Snacktråd 2018

Nästa års tävlingstermin är väl inte fastställd ännu? Någon av dem borde väl byta helg? :confused:

Vi ses i Örebro @Novali01. Eller... "Ses" är kanske att ta i. Jag är ju ändå en introvert norrlänning så det är inte som att jag kommer att söka upp dig. :D Men jag tänkte åka dit. :)

Mvh,
Lady_S

Kindas har legat länge i tdb så blev lite förvånad att Mantorp valde att söka samma helg. Vet att de även pratade om 16 och 18, antar att de inte vågar chansa på 15 och 17 med tanke på förra vintern.
 
Nästa års tävlingstermin är väl inte fastställd ännu? Någon av dem borde väl byta helg? :confused:

Vi ses i Örebro @Novali01. Eller... "Ses" är kanske att ta i. Jag är ju ändå en introvert norrlänning så det är inte som att jag kommer att söka upp dig. :D Men jag tänkte åka dit. :)

Mvh,
Lady_S
Jag tror att jag slog personbästa i dressyren i Örebro! Det var kul! :D

Tyvärr gick det utför sen... Rev två i hoppningen och ramlade av på vad som skulle kunna vara banans lättaste hinder i terrängen. :o Nej, inte riktigt kanske, men... Det var en kombination med två häckar, den första hoppade vi snett för att få snabbaste vägen och komma vinkelrätt på den andra. Men den andra häcken smet Stjärnhästen förbi och jag hängde inte med. Det var det här med att rida på ALLA hinder. :banghead:

Jag vet inte om jag ska vara besviken över resultatet eller glad över att Stjärnhästen faktiskt var en stjärnhäst :love: fram till att hon tappade ryggsäcken.

Mvh,
Lady_S
 
Jag tror att jag slog personbästa i dressyren i Örebro! Det var kul! :D

Tyvärr gick det utför sen... Rev två i hoppningen och ramlade av på vad som skulle kunna vara banans lättaste hinder i terrängen. :o Nej, inte riktigt kanske, men... Det var en kombination med två häckar, den första hoppade vi snett för att få snabbaste vägen och komma vinkelrätt på den andra. Men den andra häcken smet Stjärnhästen förbi och jag hängde inte med. Det var det här med att rida på ALLA hinder. :banghead:

Jag vet inte om jag ska vara besviken över resultatet eller glad över att Stjärnhästen faktiskt var en stjärnhäst :love: fram till att hon tappade ryggsäcken.

Mvh,
Lady_S
Såg inte till någon blyg norrlänning, du kanske låg i buskarna o spanade på oss?:crazy::D Red du 100 klass? Vet en tjej som ramlade av på fältet som vi såg i vattenhindret men annars inte en aning om vem du kan vara...

:DMin Örebro dag var sådär....halt o eländigt på dressyrbanan gillade inte lilla Misty...hoppbanan sög ju en del också så hon tog i lite extra, rev 4an och sen hoppade hon alldeles för stort in i den extremt trånga kombinationen o rev uthoppet. Jag har lite svårt för banbyggare som 1. placerar en kombination precis bredvid en damm, såg flera ekipage både i ponny o häst som skyggade för dammen o sen antingen stannade eller rev grovt sen. 2. Gör en kombination i nerförsbacke supertrång i 90 klass så hästarna som ofta hoppar lite stort, slår sig på uthoppet.
Men det är ofta så på hoppbanan i på denna tävling, att hindren är placerade så det blir extra besvärligt.
Terrängen var superfin som vanligt! Älskar denna banas sträckning då man verkligen får allt! Öppet gärde i början så man kommer igång, klurigheter i form av små korta branta backar, publikvänligt till viss del med vattenhindret inne på hoppbanan osv. Nackdelen är såklart att den är extremt väderkänslig men underlaget höll bra trots allt regn veckan innan.
Kan upplysa alla som inte visste det att har man en häst som drar sig åt höger så bör man rida ngt åt vänster. Annars missar man ett hinder. Det vet jag nu.:o:cool::mad:
 
Såg inte till någon blyg norrlänning, du kanske låg i buskarna o spanade på oss?:crazy::D Red du 100 klass? Vet en tjej som ramlade av på fältet som vi såg i vattenhindret men annars inte en aning om vem du kan vara...

:DMin Örebro dag var sådär....halt o eländigt på dressyrbanan gillade inte lilla Misty...hoppbanan sög ju en del också så hon tog i lite extra, rev 4an och sen hoppade hon alldeles för stort in i den extremt trånga kombinationen o rev uthoppet. Jag har lite svårt för banbyggare som 1. placerar en kombination precis bredvid en damm, såg flera ekipage både i ponny o häst som skyggade för dammen o sen antingen stannade eller rev grovt sen. 2. Gör en kombination i nerförsbacke supertrång i 90 klass så hästarna som ofta hoppar lite stort, slår sig på uthoppet.
Men det är ofta så på hoppbanan i på denna tävling, att hindren är placerade så det blir extra besvärligt.
Terrängen var superfin som vanligt! Älskar denna banas sträckning då man verkligen får allt! Öppet gärde i början så man kommer igång, klurigheter i form av små korta branta backar, publikvänligt till viss del med vattenhindret inne på hoppbanan osv. Nackdelen är såklart att den är extremt väderkänslig men underlaget höll bra trots allt regn veckan innan.
Kan upplysa alla som inte visste det att har man en häst som drar sig åt höger så bör man rida ngt åt vänster. Annars missar man ett hinder. Det vet jag nu.:o:cool::mad:
Det låter som att det kan ha varit mig du såg. :o Jag red H100.

Jag gillade inte heller underlaget på hoppbanan, jag vågade inte galoppera på ordentligt så vi kom långt på några distanser och tog två bakbommar. Trist att det hade regnat så mycket, normalt så gillar jag att hoppa på gräs.

Men jag håller med, det var en trevlig tävling och jag åker gärna dit igen. :)

Mvh,
Lady_S
 
@Lady_S hur var vattenhindret i H100 i år? Förra året var det rena Badminton ;) med nedhopp över stock, djuplandning i vattnet, 5 språng genom vattnet och upp över ett färgglatt smalhinder.
 
@Lady_S hur var vattenhindret i H100 i år? Förra året var det rena Badminton ;) med nedhopp över stock, djuplandning i vattnet, 5 språng genom vattnet och upp över ett färgglatt smalhinder.
Första var nedhopp över stock med gles häck bakom (björkhäck som växer där) och sedan upp över en ganska smal häck. Andra vändan var A en liten stock, B vad på lite böjt spår och C stock ett galopp efter vattnet. Jag hade nog hellre hoppat det i andra ordningen, det kändes som att det blev den svåra svängen först. Men Stjärnhästen hoppade glatt alltihop så jag är nöjd. :D Med det. Fortfarande missnöjd över hur det slutade. :banghead:

Mvh,
Lady_S
 
@Lady_S hur var vattenhindret i H100 i år? Förra året var det rena Badminton ;) med nedhopp över stock, djuplandning i vattnet, 5 språng genom vattnet och upp över ett färgglatt smalhinder.
I mina ögon var det Badminton även i år...dock hoppade de flesta den första svåra linjen bra, häcken var rätt stor upp ur vattnet o dessutom smal. Flera stannade istället på nästa sväng i vattnet, på den första stocken och det kanske säger en del om vad de tyckte om första rundan i vattnet....såg även 3 st som borde fått farlig ridning på första nedhoppet. Tvärnit på stocken, sidosteg o bakåt men ryttarna bara kickade på o hästen hoppade....
 
*KL*

I helgen arrangerade vi tävling på hemmaklubben för första gången. Så kul att se terrängbanan förvandlas till en tävlingsbana, det var ju verkligen på riktigt! :eek: :D

Tävlingen flöt på fint hela tiden och Stjärnhästen sprang vackert, ryggsäcken hängde kvar :angel: och vi slutade på våra dressyrstraff och blev placerade. :)

Mvh,
Lady_S
 
Jag sitter och tittar på lag-SM på Equisport. Gick in på Equipe för att hitta en banskiss över terrängen men hittade ingen, är jag dålig på att leta?

Mvh,
Lady_S
 
Det har jag. *Peppar, peppar...* Men eftersom att jag aldrig har varit på tävlingsplatsen så hade en banskiss hjälpt för att få en översiktsbild av banan.

Massor av söta ponnyer. :love: Det är ju sjukt många starter! :eek:

Mvh,
Lady_S

Jag vet inte om banskisserna lades ut på equipe.
 
Nu gräver jag fram mitt gamla inlogg efter att ha smygläst ett bra tag. I helgen startar jag äntligen fälttävlan igen efter 12 års uppehåll, har under tiden mest tävlat dressyr och en del hoppning så nu börjar jag bli nervös. Red ft på hög nivå under ponnytiden men allt runtomkring verkar vara helt glömt :o

Så nu vänder jag mig till er kloka bukare. Hur sjutton hinner en få ordning hästen på 30 min till hoppningen? Var och hur byter jag träns på bästa sätt? (hoppar på skarpare bett än vad jag får ha i dressyren). Några ovärderliga tips som ni vill förmedla till en rookie? :D

Hästen är jag inte alls orolig för, mer än hans besvikelse över att behöva gå dressyr och hoppning första dagen på hans bästa plats i världen (debuterar på hemmabanan där vi tränar på H100-nivå i vanliga fall):p
 
Nu gräver jag fram mitt gamla inlogg efter att ha smygläst ett bra tag. I helgen startar jag äntligen fälttävlan igen efter 12 års uppehåll, har under tiden mest tävlat dressyr och en del hoppning så nu börjar jag bli nervös. Red ft på hög nivå under ponnytiden men allt runtomkring verkar vara helt glömt :o

Så nu vänder jag mig till er kloka bukare. Hur sjutton hinner en få ordning hästen på 30 min till hoppningen? Var och hur byter jag träns på bästa sätt? (hoppar på skarpare bett än vad jag får ha i dressyren). Några ovärderliga tips som ni vill förmedla till en rookie? :D

Hästen är jag inte alls orolig för, mer än hans besvikelse över att behöva gå dressyr och hoppning första dagen på hans bästa plats i världen (debuterar på hemmabanan där vi tränar på H100-nivå i vanliga fall):p

Det tar inte så lång tid att byta utrustning och ridit fram har man ju redan gjort. Det är ju bara att hoppa upp, ta sig till framhoppningen, rida något varv i trav och sen galoppera fram och sen hoppa några språng och sen in på banan.
Enl TR måste du byta träns inne i transporten. Jag ska inte uppmana till TR brott men de flesta byter utanför.
 
Nu gräver jag fram mitt gamla inlogg efter att ha smygläst ett bra tag. I helgen startar jag äntligen fälttävlan igen efter 12 års uppehåll, har under tiden mest tävlat dressyr och en del hoppning så nu börjar jag bli nervös. Red ft på hög nivå under ponnytiden men allt runtomkring verkar vara helt glömt :o

Så nu vänder jag mig till er kloka bukare. Hur sjutton hinner en få ordning hästen på 30 min till hoppningen? Var och hur byter jag träns på bästa sätt? (hoppar på skarpare bett än vad jag får ha i dressyren). Några ovärderliga tips som ni vill förmedla till en rookie? :D

Hästen är jag inte alls orolig för, mer än hans besvikelse över att behöva gå dressyr och hoppning första dagen på hans bästa plats i världen (debuterar på hemmabanan där vi tränar på H100-nivå i vanliga fall):p
Kul! :)

Jag brukar rida tillbaka till transporten, ta av dressyrsadeln, lasta hästen, tränsa om, plocka ut henne, sadla med hoppsadeln, sätta på benskydd, hoppa fram och ändå hinna inom en halvtimme. Är man lite effektiv så är det gott om tid. ;) Förutsatt att det inte är långa avstånd på tävlingsanläggningen. :meh:

Jag brukar gå hoppbanan före dressyren, i samband med att jag hämtar nummerlapparna, då kan jag göra det i lugn och ro.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 399
Senast: Shixle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp