Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Ok, tack!
Jg ska se hur väderprognosen utvecklas och fundera.
Jag tänker att hon kommer träffa hovslagare senast på tisdag (då finns det iaf på ena kliniken) så på ett sätt kanske lite onödigt att gipsa för bara sön-mån.. Men vill heller inte att hon ska behöva stå inne om det går att få en annan lösning🤨
Oftast tar jag en däckslang och trär igenom hoven i den. Viker under så det blir en sula. Lindar med vetrap och sen tar jag svart gorillatejp runt. Så blir det som en boots typ.
 
Vet du om det funkar lika bra att sätta plastgips och om man isf gör på samma sätt?
Ser att det ska regna av och till från söndag så tänkte att plastgips kanske är rätt bra ändå, som jag fattat så är det vattentätt.

Kan köpa vanligt gips men då kommer hon nog behövs stå inne de regniga dagarna..
Nackdelen med plastgips är ju att det inte har den dränerande effekten som vanligt gips har. Min förra hade fyra hovbölder efter varandra på tre olika ben, höll på från midsommar till typ oktober.. När en böld precis hann bli bra så var det dax för nästa så blev lite proffs på att lägga hovbandage.
Jag hade en hovboot över som skydd, det var dock inte lerigt i hagen så det fungerade utmärkt. Jag tror jag såg i något flöde på fb att det fanns en enklare vattentät typ stövel man kunde sätta över bandaget. Hittade, vet dock inte hur väl den tål hagvistelse men det är bara att prata med Viahov dom är bra att ha att göra med.
https://m.facebook.com/story.php?st...g5jvhUs1oJ69WpGPl&id=100063754415265&sfnsn=mo
 
Nackdelen med plastgips är ju att det inte har den dränerande effekten som vanligt gips har. Min förra hade fyra hovbölder efter varandra på tre olika ben, höll på från midsommar till typ oktober.. När en böld precis hann bli bra så var det dax för nästa så blev lite proffs på att lägga hovbandage.
Jag hade en hovboot över som skydd, det var dock inte lerigt i hagen så det fungerade utmärkt. Jag tror jag såg i något flöde på fb att det fanns en enklare vattentät typ stövel man kunde sätta över bandaget. Hittade, vet dock inte hur väl den tål hagvistelse men det är bara att prata med Viahov dom är bra att ha att göra med.
https://m.facebook.com/story.php?st...g5jvhUs1oJ69WpGPl&id=100063754415265&sfnsn=mo
Okej! Osäkert om jag kommer kunna få tag på vattentät ”stövel” i butik och beställer jag så tror jag att hon hunnit få på vanlig sko innan leverans.
En sån där påse skulle min häst slakta på nolltid. Alldeles för lockande när det finns tillgängliga kanter man kan dra i 🤪

Igår hade svullnaden gått ner lite så hon är nog helt bra ganska snart👍
 
FAD1BB0F-CAB9-4F2C-B641-9DD1F4E0CB7A.jpeg

Såhär är hon inpackad nu. Bomull, blöja, klisterlinda, toffla, silvertejp och sen allt insmetat i antibitmedel👍
 
Oftast tar jag en däckslang och trär igenom hoven i den. Viker under så det blir en sula. Lindar med vetrap och sen tar jag svart gorillatejp runt. Så blir det som en boots typ.
Googlade på gorillatejp och inser att jag kanske ska köpa någon rulle. Det verkar sitta bättre än silvertejp så då kanske jag till och med kan få mitt nuvarande omslag att hålla fler dagar?

Silvertejpen sitter helt ok släpper ju lite i kanter så jag skulle inte våga ha kvar det mer än ett dygn..
EABCD1FF-B964-470D-BB9E-2C2D4A0F0C2B.jpeg
 
Googlade på gorillatejp och inser att jag kanske ska köpa någon rulle. Det verkar sitta bättre än silvertejp så då kanske jag till och med kan få mitt nuvarande omslag att hålla fler dagar?

Silvertejpen sitter helt ok släpper ju lite i kanter så jag skulle inte våga ha kvar det mer än ett dygn..
Visa bifogad fil 117236
Ja, gorillatejp (köp den breda, svarta, INTE kamoflauge-den är värdelös) håller mycket bättre än silvertejp. Jag kör faktiskt med både och runt tån och sulan för det ska hålla bra.

Det lättaste tycker jag är att man lägger tejpremsor på golvet och fäster de i varandra så blir det som en sula. Sen trycker man på den under hoven, drar sedan runt mer tejp så det täcker helt.
 
Ja, gorillatejp (köp den breda, svarta, INTE kamoflauge-den är värdelös) håller mycket bättre än silvertejp. Jag kör faktiskt med både och runt tån och sulan för det ska hålla bra.

Det lättaste tycker jag är att man lägger tejpremsor på golvet och fäster de i varandra så blir det som en sula. Sen trycker man på den under hoven, drar sedan runt mer tejp så det täcker helt.
Jag har sett den där tekniken med tejpremsor, men jag tejpar egentligen främst för att skydda tofflan från hästen🤪
Behöver alltså egentligen inte tejp undertill men allt sitter bättre på plats om jag tejpar runt så nu gör jag så👍

Ska åka förbi och köpa gorillatejp på väg till stallet. Var ett bra tips!

Såg att det fanns en vanlig och så en som hette typ lagningstejp? Ska man ta den vanliga? Den andra stod det vattentät på.
 
Jag har sett den där tekniken med tejpremsor, men jag tejpar egentligen främst för att skydda tofflan från hästen🤪
Behöver alltså egentligen inte tejp undertill men allt sitter bättre på plats om jag tejpar runt så nu gör jag så👍

Ska åka förbi och köpa gorillatejp på väg till stallet. Var ett bra tips!

Såg att det fanns en vanlig och så en som hette typ lagningstejp? Ska man ta den vanliga? Den andra stod det vattentät på.
Jag köper denna https://www.clasohlson.com/se/Vävtejp-Gorilla/p/Pr404006000
 
Jag fick tid på min vanliga klinik igår. Hovböld utläkt, däremot rätt öm i sulan generellt så de lade plastgips som hon ska ha iaf i några dagar. Metacam och vila tills på fredag, då får min hovslagare titta på det.

Funderar på om det här kan ha ett samband med dels att hon tappade sko på den hoven precis innan förra skoningen. Det var under tiden jag låg skadad hemma så såg aldrig hoven själv och var inte heller med vid skoningen. Hon brukar ha bra hovar så man blir ju fundersam när det dyker upp problem.
 
Min klanthäst lyckades skada sig igen i hagen för drygt en vecka sedan. Kom in från hagen med en svullnad som en halv golfboll fram på höger framknä.. Fattar verkligen inte hur han lyckas hela tiden!?!?!?

Kylde och dagen efter var det redan bättre så tänkte att det nog var lugnt men lät han vila några dagar och tömkörde sedan rakt fram i skogen i torsdags förra veckan, red sedan ett pass på banan i lördags där han vid något tillfälle kändes halt men släppte ganska snabbt så trodde han hade fått in sten i bootsen. Hade bokat eqt till igår som var ute och hon tyckte knät såg ok ut oxå men hittade att han var liiiite öm i förstärkningsbandet utsida strax under knät på hf. Tyckte att jag skulle be min vet att ul det för säkerhets skull. Så jag ringde min vet, som samarbetar med min eqt, och hon klämde in mig direkt igår em. Så bara kasta in djuret i transporten och åka på en gång.

Som tur är så var det ingen större fara utan var möjligen en mikroskopisk blödning utsida förstärkningsbandet så rida/tömköra rakt fram på hårt plant underlag en vecka och sedan köra på. Tur det för jag har träning inbokad den 9/5 men vet bedömde att vi kan vara med på den. Puh!! Nu hoppas jag att han ger 17 i att skada sig på ett tag. Min förra självriskperiod efter dom två skadorna han ådrog sig i vintras gick ut i början på april....
 
Jag fick tid på min vanliga klinik igår. Hovböld utläkt, däremot rätt öm i sulan generellt så de lade plastgips som hon ska ha iaf i några dagar. Metacam och vila tills på fredag, då får min hovslagare titta på det.

Funderar på om det här kan ha ett samband med dels att hon tappade sko på den hoven precis innan förra skoningen. Det var under tiden jag låg skadad hemma så såg aldrig hoven själv och var inte heller med vid skoningen. Hon brukar ha bra hovar så man blir ju fundersam när det dyker upp problem.
Var satt bölden? Tänker att det är ju inte jätte konstigt om hon är lite öm där det är uppkarvat sas.🤔
 
Var satt bölden? Tänker att det är ju inte jätte konstigt om hon är lite öm där det är uppkarvat sas.🤔
I tån, men det var främst uppe på ena sidan som hon var öm.

Min häst är dock väldigt svår att bedöma smärtreaktioner på. Helt hopplöst när man klämmer och känner, ena stunden reagerar hon jättestarkt och sen blir hon typ distraherad av något så då reagerar hon inte alls. Alltid samma visa när jag ska klämma på senor osv också, man får klämma typ 20 gånger för att försöka få en bild av om det gör ont eller om hon bara är lite störig🫣
Igår reste hon sig när de klämde lite med visitertången så de fick sedera i ett försök att reda ut reaktionerna. Nu var hon nog öm men högst oklart hur pass ont det där egentligen gjorde, och hur mycket som var dramatiskt beteende😅

Hälta är hon tydlig med. Palpering alltid oklart🤪
 
I tån, men det var främst uppe på ena sidan som hon var öm.

Min häst är dock väldigt svår att bedöma smärtreaktioner på. Helt hopplöst när man klämmer och känner, ena stunden reagerar hon jättestarkt och sen blir hon typ distraherad av något så då reagerar hon inte alls. Alltid samma visa när jag ska klämma på senor osv också, man får klämma typ 20 gånger för att försöka få en bild av om det gör ont eller om hon bara är lite störig🫣
Igår reste hon sig när de klämde lite med visitertången så de fick sedera i ett försök att reda ut reaktionerna. Nu var hon nog öm men högst oklart hur pass ont det där egentligen gjorde, och hur mycket som var dramatiskt beteende😅

Hälta är hon tydlig med. Palpering alltid oklart🤪
Mys hade en misstänkt böld, var aldrig halt men det blev som en liten ficka baktill på ballen. Vartefter hoven växte så började jag verka upp hålet lite för att det inte skulle samla sig skit i det. Då visade det sig att det var en ganska lång som fistelgång fram till kanten av strålen. Så även om öppningen är i tån så är det inte omöjligt att det härstammar från sidan sas. Knepigt när dom är så där svåra på att visa var det gör ont.
 
Mys hade en misstänkt böld, var aldrig halt men det blev som en liten ficka baktill på ballen. Vartefter hoven växte så började jag verka upp hålet lite för att det inte skulle samla sig skit i det. Då visade det sig att det var en ganska lång som fistelgång fram till kanten av strålen. Så även om öppningen är i tån så är det inte omöjligt att det härstammar från sidan sas. Knepigt när dom är så där svåra på att visa var det gör ont.
Hmm lurigt! Jag antar att jag helt enkelt får se vad som händer. Hon är helt ohalt sedan i fredags så det verkar inte göra ont att röra sig, förutom om hon råkar kliva på ngn sten..
 
T:s bihåleinflammation och lilla hälta är borta, några tänder (får se hur många) drar vi på onsdag
Och bokade in besök hos veterinären för C också. Tycker att hon inte spårar klockrent mot slutet av passen, vet inte om det är hälta eller att hon blir trött i det bakbenet. Dessutom har hon varit lite ostadig i formen, men samtidigt har hon varit brunstig och spänd så vet inte om det är det. Men det får bli ett återbesök/check för att lugna mina nerver
 
Kam uppdatera med att min vanliga hovslagare tittade på Nelly i fredags, han var lite lätt irriterad på kliniken då han tyckte de överdrev och att de hade skrämt upp mig i onödan🤪
Inte det minsta öm i sulan när han klämde iaf så det blev vanliga skor på och så har vi kommit igång igen👍
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 555
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp