Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Menade inte så seriöst, typ bara testa om han vill galopphera i högervarv öht ;)
Det kan han, han gör det i hagen nämligen. :)
Men jag gick faktiskt upp direkt och provade. Min häst har svårt för spön, och han har inte longerats nånting nästan. Skritt och trav gick bra men när jag bad om galopp ville han först inte, sen exploderade han och kastade sig ut ur volten. :D Jag blev inte förvånad, såhär reagerar han alltid när han utsätts för tryck som han inte förstår eller inte tror att han klarar av. Han ballar ur helt enkelt.

Hur som helst gjorde jag om det några gånger, berömde små saker och till slut kunde han fatta galopp i båda varv, även om han bara galopperade ett par språng åt gången och det var inte vackert. MEN, han fattade vänster galopp i vänster varv och höger galopp i höger varv helt klockrent, oavsett hur obalanserad han var. Mao - det har att göra med ryttaren på ryggen. Min ryggveterinär trodde att det berodde på att jag är sned och sitter snett. Christofer trodde att det är en grej han har fått för sig. Kanske är det både och, för sne är jag. Men han gör ju samma sak under andra ryttare så det sitter nog delvis i huvudet på honom.

Tack för att du satte mig i en annan infallsvinkel. Nu känner jag att jag vågar tro på att det går. :) Dessutom jobbade vi en hel del med longering och groundwork vilket var på tiden och jag tog tag i bogförflyttningarna som jag inte haft nån lust att jobba med, vilket resulterade i att jag fick en häst som faktiskt gjorde riktiga slutor i båda varven med mig framför OCH bredvid. I longeringen var det fortfarande för svårt att koppla. Han är i ett helt annat mode där, där betyder nästan alla signaler SPRING eller "nu jäklar!", han tänker inte i det läget han bara reagerar. Men vi kommer dit, han började tänka idag faktiskt, annars hade han aldrig fattat galopp och svarat på halt så fint som han gjorde. Övning ger färdighet. Kul var det! :)
 
Åh vad roligt att läsa! Grattis till galoppen :D

Det kan han, han gör det i hagen nämligen. :)
Men jag gick faktiskt upp direkt och provade. Min häst har svårt för spön, och han har inte longerats nånting nästan. Skritt och trav gick bra men när jag bad om galopp ville han först inte, sen exploderade han och kastade sig ut ur volten. :D Jag blev inte förvånad, såhär reagerar han alltid när han utsätts för tryck som han inte förstår eller inte tror att han klarar av. Han ballar ur helt enkelt.

Hur som helst gjorde jag om det några gånger, berömde små saker och till slut kunde han fatta galopp i båda varv, även om han bara galopperade ett par språng åt gången och det var inte vackert. MEN, han fattade vänster galopp i vänster varv och höger galopp i höger varv helt klockrent, oavsett hur obalanserad han var. Mao - det har att göra med ryttaren på ryggen. Min ryggveterinär trodde att det berodde på att jag är sned och sitter snett. Christofer trodde att det är en grej han har fått för sig. Kanske är det både och, för sne är jag. Men han gör ju samma sak under andra ryttare så det sitter nog delvis i huvudet på honom.

Tack för att du satte mig i en annan infallsvinkel. Nu känner jag att jag vågar tro på att det går. :) Dessutom jobbade vi en hel del med longering och groundwork vilket var på tiden och jag tog tag i bogförflyttningarna som jag inte haft nån lust att jobba med, vilket resulterade i att jag fick en häst som faktiskt gjorde riktiga slutor i båda varven med mig framför OCH bredvid. I longeringen var det fortfarande för svårt att koppla. Han är i ett helt annat mode där, där betyder nästan alla signaler SPRING eller "nu jäklar!", han tänker inte i det läget han bara reagerar. Men vi kommer dit, han började tänka idag faktiskt, annars hade han aldrig fattat galopp och svarat på halt så fint som han gjorde. Övning ger färdighet. Kul var det! :)
 
Tränade lite på marken idag innan ridturen. Vi tränar signalen för att ta in höften för spöet. Det går bra vid väggen, svårare utan vägg men han kommer på det fortare och fortare nu. Idag provade vi stillastående och det gick efter lite tänkande. Sen prisade jag att byta position och be om den i longering men det var överkurs. Det hela var mest experimenterande. Jag har kommit till att jag vill ha bättre böjning och insåg då att han gärna viker in med bogen i rörelsen och inte bara flyttar in bakdelen.. Och när jag skulle korrigera det insåg jag att han inte svarar så bra på att flytta bogen som jag trott, jag blev egentligen lite osäker på hur jag ska ge den signalen rätt. Så nu ska jag börja om och titta på klippen med groundwork för att ta till mig nya saker. :)

Det är ett stort "i", därför folk har svårt att tagga mig. io, som månen :)

För att jobba med slutan på longen behöver du lära hästen att separera bog och bakdel och förstå hjälpen för att få med det yttre frambenet "runt det inre". Lättast via kapsonen så hästen förstår att om jag tar lite i kåpsonen så ska frambenet komma med och sen får du jobba ihop spökommandot med att ta lite i kapsonen så frambenet kommer med och hästen bli böjd och inte faller in med bogen. Var det superrörigt nu eller förstod du något av min beskrivning?

Innan du ens provar på lingen så måste hästen förstå spöt och bogen/frambenen i den vanliga positionen och sen är det bara att du successivt vänder dig om och går längre och längre ifrån i takt med att hästen lär sig.
 
Åh så glad jag blir... är inte på strålande humör just nu då jag började bli liiiiite bättre i höften så jag till och med vågade mig ut på skogspromenad med Duna... Så kom läkarna på den fina idén att behandla muskelfästet med injektioner då det inte läker som förväntat... jättebra visserligen att de försöker rädda det innan de behöver öppna upp det hela.. Men min kropp har reagerat med så mycket smärta på behandlingen så jag kan inte ens gå.

MEN mitt i detta hör en av mina tränare av sig och föreslår att komma förbi och hålla lite träning nästa helg då hon ändå skulle vara i "närheten". Blir en NH lektion, och är jag inte bättre så får hon jobba henne. Är så lycklig att jag har så fina hästmänniskor runt mig :heart

1463690801-13234.jpg

Såhär kul hade vi på våra skogspromenader innan behandlingen ;)
 
Lite uppdatering i bilder från oss, hur ser det ut i resten av landet? :) Hänt lite av varje här... haft horsemanship lektion, flyttat Duna till sommarbetet och så har halta hönan kravlat sig upp på hästryggen igen!

1465290240-13234.jpg

1465937965-13234.jpg

1465854897-13234.jpg

1464996828-13234.jpg
 
Avundas folk med stooooora ridbanor för tillfället, stapplade rakt över en plaststolpe igår och sträckte mig ordentligt, farligt att gå så mycket baklänges :D

Jag tränar på med både min bruna puff och hans bror. Har lossnat jättemycket nu så det är skitkul för tillfället verkligen, vill lära mig mer!

Har ni några bra tips på hur man kan få hästen att vilja forma sig mer när man går in i en sluta? Han är lite stel i bogarna så rätar gärna ut sig eller ställer om utåt och det är trixigt ;)
 
Det kan han, han gör det i hagen nämligen. :)
Men jag gick faktiskt upp direkt och provade. Min häst har svårt för spön, och han har inte longerats nånting nästan. Skritt och trav gick bra men när jag bad om galopp ville han först inte, sen exploderade han och kastade sig ut ur volten. :D Jag blev inte förvånad, såhär reagerar han alltid när han utsätts för tryck som han inte förstår eller inte tror att han klarar av. Han ballar ur helt enkelt.

Hur som helst gjorde jag om det några gånger, berömde små saker och till slut kunde han fatta galopp i båda varv, även om han bara galopperade ett par språng åt gången och det var inte vackert. MEN, han fattade vänster galopp i vänster varv och höger galopp i höger varv helt klockrent, oavsett hur obalanserad han var. Mao - det har att göra med ryttaren på ryggen. Min ryggveterinär trodde att det berodde på att jag är sned och sitter snett. Christofer trodde att det är en grej han har fått för sig. Kanske är det både och, för sne är jag. Men han gör ju samma sak under andra ryttare så det sitter nog delvis i huvudet på honom.

Tack för att du satte mig i en annan infallsvinkel. Nu känner jag att jag vågar tro på att det går. :) Dessutom jobbade vi en hel del med longering och groundwork vilket var på tiden och jag tog tag i bogförflyttningarna som jag inte haft nån lust att jobba med, vilket resulterade i att jag fick en häst som faktiskt gjorde riktiga slutor i båda varven med mig framför OCH bredvid. I longeringen var det fortfarande för svårt att koppla. Han är i ett helt annat mode där, där betyder nästan alla signaler SPRING eller "nu jäklar!", han tänker inte i det läget han bara reagerar. Men vi kommer dit, han började tänka idag faktiskt, annars hade han aldrig fattat galopp och svarat på halt så fint som han gjorde. Övning ger färdighet. Kul var det! :)

Min har haft svårt för höger galopp och jag har tidigare fått "lura" in henne, t ex genom att fatta över en cavaletti. Med eller utan ryttare har kvittat. Hon har också "sparkat" igång höger (rejäl bakutspark) som jag faktiskt inte korrigerat utan berömt rätt galopp.

Numer är den problemfri men det har suttit mycket mentalt fast också, det jag varit jobbigt för henne och tog tid innan hon märkte att det inte var jobbigt (längre). Hon får även regelbundet hjälp av equiterapeut på klinik för att hålla ryggen rak och lossa lite på de spänningar jag inte kunnat rida loss.

(Jag minns inte ens vad min tanke med inlägget var...)
 
Min har haft svårt för höger galopp och jag har tidigare fått "lura" in henne, t ex genom att fatta över en cavaletti. Med eller utan ryttare har kvittat. Hon har också "sparkat" igång höger (rejäl bakutspark) som jag faktiskt inte korrigerat utan berömt rätt galopp.

Numer är den problemfri men det har suttit mycket mentalt fast också, det jag varit jobbigt för henne och tog tid innan hon märkte att det inte var jobbigt (längre). Hon får även regelbundet hjälp av equiterapeut på klinik för att hålla ryggen rak och lossa lite på de spänningar jag inte kunnat rida loss.

(Jag minns inte ens vad min tanke med inlägget var...)
Tack. Ja nu har min häst trampat sig öm i en bakom så just nu håller vi på att sätta igång efter vila. Så det blir inget galoppjobb just nu. Tänkte prova fatta ur förvänd öppna sen. Men just nu är han som sagt dålig i höger bak så det är inget att hålla på med. Trist. :( men bara han blir bra igen så.
 
Ja det är väldigt lyxigt @mily dock lyckats snubbla in i saker på denna jättebana med hahah.
Kul att din puff med bror sköter sig :) Vi har också problem med slutan så har inge bra tips.

Jag är jättetaggad just nu... bara vetskapen att jag bokat in tre dagar hos Monika i augusti har gett massa motivation. Sen försöker vi mest ha roligt för tillfället så vet inte om jag gör så mycket vettigt... leker runt i skogen, busar runt i halsring mm.. men tycker hon känns finare än innan så gör säkert nytta ;)
 
I veckan har jag hjälpt två vänner att börja med lite groundwork med sina hästar, sjukt roligt och lärorikt! Jag ser ju verkligen mig som ytterst nybörjare men vad mycket man lärt sig under ett år! Otroligt roligt och spännande att prova på helt okända hästar, de var väldigt följsamma och fina och förstod fort och vi kunde få till riktigt trevligt basic jobb, de har fått läxa och ska öva tills nästa gång :D:up: sjukt pepp på att träna vidare hemma nu
 
Finns det någon form av utbildningsstege typ hur och när man börjar träna en unghäst, vilka steg osv? När kan man börja göra vad? :)
 
Lite film från vårt senaste uppsuttna pass...

=) // Pink
Va duktiga ni är. :) Tränar du för Rebecka?

Här hemma har vi satt igång igen. Han är fortfarande lite tjock i benet, är orolig att han kommer att vara gallig i det i fortsättningen men det är ju inte så mkt man kan göra åt det isf. Han är iaf inte halt längre men vi rider mest ut , undviker att jobba för mkt på voltspår nu en tid. Men vi tar nåt pass i veckan på banan. Vi har jobbat med att flytta för tygeln och det har blivit jättebra. Han tycker att det är lättare att flytta rumpan än bogen nämligen så det kändes som att det var nyttigt. På marken har vi känt lite på longeringen, mest för att jag behöver se honom från marken, och tack vare arbetet i groundwork fungerar det bra. Han stannar fint på spåret och växlar gångarter. Håller spåret bra, flyttar ut bogen för spöt och rör sig avslappnat och tar böjning. :)
 
Va duktiga ni är. :) Tränar du för Rebecka?

Här hemma har vi satt igång igen. Han är fortfarande lite tjock i benet, är orolig att han kommer att vara gallig i det i fortsättningen men det är ju inte så mkt man kan göra åt det isf. Han är iaf inte halt längre men vi rider mest ut , undviker att jobba för mkt på voltspår nu en tid. Men vi tar nåt pass i veckan på banan. Vi har jobbat med att flytta för tygeln och det har blivit jättebra. Han tycker att det är lättare att flytta rumpan än bogen nämligen så det kändes som att det var nyttigt. På marken har vi känt lite på longeringen, mest för att jag behöver se honom från marken, och tack vare arbetet i groundwork fungerar det bra. Han stannar fint på spåret och växlar gångarter. Håller spåret bra, flyttar ut bogen för spöt och rör sig avslappnat och tar böjning. :)

Tack :) Nej det gör jag inte, men hade varit kul att göra någon gång.

Kul att ni är på G igen! Heja Heja!
 
Tack snälla @tintilar :) var tyvärr inte på ARena i år, var du där? Måste verkligen åka nästa år!

Istället för ARena valde vi att spendera hästkassan som halvveckoelever hos Monika där vi befinner oss just nu och jag är löjligt lycklig! Vill verkligen inte att det ska sluta imorgon!
Det senaste året har varit så mycket rehab och smärta för oss båda och nu under veckan har vi äntligen kommit så långt att det är dags att börja plocka upp formen, rida skolorna som skolor och inte "riktning mot" och liksom börja använda henne som ridhäst och inte rehabhäst. Fick även prova cavemore idag vilket än sålänge fungerar bra så blir förmodligen att skaffa ett eget men jisses vad svårt att särskilja tyglarna ska nog skaffa en flätad och en oflätad tygel ;)

1470757311-13234.jpg

1470757351-13234.jpg

1470757401-13234.jpg
 
Tack snälla @tintilar :) var tyvärr inte på ARena i år, var du där? Måste verkligen åka nästa år!

Istället för ARena valde vi att spendera hästkassan som halvveckoelever hos Monika där vi befinner oss just nu och jag är löjligt lycklig! Vill verkligen inte att det ska sluta imorgon!
Det senaste året har varit så mycket rehab och smärta för oss båda och nu under veckan har vi äntligen kommit så långt att det är dags att börja plocka upp formen, rida skolorna som skolor och inte "riktning mot" och liksom börja använda henne som ridhäst och inte rehabhäst. Fick även prova cavemore idag vilket än sålänge fungerar bra så blir förmodligen att skaffa ett eget men jisses vad svårt att särskilja tyglarna ska nog skaffa en flätad och en oflätad tygel ;)

1470757311-13234.jpg

1470757351-13234.jpg

1470757401-13234.jpg
Va roligt :) Nej det blev ingen ARena här tyvärr. Men har bokat fotfolksplats på clinic i november så får se fram emot det nu. Vad jobbar ni med hos Monica? :)

Tolle fick vila en vecka pga att jag haft annat och när jag red igår kändes han så himla fin. Det var blåsväder vilket gör honom lite yster och spänd men vi har en fin gräsliga som vi får låna av grannen och där jobbade vi lite i trav och efter att han lagt av sig lite av spänningen och galopperat och bockat lite vblev han som smör för hjälperna. :love: Båda slutorna och öppnorna kändes precis lika lätta och stabila vilket tyder påstå han inte träder in med det skadade benet så mycket längre utan kan belasta det normalt. Iaf på det underlaget. Vi fick till några fina galopper också och jobbade ihop den lite några språng.
 
Va roligt :) Nej det blev ingen ARena här tyvärr. Men har bokat fotfolksplats på clinic i november så får se fram emot det nu. Vad jobbar ni med hos Monica? :)

Tolle fick vila en vecka pga att jag haft annat och när jag red igår kändes han så himla fin. Det var blåsväder vilket gör honom lite yster och spänd men vi har en fin gräsliga som vi får låna av grannen och där jobbade vi lite i trav och efter att han lagt av sig lite av spänningen och galopperat och bockat lite vblev han som smör för hjälperna. :love: Båda slutorna och öppnorna kändes precis lika lätta och stabila vilket tyder påstå han inte träder in med det skadade benet så mycket längre utan kan belasta det normalt. Iaf på det underlaget. Vi fick till några fina galopper också och jobbade ihop den lite några språng.

Vi har jobbat mycket med skolorna i skritten och mycket övergångar mellan dem sluta-sluta på medellinjen är en himla fiffig övning, fick även jobba med övergångar mellan öppna och förvänd sluta. Öppna/sluta på volt osv. Ibland övergöra lite, ibland bara göra litegrann, leka mycket med det. Skolor upp över öronen kort och gott.

Sen har vi jobbat med att hitta ett läge där hon är balanserad i en högre form i trav, jobbat väldigt mycket framåt neråt senaste året för att få henne att släppa underhalsen och bygga överlinje. Så var mycket omställning för oss båda. Med varierande resultat Duna tyckte vi var lite jobbiga men kunde tänka sig lite korta intervaller.

Sen har det varit mycket för mig med tygelfattning osv. Det var dags att plocka in stången i utbildningen nu... dvs hackamore i vårat fall. Så fick låna Monikas cavemore och rida en del på 3 till 1 vilket jag aldrig gjort förut, så blev en del klurande på det. Sista dagen var Duna lite trött... så vi skulle galopphera igång lite heheh hon svarade med "be careful what you wish for" så blev lite bock och bus och hon var ganska springig och lite överallt så lite svårt att fokusera det passet. Men är allt som allt väldigt nöjd med henne :)

Härligt att Tolle känns på G! Låter toppen! Vad är det för clinic du ska på? :)
 
Vi har jobbat mycket med skolorna i skritten och mycket övergångar mellan dem sluta-sluta på medellinjen är en himla fiffig övning, fick även jobba med övergångar mellan öppna och förvänd sluta. Öppna/sluta på volt osv. Ibland övergöra lite, ibland bara göra litegrann, leka mycket med det. Skolor upp över öronen kort och gott.

Sen har vi jobbat med att hitta ett läge där hon är balanserad i en högre form i trav, jobbat väldigt mycket framåt neråt senaste året för att få henne att släppa underhalsen och bygga överlinje. Så var mycket omställning för oss båda. Med varierande resultat Duna tyckte vi var lite jobbiga men kunde tänka sig lite korta intervaller.

Sen har det varit mycket för mig med tygelfattning osv. Det var dags att plocka in stången i utbildningen nu... dvs hackamore i vårat fall. Så fick låna Monikas cavemore och rida en del på 3 till 1 vilket jag aldrig gjort förut, så blev en del klurande på det. Sista dagen var Duna lite trött... så vi skulle galopphera igång lite heheh hon svarade med "be careful what you wish for" så blev lite bock och bus och hon var ganska springig och lite överallt så lite svårt att fokusera det passet. Men är allt som allt väldigt nöjd med henne :)

Härligt att Tolle känns på G! Låter toppen! Vad är det för clinic du ska på? :)
Låter jätteroligt. :) Experimentera med skolorna kan man verkligen göra i oändlighet känns det som. Så intressant och lärorikt. Hon behövde kanske släppa loss lite sista dan då. ;) Hade jag också velat.

I november är det Christofer igen. Sen vet jag inte om det är nån annan intressant där i höst också, då åker jag nog på fler.
 
Trevlig tråd =)
Har kikat in lite lätt titt som tätt och läst och sett lite bilder på er och era hästar. Så himla kul och se.

Jag har ett arabsto på 6år som jag tränat lite AR med från marken, dock mest trickträning.
Men jag vill verkligen lära mig mer och utvecklas inom detta både från marken och ryggen och har kikat på lite tränare runt Dalarna.

Har ni någon och tipsa om?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 781
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 711
Senast: bollen__
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
133 582
Senast: Boj
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 060
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp