Snälla hjälp mig...

F

Fiatempo

Jag vet inte hur jag ska börja... Jag skrev senast i fredags till er och presenterade mig själv och hur jag nu efter 5 år skulle kunna få köpa den häst som jag haft på foder innan jag började min universitetsutbildning. Jag var så lycklig... INGEN kan veta hur mycket jag älskar den hästen... har saknat honom varenda sekund sedan jag lämnade honom och haft ett kort på honom brevid min dator + på kylskåpet som jag pussat på nästan varje dag. Min högsta önskan, och vad jag trodde ouppnåeliga dröm, var att han en dag skulle bli min egen häst!

Så till saken: Dagen efter min examen (förra lördagen 3/6) ringde de och berättade denna DÅ så glada nyhet: Att jag skulle få köpa honom!!! Detta gjorde mig såååå lycklig - den bästa dagen i mitt liv -OBESKRIVLIG lycka! Trots att jag bor i Göteborg och ska på möte idag åkte jag upp till Västmanland där han finns nu i lördags och bara pussade på honom och grät som ett litet barn av lycka. Men sen igår då jag skulle besikta "min" älskade häst raserades hela min värld... jag dog! Det visade sig att han hade 2-3 grader hälta vid böjprov på båda bak. Veterinären sa att för övrigt var han jättefin och hade förvånansvärt fina ben för sin ålder (han är en halvblodsvalack på 13 år), men att han hader mycket gallor i sitt högra bakknä. Hon tyckte att för att vara på den säkra sidan skulle han röntgas, vilket sker redan i dag - tack och lov. Hon sa att hästar med spatt ofta visar detta vid böjprov, men att det var ett gott tecken att han både var sååå fint musklad + reagerade lika på båda bak.

MEN ägaren letade upp gamla papper som hon hade fått på en klinik då han (enda gången i sitt liv) varit där för att utreda hälta i ett av bakbenen. I dessa papper står det bla "lindrig till måttlig pålagring höger och vänster bak + artros höger bak" (har ej papprena men hon läste för mig igår). Ägaren hade kontaktat en annan mycket hästkunnig person som menade att de på kliniken säkert skulle kunna se om förändringar skett sedan sist (september 2005) och om det gjort det var det inte bra, men om det såg lika ut var det ändå troligt att han skulle hålla för normal ridning.

Jag vill inte tävla några höga klasser - bara skrutta på i skogen och lite i paddocken + möjligtvis träna lite dressyr för tränare ibland. Blir bara så orolig... Läste i en gammal tråd att ägarbyte kan göra så att skadan blir värre. Ägaren som har honom nu har aldrig märkt något förutom då han var på kliniken!

Jag känner mig sååå ledsen, känns som att hela min värld rasat samman. Är inte religiös men det kändes som att Gud gav mig en kaka och sedan tog tillbaka den! Så orättvist!

Snälla hjälp mig. Vad ska jag göra?:cry:
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Har det inte blivit värre än sist han undersöktes och du inte är ute efter en tävlingshäst direkt så kan han säkert fungera, du får här vad de säger efter röntgen idag.

Sen beror det självklart på priset, en sådan här förändring drar ner, hur det kommer fungera med försäkring vet jag inte riktigt, förmodligen kommer du få en reservation på det här benet cilket inte är så kul om han får problmen.

Jag förstår vilken sists du är i, jag har varit i den samma själv, dock visade det sig att hästen i fråga var "för dålig", det fanns inget hopp om förbättring eller att det skulle "stanna" i det läget, det skulle bara bli värre, hästen fick vandra vidare till de gröna ängarna istället, jag saknar den fortfarande efter 13 år.
Men som jag såg det så är det på "nedgång" så ville jag inte köpa för att riskera att "inom kort" behöva ta det beslutet att skicka iväg honom själv.
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Tck för att du svarade! Jag kan inte beskriva hur det känns just nu... som om att mitt hjärta krossats under hans hovar då han haltade vid böjprovet. Jag vet inte hur jag ska orka och inte heller om jag någonsin kommer att våga/vilja köpa en häst igen. Känner mig så ensam och tom.
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Jo... priset (vilket jag iochförsig skiter i.... han är ju min vän) är 30000 SEk.
 
Sv: Snälla hjälp mig...

30 000:- för en häst med pålagringar och artros? Tror ägaren försöker blåsa dig :smirk:
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Jag hoppas att det kommer att gå bra på röntgen, att han inte visar några större förändringar.
Oavsett vad det blir, så tycker jag att du ska fråga veterinären hur framtida prognoser kommer att se ut för hästen, om han kommer att hålla för lite enklare ridning. Tror veterinären att det inte kommer att bli några problem, så att jag nog tagit och köpt hästen ialla fall, för ni kan säkert i så fall få flera underbara år tillsammans. Men jag skulle föröskt få ner priset en del ialla fall. Kankse priset var satt innan hon visste att han visade så mycket hälta vid böjprovet?
Jag håller tummarna för röngen idag. Glöm inte att uppdatera oss om hur det gick.
Lycka till.
 
Sv: Snälla hjälp mig...

När man medvetet gör affär på en häst som inte är ua vid besiktningen ska prisreduktionen anges i kontraktet. Alltså ska du få skriftligt på vad han hade kostat om det inte hade funnits några anmärkningar och sen hur mycket "rabatt" som anmärkningen ger.

Du hade haft hästen på foder sa du, hur höll han då? Han ska ju såklart inte vara halt, men pålagrningarna kan han mycket väl leva med i 15 år till om du nu inte ska rida GP på hästen.

Jag hade inte målat :devil: på väggen ännu, utan låtit ägaren behandla hästen tills den är "stabil" i sitt tillstånd, kollat med ditt försäkringsbolag om de är villiga att ta din häst och i såfall med vilka förbehåll, diskuterat priset som ska ner i promenadhästsnivå såvida han inte går igenom besiktningen ua och sen tagit ställning till alla fakta.
Det är inte alls omöjligt att till och med köpa en häst som har ett uppenbart taktfel i sitt böjprov och både den ena och den andra anmärkningen, bara den inte har ont och håller för det du vill använda den till.

En annan sak; låt för allt i världen inte din kärlek till hästen komma ivägen när ni diskuterar sakfrågor som pris, försäkringar, hållbarhet ect. Det är inte roligt att stå med en halt häst, där försäkringsbolaget inte vill hjälpa till och man behöver sälja sin morsa för att få råd till veterinären...
Jag säger bara, tänk igenom ALLA scenarion innan du låter hjärtat vara med och bestämma. Jag har själv stått med blödande hjärta och sagt nej till hästar som jag helst hade velat ha hemma i sängen och ge varm O'boj o ostfrallor, men har du inte pengar som gräs är det oftast farligt att bortse från alla fakta pga kärlek....
Tragiskt, men sant.....
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Tack alla ni för era svar!

Priset var satt innan vetrinärbesiktningen... Han är försäkrad idag utan anmärkning. Jag vet att jag måste tänka med hjärnan och inte med hjärtat. Trots det så känns det så otroligt tungt just nu - alla som har varit kära vet hur det är. Självklart ska jag inte måla upp det värsta senariet än och jag lovar att uppdatera er ikväll... Han röntgas klockan 15.00, så jag hör av mig senare när jag vet!

Tack än en gång...
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Ja lycka till! Jag önskar er båda allt gott! Väntar spänt på fortsättningen!!

J- som varit upp över öronen förälskad fler gånger än man törs räkna...;)
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Om hästen är försäkrad brukar nya köparen få överta försäkringen utan reservation. Har själv varit ute för det.
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Fiatempo skrev:
Han är försäkrad idag utan anmärkning.
Ta då över han befintliga försäkring då så är ju det problemet löst!!:idea:
De jag har sålt har köparen fått tagit över försäkringen på om de velat och de jag köpt har jag behållit den försäkringen de hade på, brukar funka bra..;)
 
Sv: Snälla hjälp mig...

hoppas verkligen att det löser sig.låter verkligen inte roligt=(.:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Snälla hjälp mig...

håller tummarna och tårna för er skull-att allt ska gå vägen för er och att röntgen idag ska vara ngt "positivt"!:)
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Hej alla ni... vad söta ni är!

Vet fortfarande ingenting! Hoppas få något form av svar ikväll, men än så länge bara tårar då jag oroar mig för att de inte hör av sig... Har nog målat :devil: på väggen redan tyvärr men hoppas och HOPPAS och HOPPAS! Sitter här med hans täcke i knät och bara känner mig tom. Lovar att höra av mig så snart jag vet något...
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Mitt eget grundmotto:

Köp inte problem, de brukar dyka upp ändå!

Om jag hade en sådan häst så skulle jag hela tiden sitta och "känna efter" när jag red den, för att jag skulle vara rädd att den har ont. För det måste den ju ha just nu om den visar tvågradig hälta vid böjprov.

Mao, köp inte hästen.

En halt häst kostar lika mycket, om inte mer, som en frisk.
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Undra hur detta går.. Jag skulle då inte köpa en halt häst för 30.000kr men om det ser bra ut på röntgen så kanske. :) Undra hur det gick på röntgen..
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Nu har jag fått besked...

Röntgen visade oförändrat sedan sist (JJJIIIPPIE! - eller?), vilket veterinärerna ansåg var en mycket bra prognos. Dock visade en bild en "pågående process" i VB där de sa var en lös benbit som de inte tyckte skulle tas bort utan han ska ridas som vanligt. Min egen veterinär som skrivit remissen har också fått bilderna och ska ge mig ett utlåtande imorgon. Ägaren har sagt till mig att jag måste fatta ett beslut, men att hon har kvar honom om inte jag tar honom. Givetvis är prisbilden också förändrad nu... Det finns inte heller några reservationer i försäkringen så länge som jag inte byter försäkringsbolag - hur kan det vara så?

Vad ska jag säga... känner att hjärtat styr mig, men väntar med beslut innan min veterinär hör av sig. Tack alla ni som stöttat och lyssnat!
 
Sv: Snälla hjälp mig...

Fiatempo skrev:
Det finns inte heller några reservationer i försäkringen så länge som jag inte byter försäkringsbolag - hur kan det vara så?
Han är ju redan försäkrad där och tar du då över hans försäkring får du ju samma villkor som han försäkrades på.. Det är jättebra!!!:)
Hoppas din egen veterinär också tycker att det låter okej, ägaren verkar ju också bra... Så LYCKA TILL!!!:banana:

Har du ingen bild att lägga ut på denna "underbara" häst???;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 599
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: Unhappy
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 099
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp