Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Ja visst är det svårt att greppa?! Tycker inte det var längesen man stod med en ranglig och ganska ful 2-åring i snöret :p De är ju så himla lika med så man vet liksom nästan alltid hur du ska beskriva nya saker ni gjort redan innan man läst det :D Får hoppas vi stöter ihop på någon clinic framöver sen!

Tycker nog aldrig någon av dem var fula 2-åringar faktiskt, har för mig Musse också vuxit väldigt jämt och fint hela tiden? Donna var bara en väldigt stor 2-åring med långa, långa ben som hon som tur är har vuxit i lite nu.

Ja, det får vi hoppas! Hade varit himla roligt! Vi har två kurser inbokade närmaste året iaf, i november och sen åker vi till Hällekis i januari.
 
Tycker nog aldrig någon av dem var fula 2-åringar faktiskt, har för mig Musse också vuxit väldigt jämt och fint hela tiden? Donna var bara en väldigt stor 2-åring med långa, långa ben som hon som tur är har vuxit i lite nu.

Ja, det får vi hoppas! Hade varit himla roligt! Vi har två kurser inbokade närmaste året iaf, i november och sen åker vi till Hällekis i januari.

Na...inte asful kanske men han har ju alltid haft massiv behåring vintertid och vuxit som mest i början av våren...då har han inte varit så snygg. :p

Kul! Vem ska ni träna för i november?
 
1462316442-13234.jpg

Fortsätter titta på min häst ur den här vinkeln, började lite slumpmässigt longera i repgrimma för ett tag sen, vet inte om det är placebo eller om hon faktiskt trivs bättre med det, känns så i alla fall så låter det fortsätta... Börjar fundera på om det är dags att boka in oss på någon kurs/träning från marken snart. Lite mer NH träning vore roligt. Har satt upp oss på reservlistan för clinic i beriden stridskonst i höst så tills dess tänker jag vara igång ordentligt, håller på att sy ett riddarschabrak så vi är förberedda :d;)
 
1462316442-13234.jpg

Fortsätter titta på min häst ur den här vinkeln, började lite slumpmässigt longera i repgrimma för ett tag sen, vet inte om det är placebo eller om hon faktiskt trivs bättre med det, känns så i alla fall så låter det fortsätta... Börjar fundera på om det är dags att boka in oss på någon kurs/träning från marken snart. Lite mer NH träning vore roligt. Har satt upp oss på reservlistan för clinic i beriden stridskonst i höst så tills dess tänker jag vara igång ordentligt, håller på att sy ett riddarschabrak så vi är förberedda :d;)

För Arne? Kul, då ses vi kanske där! Kommer gå på åtminstone en av clinicarna han har i höst. :) Han är sjukt grym!
 
Aha! Hade också velat träna för honom med Musse. Helst vara veckoelev också för att boosta vår träning. Men de säljer alltid slut så fort eller så har man en massa annat för sig..

Ja, man måste ju vara ute i sjukligt god tid.
Bokade i december för en plats januari 2017. Dessutom så verkade det som då att de inte skulle ha så mycket det året, hade hellre velat åka under den varma årstiden.
 
Blev ytterligare några få minuters skritt igår för att komma över det mentala lite... måste faktiskt erkänna att den här gången blev jag riktigt rädd när jag ramlade av, och nästan lite rädd för att rida. Helt ny upplevelse... men hon var lugn och snäll så kändes skönt. Måste fixa nya stigbyglar btw dessa passar verkligen inte in :p

1462609886-13234.jpg
 
Det här med att vara rädd btw... har visst en viss inverkan på sitsen... måste VERKLIGEN SKÄRPA MIG!!! När jag kommer igång. Inga spända klamra sig fast på hästen skänklar vill vi se! Så nyttigt att få se sig själv!

=)// Pink

1462833033-13234.jpg
 
Blev ytterligare några få minuters skritt igår för att komma över det mentala lite... måste faktiskt erkänna att den här gången blev jag riktigt rädd när jag ramlade av, och nästan lite rädd för att rida. Helt ny upplevelse... men hon var lugn och snäll så kändes skönt. Måste fixa nya stigbyglar btw dessa passar verkligen inte in :p

1462609886-13234.jpg

Inte roligt att bli rädd :(
Du kommer igen!


De senaste passen har vi haft framåtbjudning till 100% :love:
Så nu har vi börjat med galoppen från marken också, har inte varit någon idé tidigare då hon inte tänkt tillräckligt framåt. Blev lite lättare att börja jobba med travslutorna också när ponnyn började gå framåt i traven. På torsdag ska vi prova lite sadlar och jag hoppas vi hittar något vettigt, jag blir så hämmad av den som vi rider i nu.

Jag är ju så fruktansvärt dålig på att ta bilder och är ju nästan alltid ensam när jag tränar men ska kanske försöka få till någon bild ändå här framöver. Inte ens när vi släppte på bete här om dagen lyckades jag få till en vettig bild, fick för övrigt bara en enda bild :meh:
Min fina bruna ponny :love:
13173805_10154805156458572_7749565529077414351_n.jpg
 
Inte roligt att bli rädd :(
Du kommer igen!


De senaste passen har vi haft framåtbjudning till 100% :love:
Så nu har vi börjat med galoppen från marken också, har inte varit någon idé tidigare då hon inte tänkt tillräckligt framåt. Blev lite lättare att börja jobba med travslutorna också när ponnyn började gå framåt i traven. På torsdag ska vi prova lite sadlar och jag hoppas vi hittar något vettigt, jag blir så hämmad av den som vi rider i nu.

Jag är ju så fruktansvärt dålig på att ta bilder och är ju nästan alltid ensam när jag tränar men ska kanske försöka få till någon bild ändå här framöver. Inte ens när vi släppte på bete här om dagen lyckades jag få till en vettig bild, fick för övrigt bara en enda bild :meh:
Min fina bruna ponny :love:
13173805_10154805156458572_7749565529077414351_n.jpg

Ja det känns lite knasigt... börjar väl bli vuxen och förnuftig antar jag... inte riktigt samma tjej som jobbade med att rida in hästar på löpande band för ett gäng år sedan. Men vi kommer tillbaka :) Igår fick hon hoppa över sockerbitshinder i longering... så lite uppdämd energi blev uttömd, sen var man tvungen att bocka jättemycket efteråt när man var lös och matte plockade undan hindrena... Skulle ni få tillbaka framåtbjudningsproblemen så kan jag gärna låta Duna dela med sig lite. Men var härligt att Donna hittat bjudningen!

Hoppas att ni hittar en supersadel för er! Är jobbigt det där med sadlar.. synd att ni inte bor närmare då hade jag gärna kommit och fotat er, hon är så himla fin din lilla ponny.
 
Det där med att plötsligt bli rädd är du inte ensam om @pink_angel. Det verkar drabba många när man blir vuxen, råkar ut för nåt eller som jag - får barn och vilar från ridningen ett tag = tappar muskler och balans. :) Jag kände mig osäker länge efter att jag fått mina barn. Jag red inte heller så mkt så det bidrog ju att jag inte kunde hålla balansen, inte orkade rida speciellt långt innan jag kände att jag tappade kraft. Men det gick över ju mer jag red. När man hittade balansen igen så kom det andra också. Hoppas att du snart känner dig stabil i sadeln igen. :)

Kul att det går bra @lo (kan inte tagga dig?)... Jag såg att det är riktigt fullt hos dom, hela 2017 verkade fullbokat när jag kollade. Roligt att du fått plats!

Igår uträttade vi stordåd. För första gången fattade vi galopp, galopperade och saktade av i balans! - i en stabil, jämn, låg och avslappnad form på lös tygel. 3 ggr! Bara några språng i galoppen, kanske 3-5 st, men ändå. Han har alltid ryckt upp huvudet direkt efter fattningen och galopperat spänt, sen brutit av i stötig trav några steg innan jag lyckats samla ihop honom, hitta balansen och återgå till avslappnad, låg form. Så det var ett stort framsteg som jag medvetet jobbat mot i ett par veckor nu. Blev väldigt förvånad när det hände. :)

Har nu en undring. I nuläget fattar han fortfarande endast vänster galopp med ryttare. Vid hand har vi inte kommit till galoppen än men han fattar höger galopp i hagen när han springer med kompisen. Han är genomgången flera ggr och är jättefin i kroppen, ser inte ut att ha några fysiska hinder för galoppen men jag sitter över lite på höger sida i min sits så jag är sned tyvärr. På kursen för Christofer fattade han höger galopp av misstag en gång, när han inte skulle fatta galopp alls, men när jag väl försökte fatta höger tog han bara vänster som vanligt. Vad tror ni - ska jag fortsätta att jobba med vänster galopp eller ska jag återigen lägga ner galoppen helt? Jag känner att jag vill stärka galoppen och han tycker om själv att galoppera och fattar gärna galopp ur både skritt och trav. Men som sagt bara vänster. Jag har struntat i galoppen i flera år pga detta men det ha gjort ngn nytta. Han har bara fått en sämre vänstergalopp, inte blivit bättre i höger.

han är oliksidig på så sätt att han i vänster varv tenderar att falla ut lite med baken - mot öppna. I höger varv är det tvärt om, där tenderar han att falla ut med bogen, eller gå mot sluta. Inte mycket alls, det är inte så att det inte går att korrigera eller att det syns, men jag måste ha det lite i tanken när jag rider.
 
Skönt att höra att man inte är ensam @tintilar :heart Idag har vi jobbat på långa tyglar och även lagt in lite samling i travarbetet... dog lite över hur vacker hon är, gör mig så glad att veta att jag trots allt som gått emot oss veta att jag har en så fin häst med så mycket potential att jobba med.

Har inget bra svar på det där med galoppen... Galoppherar han i båda galopperna på uteritt?
 
Skönt att höra att man inte är ensam @tintilar :heart Idag har vi jobbat på långa tyglar och även lagt in lite samling i travarbetet... dog lite över hur vacker hon är, gör mig så glad att veta att jag trots allt som gått emot oss veta att jag har en så fin häst med så mycket potential att jobba med.

Har inget bra svar på det där med galoppen... Galoppherar han i båda galopperna på uteritt?
Det är verkligen viktigt att man älskar sin häst, just den hästen. Man prövas i såna stunder då man har motgångar, men det är också då man ser och uppskattar dom små sakerna. :)

Nej han fattar inte höger ute heller. :/
Vi ska ta en vecka med skogsridning nu. Banan är för hård. Har tagit hem lite harvar så jag kanske ska låta honom sladda banan lite om vi lyckas. Han är inte helt inkörd men har dragit i linor förut. Lite omväxling.
 
Tränade lite på marken idag innan ridturen. Vi tränar signalen för att ta in höften för spöet. Det går bra vid väggen, svårare utan vägg men han kommer på det fortare och fortare nu. Idag provade vi stillastående och det gick efter lite tänkande. Sen prisade jag att byta position och be om den i longering men det var överkurs. Det hela var mest experimenterande. Jag har kommit till att jag vill ha bättre böjning och insåg då att han gärna viker in med bogen i rörelsen och inte bara flyttar in bakdelen.. Och när jag skulle korrigera det insåg jag att han inte svarar så bra på att flytta bogen som jag trott, jag blev egentligen lite osäker på hur jag ska ge den signalen rätt. Så nu ska jag börja om och titta på klippen med groundwork för att ta till mig nya saker. :)
 
Känner att jag är ute på lite djupt vatten... då det här med "långa tyglar" är supersvårt i min mening, men kunde inte låta bli att prova lite. Har svårt att hitta glädjen och motivationen i att ägna oss åt groundwork/longering nästan varje dag. Känner dessutom att jag inte riktigt vet hur jag ska utveckla vårt longeringsarbete utan lite hjälp på traven. Så ja, vi har testat lite långa tyglar... knåpade ihop ett par i februari och testade lite då... sen kom lite annat emellan men nu är vi på hugget igen. Vet inte riktigt hur man ska bära sig åt men här är resultatet efter lite youtubande ;)

1463479758-13234.jpg

1463479760-13234.jpg

1463479840-13234.jpg

=) // Pink
 
Det är verkligen viktigt att man älskar sin häst, just den hästen. Man prövas i såna stunder då man har motgångar, men det är också då man ser och uppskattar dom små sakerna. :)

Nej han fattar inte höger ute heller. :/
Vi ska ta en vecka med skogsridning nu. Banan är för hård. Har tagit hem lite harvar så jag kanske ska låta honom sladda banan lite om vi lyckas. Han är inte helt inkörd men har dragit i linor förut. Lite omväxling.

Ja det är det verkligen :)

Hoppas galopproblemet löser sig/ gåtan får ett svar. Hade nog börjat kolla om han vill galopphera i höger från marken.
 
Ja det är det verkligen :)

Hoppas galopproblemet löser sig/ gåtan får ett svar. Hade nog börjat kolla om han vill galopphera i höger från marken.
Jag har inte börjat med galopp från marken. Vi jobbar fortfarande med groundwork och sluta. Har nosat på longeringen en gång bara. Men kanske ska prova idag att bara se om jag kan få honom att galoppera på lina. :)
 
Jag har inte börjat med galopp från marken. Vi jobbar fortfarande med groundwork och sluta. Har nosat på longeringen en gång bara. Men kanske ska prova idag att bara se om jag kan få honom att galoppera på lina. :)
Menade inte så seriöst, typ bara testa om han vill galopphera i högervarv öht ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 816
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 733
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 583
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 060
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp