Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Har jobbat min pålla inspänd och hon sköter sig fint, även om hon är lite skvättig.

Skulle dock behöva råd. I vänster varv så jobbar hon balanserat och fint. Dock märks det att hon har jobbigare i höger varv. Hon vill ha huvudet utåt, och travar mer överilat, hon orkar inte heller rulla på i galopp. Så vi har ett jobb att göra för att bygga upp styrkan.

Hur ska jag med inspänningen? Är den lagom? När jag har henne på volt, ska jag ha lika långa inspänningstyglar och låta henne vara mer rak i kroppen på voltspåret?

Idag jobbade vi med travbommar som lite styrketräning och det gjorde hon bra 😊.

Tacksam gör uppbyggande övningar jag kan göra från backen 😊

Visa bifogad fil 115546

/Lizzie
Kanske jobba med att variera volten, stundtals ta in på mindre volt och be om ställning inåt genom linan?

Förr brukade jag justera inspänningen så den är kortare på inner, men nuförtiden är jag slö och låter den vara rak. Låter linan påverka ställningen istället.

Du har inspänningarna väldigt löst så om du vill kan du korta dem och se om det hjälper henne.
 
Kanske jobba med att variera volten, stundtals ta in på mindre volt och be om ställning inåt genom linan?

Förr brukade jag justera inspänningen så den är kortare på inner, men nuförtiden är jag slö och låter den vara rak. Låter linan påverka ställningen istället.

Du har inspänningarna väldigt löst så om du vill kan du korta dem och se om det hjälper henne.
Tack för inspel :) .

Jag var orolig för att hon skulle känna sig fastlåst, men ska testa med att korta in den.

/Lizzie
 
Alltså - jag blir lite full i skratt! Om jag lägger ut en bild på pållan på FB utan inspänningstyglar, då är det alltid någon som undrar varför jag inte har henne inspänd. Nu när jag la ut en bild på henne inspänd så var det genast en person som ifrågasatte varför hästen har inspänningstyglar på sig. De skulle bort och anledningen var att personen var just hemkommen från en träning med Anders Eriksson :confused: .

I mitt inlägg skrev jag bara att pållan skött sig fin. Jag orkar inte hålla på och förklara om och varför eller vad vi gjort under passet. Förstod inte alls varför träningen med Anders Eriksson hade att göra med mig och min häst :confused:. Knappast så att han håller lektioner i longering eller igångsättning av en helt tossig häst. Eller har jag missat något :D.

Jag svarade med att vi också tränar för Anders Eriksson - när hästen är i full gång och frisk!

/Lizzie
 
Alltså - jag blir lite full i skratt! Om jag lägger ut en bild på pållan på FB utan inspänningstyglar, då är det alltid någon som undrar varför jag inte har henne inspänd. Nu när jag la ut en bild på henne inspänd så var det genast en person som ifrågasatte varför hästen har inspänningstyglar på sig. De skulle bort och anledningen var att personen var just hemkommen från en träning med Anders Eriksson :confused: .

I mitt inlägg skrev jag bara att pållan skött sig fin. Jag orkar inte hålla på och förklara om och varför eller vad vi gjort under passet. Förstod inte alls varför träningen med Anders Eriksson hade att göra med mig och min häst :confused:. Knappast så att han håller lektioner i longering eller igångsättning av en helt tossig häst. Eller har jag missat något :D.

Jag svarade med att vi också tränar för Anders Eriksson - när hästen är i full gång och frisk!

/Lizzie
Folk har så mkt åsikter!
 
Jag får tyvärr också haka på här. Efter nästan ett år av veterinärbesök och utredningar har lillgrabben konstaterad spatt😭Kommer troligtvis inte att bli ridhäst igen men förhoppningsvis smärtfri. Har blivit behandlad och ska på återbesök om en vecka. Så då får vi hålla alla tummar. Han känns mkt gladare nu i alla fall❤️
 
Folk har så mkt åsikter!

Ja verkligen! Och varför pracka på en hur man ska gör när man inte ens ber om. Vill man ha råd så är det en annan sak!

Jag skriver ytterst sällan några ingående inlägg just på Instagram/FB om vad någon av mina hästar gör just för att slippa konstiga åsikter.

/Lizzie
 
Ja verkligen! Och varför pracka på en hur man ska gör när man inte ens ber om. Vill man ha råd så är det en annan sak!

Jag skriver ytterst sällan några ingående inlägg just på Instagram/FB om vad någon av mina hästar gör just för att slippa konstiga åsikter.

/Lizzie
Håller helt med här!
Fick en massa påhopp om än det ena än det andra (bla ifrågasättandet av inspänningen som var där för att hästen i fråga inte skulle kunna ta sats och slita sig så lätt som hon hade för vana att göra och jag behövde kontrollera en hälta) som inte hörde till frågeställningen när jag lade in några bilder och filmsnuttar. Så nu gör jag inte sådant!
 
Alltså - jag blir lite full i skratt! Om jag lägger ut en bild på pållan på FB utan inspänningstyglar, då är det alltid någon som undrar varför jag inte har henne inspänd. Nu när jag la ut en bild på henne inspänd så var det genast en person som ifrågasatte varför hästen har inspänningstyglar på sig. De skulle bort och anledningen var att personen var just hemkommen från en träning med Anders Eriksson :confused: .

I mitt inlägg skrev jag bara att pållan skött sig fin. Jag orkar inte hålla på och förklara om och varför eller vad vi gjort under passet. Förstod inte alls varför träningen med Anders Eriksson hade att göra med mig och min häst :confused:. Knappast så att han håller lektioner i longering eller igångsättning av en helt tossig häst. Eller har jag missat något :D.

Jag svarade med att vi också tränar för Anders Eriksson - när hästen är i full gång och frisk!

/Lizzie
Har för mig att jag läst att Anders Eriksson är väldigt emot alla former av inspänningstyglar. Kanske var det personen syftade på? Hur som helst - drygt. Man gör väl som man själv vill!
 
Alltså - jag blir lite full i skratt! Om jag lägger ut en bild på pållan på FB utan inspänningstyglar, då är det alltid någon som undrar varför jag inte har henne inspänd. Nu när jag la ut en bild på henne inspänd så var det genast en person som ifrågasatte varför hästen har inspänningstyglar på sig. De skulle bort och anledningen var att personen var just hemkommen från en träning med Anders Eriksson :confused: .

I mitt inlägg skrev jag bara att pållan skött sig fin. Jag orkar inte hålla på och förklara om och varför eller vad vi gjort under passet. Förstod inte alls varför träningen med Anders Eriksson hade att göra med mig och min häst :confused:. Knappast så att han håller lektioner i longering eller igångsättning av en helt tossig häst. Eller har jag missat något :D.

Jag svarade med att vi också tränar för Anders Eriksson - när hästen är i full gång och frisk!

/Lizzie
Man blir alldeles matt över att folk anser sig ha rätt att ha åsikter om situationer de inte vet något om. Om hästen är väldigt inspänd kan jag förstå om någon reagerar, men inte sådär!
Jag trodde att jag skulle kunna få någon reaktion på bilden av min häst med kedja, men det har jag hittills sluppit. Om man verkligen undrar kan man fråga vänligt istället. Eller hoppa över inlägget.
 
Har för mig att jag läst att Anders Eriksson är väldigt emot alla former av inspänningstyglar. Kanske var det personen syftade på? Hur som helst - drygt. Man gör väl som man själv vill!
Ja, det är han, när man kan lösa saker och ting med tömkörning.

I detta fallet så tömkörde jag inte, utan jobbade med en longerlina - både på rakt spår och böjt spår. La in samma bild som jag har lagt upp här - en uppställningsbild.

Hade jag lagt in en bild utan inspänningstyglar - ja då hade någon annan ifråga satt varför jag gjort så.

Det är aldrig så att någon frågar varför jag gör på ena eller andra sättet, utan det kommer råd utan jag bett om det och oftast råd som absolut inte är relevanta för en häst som är under igångsättning - med allt vad det innebär ;)
Man blir alldeles matt över att folk anser sig ha rätt att ha åsikter om situationer de inte vet något om. Om hästen är väldigt inspänd kan jag förstå om någon reagerar, men inte sådär!
Jag trodde att jag skulle kunna få någon reaktion på bilden av min häst med kedja, men det har jag hittills sluppit. Om man verkligen undrar kan man fråga vänligt istället. Eller hoppa över inlägget.

Eller hur! Det är inte så att jag har henne hårt instpänd på något sätt O_o :D

/Lizzie
 
Igår var det 1 år sedan som min fröken blev friskförklarad från kotledsinflammationerna och vi började med rehabiliteringen. Kanske jag kan börja slappna av lite :)

Dagen till ära bestämde jag mig för lite bomträning. Därför blev det först en promis och sedan lite longering över markbommar. Hästen var avspänd och vi slapp drama. Dock hade hon lite svårt med koordinationen stundtals och jag behöver kolla upp vilka avstånd bommarna ska ligga på. Nu la jag ut 4 st jämt fördelade över voltspåret.

Fördelen med bommarna var att hon faktiskt fokuserade mer på jobb än att glo på omgivningarna.

20230404_193756.jpg



/Lizzie
 
Hejsan igen! Det har hänt en hel del sen jag skrev senast 🙈 jag har börjat rida honom lite mer och vilken känsla han bjuder på:love: vi har börjat att lära oss lite lösgörande övningar som tex början på skänkelvikning och framdels vändning:banana:

Vi har även hunnit köpa en ny sadel en Frank baines physio dressage den första sadeln som hästen accepterar rakt av utan padd:bow:(sadeln han har på bilden).

Sen så började han för några veckor sedan visa symptom på magsår genom att bla kicka när jag la på skänkeln och hota med att bitas när man knäpper täcket samt att han var väldigt obekväm när sadelgjorden spändes som bara gradvis har blivit värre och värre så han fick magsårs medicin utskriven och hittils verkar han svara väldigt bra. Och har blivit lugnare och inte alls lika grinig utan mer tillfreds med livet och väldigt nöjd:)

Och vid senaste besöket av hovslagaren så bytte vi till Överrullningsskor fram för att se om det kan hjälpa honom i galopparbetet även det verkar hittils ha funkat väldigt bra och han har fått lättare och mjukare steg:D

278EB70A-A7EA-49C8-B5AD-18D0439E9800.jpeg
 
En liten fråga apropå longering och inspänning så har jag använt en longeringssele (tror att det är jacsons) till min kille nu under igångsättningen jag har dock aldrig använt de linorna som ska gå igenom bettet utan endast använt bakbandet men finns det någon annan inspännings som kan vara nyttig eller hjälpsam till uppträning.

Bfu på när han har min egen omspända variant på honom 🙈
 

Bifogade filer

  • 918F6885-6A1F-4488-977E-E300DA44BBAA.png
    918F6885-6A1F-4488-977E-E300DA44BBAA.png
    446,1 KB · Visningar: 46
En liten fråga apropå longering och inspänning så har jag använt en longeringssele (tror att det är jacsons) till min kille nu under igångsättningen jag har dock aldrig använt de linorna som ska gå igenom bettet utan endast använt bakbandet men finns det någon annan inspännings som kan vara nyttig eller hjälpsam till uppträning.

Bfu på när han har min egen omspända variant på honom 🙈
Vad kul att det går bra för er! I uppbyggande syfte är min personliga åsikt (och min fysioterapeuts) att inspänningar sällan hjälper. Hon rekommenderar equiband och det är jag väldigt nöjd med!
 
Min ponny var på check idag, lite oren på böjt spår så det blev IPRF där. Men framför allt upptäckte vi bihåleinflammation (i väldigt tidigt stadie, man hittar det ofta betydligt senare) så nu blir det penicillin morgon och kväll 10 dagar 😩 Jag är så fruktansvärt otaggad på detta, känns läskigt fast han är snäll. Och utöver detta ska vi då dra ut tänder (oklart hur många) för hans EORTH. Det är lite mycket nu känner jag bara.
 
En liten fråga apropå longering och inspänning så har jag använt en longeringssele (tror att det är jacsons) till min kille nu under igångsättningen jag har dock aldrig använt de linorna som ska gå igenom bettet utan endast använt bakbandet men finns det någon annan inspännings som kan vara nyttig eller hjälpsam till uppträning.

Bfu på när han har min egen omspända variant på honom 🙈
Jag tycker chambon är bra vid longering för hästar som behöver lite stöd i att söka sig nedåt.
 
Vad kul att det går bra för er! I uppbyggande syfte är min personliga åsikt (och min fysioterapeuts) att inspänningar sällan hjälper. Hon rekommenderar equiband och det är jag väldigt nöjd med!
Jag håller med i de flesta fallen! men denna herren behöver framförallt hjälp med någon form av ram för bakbenen då han väldigt ofta slänger ut de dåliga bakbenet främst i trav vilket gör att han inte muskler sig jämnt, men har du eller någon övningar eller tips på hur man kan hjälpa honom med det så är det välkommet! Kan jag lösa det utan inspänningar så gör jag såklart det först.
Om det har någon betydelse så är han fd travhäst:)
Jag har varit sugen på equiband men det är en rätt saftig inköpssumma för något som veterinären var skeptisk till skulle hjälpa just hans problem:heart kan cora le vara värt att prova?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 106
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 971
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp