Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Snälla hjälp mig med behoven till min analys.

gejsa

Trådstartare
Jag har en islänning som strosar i hagen och blev 1 år i maj i år.
Jag har även ett halvblod med 2 månaders föl vid sidan som diar fortfarande. Stoet har börjat ridas så smått.
Är 16 år gammal.

Vad behöver dom i energi och protein????? :confused:

N

Nina83

Islandsåringen behöver ungefär 41 MJ. Proteinbehovet är 7 g smrp per mj. Vid 18 månader blir det 6.5 g smrp per mj. Kalciumbehovet är 0,5 g per MJ, och fosforbehovet 0,3 g per MJ. Magnesiumbehov 0,1 g per MJ. Dessa är minimumbehoven alltså(mineralerna).

Har ingen aning om halvblodets behov då du inte anger vad hon väger(idealvikt).

gejsa

Trådstartare
Ja jag gissar väl på ca 550 kg är idealvikten på halvblodet. Hon är bara 158 cm och inte alls kraftig.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6485 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
1 440
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
477
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
3 503
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
2 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021
  • Senast tagna bilden XII

Hästrelaterat

• Dräktiga ston 2020/2021
  • Shettistråden!