Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Insåg jag har ju inte skrivit något på skitlänge i denna tråden trots att jag följt den ett år. Man kan säga jag djupdök ner i rehabhålet 😅

På 6 månadersåterbesöket (som jag självklart inte vågade avboka, hade inte ens en plan på det) fick vi lite tips på övningar och bokades sedan in till klinikens fysioterapeut några månader senare. Det var SÅ svårt att göra de där övningarna. Han har alltid varit väldigt ovillig till att man tar i honom och ännu mer påverkar hans balans. Förståeligt med så dålig balans och så mycket smärta från hovar och kropp genom åren. Det var verkligen psykiskt påfrestande för mig att hitta någon form av kontakt där vi kunde börja och det gick i myrsteg. Men tills besöket i februari gick det ändå helt ok, mycket problem med ena bakbenet (det stela som sparar på det svaga). Vi missuppfattade varandra lite och fick bland annat ett igångsättningsschema med vissa sträckor trav. Efter 2 eller 3 tillfällen sa han BLANKT NEJ. Så vi slopade det och han såg ändå finare ut på återbesöket så blev utskriven då.

Under tiden hade jag rotat vidare och kontaktat en Mastersonbehandlare som jag gick kurs hos för flera år sedan men sedan kändes det aldrig som att det passade in att testa henne till Tiger. Fick tips av hon som arrangerar AR-träningarna om en tränare som håller på med AR/klassisk ridkonst fast med R+. Och utifrån besöken hos fysioterapeutens googlat fram en rehab/träningsmetod som fokuserar på thoracic sling där jag gick med.

Allt tillsammans har gjort att den 19-åringa hästen helt ur någon form av "vanlig" träning helt plötsligt visade sig ha tillgång till en helt annan resning än jag någonsin sett (känt honom hela livet), med högre energi utan att underhalsen slår på och skapar stress. Ut på promenad var helt plötsligt inga problem längre (tveksam, spänd, spooky), på R+-träning fanns ingen skepisicm kvar senaste gången och på AR-träningen samma, så följsam och mjuk i kroppen.

Fortfarande är det få gånger i veckan vi faktiskt "gör" något mer än små rehabgrejer för jag är fortfarande så rädd att inte själv kunna erbjuda tillräckligt mycket lugn och avslappning för att inte hamna i det spända läget som bara skadar kroppen. Men liksom ATT så mycket numera faktiskt verkar börja kännas bra för honom känns helt fantastiskt! Då känns det som att vi börjar hitta en grund utifrån han kan börja röra sig lite mer tillsammans med mig och att det blir gynnsam, uppbyggande rörelse.
 
Mitt stackars sto som blev illa sparkad av en hagkompis för fyra månader sen och blev senskadad har haft lång rehabilitering, blev ultraljudad av veterinär i förmiddags, har äntligen kommit så långt på bättringsvägen att hon få gå i stor hage med kompis.
En oerhört lycklig häst släpptes ut på gräs idag. Kompisen brydde hon sig inte så mycket om idag, det var gräset som lockade. Och kompisen har nättäcke på grund av en skada i huden som behöver skyddas.
IMG_4931.jpeg
 
Hade återbesök med C idag, på en annan klinik än förra gången, men där jag varit för länge sen. Och hon såg bra ut! Jag var helt chockad 😁 Red till och med utan att de hade något att anmärka på, hon var fräsch. Fick order om att sluta känna efter så mycket, och om 4-6 veckor ska vi vara på nivån att vi rider ”vanliga” dressyrpass. Tveksam till att jag kommer våga gå framåt riktigt så snabbt, men jag ska bli bättre på att trappa upp iaf. Och försöka rida ut mer, men jag vill verkligen ha sällskap då
 
Hade återbesök med C idag, på en annan klinik än förra gången, men där jag varit för länge sen. Och hon såg bra ut! Jag var helt chockad 😁 Red till och med utan att de hade något att anmärka på, hon var fräsch. Fick order om att sluta känna efter så mycket, och om 4-6 veckor ska vi vara på nivån att vi rider ”vanliga” dressyrpass. Tveksam till att jag kommer våga gå framåt riktigt så snabbt, men jag ska bli bättre på att trappa upp iaf. Och försöka rida ut mer, men jag vill verkligen ha sällskap då

Grattis och lycka till! Jag gjorde också en längre rehab av min dam än vad veterinären föreslog. Bättre att ta det lite lugnt än att köra på för hårt och få bakslag, tänkte jag.

/Lizzie
 
Jag kan väl ansluta mig till denna tråden tänker jag. B har varit lite diffust ojämn, tappat höger bak lite i galoppen och blivit spänd i ryggen även när vi inte ridit och belastat ryggen specifikt på det sättet. I fredags var veterinären ute med bedövning, ultraljud och röntgen. Jag har varit övertygad om att det suttit bak iom att det är bak hon har varit lite ojämn i galoppen men veterinären trodde att det med största sannolikhet faktiskt är höger fram. Röntgen visade inget uppenbart, möjligen en liiiiten antydan till inflammation i hovleden men inget alarmerande eller påtagligt. Hon blev sprutad i hovleden med kortison och hyaluron och så blir det metacam i 14 dagar, återbesök om 3 veckor. Tills dess är det 20 min skritt om dagen som gäller. Veterinären kliade sig i huvudet en hel del under undersökningen eftersom han också förväntade sig att det skulle sitta bak.
 
Efter att ha kommit igång ordentligt det senaste och där sista dressyrträningen var jättebra står vi åter med skada. 😖
Sparkskada vänster bak på skenan. Djup skada med substansförlust. Den läker fint men Tant fixade inte sjukhage utan svulllnade upp runt om. Lindor på, men trots luftning mm utvecklar hon ful rasp på bägge fram. Till slut, då hon inte har hälta eller något annat får hon komma ut i vanlig hage igen- svullnaderna borta på två dagar. Raspen läker, men hästen är oren då och då.
Nu har jag en svullnad ovanför såret mot hasen så det blir att kontakta veterinär för rtg/UL
 
Jag och Bruno var på återbesök för hans si-leder i måndags för att se om prp behandlingen (som de behandlade vänstersidan med)hade hjälpt eller inte:nailbiting:

Vi gjorde det vanliga pratade om hur det gått sen sist och sen fick vi springa på löpargången och longera på volten initialt var han ohalt runt om men gjorde en sporadisk knixande rörelse med vf i höger varvet(om jag förstod det rätt)vid longering men han hade ”Tydligt bättre balans än vid förra besöket”:love: och även ohalt på böjprov alla fyra (första gången på närmare 11 månader:banana:)

Men han fick även osteopatisk behandling i hela kroppen för att se om det var en del av problemen, och visst fanns det grejer ett par av hans ländkotor låg formade som ett s 🙈 och iprincip hela sadelläget lutade mot vänster och manken drog åt höger,rejält spänd kranialt tuber coxae(bukmuskulaturen) samt m psoas vä sid inte riktigt säker på vilken muskel som menas dock:angel: så han fick behandling med dexadreson och beviplex i den spändaste muskeln.

Och vid longering efter behandling så försvann den knixande rörelsen och han gick helt fantastiskt:heart

Så han har nu fått en igångsättningsplan med mest skritt och galopp samt equiband/tömmkörning 3 ggr/vecka och uppsuttet i skritt och galopp Max 3 ggr/vecka och han fick prova att tömmköras en sväng på ridbanan idag och herre min tid vilken skillnad han hade ett helt annat go i sig och krafft i steget samt det där lilla extra som jag saknat har kommit tillbaka:love::heart
08462E67-6BDE-4658-AE58-2A34CCADE856.png
 
Jag och Bruno var på återbesök för hans si-leder i måndags för att se om prp behandlingen (som de behandlade vänstersidan med)hade hjälpt eller inte:nailbiting:

Vi gjorde det vanliga pratade om hur det gått sen sist och sen fick vi springa på löpargången och longera på volten initialt var han ohalt runt om men gjorde en sporadisk knixande rörelse med vf i höger varvet(om jag förstod det rätt)vid longering men han hade ”Tydligt bättre balans än vid förra besöket”:love: och även ohalt på böjprov alla fyra (första gången på närmare 11 månader:banana:)

Men han fick även osteopatisk behandling i hela kroppen för att se om det var en del av problemen, och visst fanns det grejer ett par av hans ländkotor låg formade som ett s 🙈 och iprincip hela sadelläget lutade mot vänster och manken drog åt höger,rejält spänd kranialt tuber coxae(bukmuskulaturen) samt m psoas vä sid inte riktigt säker på vilken muskel som menas dock:angel: så han fick behandling med dexadreson och beviplex i den spändaste muskeln.

Och vid longering efter behandling så försvann den knixande rörelsen och han gick helt fantastiskt:heart

Så han har nu fått en igångsättningsplan med mest skritt och galopp samt equiband/tömmkörning 3 ggr/vecka och uppsuttet i skritt och galopp Max 3 ggr/vecka och han fick prova att tömmköras en sväng på ridbanan idag och herre min tid vilken skillnad han hade ett helt annat go i sig och krafft i steget samt det där lilla extra som jag saknat har kommit tillbaka:love::heartVisa bifogad fil 120761
 

Bifogade filer

  • 73071764-23E1-4EAD-9953-A03904016CF8.png
    73071764-23E1-4EAD-9953-A03904016CF8.png
    312 KB · Visningar: 58
Hejsan!

Såg att det fanns en tråd för skadade och konvalescenta hästar, den har dock varit vilande lääääänge. Men jag tänkte att det kanske kan vara trevligt med en ny? Tyvärr är vi väl säkert flera med hästar som är skadade eller konvalescenta. Jag vet att jag iallafall tycker att det är jobbigt och frustrerande emellanåt så det kan ju vara skönt att skriva av sig ☺️
Toppen initiativ! Jag har en häst som varit konvalecent sedan i somras (senskada). Har aldrig varit halt tidigare så det blev verkligen en käftsmäll för mig. Och nu är jag såklart jätteintresserad av hur det gått till för andra!
 
Jag tycker ju att Fred varit hel och frisk rekordlänge nu (förutom en rova i hagen för en månad sen som renderade ett klinikbesök på jourtid men inte var nån fara då...) men nu står han på UDS och kan inte svälja.
Oddsen på det?
Det enda positiva är att det bara tog 24 timmar utan mat och vatten för att han skulle bli av med gräs"fetman" - det var uppenbarligen bara vätska.
Får se om de kommer på varför och att han svarar på behandling, det enda vi kan se är en något tjock tunga, han kanske fått i sig en geting eller nåt?
 
Jag har gett in och köpt det där led tillskottet som dom rek varje gång vi är inne, är eg ganska negativ ställd till div tillskott men vi det här läget känner jag det kan ju knappast skada iaf men jag har inge större förhoppningar om det kommer göra någon större skillnad.
Är dock övertygad om att producenterna stoppar i ngt dopamin pulver för tvåbenta, jag vet inte vad det är men det är så tillfredsställande att skopa upp dom där dyra måtten i kraft hinken. :cautious: :p

Han är för övrigt fast i sjukrutan nu som vet ville från början och jag håller alla tummar och tår att han kan tänka sig hålla sig lugn där fram tills åter bes.
För grejen är att han KAN gå i sjukhage, ett tag. Sen slår det över, och det kan vara efter bara ett par dagar eller upp till en månad, det är liksom lite rysk roulette.
Så har därför haft honom tillsammans med de andra men i en mindre avstängd del, för även om han lever rövare ala unghäst med sina kompisar ibland så tänker jag ändå att det borde vara mindre risk än när han flera gånger om dagen försöker rusa upp i toppfart med de tvära stopp o kast det blir på sådan liten yta.

Men nu blev beteshästen tvungen att komma betydligt tidigare än planerat, och en kombo om att jag inte vill ha med honom i hopsläppet samt inte vill ha den nya instängd med de andra i liten yta resultaterade i att han blev portad till sjukrutan. Nu har an peppar peppar varit lugn och jag hoppas det fortsätter, är bara en vecka kvar till återbesök.

Bjuder på en nytagen (mobil)bild på honom. :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_20230611_222029_100~2.jpg
    IMG_20230611_222029_100~2.jpg
    311,9 KB · Visningar: 39
Åh vad tråkigt!:( Vad är det för diagnos han fått?:heart

Det är just det vi har ingen egentlig diagnos bara div fynd som kanske, kanske inte är bidragande. Han svarar intialt på kortison men blir snabbt sämre/halt igen. För det mesta kommer vi inte längre än till skritt vid hand 20-30 min innan han är halt igen. Bak håller sig bättre längre än vänster fram. Ibland har vi kommit till trav vid hand, ngn enstaka gång börjat sitta på honom. Men det är ju liksom inte så att vi kommer igång och rider igång honom så han blir halt på grund av det.

Visst kan vi gå vidare med CT/ scint etc men det rör ju sig ändå om rätt stora summor iom vi betalar allt ur egen ficka då han är trav försäkrad. Och mest troligt enligt vet lär vi inte hitta något som eg förändrar bilden mer än att bekräfta att han inte kommer hålla.

Efter att hon kollat på dagens bilder kom vi fram till att han bara ska gå och vara häst i ca 1 år (plus besök av Equiteraput) och sedan komma tebax och se hur läget ser ut då, bättre/sämre/oförändrat. Ev så blir han haghäst på heltid efter det förutsatt att han inte blir sämre såklart.
 
Vår store brune kan vara med här.
Han har haft en lite knackig vår, men så hade vi precis fått igång honom och vips kommer han in från hagen med ett svullen ben. Ingen hälta, ingen ömhet, men svullen. Svullnaden gick ner en del på nån vecka, men harig som man är vill man ju gärna kolla om det är nåt.
Så in på klinik och ultraljuda. Häst är us i rörelsekontroll på både rakt, böjt, hårt och mjukt underlag. Ingen ömhet när vet. trycker heller. Ultraljudar. Skada på djupa böjsenans förstärkningsband. Hepp.
Nu behandlad med PRP och en vända Shockwave. Blir om jag var med på det 2 vändor shockwave till.
Lyckligtvis får han gå i hage med de andra, han hanterar inte sjukhage så bra, tyvärr. Promeneras och skrittas på plant underlag, eller så plant vi kan ordna iaf.

Fortsättning följer...
 
Jag kan dela med mig av min hästs hälsostatus.

Jag har ägt henne i 6 år. Hon har varit svår att få att muskla över ryggen. Jobbar från marken, ridit lektioner, klättrat, ridit över stock och sten. Men över själva länden är det fortsatt muskelfattigt. Hon är het att rida, men går att få riktigt fin bara man rider konsekvent.

Ville ändå göra en vet-check och de hittade en muskelinflammation på ena sidan av ryggen och en mindre inflammation i hasen på samma sida. Hasen trodde de var sekundär till ryggen. Röntgen rygg och haser ua.
Nu är det rehab och stötvågsbehandling. Återbesök i början av juli. Vi får se vad de säger då.

Något säger mig att vi inte hittat den primära orsaken till ryggen. Börjar själv fundera på Si-leden. Men vi får se hur statusen är på återbesöket.
 
B har gått på Metacam i två veckor nu, kuren avslutades i torsdags. Skulle egentligen haft återbesök men veterinären har inte tid förrän i augusti... H*n ska ringa mig imorgon och då får vi diskutera lite hur vi gör.
 
B har gått på Metacam i två veckor nu, kuren avslutades i torsdags. Skulle egentligen haft återbesök men veterinären har inte tid förrän i augusti... H*n ska ringa mig imorgon och då får vi diskutera lite hur vi gör.
Oj, inte förrän augusti? Har de inte öppet under sommaren?
 
Oj, inte förrän augusti? Har de inte öppet under sommaren?
Jo men det är distriktsveterinärer så de vill inte fullboka sig fullständigt eftersom det måste finnas tid för akutfall också och alla "icke-akuttider" i schemat är redan uppbokade resten av juni och hela juli så det går inte att lägga in fler fall som inte är akuta.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 555
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp