angel:

Annars har det gått bra med det lilla kruxet att vi både sätter igång och omskolar fd travhäst samtidigt :crazy: Han skulle ju ursprungligen vara travhäst o sen bli vår ridtravare efter trav karriären så vi hade eg inte hunnit med så mycket mer än att skritta o ta ngt travsteg uppsuttet. Så även om vårt igångsättnings schema vi fick från vet gav ok att rida från början har vi fortsatt skritta från marken (sen hade vi gjort det ändå nu då han inte kändes helt ok i bakbenet även om vet gav sitt ok)

Svallkötts krämen till gammelman verkar dock gjort susen, syns med blotta ögat hur det krymper dag för dag! :love:
 
Hejsan! Hur går det för er härinne med era små pållar?:heart Jag tänkte skriva en liten (läs förmodligen lång och virrig) uppdatering lite senare idag efter att jag varit i stallet:)
 
Hejsan! Hur går det för er härinne med era små pållar?:heart Jag tänkte skriva en liten (läs förmodligen lång och virrig) uppdatering lite senare idag efter att jag varit i stallet:)

Mitt sto har fått en lugn vinter där jag jobbat henne avsuttet med mörkerträning på ridbana (finns mörkerspöken överallt) och korta promenader. Försökt introducera en ny medryttare till henne, men det har inte blivit något. Och jag kan förstå det. Att sätta igång andras hästar är ju inte så superkul. Efter vaccinering och tandfix i början av februari, så fick hon vila typ hela februari. Jag har börjat sätta igång henne nu och tar promenader, antingen på ridbana pga fortfarande mörka kvällar eller på vår gata. Det senare försökte vi med i helgen och då var hästen helgalen. Det är inte så lattjo lajbans att hålla i ett snöre när hästar studsar runt och pysslar med caprioler O_o. Så i söndag gav jag upp mina försök med promenad ute och gick till ridbanan och longerade. Hästen har överskottsenergi så det sprutar ur öronen och blir superreaktivpå allt och ingenting. Hon slog väl rekord i hur många gånger man kan sparka bakut på en 20-meters volt, men efter 50 minuter (varav 20 min longering) så blev hon äntligen avspänd.

Hon är i alla fall inte halt!

Däremot att komma upp och rida på henne - det är nog ett självmordsuppdrag just nu. Jag fattar ärligt inte hur jag ska bära mig åt för att hon ska coola ner sig :crazy:. Det går inte ens att tömköra henne i nuläget eftersom hon reagerar blixtsnabbt och hör/ser spöken bakifrån hela tiden. Slänger sig då runt och sparkar bakut.

/Lizzie
 
Mitt sto har fått en lugn vinter där jag jobbat henne avsuttet med mörkerträning på ridbana (finns mörkerspöken överallt) och korta promenader. Försökt introducera en ny medryttare till henne, men det har inte blivit något. Och jag kan förstå det. Att sätta igång andras hästar är ju inte så superkul. Efter vaccinering och tandfix i början av februari, så fick hon vila typ hela februari. Jag har börjat sätta igång henne nu och tar promenader, antingen på ridbana pga fortfarande mörka kvällar eller på vår gata. Det senare försökte vi med i helgen och då var hästen helgalen. Det är inte så lattjo lajbans att hålla i ett snöre när hästar studsar runt och pysslar med caprioler O_o. Så i söndag gav jag upp mina försök med promenad ute och gick till ridbanan och longerade. Hästen har överskottsenergi så det sprutar ur öronen och blir superreaktivpå allt och ingenting. Hon slog väl rekord i hur många gånger man kan sparka bakut på en 20-meters volt, men efter 50 minuter (varav 20 min longering) så blev hon äntligen avspänd.

Hon är i alla fall inte halt!

Däremot att komma upp och rida på henne - det är nog ett självmordsuppdrag just nu. Jag fattar ärligt inte hur jag ska bära mig åt för att hon ska coola ner sig :crazy:. Det går inte ens att tömköra henne i nuläget eftersom hon reagerar blixtsnabbt och hör/ser spöken bakifrån hela tiden. Slänger sig då runt och sparkar bakut.

/Lizzie
Du kanske får longera några dagar tills det värsta lägger sig?
Vet inte hur din är men min häst blir ofta lugn ganska snabbt bara hon får komma igång och galoppera regelbundet.
 
Du kanske får longera några dagar tills det värsta lägger sig?
Vet inte hur din är men min häst blir ofta lugn ganska snabbt bara hon får komma igång och galoppera regelbundet.

Ja, jag får nog börja passen med longering. I alla fall några minuter. Eftersom hon hade dubbelsidig kotledsinflammation 3 gånger under mars 2021-mars 2022 så har jag undvikt att longera henne, utan koncentrerat mig att skritta henne rakt fram. Det var först när novembermörkret slog till som vi började promenera på ridbana eftersom det blev farligt att ge sig ut på vägarna pga mörkret.

Men som det är nu är det inte heller bra för man vill ju inte riskera livet och vi kommer in i en ond cirkel.

/Lizzie
 
Ja, jag får nog börja passen med longering. I alla fall några minuter. Eftersom hon hade dubbelsidig kotledsinflammation 3 gånger under mars 2021-mars 2022 så har jag undvikt att longera henne, utan koncentrerat mig att skritta henne rakt fram. Det var först när novembermörkret slog till som vi började promenera på ridbana eftersom det blev farligt att ge sig ut på vägarna pga mörkret.

Men som det är nu är det inte heller bra för man vill ju inte riskera livet och vi kommer in i en ond cirkel.

/Lizzie
Det var ju så himla länge sen, har ju gått ett helt år. Det vore extremt konstigt om hon blir halt av lite longering nu. Att longera på stor volt är dessutom ingen större fara, men man vill ju såklart att de går så balanserat som möjligt. Jag använder alltid inspänningstyglar när hästen har överskottsenergi, tycker det hjälper att ta udden av det värsta buset.
 
Det var ju så himla länge sen, har ju gått ett helt år. Det vore extremt konstigt om hon blir halt av lite longering nu. Att longera på stor volt är dessutom ingen större fara, men man vill ju såklart att de går så balanserat som möjligt. Jag använder alltid inspänningstyglar när hästen har överskottsenergi, tycker det hjälper att ta udden av det värsta buset.

Tack för tipset! Har glömt bort att jag har inspänningstyglar. Sådana med en gummiring mitt på. Det borde hjälpa henne att röra sig lite mer balanserat.

Ja, jag försöker intala mig att inte vara så himla nojjig, men det är svårt 🙈

/Lizzie
 
Tack för tipset! Har glömt bort att jag har inspänningstyglar. Sådana med en gummiring mitt på. Det borde hjälpa henne att röra sig lite mer balanserat.

Ja, jag försöker intala mig att inte vara så himla nojjig, men det är svårt 🙈

/Lizzie
Ja exakt sådana! De flesta hästar sansar sig iaf en del när de är mer inramade. Jag har även promenerat med hästen löst inspänd i perioder just för att den ska hålla sig på mattan.
 
Uppdatering om min pojk nudå🙈 jag kommer knappt ihåg allt sen sist men vi började iaf sätta igång honom efter röntgenfyndet med artros i halskotpelarens sista kotor och han gick i början helt fantastiskt men efter ett tag så blev han helt plötsligt ståendes i en backe samtidigt som musklerna i halsen svullnade och han ville verkligen inte gå.
han bet,sparkade och helt enkelt sa aj när vi försökte få in honom i stallet.
Men efter en stunds lirkande och myrsteg så var han inne i stallet och väl inne var han låg men att gå var inga problem:confused: men vi ringde såklart veterinären och fick en akuttid dagen efter. och väl där så tja hittade vi inget mer än att han verkade neurologiskt påverkad och vinglig han misstänkte en lindrigare förträngning i halskotpelaren så vi fick lite smärtstillande med oss hem och så skulle vi testa om det var svullnaderna som orsakade det. Men han svarade inte på smärtstillande och blev ilsk riktigt ilsk men sen när vi tog bort smärtstillandet så blev detbättre och veterinären ville att han skulle igång och han blev faktiskt bättre i kroppen och gladare men något var fortfarande fel eftersom att han sparkade i ridningen och backade av vid tömkörning.
så någon vecka senare var vi tillbaka igen för att undersöka honom bak då han hade börjat röra sig konstigt i bakdelen och efter lite undersökningar och letande så kollade han si-lederna som visade sig ha måttlig artros i båda sidor men värst i vänster sidan . Så veterinären trodde att halsen inte störde honom värst mycket för tillfället och att det inte var en förträngning i halskotpelaren vilket rimmar mycket bättre med hans symptombild. Så han behandlades på båda sidor med kortison och han har en ganska bra prognos trots si-ledernas utseende.
Efter ett par dagar när kortisonet tagit ordentlig så var han som en helt ny häst, han var glad,spänstig och blev väldigt mysig och gosig att hantera:love: vi har även kommit en bit in i igångsättningen och han är helt magisk att rida en helt annan gång och mycket mer action i steget och så fruktansvärt mycket power i steget:banana:

F10461A7-E7BC-4CED-B5B0-567B78C97900.jpeg
summan av kardemumman är att det hänt mycket men nu verkar vi vara på rätt spår i alla fall och han är go och glad:D

Hoppas att texten är begriplig 🙈
 
Min "lilla" (mankhöjden mätt till 174 cm och inte de 169 som säljaren sa) pålles symtom från höger bak har återkommit. Vet konstaterade exakt samma mönster på rörelsestörning som förra året, minimal hälta på höger bak, släcktes ut vid bedövning. Minimal hälta höger fram, släcktes delvis vid bedövning av kotleden, släcktes ut vid mer generell bedövning, vilket då ledde till mer framträdande hälta vänster fram. Röntgen visade artros, benpålagringar i höger bakknä, lös benbit i hovled höger fram som även lett till reaktioner runt omkring. Dålig prognos, ingen behandling sattes in utan vi väntar på försäkringsbolagets syn på utdömning. Så nu väntar jag bara på att vet ska höra av sig och så ska vi boka tid för avlivning. Jobbigt att bara gå och vänta och inte veta hur lång tid detta kommer att ta.
 
Tack för tipset! Har glömt bort att jag har inspänningstyglar. Sådana med en gummiring mitt på. Det borde hjälpa henne att röra sig lite mer balanserat.

Ja, jag försöker intala mig att inte vara så himla nojjig, men det är svårt 🙈

/Lizzie

Jag har haft samma dilemma under januari och februari. Inte fullt lika galen häst, men nog för att skicka av lite ryttare när hon började gå lektion så jag vågade knappt rida. Men när jag började longera lite innan varje pass gick det bättre. Hon har en historik av kotledsinflammationer, så det tog emot först att göra det, men det har funkat bra.
 
Hejsan! Hur går det för er härinne med era små pållar?:heart Jag tänkte skriva en liten (läs förmodligen lång och virrig) uppdatering lite senare idag efter att jag varit i stallet:)

Jag får väl dela med mig av en solskenshistoria då. För ungefär ett år sedan opererades vår ponny i bakknät och man hittade ligamentskador och skador på menisk. Allt verkar ha kommit från ett och samma trauma. Lite behandlingar efter operationen och rehab efter det så klart men ponnyn har varit igång sedan i höstas och håller finfint. Pigg och glad och har inga som helst men efter skadan.
 
Ja, jag får nog börja passen med longering. I alla fall några minuter. Eftersom hon hade dubbelsidig kotledsinflammation 3 gånger under mars 2021-mars 2022 så har jag undvikt att longera henne, utan koncentrerat mig att skritta henne rakt fram. Det var först när novembermörkret slog till som vi började promenera på ridbana eftersom det blev farligt att ge sig ut på vägarna pga mörkret.

Men som det är nu är det inte heller bra för man vill ju inte riskera livet och vi kommer in i en ond cirkel.

/Lizzie
Det är så svårt under vintern med mörkret och dåligt underlag. Men de brukar ju lugna ner sig efter några ”riktiga” pass, hoppas det är detsamma för er!
Uppdatering om min pojk nudå🙈 jag kommer knappt ihåg allt sen sist men vi började iaf sätta igång honom efter röntgenfyndet med artros i halskotpelarens sista kotor och han gick i början helt fantastiskt men efter ett tag så blev han helt plötsligt ståendes i en backe samtidigt som musklerna i halsen svullnade och han ville verkligen inte gå.
han bet,sparkade och helt enkelt sa aj när vi försökte få in honom i stallet.
Men efter en stunds lirkande och myrsteg så var han inne i stallet och väl inne var han låg men att gå var inga problem:confused: men vi ringde såklart veterinären och fick en akuttid dagen efter. och väl där så tja hittade vi inget mer än att han verkade neurologiskt påverkad och vinglig han misstänkte en lindrigare förträngning i halskotpelaren så vi fick lite smärtstillande med oss hem och så skulle vi testa om det var svullnaderna som orsakade det. Men han svarade inte på smärtstillande och blev ilsk riktigt ilsk men sen när vi tog bort smärtstillandet så blev detbättre och veterinären ville att han skulle igång och han blev faktiskt bättre i kroppen och gladare men något var fortfarande fel eftersom att han sparkade i ridningen och backade av vid tömkörning.
så någon vecka senare var vi tillbaka igen för att undersöka honom bak då han hade börjat röra sig konstigt i bakdelen och efter lite undersökningar och letande så kollade han si-lederna som visade sig ha måttlig artros i båda sidor men värst i vänster sidan . Så veterinären trodde att halsen inte störde honom värst mycket för tillfället och att det inte var en förträngning i halskotpelaren vilket rimmar mycket bättre med hans symptombild. Så han behandlades på båda sidor med kortison och han har en ganska bra prognos trots si-ledernas utseende.
Efter ett par dagar när kortisonet tagit ordentlig så var han som en helt ny häst, han var glad,spänstig och blev väldigt mysig och gosig att hantera:love: vi har även kommit en bit in i igångsättningen och han är helt magisk att rida en helt annan gång och mycket mer action i steget och så fruktansvärt mycket power i steget:banana:

Visa bifogad fil 114862summan av kardemumman är att det hänt mycket men nu verkar vi vara på rätt spår i alla fall och han är go och glad:D

Hoppas att texten är begriplig 🙈
Vad härligt att ni verkar hitta problemet! Hoppas det fortsätter gå framåt ☺️
Min "lilla" (mankhöjden mätt till 174 cm och inte de 169 som säljaren sa) pålles symtom från höger bak har återkommit. Vet konstaterade exakt samma mönster på rörelsestörning som förra året, minimal hälta på höger bak, släcktes ut vid bedövning. Minimal hälta höger fram, släcktes delvis vid bedövning av kotleden, släcktes ut vid mer generell bedövning, vilket då ledde till mer framträdande hälta vänster fram. Röntgen visade artros, benpålagringar i höger bakknä, lös benbit i hovled höger fram som även lett till reaktioner runt omkring. Dålig prognos, ingen behandling sattes in utan vi väntar på försäkringsbolagets syn på utdömning. Så nu väntar jag bara på att vet ska höra av sig och så ska vi boka tid för avlivning. Jobbigt att bara gå och vänta och inte veta hur lång tid detta kommer att ta.
Fy så troligt, beklagar och hoppas det inte drar ut på tiden!
Jag får väl dela med mig av en solskenshistoria då. För ungefär ett år sedan opererades vår ponny i bakknät och man hittade ligamentskador och skador på menisk. Allt verkar ha kommit från ett och samma trauma. Lite behandlingar efter operationen och rehab efter det så klart men ponnyn har varit igång sedan i höstas och håller finfint. Pigg och glad och har inga som helst men efter skadan.
Vad härligt!!
 
Uppdatering om C då:
Travar 15 min per pass just nu, så mycket rakt fram det bara går. Även skrittpromenader, bomövningar för hand samt ”stillastående” rehabövningar. Har varit svårt att hålla igång riktigt som jag velat nu på vintern med is och knagglig mark, men jag har försökt så gott det går ☺️
Var hos sjukgymnasten idag och hon tycker att C fortfarande är fräsch och ser ännu finare ut, alla styrke- och rörelseövningar verkar ha gett resultat. Så nu ska jag få lägga in lite böjda spår, lite sidvärtsrörelser och galopp, jag har inte galopperat med henne på nästan två år så ska bli skoj 😄 Veterinären var också där och jag fick beröm för att jag har kämpat så mycket. Enligt hennes erfarenhet så hade nästan alla valt att ta bort för länge sen, så hon tyckte det var fint att jag verkligen gett C en chans. Det var trevligt att höra!
 
Ja exakt sådana! De flesta hästar sansar sig iaf en del när de är mer inramade. Jag har även promenerat med hästen löst inspänd i perioder just för att den ska hålla sig på mattan.

Tack för tipset om inspänningstyglarna.

Testade ett pass på ridbanan och mitt monster skötte sig riktigt bra. Det kom en brall, men i övrigt var hon lugn och kommunicerbar. Utöver promenerande så longerades hon 5 min i varje varv. Det var sedan en avspänd och lugn när vi gick hem.

Kommer köra detta konceptet det tag så får vi se hur det går :)
1000000551.jpg


/Lizzie
 
Tack för tipset om inspänningstyglarna.

Testade ett pass på ridbanan och mitt monster skötte sig riktigt bra. Det kom en brall, men i övrigt var hon lugn och kommunicerbar. Utöver promenerande så longerades hon 5 min i varje varv. Det var sedan en avspänd och lugn när vi gick hem.

Kommer köra detta konceptet det tag så får vi se hur det går :)Visa bifogad fil 114884

/Lizzie
Härligt! Skönt när små saker kan göra skillnad👍
 
Tack för tipset om inspänningstyglarna.

Testade ett pass på ridbanan och mitt monster skötte sig riktigt bra. Det kom en brall, men i övrigt var hon lugn och kommunicerbar. Utöver promenerande så longerades hon 5 min i varje varv. Det var sedan en avspänd och lugn när vi gick hem.

Kommer köra detta konceptet det tag så får vi se hur det går :)Visa bifogad fil 114884

/Lizzie
Såg först ut som om hon bär dig i munnen, som en hund. :laugh:
 
Härligt! Skönt när små saker kan göra skillnad👍

Ja, verkligen!

Det började lite oroväckande när jag gjorde ordning hästen. Jag har inte använt tömkörningsgjorden sedan innan hon blev halt. Under 2021 så tömkörde dåvarande medryttaren hästen varje vecka (även mellan behandlingarna) och höll på och meckade väldigt mycket. Så när jag kom med tömkörningsgjorden så försökte hästen först bita mig och sedan bet hon i gjorden :crazy: .

Min känsla av att fd medryttaren ställde krav på hästen som hon inte fixade tror jag stämmer. Varför annars bli så upprörd när man kommer med en tömkörningsgjord :confused:. Nu är det precis 1 år sedan jag fick ut medryttaren från mitt stall, men jag behöver fortfarande "terapi" :idea:.

/Lizzie
 
Min häst som fick en broddspark i hagen för två månader sen, blev skadad på två senor, opererad två gånger och tillbringade nästan två veckor på klinik fick senorna ultraljudade idag.
De håller på att läka men vi har fyra månaders rehab med skrittpromenader framför oss.
En gång i tiden rehabbade jag hennes mamma i ett helt år. Hon blev friskförklarad som 15-åring och levde tills hon var 28 så jag är inte den som stressar med mina hästar och som behöver rida till varje pris. Om saker och ting får ta den tid det behöver så blir det ofta bra sen.

Hon skötte sig exemplariskt på dagens pass.
64111E0B-5BF6-4315-92F6-754B44C9E5F9.jpeg
 
Har jobbat min pålla inspänd och hon sköter sig fint, även om hon är lite skvättig.

Skulle dock behöva råd. I vänster varv så jobbar hon balanserat och fint. Dock märks det att hon har jobbigare i höger varv. Hon vill ha huvudet utåt, och travar mer överilat, hon orkar inte heller rulla på i galopp. Så vi har ett jobb att göra för att bygga upp styrkan.

Hur ska jag med inspänningen? Är den lagom? När jag har henne på volt, ska jag ha lika långa inspänningstyglar och låta henne vara mer rak i kroppen på voltspåret?

Idag jobbade vi med travbommar som lite styrketräning och det gjorde hon bra 😊.

Tacksam gör uppbyggande övningar jag kan göra från backen 😊

20230330_194212.jpg


/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 751
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 046
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Den första tråden
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp