Snälla Buke, hjälp mig!!

Amha

Trådstartare
Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som liknade fång och ömhet som kom och gick i vågor. Ibland hade hon mycket ont och ibland inte särskilt. Jag bokade in en tid när jag var ledig och sa att blir det värre kommer jag väl akut, helt enkelt.

Allt detta började med en skoning. Hon blev småhalt/öm och jag tänkte att ja, det går väl kanske över när hoven vuxit lite, det kanske togs lite för mycket och ja, sånt kan ju hända. Icke. Det stannade kvar. När det var som värst och jag åkte in fann de att skon på ena hoven legat och tryckt mot sulan (plattfotad häst med sköra hovar som trampat av sig en sko, vi var medvetna om att det inte var så mycket att sätta skon i varför vi sa att vi ses om ett par veckor igen för att göra om det, när hoven vuxit lite till). Andra hoven hade en söm som suttit lite tokigt, hoven i fråga är dock inte lika öm som den förstnämnda när skorna är på.

Veterinärer och hovis misstänker fång. Plåtar tas och fångmisstanken dödas. Hovarna ser kalasfina ut. Hovbenet och hovväggen ligger fint i förhållande till varandra och inga fickor eller sånt dumt. Det som man däremot kan se är att sulorna enligt plåtarna är väldigt tunna och det är klart att det ömmar då. Det skulle dock inte förvåna mig om sulorna varit mer eller mindre tunna alltid då det är en EXTREMT ömfotad häst. Hon blir halt i stallgången när man tar av skorna, om det förklarar.

Oavsett vad rekommenderade veterinär och hovis att inte sko henne på ett tag så att fötterna hinner växa till sig. Jag sa då att jag så snart som möjligt skulle försöka få tag på easyboots eller liknande så jag var i kontakt med en återförsäljare och gav henne måtten på hovarna (11.1 * 14.5) och berättade situationen. Den härliga nyheten var att det skiljer 3 storlekar mellan bredd och längd och att det därför inte lär gå att få tag i ett par passande boots. Måtten ser ut så pga tidigare fång med tillhörande sänkningar och rotationer. Fötterna var lite konstigt formade tidigare men nu ser de verkligen ut som Kalle Anka-fötter.

Igår var jag kontakt med klinikhovisen som sett hästen innan då tofflorna jag fick låna från kliniken (någon rehabvariant som jag skulle få låna ett par veckor) börjar bli små. Jag hade köpt ett par av dem om de haft en storlek som kunde funka längre tid än under tiden hon är nyverkad men den storleken var tyvärr slut och det var inga nya på väg in. Idén hovisen hade om vad man ska göra är att "tejpa" dit såna liggunderlagsvarianter, hovbandage eller vad man vill kalla det för och låta henne ha det någon vecka till och sedan ta nya plåtar och sko "om det går". Saken är att dessa kan man ju inte släppa henne i hagen med för när de rör sig mycket och det är geggigt brukar de inte sitta längre än max ett par dagar, enligt mina tidigare erfarenheter och det blir ju ett jäkla jobb att lägga om dem var och varannan dag.

Nu sitter jag och väntar samtal från behandlande veterinär för att fråga mer exakt varför vi inte kan sätta skor med sulor och silicon och vad det är vi väntar på ska hända så att säga. Samtídigt letar jag efter passande boots.

Så, stora problemet är: Jag kan inte sko henne, enligt vad jag hört hittills. Plastning är enligt klinikhovis inget alternativ som passar henne. Det innebär att jag inte kan släppa ut henne i hagen med de andra som det ser ut nu. Detta innebär REJÄLT understimulerad häst som får gå i ruta hela dagarna och sen gå in på kvällen där hon nästan river boxen. Det hela innebär ju även att stallägaren (fullservicestall och jag jobbar 12h-pass och har restid på en BRA bit till stallet) har en massa merjobb som nästan känns lite onödigt för problemet hade inte funnits om jag kan hitta ett par boots som kan passa Kalle Anka-fötter. Släpper jag henne i hagen utan skor går fötterna sönder ännu mer så det är inget problem.

Har jag sån tur att det är någon annan som hittat Kalle Anka-boots med måtten 11.1 * 14.5 eller motsvarande storleksskillnad? Eller finns det någon som kan gjuta formar och tillverka boots efter det? Behöver inte vara något avancerat, bara hon kan skrota i hagen tills vi kan sko. Hellre att det får kosta en slant och att man har dem för att använda några veckor och sedan sko än att man ska hålla på att åka skytteltrafik till kliniken för nya plåtar och slösa bort halva dagarna vilket säkert skulle landa i samma pengar så småningom.
 
Sv: Snälla Buke, hjälp mig!!

En tanke bara,det går inte att gipsa? Vi fick en hov gipsad för någon vecka sen pga en hovböld,och det satt förvånatsvärt bra! Vi höll knappt på att få bort det sen när det väl skulle av 10 dagar senare.

Finns det nån möjlighet att kanske bygga en lite större hage? Kanke en 15x15 så hon får röra sig,men endå begränsat? Kanske du kan fylla upp den med sand eller något för att hålla den mjuk/torr.

Sånna där mjuka "gummistövelskydd" har jag sett i våran hästaffär,kan det vara något annars? dom är ju så mjuka så dom borde anpassa sig trots kalleankafötter... Kan ju gå att tejpa på en sula av något extramatrial på hiven innan man sätter på gummistöveln så det blir tjockare? Om man köper sånna där tjocka plastsulor,klipper till efter hoven,sen på med silvertejp,sen på med gummistöveln?
 
Sv: Snälla Buke, hjälp mig!!

Hittade där du kan måttbeställa t.o.m! Skickar PM med en länk! :) (Den i mitten på länken)
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla Buke, hjälp mig!!

Hagen hon går i nu är ju utgrävd och sen uppfylld med större mängd grus. Detta är dock hårt och en ny sådan historia är alldeles för dyrt för några få veckors "vila". Hagen hon går i nu är dessutom större än 15x15 men det hjälper inte en rastlös 22-åring ;) hade det funnits lämpliga hagar där man kan släppa henne med rehab-bootsen hade vi ju släppt henne där men det finns ingen lämplig mark så att säga.

Gipsa antar jag skulle ge samma reaktion på hovisen som "plasta" men jag vet inte. Jag ska föreslå det när veterinären ringer. Frågan är dock, gipsar man in någon form av sula då? För hon är ju i behov av det mjuka.

De där gummibootsen har jag tittat på, det skulle ju vara om de går att tränga på henne. Dock måste jag kunna smacka i nåt mjukt (typ 2 lager liggunderlag eller motsvarande skumgummimaterial som minst), vilket jag även hade gjort i ett par easyboots om jag hittat ett par som passar. Det räcker nämligen inte med skyddet för att hon ska bli ohalt utan måste till nåt mer stötdämpande.

Min sista tanke är att fylla upp bredden i bootsen med något så att de får vara klumpiga men att hon inte glider runt i dem samt glidskydd eller nåt i botten på dem men jag vet inte om det funkar något vidare...
 
Sv: Snälla Buke, hjälp mig!!

Hittade på nätet för några dagar sen joggingskor för häst. Dom är av lite lättare material och verkade vara rätt mjuka under. Om du googlar på just joggingsko för häst så hittar du även en återförsäljare i Sverige. Har inte testat dom men har en häst som normalt har jättebra hovar som nu plötsligt har fått jätte tunna sulor. Hovis tror att det beror på vätan som har varit hela sommaren och hösten. Vet inte hur dom är i storlek men kanske ett alternativ för din häst?
 
Sv: Snälla Buke, hjälp mig!!

De ser ju ut att användas flitigt på travare, de brukar ju få längre tår. Får maila och fråga om måtten från båda håll så att säga.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 811
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 903
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp