Snälla hjälp! Flemmingh eller nágon annan?

P

Pirayan

Är det nágon som kan ge information om holländska hingsten Flemmingh?
Har mitt sto pá hingststationen och det lutat át att använda Flemming, men ännu är det inte försent att ändra sig.
Jag har förstátt att han ger ganska stora avkommor och det skrämmer mig lite.... Har ett sto pá 1,64 cm sá jag hoppas att hon väger upp. Jag ska nämligen spara fölet...
är det nágon som har förslag pá andra holländska hingstar att använda till ett Sack-Lester sto?
Tack!
 
vilken lyx!
Att kunna välja och vraka bland det utvalet!

Flemminghs mamma var ju faktiskt större än Flemmingh. Hon var ca 174 cm. Men var proportionerlig, och enligt uppgift, hade hon bra ben.

De Flemmingh avkommorna som jag har kikat på, har haft samma "lätta" typ som han själv, och har rört sig med en sådan mekanik att man vill gråta!
Så vackert!
Om ditt Sack sto är lätt i typen, som många Sack avkommor verkar vara, hade jag nog inte oroat mig för höjden.
En proportionerlig häst, som har denna underbara typ (och HALSEN!), blir sällan "stora att rida". Ok stora i gången, men inte tunga.

En annan goding är ju Ferro sonen Negro. Det är Hilltop som äger honom. Jag tror mycket på honom och en annan Ferro son, Métall.
Båda är "rätt" i typen, och nedärver sin typ + gott temprament och ridbarhet.

Som sagt, ingen av dessa killar lämnar som regel "heffa klumpar" som man får lyfta runt ridbanan.
Så därför tror jag inte att du behöver bekymra dig om mankhöjds dilemmat!

Vad kostar Flemmingh nede hos er?

Mvh
 
Tack för svaret!
Har haft ganska mycket tidspress med hingstvalet eftersom det blev beslut om trangelmärkning för bara nágra veckor sedan. Hade tänkt mig en säsong med hingstvisningar osv innan beslut, men tji....
Min dam är ganska rund i sina former och ser väl ännu mera massiv ut nu när hon har vilat i ett ár och fátt ganka mycket mage. Nár hon var i kondition kan man nog säga att hon var/ är ädel.
Hon behöver kompletteras med en bättre, starkare överlinje och mindre hovar, men i övrigt är hon exteriört korrekt. Hon har varit rätt sá sen i mognaden och utveckling och haft lite svárt att bära sig själv i fram, sá där behöver framdelen ocksá vara lätt hos hingsten.

Har haft Negro och Metall i átanke, men det senaste valet lág nog pá Redford, Krack C-Ferro eller en hingst som bara är godkänd i NRPS ännu eftersom han ska visas för KWPN denna hösten (tre ár), Don Gregory-Donnerhall. Det kortet blir nog dock för osäkert....
Har hört att Ferro avkommor ska vara ganska krángliga att rida och med en hel del egen vilja. Vet inte om det stämmer, men det vill jag försöka undgá.
Hade som allra förta kandidat Osmium, som ocksá är efter Ferro, men efter att ha hört att Anky van Grunswen har sagt: Ett ár och aldrig mer om honom sá blev jag lite orolig. Han själv är dessutom för "mycket massa" för min dam.
Flemmingh kostar 1200 euro här och man fár 350 euro tillbaka vid ej dräktighet.
Skulle vilja veta nágot om Royal Dance ocksá (Rhodiamant-Donnerhall). Vet nágon nágot? Upplysningar om Rubiquil, Metall och Special D är ocksá välkomna, eller andra tips och smakrád.
Tack!
:bump:
 
Om du menar Flemmingh sá kan du söka pá VDL studs eller liknande. :)
 
En kompis till mig har ett 5-åring sto e. Flemmingh, kommer tyvärr inte ihåg morfar. Ett jättetrevlig sto med bra ridbarhet, fin typ och gång och hoppar jättebra. Hon är inte så stor ca 162 cm tror jag.
Lycka till!
 
Jaaaa, hon är dräktig, nu inne pá 22a dygnet. Jag ár sá glad! :D
Har tagit hem henne till mitt ^nya^ stall och det är sá skönt.

Är det ingen mer som vet nágot om hans avkommor? Om t ex mentaliteten, storlek osv.
Har en annan frága ocksá.... är det ok att avmaska nu?
 

Liknande trådar

Avel Jag har kört fast totalt i hingtval till mitt Kalibersto i år också, så nu behöver jag lite hjälp. Stoet i fråga är e.Kaliber-...
2
Svar
31
· Visningar
2 291
Senast: Cyllene
·
P
Avel Har ett sto som för ca ett ár sedan blev triangelmärkt p g a ett dáligt läkt benbrott. Dá hon är en korrekt, vacker, ridbar och mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 110
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp