Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Vad har ni för tips om bandage för ett sår som sitter på hasen på bakbenet?
Det är inte sytt o veterinär satte fast bandaget med silvertejp. De har glidit ner ändå o tänker om ni har nått bra tips?
Jag hade lindat ändå nerifrån för att försöka få det att sitta på plats. Sår som torkat upp kan man använda stora plåster/kompresser till.
 
Jag hade lindat ändå nerifrån för att försöka få det att sitta på plats. Sår som torkat upp kan man använda stora plåster/kompresser till.

Jo det har vi gjort men det har en tendens att glida ändå 🙂
Men då är de kanske inte mer att göra.
Funderat på hasskydd eller snögg(?)
 

Bifogade filer

  • 64AE5A46-0430-4CAE-BC01-C4295C98E394.jpeg
    64AE5A46-0430-4CAE-BC01-C4295C98E394.jpeg
    523,1 KB · Visningar: 83
Vad har ni för tips om bandage för ett sår som sitter på hasen på bakbenet?
Det är inte sytt o veterinär satte fast bandaget med silvertejp. De har glidit ner ändå o tänker om ni har nått bra tips?
Antingen snögg enbart över såret eller så får du lägga bandage från hoven och upp. Ett bra bandage borde inte glida ner, om du gör det rejält med flera lager. Kompress, polsterlinda, bomull på rulle, gasbinda och sen avsluta med vetflex.

Silvertejp kändes ju lite amatöraktigt från en veterinär😆
 
Ja de är såpass bra? Är det en linda man drar runt benet då med o har en lapp vid såret?
Det är ett klistrigt plåster typ, så du kan klippa till en lagom stor bit och sätta enbart över såret med kompress under. Går att linda med men är rätt dyrt och brukar inte behövas.
Kan vara svårt att få tag i från fysisk butik, får beställa!
 
Finns några olila varianter, är denna du vill ha:
B2C4780B-31AA-4F10-BFE7-754A1FE83CC9.png


Finns andra varianter som inte har klister också, så du inte råkar köpa sånt.
 
Antingen snögg enbart över såret eller så får du lägga bandage från hoven och upp. Ett bra bandage borde inte glida ner, om du gör det rejält med flera lager. Kompress, polsterlinda, bomull på rulle, gasbinda och sen avsluta med vetflex.

Silvertejp kändes ju lite amatöraktigt från en veterinär😆
Ja du det är lindat med allt det där.
Kompress, såklart bomull på rulle, en tunnare gaslinda med zink och tre rullar med vetflex.
Vet inte om jag skulle kalla de amatörmässigt. Han fick det att sitta 3 dagar iaf pga silvertejp
 
Ja du det är lindat med allt det där.
Kompress, såklart bomull på rulle, en tunnare gaslinda med zink och tre rullar med vetflex.
Vet inte om jag skulle kalla de amatörmässigt. Han fick det att sitta 3 dagar iaf pga silvertejp
Ja men då är det väl inget problem om det sitter tre dagar? 😊
Bara att ta bort och lägga nytt med några dagars mellanrum eller tätare om det behövs.

(Mende att silvertejpen inte brukar användas av veterinärerna. De brukar använda tex snögg.)
 
Ja de är såpass bra? Är det en linda man drar runt benet då med o har en lapp vid såret?
Japp! Hade en häst på jobbet med ett fult sår på hasspetsen som fick opereras, då använde vi sorbactkompress (någon variant som absorberade mycket vätska för såret vätskade massor) och snögg. Funkade mycket bra! Tog en lite längre bit och satte på längden över hasspetsen med lite marginal åt båda hållen just för att få större yta med klister som kunde hålla fast allt😅
 
Japp! Hade en häst på jobbet med ett fult sår på hasspetsen som fick opereras, då använde vi sorbactkompress (någon variant som absorberade mycket vätska för såret vätskade massor) och snögg. Funkade mycket bra! Tog en lite längre bit och satte på längden över hasspetsen med lite marginal åt båda hållen just för att få större yta med klister som kunde hålla fast allt😅
Håller med om att det är bra! Min häst hade en blodfylld böld bredvid vulva förra hösten, när den sprack satte jag snögg och kompress precis intill vulva och över såröppningen, så att hon fortfarande kunde kissa men så inte bajs skulle ramla in i såröppningen. Hade ju knappast kunnat lägga bandage där😆
 
Håller med om att det är bra! Min häst hade en blodfylld böld bredvid vulva förra hösten, när den sprack satte jag snögg och kompress precis intill vulva och över såröppningen, så att hon fortfarande kunde kissa men så inte bajs skulle ramla in i såröppningen. Hade ju knappast kunnat lägga bandage där😆
Hahah nej det känns som ett omöjligt projekt🤪
 
Japp! Hade en häst på jobbet med ett fult sår på hasspetsen som fick opereras, då använde vi sorbactkompress (någon variant som absorberade mycket vätska för såret vätskade massor) och snögg. Funkade mycket bra! Tog en lite längre bit och satte på längden över hasspetsen med lite marginal åt båda hållen just för att få större yta med klister som kunde hålla fast allt😅

Va bra 🙂 då ska jag köpa det!
 
Är en sån sak jag alltid har i stallapoteket just eftersom man måste beställa. Man vet aldrig när de får sår på konstiga ställen, bäst att vara redo🤪
Ja jag hade typ allt annat 🙈 sen förra bröt benet. Men ska ha snögg med. Aldrig använt innan faktiskt 🙂
 
Gissa vems häst som hoppade ut ur sin sjukhage och galopperade omkring på fältet idag… Är så himla orolig 😭 Tänk så har hon på något sätt gjort den ursprungliga skadan värre (kan något sånt här göra själva ledbroskskadan värre ens?) eller skadat sig på något annat sätt? Där fick jag för att jag häromdagen sa att hon skötte sig så bra…
 
Gissa vems häst som hoppade ut ur sin sjukhage och galopperade omkring på fältet idag… Är så himla orolig 😭 Tänk så har hon på något sätt gjort den ursprungliga skadan värre (kan något sånt här göra själva ledbroskskadan värre ens?) eller skadat sig på något annat sätt? Där fick jag för att jag häromdagen sa att hon skötte sig så bra…
Åh jobbigt!
Det där minns jag hände oss förra året när hon stod skadad. Min och en annan häst sprängde staketen båda två och gav sig ut på äventyr. Usch!

Alltid jättesvårt att veta vad som försämrar och inte..
 
Åh jobbigt!
Det där minns jag hände oss förra året när hon stod skadad. Min och en annan häst sprängde staketen båda två och gav sig ut på äventyr. Usch!

Alltid jättesvårt att veta vad som försämrar och inte..
Nä man vet ju verkligen inte… Ringde veterinären (kul för dem som får deala med mig i tid och otid) och de sa att det inte behöver betyda att allt är förstört och att hon inte var den första som gjort såhär. Det här var bara droppen den här veckan. Men nu har jag varit frustrerad och ledsen och allt sånt i några timmar iaf så jag har fått ur mig det, ny dag imorgon
 
Vad har ni för tips om bandage för ett sår som sitter på hasen på bakbenet?
Det är inte sytt o veterinär satte fast bandaget med silvertejp. De har glidit ner ändå o tänker om ni har nått bra tips?
Tensoplast! Lite klistrig så den fastnar bra och glider inte såsom vetrap kan göra. Jag fick det till min häst när huvudet skulle bandageras. Ha kompress mot sårytorna bara, så att inte klistret fastnar där eller i närheten.
 
Ska på återbesök på torsdag, går och funderar väldigt mycket kring hur det kommer vara. Förhoppningsvis kommer jag få tydligare besked kring skadans placering, omfattning och hur lång läketiden kan förväntas vara.

Jag vet ju inte exakt när gaffelbandsskadan uppkom, eftersom hon redan vilade pga hovledsinflammationen och aldrig har varit halt i skritt eller varit varm eller svullen. Jag vet att det var någongång mellan veterinärbesök 1 (9/12) och 2 (30/12). Jag misstänker att det hände 12/12 för då såg jag henne i hagen när hon flippade totalt, jag sprang dit direkt för att ta in henne men hon var helt koko så jag fick inte tag i henne direkt. Det var första snön då, hon hade broddar men inga snösulor än så jag såg att hon halkade en hel del när hon skenade runt några minuter innan jag lyckades fånga henne. Kan ju såklart ha hänt vid något annat tillfälle också, men jag gissar att det var då. I så fall har hon nu vilat 6 veckor sen det hände, totalt är vi uppe i 9 veckor.

Ska bli intressant att se hur hältan är. Vet inte vad det vanliga är vid gaffelbandsskador, hur länge de brukar vara halta? Förstår såklart att det varierar beroende på placering och omfattning.. Hoppas iaf det har gått åt rätt håll!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 530
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp