Snälla hjälp mig, skavsår!

silversvart

Trådstartare
Min häst har extremt känslig hud på magen, han är nog inte gjord för ridning egentligen :(

Fick skavsår förra sommaren och då fick han stå tills det läkte och sen hade jag fårskinnspadd under sadelgjorden och då lyckades vi hålla skavet borta. Sen på vintern när han har haft vinterpäls har det gått bra och han har haft en jätte mjuk lädergjord från childeric som jag fick med när jag köpte en begagnad childeric sadel, . men så nu när han började fälla och det är så mkt blött som stänker upp (har tvättat magen så den ska vara ren efter ridturen) så har det inte torkat ordentligt på magen och pälsen har tovat ihop sig och börjat lossna lite, han hade alltså inte skav utan det var bara lite päls som gnagts bort. Jag satte på fårskinnspadden men då blev det jätte skavt direkt så fårskinnspadden var tydligen inge bra.

Jag rakade magen där sadelgjorden ligger å att det ska hållas torrt och rent och smörjde in med salva och han har ridits barbacka några dagar och sen vart ledig över påsk så nu är det ihopläkt.

Men nu är frågan vad ska jag göra för att det inte ska komma tillbaka? vilket material på sadelgjord är bäst? har en som är som en tunnel från globus i sympatex är det bra mot skav?

Hur ska man göra alla tips mottages tacksamt, är det bra att smörja med vaselin eller något innan ridturen så att det glider eller förvärrar det bara?

Fattar inte varför han är så jäkla känslig, ingen av mina andra hästar varken halvblod, araber eller islandshästar har nånsin fått skav.
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

Har aldrig varit med om sånt, men sett det då det varit typ snörgjord som trasslat in sej i allt hår o klämt. Jättesvårt svara på, bäst höra med flera som säljer gjordar, borde finnas andra med dylikt problem.
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

ja det är jätte konstigt har heller aldrig haft någon annan som fått skav förut
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

Min ena häst har lätt att få skav.Jag har honom klippt och sprayar med pälsglans före ridning,växlar mellan fårskinns och en mjuk lädergjord.
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

pälsglans var ju en bra ide, har du något tips på vilket pälsglans man ska ha? det jag köpte sist hade inget bra glid och det jag hade innan kommer jag inte ihåg vad det heter
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

Jag har ingen erfarenhet av skav direkt, men Equistar är en bra pälsglans. Jag har den i svansen, men om det råkar komma på pälsen med så blir det väldigt halt! Kanske fungerar!
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

En del distansryttare använder glidslem för att slippa skav av sadelgjorden. Finns på apoteket.
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

Annars så brukar ju renfällar vara bra mot skav. Dock så brukar dom väl vanligtvis inte finnas som tunnlar till sadelgjorden. Men det kan väll inte vara allt för svårt att fixa till en egen hemma? :)
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

mn är det någon skillnad mot fårskinn då? han får ju skav med fårskinnstunnel också :(
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

oki så foxfire e bra? den finns ju på hööks och där kan man lätt åka förbi
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

mn är det någon skillnad mot fårskinn då? han får ju skav med fårskinnstunnel också :(

Ett rätt "taget" renskinn innehåller mycket luft mellan. Håren liksom är som luftkuddar. Ett bra renskinn kostar, helt ca 7-800 kr. Kan kanske vara värt? Du ska köpa det norrifrån.
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

vi har renskinn men dom verkar inte vara några bra re´nskinn för dom fäller jätte mycket, vart ska man köpa ifrån?
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

Bästa gjord jag använt till skavhäst är en bred snörgjord...sämsta var de anatomiska i skinn eller om man använde paddar av olika slag. Sen är det viktigt med sånna känsliga hästar att, när man sadlat och dragit år gjorden bör man räta ut skinnet under gjorden. Dvs, man tar tag i hästens framben och drar det framåt. Då rätas lösskinnet ut och skaver oftast inte sen.
 
Sv: Snälla hjälp mig, skavsår!

Såg på "Lillhästen i Stav":s hemsida att dom har nån ny gjord som är väldigt bred, funkar på en del hästar som t.ex har sadeltvång, väldigt tryckfördelande, kanske den kan göra att det skaver mindre? Trycket fördelas över större yta? Väldigt dyr men om den funkar så är det kanske värt det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 073
Senast: Qelina
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 661
Senast: Luff
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 573
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp