Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Hej!

Då min lilla pojk har blivit sämre igen i sina si-leder efter bara 6 veckor med kortison och att förändringen var relativt tydlig från en vecka till en annan så var vi in igen i förmiddags för en kontroll och eventuellt byte av behandlingsplan :)

Så vi börjar med det sedvanliga kolla på honom i rörelse och böja de benen som blir knackiga vid trav på volt. som vanligt så blir det ingen reaktion vf men reaktion högt vb:crazy: så vi diskuterar lite fram och tillbaka innan vi kommer fram till att vi ska pröva behandla med Prp i vänster si-leden som är hans dåliga för att se om det kan hjälpa. han blev även behandlad intramuskulöst med kortison och något mer:angel: så nu väntar ca 14 dagar med hel vila och skrittmotion på tömm för att sedan få lägga in trav på tömm och jag får om allt går enligt plan och han fortsätter att repa sig börja skritta uppsuttet om 1-1,5 månad

Är det någon som har erfarenhet av behandling med prp vid artros och isåfall hur gick det och hur länge hjälpte det?:heart

Bfu på den lilla sötisen:heart
8EBB376F-77BE-4349-90ED-BD34C0B27261.jpeg
 
Och nu var det återbesök med C, och såklart var det bakslag 😭 Bakknät som har spökat mest var ok och det var väl det enda bra. Hon reagerade på böjprov lågt fram båda benen och bedövning kotled släckte, även jag såg skillnad när vi longerade. Dock inget på röntgen. Hon har enbart haft problem med kotorna sen hon fick den otroligt långa vilan efter artroskopin i bakknät. Hur kan hon ha varit hopphäst och igång länge och inga problem med kotorna då, men att kotorna blir ett problem under vila? Någon som har erfarenhet? Och några allmänna tips vid dubbelsidig kotledsinflammation?
 
Och nu var det återbesök med C, och såklart var det bakslag 😭 Bakknät som har spökat mest var ok och det var väl det enda bra. Hon reagerade på böjprov lågt fram båda benen och bedövning kotled släckte, även jag såg skillnad när vi longerade. Dock inget på röntgen. Hon har enbart haft problem med kotorna sen hon fick den otroligt långa vilan efter artroskopin i bakknät. Hur kan hon ha varit hopphäst och igång länge och inga problem med kotorna då, men att kotorna blir ett problem under vila? Någon som har erfarenhet? Och några allmänna tips vid dubbelsidig kotledsinflammation?
Hur är skoningen, bytt hovslagare? Tycker det är enormt vanligt med långa tår numer. Är foderstaten uträknad med alla mineraler?
 
29 april var det 1 år sen senaste klinikbesöket med min häst och 1 år sen jag satt på hans rygg för första gången sen han blev skadad :heart Vi har haft ett år utan bakslag, peppar peppar, och han har blivit riden regelbundet 1-4 dagar i veckan sen dess med lugn upptrappning. Hans rids i alla gångarter men mest uteritter och fortfarande rätt lugnt. Jag är så sjukt rädd om honom! Min man kallar honom porslinshästen 😅 Vi tar något pass på banan ibland också men kanske max 25 min och mest skritt och inte massa voltarbete osv, utan träning i uppbyggande syfte.

Jag går fortfarande och känner efter svullnad i hans bakben flera ggr om dagen och det lär jag nog göra läääänge. Jag har en liten plan om att öka på träningen liiite mer under sommaren och kanske våga vara med på en dressyrträning eller liknande bara för att vi båda tycker det är så roligt.
 
Och nu var det återbesök med C, och såklart var det bakslag 😭 Bakknät som har spökat mest var ok och det var väl det enda bra. Hon reagerade på böjprov lågt fram båda benen och bedövning kotled släckte, även jag såg skillnad när vi longerade. Dock inget på röntgen. Hon har enbart haft problem med kotorna sen hon fick den otroligt långa vilan efter artroskopin i bakknät. Hur kan hon ha varit hopphäst och igång länge och inga problem med kotorna då, men att kotorna blir ett problem under vila? Någon som har erfarenhet? Och några allmänna tips vid dubbelsidig kotledsinflammation?
Jobbigt! Har veterinären någon teori?
Blir den stel och börjar spänna sig på ngt konstigt sätt i vila?
 
Jobbigt! Har veterinären någon teori?
Blir den stel och börjar spänna sig på ngt konstigt sätt i vila?
Vi har nog ingen riktig teori tyvärr. Hon har aldrig haft problem med kotorna innan vad jag vet och böjproven lågt har, innan långa vilan, varit bra. Hon gick i vanlig hage men ingen motion alls oktober -december 2021, artroskopi och sen boxvila och sjukhage december och framåt, med upptrappning av skrittmotion. Skrittmotionen då var korta stunder för hand i ridhus. I februari böjdes hon runt om och regerade då lågt, behandlade och blev bra. Håll sig ok ett tag, kom tillbaka, behandlades, blev ok. Nu tillbaka igen.

Den närmsta teorin är just att vilan gör att hon rör leden för lite. Och jag kan ju tyvärr erkänna att jag tänkt mer på bakknät än kotorna när jag lagt upp planen för henne det senaste. Ridits max 4 ggr/vecka (enligt plan) och då i ridhus. Övriga dagar bommar för hand i ca 10-15 min. Och hon har visserligen en stor hage, men hade kanske varit bra med mer skritt dagarna hon inte ridits. Och ut på hårt underlag istället för ridhus dagarna hon reds. Jag vet inte hur stor skillnad det kan göra i praktiken?
 
Vi har nog ingen riktig teori tyvärr. Hon har aldrig haft problem med kotorna innan vad jag vet och böjproven lågt har, innan långa vilan, varit bra. Hon gick i vanlig hage men ingen motion alls oktober -december 2021, artroskopi och sen boxvila och sjukhage december och framåt, med upptrappning av skrittmotion. Skrittmotionen då var korta stunder för hand i ridhus. I februari böjdes hon runt om och regerade då lågt, behandlade och blev bra. Håll sig ok ett tag, kom tillbaka, behandlades, blev ok. Nu tillbaka igen.

Den närmsta teorin är just att vilan gör att hon rör leden för lite. Och jag kan ju tyvärr erkänna att jag tänkt mer på bakknät än kotorna när jag lagt upp planen för henne det senaste. Ridits max 4 ggr/vecka (enligt plan) och då i ridhus. Övriga dagar bommar för hand i ca 10-15 min. Och hon har visserligen en stor hage, men hade kanske varit bra med mer skritt dagarna hon inte ridits. Och ut på hårt underlag istället för ridhus dagarna hon reds. Jag vet inte hur stor skillnad det kan göra i praktiken?
Enligt min veterinär så var rehabplanen efter dubbelsidig kotledsinflammation fram - att promenera på hård väg. Promenera och promenera och promenera. Timslånga skrittpromenader verkar läkande. Uppsuttet eller avsuttet. Jag har gått med min häst eftersom jag själv rehabbat mig efter ett diskbråck inte fixat att rida.

/Lizzie
 
Bruno fick för ett par dagar sedan börja gå med ett equiband (dock bara med magbandet pga att han inte ska bli överansträngd) som en del av hans rehab nu när han inte får ridas.
Och oj vilken skillnad:love: Redan från första steget så fick han en helt annan spänst och styrka i steget,han gick avslappnat och samtidigt med styrka på ett sätt jag aldrig sett tidigare och samtidigt ökades hans framåt bjudning rejält:heart och han har varit nöjd efteråt och avslappnad/lugn som om att det avlastade si-lederna och därmed minskade smärtan:angel:🙈
CC5D66E8-6F6F-4C9A-8071-ABF8AAA41969.jpeg
 
Snart dags för återbesök och jag känner mig kluven och vet inte riktigt vad jag hoppas på.
Den där konstiga ologiska yo-yo stressen försvann under butta kuren, dock kom magont tebax även om det försvann igen strax innan kurens slut.

Snubbligheten försvann dock inte alls och även om jag försökt att helt objektivt notera för o inte riskera att leta fel på vänster fram så tycker jag ändå det är främst det han snubblar på.

När vi var uppe ca 40 min skritt och fick lägga till lite trav var han verkligen sådär härligt pigg, framåt och glad utan att gå upp i stress. Vid ett tillfälle blev han nästan lite för taggad och jag bad bara om en serie halter och han inte bara "kom tebax" direkt men utan att bli sådär arg/frustrerad som han blir om han är uppe "i stress/obahag" karusellen han varit i innan buttan.
Men bara några dagar in efter att han fått börja trava började han krångla och vägra gå, inte bara på töm/paddocken utan även på promenad.
Tidigare när vi först sökte har han krånglat med att stanna för vagn, senare även ryttare/töm men aldrig någonsin för hand.
Vi testade med sällskap och även om han inte stannar så går han långsamt och ovilligt och verkade inte ens märka av vildsvinen vi mötte. (Någor som han brukar reagera kraftigt på!)

Ryggen är betydligt bättre men märkte ingen direkt skillnad på butta kuren utan främst när det blev varmt på heltid som det blev bättre. Även om jag upptäckte att han kunde gå ut utan täcke utan att ömma om han gick med ryggtejp.

Så någonting är ju def inte som det ska och det är inte så enkelt som vet hoppas att han bara behöver lära sig använda sin rygg igen korrekt under smärtlindring. Är mer och mer säker på att ryggen bara är ytterligare ett symptom på vad det nu är som är grundorsaken. Precis som bakknäna var/är en pusselbit men inte grunden.
Bara vi inte kommer hem med ännu en icke diagnos. :(

Positiv är ju iaf att han verkar störtnöjd med livet i hagen och sina kompisar.
 
Snart dags för återbesök och jag känner mig kluven och vet inte riktigt vad jag hoppas på.
Den där konstiga ologiska yo-yo stressen försvann under butta kuren, dock kom magont tebax även om det försvann igen strax innan kurens slut.

Snubbligheten försvann dock inte alls och även om jag försökt att helt objektivt notera för o inte riskera att leta fel på vänster fram så tycker jag ändå det är främst det han snubblar på.

När vi var uppe ca 40 min skritt och fick lägga till lite trav var han verkligen sådär härligt pigg, framåt och glad utan att gå upp i stress. Vid ett tillfälle blev han nästan lite för taggad och jag bad bara om en serie halter och han inte bara "kom tebax" direkt men utan att bli sådär arg/frustrerad som han blir om han är uppe "i stress/obahag" karusellen han varit i innan buttan.
Men bara några dagar in efter att han fått börja trava började han krångla och vägra gå, inte bara på töm/paddocken utan även på promenad.
Tidigare när vi först sökte har han krånglat med att stanna för vagn, senare även ryttare/töm men aldrig någonsin för hand.
Vi testade med sällskap och även om han inte stannar så går han långsamt och ovilligt och verkade inte ens märka av vildsvinen vi mötte. (Någor som han brukar reagera kraftigt på!)

Ryggen är betydligt bättre men märkte ingen direkt skillnad på butta kuren utan främst när det blev varmt på heltid som det blev bättre. Även om jag upptäckte att han kunde gå ut utan täcke utan att ömma om han gick med ryggtejp.

Så någonting är ju def inte som det ska och det är inte så enkelt som vet hoppas att han bara behöver lära sig använda sin rygg igen korrekt under smärtlindring. Är mer och mer säker på att ryggen bara är ytterligare ett symptom på vad det nu är som är grundorsaken. Precis som bakknäna var/är en pusselbit men inte grunden.
Bara vi inte kommer hem med ännu en icke diagnos. :(

Positiv är ju iaf att han verkar störtnöjd med livet i hagen och sina kompisar.
Fy vad jobbigt att gå omkring och undra! Håller tummarna för tydliga (och positiva!) besked
 
Fy vad jobbigt att gå omkring och undra! Håller tummarna för tydliga (och positiva!) besked
Ja, det är ju verkligen, när man delvis vet att han har ont men ändå inte vad som är grundorsaken. Det känns lite som att varje vet besök är som att kasta dart i mörkret där nya symptom hittas och andra utesluts men inte VARFÖR eller VAD :(
 
Snart dags för återbesök och jag känner mig kluven och vet inte riktigt vad jag hoppas på.
Den där konstiga ologiska yo-yo stressen försvann under butta kuren, dock kom magont tebax även om det försvann igen strax innan kurens slut.

Snubbligheten försvann dock inte alls och även om jag försökt att helt objektivt notera för o inte riskera att leta fel på vänster fram så tycker jag ändå det är främst det han snubblar på.

När vi var uppe ca 40 min skritt och fick lägga till lite trav var han verkligen sådär härligt pigg, framåt och glad utan att gå upp i stress. Vid ett tillfälle blev han nästan lite för taggad och jag bad bara om en serie halter och han inte bara "kom tebax" direkt men utan att bli sådär arg/frustrerad som han blir om han är uppe "i stress/obahag" karusellen han varit i innan buttan.
Men bara några dagar in efter att han fått börja trava började han krångla och vägra gå, inte bara på töm/paddocken utan även på promenad.
Tidigare när vi först sökte har han krånglat med att stanna för vagn, senare även ryttare/töm men aldrig någonsin för hand.
Vi testade med sällskap och även om han inte stannar så går han långsamt och ovilligt och verkade inte ens märka av vildsvinen vi mötte. (Någor som han brukar reagera kraftigt på!)

Ryggen är betydligt bättre men märkte ingen direkt skillnad på butta kuren utan främst när det blev varmt på heltid som det blev bättre. Även om jag upptäckte att han kunde gå ut utan täcke utan att ömma om han gick med ryggtejp.

Så någonting är ju def inte som det ska och det är inte så enkelt som vet hoppas att han bara behöver lära sig använda sin rygg igen korrekt under smärtlindring. Är mer och mer säker på att ryggen bara är ytterligare ett symptom på vad det nu är som är grundorsaken. Precis som bakknäna var/är en pusselbit men inte grunden.
Bara vi inte kommer hem med ännu en icke diagnos. :(

Positiv är ju iaf att han verkar störtnöjd med livet i hagen och sina kompisar.
Jag tycker att det låter otroligt likt de symptom jag märkte med min kille med problem i si-leden Det började precis så som du beskrev det och speciellt det där med promenader och ovillighet :heart och jag har för mig att jag läst att bakknäna och ryggen ofta är inblandade i hela den karusellen tyvärr :heart
 
Jag tycker att det låter otroligt likt de symptom jag märkte med min kille med problem i si-leden Det började precis så som du beskrev det och speciellt det där med promenader och ovillighet :heart och jag har för mig att jag läst att bakknäna och ryggen ofta är inblandade i hela den karusellen tyvärr :heart
Om inte annat kan jag iaf ta upp det med vet på onsdag!

Just nu har vi behandlat båda bakknäna 2grr, 1 gång v karpus, då hade tydlig galla och inflammation. Han har inte ömmat på böjprov bak sen sista behandlingen i bakknä. Har fynd i tror det var höger bakknä i både brosk och ben, men böjprov reaktion i båda som släckte med bedövning därav båda behandlade, samt i vänster karpus. Han hade böjprov reaktion i vänster fram redan första besöket men då det släcktes vid bedövning av bakknä trodde vet sekundär. Senare hade han reaktion o galla och då blev han behandlad. Nu senast hade han böjprovs reaktion vänster fram senast men ingen galla dock fynd på röntgen/ul det var inte vad vet förväntat att hitta och d var inte helt övertygade om att det var problemet. Dom diskuterarade sinsemellan ganska lång tid om just hans plåtar. 🙈

Sen har han tydligt ont i rygg men inga fynd alls på röntgen. Har flertalet gånger haft ont kring buk men aldrig när vi är hos vet.
Likaså blir han kraftigt besvärad ibland när man ber honom böja hals men andra gånger är han mjuk o hur böjlig som helst, speciellt om vet tittar på.

Han blir ju lite bättre för varje besök allt eftersom men det känns mer som att vi spelar whack a mole med symptom snarare än gör honom egentligen frisk.
 
Sen har han tydligt ont i rygg men inga fynd alls på röntgen. Har flertalet gånger haft ont kring buk men aldrig när vi är hos vet.
Likaså blir han kraftigt besvärad ibland när man ber honom böja hals men andra gånger är han mjuk o hur böjlig som helst, speciellt om vet tittar på.

Är ryggen ultraljudad? Min hade en rejäl inflammation i ett ryggligament i samma veva som hon också hade en inflammation i SI-leden.
 
Väntar på att bedövning ska verka för ytterligare hältutredning, hittils är han halt på alla utom ett ben... Dessutom verkar Equiteraput rätt säker på att han har en gammal bäcken skada, men vet ville börja med att se vad bedövningarna gör.

Han har iaf visat upp sin ovillighet till att böja kring halsen, tidigare har vi nästan alltid prickat in hans "mjuk som smör" dagar och kännt oss nästan fåniga när vi säger att han blir jätteupprörd när han måste böja halsen och han bara böjt sig hur fint som helst åt vet. 🙈
 
Väntar på att bedövning ska verka för ytterligare hältutredning, hittils är han halt på alla utom ett ben... Dessutom verkar Equiteraput rätt säker på att han har en gammal bäcken skada, men vet ville börja med att se vad bedövningarna gör.

Han har iaf visat upp sin ovillighet till att böja kring halsen, tidigare har vi nästan alltid prickat in hans "mjuk som smör" dagar och kännt oss nästan fåniga när vi säger att han blir jätteupprörd när han måste böja halsen och han bara böjt sig hur fint som helst åt vet. 🙈
Uppdatera gärna! Jag är riktigt nyfiken på vad det är,hoppas det inte är för allvarligt :heart
 
Vi är nyss hemkommna, han blev bättre av bedövning v karpus, höger bakknä så de blev behandlade igen.
Frågade lite om de ev bäcken skadan, troligen är den gammal men enda sättet att egentligen se om den är aktiv är scintigrafi (stavning?) då det tydligen är väldigt svårt att se något alls med röntgen eller ultraljud.
Men även om dom ser något på scint så kan dom egentligen inte göra så mycket, det är liksom inget att behandla förutom lååång vila, vilket blir lite av ett moment 22 eftersom rygg och bakben helst inte alls ska vila något.

Det enda vi kunde få ut av scint av vet är egentligen att sia om huruvida han någonsin kommer hålla som ridhäst, och då han har ett hem hos oss oavsett som riden eller hagprydnad så tyckte hon att det vore lite bortslösat tid/pengar även om vi såklart kan göra det om vi vill. I runda slängar ca 20tusen som försäkringen inte tar, vilket ärligt talat var billigare än jag trodde men känns sådär om det ändå inte lär påverka handlingsplanen nämnvärt. Hittills har han inte visat några tecken på obehag i hagen utan först när man försöker sätta igång honom.

I övrigt ska han nu vila (åh, det eviga gisslet när vet vill ha han i en hage där han är helt lugn men samtidigt rör sig lite, helst utan andra hästar, när han rusar i sjukhage (oavsett sällskap eller ej) eller är lugn men leker som den unghäst han är i sinnet med sina kompisar :banghead:) käka mer butta, gastroguard och börja om med skritt rehab o hållnings övningar.
Återbesök hos vet igen och om allt ser bra ut fortsätta med Equiteraputen och rehaba vidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 528
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp