Snäll hjälp någon

orion_x

Trådstartare
Köpte en häst i våras och till en början fungerade allt bra... Som för de flesta andra. Har ingen bakgrundsinfo till hästen mer än att hon reds in av en tjej som inte visste vad hon gjorde och min lilla häst mest gick och ställde sig i ett hörn av ridhuset. För fyra år sen var hon hos en annan tjej som hade henne och rida lite på.. för tre år sen ytterligare en tjej som hade henne och då hopptränade en del, aug-03 fick min syrras expojkväns lillasyster hästen och hon hade henne tom början av maj -04 till att rida i skogen på. Hästen är nu 13 år och har varit utlånad i hela sitt liv för hennes förra ägare hatade henne.

Nu till mitt problem. Detta är en snäll häst att handkas med för det mesta, var lite svårt att lasta i början men det har gått över. Däremot har jag stora problem med att få henne att följa med mig i hagen. Ett par gånger har hon tom hotat mot mig. Att få henne att gå 200 m in i stallet kan ta 20 min om det är riktigt illa och det blir bara värre och värre. När jag har fått henne ut ur hagen ska hon inte gå in i stallet. Samma när jag varit ute och ridit och ska gå in i stallet och plocka av henne utrustningen, hon ska inte in. Så vitt jag vet har inget hänt henne där inne. Var inte sådan i början utan det kom nu under hösten. Sen blev hon halt och jag sprutade henne i en massa leder vänster fram,. Hon har vilat helt och bara blivit in och utsläppt i hagen. Idag när jag ska ta in henne för att longera henne och kolla om hon är frisk eller om vi ska åka iväg igen till veterinären bara tvärvägrar hon att följa med mig. Vi kommer 10m på en kvart. Hon flyttar framdel och bakdel och backar, men går inte framåt. Problem med att gå fram har tydligen varit ett problem i ridningen ända sedan inridningen har jag fått veta nu senare, men att hon ska bete sig såhär i hegen, det kan jag bara inte acceptera. Ridningen fungerar ganska bra för mig och tar man det lugnt och försöker ge en hjälp i taget brukar det gå ganska bra. Övar jag i paddocken från marken brukar det gå jättebra, hon följer mig och jag bara tittar på bogen så backar hon.

Detta blev långt, men jag kände att det kanske måste finnas med en bakgrund. Uppfödaren har haft henne utlånad som sagt hela hennes liv och jag vet inte vad hon har varit med om, men ska det fortsätta såhär så vet jag inte vad jag ska göra. :confused:

Mycket tacksam för råd.
 
Sv: Snäll hjälp någon

Varför blev hon halt?
Har du kollat upp så att hon inte har ont ngn annanstanns?
 
Sv: Snäll hjälp någon

Tror det var en överansträngning. Visst hon är spänd, men har inte ont någon stans som jag har hittat.
 
Sv: Snäll hjälp någon

har haft lite liknande problem.. men nu har det så gott som löst sig :banana: ... istället för att bara dra å slita eller slå hästen för att han skulle gå fram tog jag och trixade lite med att istället för att försöka få honom framåt nätr han stannat så tog vi några steg åt sidan... hela tiden så att han nästan bestämde men ändå på mina villkor :idea: lite svårt att förklara... detta brukar även funka om han fått syn på nåt "läskigt" och inte vill gå fram för det, ett par steg åt sidan istället och monstrena är glömda ;)
 
Sv: Snäll hjälp någon

Eftersom hon vill gå bakåt, vänd henne och backa henne mot stallet.

Kanske funkar?
 
Sv: Snäll hjälp någon

det kan funka för gången, men det är inget som får henne att gå frammåt i längden. Jag brukar vända henne och backa henne när hon inte ska gå framåt, oftast blir hon då ganska förbannad om jag backar henne en längre sträcka. Att backa henne genom stalldörren är ingen bra ide eftersom hon kan börja svänga bakänden fram och tillbaka för att komm undan de backande hjälperna.
 
Sv: Snäll hjälp någon

Om den inte har ont låter det ju onekligen som om hon testar dig.
En häst kan behöva att man lirkar med den, en annan behöver kanske sättas på plats, det är så olika.
 
Sv: Snäll hjälp någon

Min vägrade förr gå in i ridhus å det funkade inte att backa henne heller, hon var alldeles för smart för sånt.Så ett tips, skaffa en riktigt korkad häst om ni vill ha det okomplicerat ;)
En del hästar är för smarta för sitt eget bästa :devil: :smirk:
 
Sv: Snäll hjälp någon

chrysler skrev:
Min vägrade förr gå in i ridhus å det funkade inte att backa henne heller, hon var alldeles för smart för sånt.Så ett tips, skaffa en riktigt korkad häst om ni vill ha det okomplicerat ;)
En del hästar är för smarta för sitt eget bästa :devil: :smirk:
Så sant, :D :D :D
 
Sv: Snäll hjälp någon

Ett annat tips är att ge hästen lite hö att tugga på först innan man börjar göra iordning den.Det ska vara roligt att komma in i stallet.
Jag är inte den som mutar hästar med godsaker men jag hade ett sto förut som gjorde likadant som din när hon kom till mig.Lade någon morot ibland i krubban och så fick hon en hötuss att tugga på.
 
Sv: Snäll hjälp någon

jag brukar ge henne en godisbit när vi kommit utanför grinden och sen en när vi står på gången. Men idag var hon halt igen, longerade igår och då visade hon inget, men börde idag och sprang med henne.. så det blir till att åka till veterinären igen. :(
Dock så kvarstår mitt bekymmer... Idag testade jag att tråka ut henne ganeom att snurra på henne i hagen hela tiden, men det gick inte... Däremot gick vi en liten runda och då fungerar allt jättebra. Hon stannar och går när jag vill, går så många steg som jag vill. Stannar hon då så är det bara att vänta några sekunder så kommer hon, men hon ska inte in i stallet sen, trots att jag inte gjort henne något ont :cry: . Men men, det kanske löser sig sen när hon blir helt frisk... knepigt bara on hon inte tänker visa att hon har ont :crazy: . Men om någon har nått bra tips på hur jag ska få henne med mig i hagen tar jag mycket tacksamt emot det, för jag måste ju kunna ta in henne och borsta henne.
 
Sv: Snäll hjälp någon

Ja,det är ju inte lätt att veta om det beteendet hon visar beror på att hon har ont :confused:
Har nu en ny häst,ett sto som också visat att hon inte vill följa med från hagen och i början kunde hon stanna när vi skulle gå in i stallet och kompisen är kvar i hagen.Och jag kör med samma sak; Vill hon inte gå så går vi åt sidan,backar osv.Hon vill väl testa mig.
Men när hon kommer in i boxen väntar lite hö och ibland nån morotsbit.Det verkar funka på henne också!
Däremot är jag lite tveksam till att ge godis från handen eller locka med det för att få hästen att komma.
 
Sv: Snäll hjälp någon

Om hon inte har ont.....så kanske lite lagom NH kan hjälpa er?!
Kolla NH sidorna , lek lite med henne , bli hennes ledare och den hon vågar lita på.

Jag är själv ingen naturlig NH are utan fått lära mig lite......när jag var liten fick lära mig gav man kusarna stryk om dom inte "skötte" sig , det är ju många år sen jag förstod att det inte löser problemen.

jag har aldrig haft bättre förhållande till någon häst som den vi har nu , han var NH tränad och vi lär oss......ett tips bara
 
Sv: Snäll hjälp någon

Man brukar kunna se på ögon och öron om hästarna trotsar eller ej... Ser hon sur ut? Spänd? Rädd? Är ögonen lite "trötta" (svårt att förklara :crazy: )?...

Det skadar ju aldrig att ta ut en bra hästfysioterapeut som kan kolla henne (akupunktur, ultraljudsterapi och elektroterapi tror jag de gör)..

En massör är också något som aldrig kan skada...

Tyvärr kostar det rätt mycket :d ...men det kan ju vara värt det!

Lycka till! :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Snäll hjälp någon

chrysler skrev:
Min vägrade förr gå in i ridhus å det funkade inte att backa henne heller, hon var alldeles för smart för sånt.Så ett tips, skaffa en riktigt korkad häst om ni vill ha det okomplicerat ;)
En del hästar är för smarta för sitt eget bästa :devil: :smirk:

Inte för å verka taskig, men kanske din häst förknippade ridhuset med obehag och ångest. Ren rädsla... Klart att det inte går o backa in den då...

Skaffade du en "dum" häst då? Eller berätta hur du löste problemet!
Jag är av den uppfattningen att det finns inte smarta hästar i såna lägen. För en smart häst går in eftersom ägaren då inte bråkar med den... Eller hur!
Nä... till trådskrivaren, jag tror det behövs mkt tid i hagen, med gottegott. Kan vara jobbigt då hon hotar dig, men att slita o dra eller backa kommer aldrig att fungera. Går hon i flock? Kanske hon inte vill släppa den och ser dig som ett hot mot flocken? Försök vinn hennes hjärta och acceptans. Hur, vet jag inte, önskade jag gjorde det precis som vi alla andra. men jag hade som sagt setat i hagen, umgått med flocken, gett mat o godis och verkligen satsat på att bli accepterad av din häst och på så sätt få henne att vilja följa med hem.

/cj
 
Sv: Snäll hjälp någon

brukar som sagt ha godis med mig i hagen och hon hälsar så glatt på mig när jag kommer. Hon har adopterat min tvååring och är extramamma till henne, men annars består bara flocken av en valack med... Tvååringen följer sååå gärna med och springer tom före. Men hon är ju uppfödd här och vet hur saker funkar.

Men men, jag får väl fortsätta försöka i hagen. När jag backar henne i hagen kan hon bli ganska sur och småhugga i luften. Gör jag samma sak utanför hagen är det inga problem, på gången kan hon helt plötsligt visa ögonvitorna :confused: . När man går upp med henne brukar hon ha en ganska sur min. kan vara så att det tog ett tag innan jag upptäckte hältan och att det då gjorde ont ett tag och hon fick arbeta med det. Kan vara så. Men jag vet inte. Det har nog inte ställts så mycket krav på henne innan hon kom till mig. Bla annat tryckte hon upp mig i väggen så det visslade om det när jag skulle rycka manen första gången :devil: det tog tre dar :smirk: . Dock gör jag det nu utan problem.

Jaja, jag får la gå och mata henne med godis då och försöka få henne fram några steg.
 
Sv: Snäll hjälp någon

Nej hästen har jag kvar, säljer henne aldrig då hon är alldeles för bra för det :smirk:
Det är knappast annat obehag än att vi ridit för tränare några gånger i ridhus, annars håller vi oss ute å dessutom är det jag som ridit in henne så jag vet att hon inte har dåliga upplevelser av sånt då jag inte kör med såna metoder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 259
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 708
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp