Snälla galoppmänniskor att ni aldrig kan lära er

C

chrisse

det här är djurplågeri och skandal och hästar som inte springer de piskas och duger de inte fortfarande så får de gå till slakt!!

Nej nu, galopp-vänner.
Kan vi ta och samla allt bra med galoppen och kul?!

Ren fakta: Alla ridsportgrenar sliter någonstans mer eller mindre på hästen.

Så.
Vad är det som gör galoppsporten till det härligaste?!

Själv har jag haft nöjet att ha en fd. galoppör och det var den trevligaste hästen jag någonsin mött.

Skulle vilja prova på att rida riktigt fort på slät bana någongång för att få känna känslan.
MEN jag tror inte jag skulle VÅGA var jockey. Faktiskt.

Berätta vad ni tycker gör galoppsporten till *weeii*

Hästsportens Formel 1 eller "the sport of kings" som den kallas också... (hörde på beverly hills idag :rofl: )
 
Hästsportens Formel 1

Så sant. Det är en otrolig tjusning i att rida dessa ädla, arbetsvilliga hästar.

Dom är väldigt lättlärda uppskattar det man gör med dom. (Gör i och för sig nästan alla hästar) men dom visar det genom att göra sitt bästa på banan.

Finns hur mycket positivt som helst att skriva om galoppsporten. Men för att någon skall börja så.

:banana: :banana:
 
Oj, det kommer att bli en lång lista=)
Jag tycker att galoppen är den mest naturliga tävlingsformen för en häst om man nu kan kalla det naturligt att tävla. Dressyr, hopp och fälttävlan känns i alla fall för mig onaturligt (OBS att jag tävlat mycket och kommer att fortsätta tävla dessa grenar när jag har en passande häst). Voltige tycker jag är totalt vansinne och körning, hästorientering mm känns inte lika naturligt. Har nyligen fått ett visst intresse i travet men jag gillar varken gångarten (varför köra i 2:ans växel när det finns 3?) och varför maxanstränga en häst i en felaktig arbetsform (uppchekad). OBS att jag INTE anser att de andra sporterna är FEL utan bara att galoppen känns mer naturlig för mig.

En annan åsikt är att större delen av Sveriges hästmänniskor är kvinnor och många av dessa är rätt små och lätta. Jag som tillhör denna gruppen väljer en häst som passar mig, d.v.s en mindre och känslig häst. Här passar fullblodet ypperligt.

Jag har alltid levt efter talesättet "ju mindre remmar på hästen desto bättre hästmänniska". Avskyr mycket skrot i munnen, avskyr hjälptyglar mm, galoppen är en sport där mycket av detta inte finns.

Blåblodiga hästar och snabba, vackra hästar är tradition liksom att man försöker hålla lite "stil" på evenemangen. Jag kräver absolut INTE hattparad som på Ascot men visst är man väll hel och ren när man vistas på tävlingsplats oavsett om man är ägare, tränare, ryttare eller åskådare!

Något galoppen har gemensamt med travet är att man ser resultatet med en gång, upploppet kan ju höja pulsen på vem som helst =)

En annan tanke med galoppen är att hästarna som vissa säger faktiskt inte alls är "slut" när de är 4 år. De flesta hästar i Sverige säljs faktiskt som ridhästar efter löpkarriären. Att hästarna pressas för hårt håller jag inte heller helt med om, visst pressas de men tränaren vill ju trots allt ha segrar och placeringar och därför gör de flesta tränare allt för att deras häst skall ha det så bra som möjligt och få maximala chanser att prestera.

Måste tyvärr erkänna att det trots allt finns nackdelar med sporten. Hästar tränas faktiskt sönder men det gör ju hopp, dressyr och travhästar också. Många hästar hålls allt för överbeskyddat men som sagt, det gör många vanliga lättklasshästar också. Ett löp medför stress hos hästen. Att hålla en häst i topptrim innebär att den inte alltid kan stå på fri tillgång till grovfoder.

Gillar inte handicapsystemet, tycker att alla ska gå med samma vikt och jag gillar heller inte att man inte får betäcka med AI.

Puh, långt blev det! Finns väll alltid någon som kommer reta sig på det jag skrivit men som sagt, detta är MINA åsikter och ni har ERA. Skall väll tillägga att jag under många år tävlat hopp och dressyr, tränat fälttävlan och nu håller på att ta B-tränarlicens för trav. Jag gillar alltså olika delar av de olika sporterna men det är galoppen som ligger närmast. JAG är även helt säker på att en bra hästmänniska är bra på hästar oavsett vad hästarna sedan skall tävlas i för diciplin. Jag är helsäker på att R-G Bengtsson kan få fram en supergaloppör och S-H Johansson kan få fram en jättebra fälttävlanshäst. Jag försöker lära så mycket som möjligt inom alla diciplinerna för att få in så många pusselbitar som möjligt i mitt pussel.

Kommentarer på det jag skrivit?

/Shayd
 
Roligt att vi delar många åsikter....
Kombinerar själv trav och galopp, och tycker nog att galoppen i sig är en mer "hästvänlig" sport. Men man ska ej glömma att galopphästen oftast inte får vara lika mycket "häst" som travhästen får. Då tyvärr många galopptränare fortfarande låter sina hästar stå i box 22-23 timmar per dygn! Det måste bli en skärpning på det området! Vi har ju faktiskt lagar att följa...
 
Vad jag tycker är kul med en bra
jockey är att dom faktiskt "slutar att rida" när
dom märker att hästen inte vill !!
Sedan så finns det iofs jockeys som inte gör det.
Jag blev faktiskt facinerad häromdagen då
en väldigt känd kille red vår häst
och slutade att rida på upploppet för han kände
att det var för kort löp för henne !!
I dag startar vår andra häst på Täby med samma ryttare !!
Galoppen är HÄRLIG !!!
Hej från Hambo :love:
 
Jag tycker också att det är den mest naturliga sporten för hästarna, om nu något ska kallas naturligt. Det hästar egentligen är bäst på är ju att springa, varför tror ni annars att människorna förr i tiden fångade hästarna för att tämja dem? dem gorde de pga att dem behövde kunna ta sig fram fortare!
Men jag säger absolut inte att hoppning,dressyr eller något annat är dåligt för det!
Jag tcyker inte att man kan säga att galopp människor "måste lära sig nån gång" har ni tänkt på hur dem flesta elit ryttarna i tex hoppning gör? Om hästen inte duger för höjden eller svårighets graden så säljs den och dem köper en ny!
Det är inte bara i galoppen som det är så!!!! :mad:

Jag tycker att det är jäääätte kul att tävla galopp, (tävlar ponny) :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp