SNÄLLA hjälp, sälja/behålla, misslyckande

sinpol

Trådstartare
Hej!
Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan häst(!) Förutom att det kan (ibland-mkt sällan) komma återfall där hon skjuter rygg / bockar, hon är alltså inte en 100% trygg häst i det avseendet trots vår fantastiska utveckling.
Allt detta är INTE pga smärta hos henne för så noggrant vi undersökt henne har jag aldrig varit med om tidigare. Utan detta är ett beteende hon haft sedan hon var unghäst där hon testar ryttare (framförallt nya) extremt mycket. (Pratat med de som red in henne och tidigare ägare och de instämmer).

TILL SAKEN: Jag åkte av rejält på henne för ca 1 månad sen och fick ett diskbråck i ländryggen. Har alltså inte kunnat rida nu och vet inte hur min prognos kommer att se ut. Läkaren menar på att ridning är bra för ryggen - NÄR DEN ÄR LÄKT - men att trilla av är absolut inte att rekommendera när ryggen läkt ihop.

SÅ vad f*n ska jag göra? Att ha medryttare funkar inte...Jag har haft några som varit och testat och samtliga har åkt i backen då denna hästen är en så pass tuff ”enmanshäst”.

Kommer jag våga rida henne med risk av att åka av och kanske förstöra ryggen?.... allra helst skulle jag haft världens tryggaste skogsmulle. Men samtidigt älskar jag ju denna hästen.

Är så vilsen. Vill höra era tankar och hur ni hade gjort !
Med vänlig hälsning,
 
Skaffa en häst du kan ha roligt med. Det ska vara roligt att ha häst. Dessutom är det farligt nog att rida. Man behöver inte skaffa sig fler faror än nödvändigt. Sen om sälja är det rätta beslutet eller om ta bort henne är det rätta. Det vet bara du. Bara du kan värdera risken att hon blir illa behandlad eller blir en vandringspokal.

Skaffa en trygg och rolig häst istället. Det finns så många trevliga hästar som inte bockar och håller på.
 
Hej!
Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan häst(!) Förutom att det kan (ibland-mkt sällan) komma återfall där hon skjuter rygg / bockar, hon är alltså inte en 100% trygg häst i det avseendet trots vår fantastiska utveckling.
Allt detta är INTE pga smärta hos henne för så noggrant vi undersökt henne har jag aldrig varit med om tidigare. Utan detta är ett beteende hon haft sedan hon var unghäst där hon testar ryttare (framförallt nya) extremt mycket. (Pratat med de som red in henne och tidigare ägare och de instämmer).

TILL SAKEN: Jag åkte av rejält på henne för ca 1 månad sen och fick ett diskbråck i ländryggen. Har alltså inte kunnat rida nu och vet inte hur min prognos kommer att se ut. Läkaren menar på att ridning är bra för ryggen - NÄR DEN ÄR LÄKT - men att trilla av är absolut inte att rekommendera när ryggen läkt ihop.

SÅ vad f*n ska jag göra? Att ha medryttare funkar inte...Jag har haft några som varit och testat och samtliga har åkt i backen då denna hästen är en så pass tuff ”enmanshäst”.

Kommer jag våga rida henne med risk av att åka av och kanske förstöra ryggen?.... allra helst skulle jag haft världens tryggaste skogsmulle. Men samtidigt älskar jag ju denna hästen.

Är så vilsen. Vill höra era tankar och hur ni hade gjort !
Med vänlig hälsning,

Överväger du på fullt allvar att riskera FLER människors liv?! Den hästen är ingen ridhäst. Det är en livsfarlig häst som INTE SKA RIDAS.

Vill du riskera livet själv - fine. Att aktivt leta efter någon annan som gör det - helt totalt oansvarigt.

Låt hästen gå som hagprydnad eller låt den somna in. Att låta andra ta livet av sig på den alt. skadas allvarligt är inte ens ett alternativ.
 
Hej!
Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan häst(!) Förutom att det kan (ibland-mkt sällan) komma återfall där hon skjuter rygg / bockar, hon är alltså inte en 100% trygg häst i det avseendet trots vår fantastiska utveckling.
Allt detta är INTE pga smärta hos henne för så noggrant vi undersökt henne har jag aldrig varit med om tidigare. Utan detta är ett beteende hon haft sedan hon var unghäst där hon testar ryttare (framförallt nya) extremt mycket. (Pratat med de som red in henne och tidigare ägare och de instämmer).

TILL SAKEN: Jag åkte av rejält på henne för ca 1 månad sen och fick ett diskbråck i ländryggen. Har alltså inte kunnat rida nu och vet inte hur min prognos kommer att se ut. Läkaren menar på att ridning är bra för ryggen - NÄR DEN ÄR LÄKT - men att trilla av är absolut inte att rekommendera när ryggen läkt ihop.

SÅ vad f*n ska jag göra? Att ha medryttare funkar inte...Jag har haft några som varit och testat och samtliga har åkt i backen då denna hästen är en så pass tuff ”enmanshäst”.

Kommer jag våga rida henne med risk av att åka av och kanske förstöra ryggen?.... allra helst skulle jag haft världens tryggaste skogsmulle. Men samtidigt älskar jag ju denna hästen.

Är så vilsen. Vill höra era tankar och hur ni hade gjort !
Med vänlig hälsning,
Jag hade tagit bort hästen. Det är en stor risk att antingen en människa råkar illa ut eller att någon gör hästen illa. Sådana hästar riskerar att bli vandringspokaler.
 
Jag har haft en sådan häst. Jag satte ut en annons på honom som sällskapshäst och det stod i annonsen om ridproblemen. Bestämde att om han inte blev såld inom en viss tid skulle han avlivas. Hittade en köpare och förklarade situationen samt skrev även i kontraktet att han bockar vid ridning. Det var några år sedan och nu har jag fått reda på att han gått ett år som ridskolehäst och fungerat bra med det.

Så men den hästen gick det bra, men han hade nog tur. Är du tveksam så ta bort hästen eller låt den gå som sällskapshäst. Finns många trygga hästar att rida på istället.
 
Jag lånade en sån häst som sällskap. Stod i kontraktet att den inte skulle ridas, det skedde i så fall på egen risk. Jag köpte henne ett år senare för 6000?
Det blev en utmärkt allroundponny, men det tog en jäkla tid. Men det hade inte gjort något om hon bara hade varit sällskap, det var ju planen från början :D
IMG_20190514_175412_592.jpg
 
Tack för svar alla. Jag kommer inte ta bort henne. Då får hon gå som sällskap isåfall. Vill också poängtera att om jag råkat svartmåla min häst så var det absolut inte meningen. Hon är inte så farlig som det låter! Jag fick en smäll i ryggen då jag hade otur och landade illa samt inte bar någon väst.
Hon bockar och testar oerfarna och nya ryttare men när man väl tagit sig genom det är det helt lugnt. De få få gånger hon gör det med mig nu är när hon glömt lite vem som bestämmer;)

Känns skönt och höra två solskenshistorier också!
Mitt dilemma är väl mest om man vågar fortsätta resan med henne pga min rygg eller om man ska satsa på någon luuuugn gammal valack :angel:
Ryggen kommer ju först men fan så svårt när man älskar häst kraken...!
 
Tack för svar alla. Jag kommer inte ta bort henne. Då får hon gå som sällskap isåfall. Vill också poängtera att om jag råkat svartmåla min häst så var det absolut inte meningen. Hon är inte så farlig som det låter! Jag fick en smäll i ryggen då jag hade otur och landade illa samt inte bar någon väst.
Hon bockar och testar oerfarna och nya ryttare men när man väl tagit sig genom det är det helt lugnt. De få få gånger hon gör det med mig nu är när hon glömt lite vem som bestämmer;)

Känns skönt och höra två solskenshistorier också!
Mitt dilemma är väl mest om man vågar fortsätta resan med henne pga min rygg eller om man ska satsa på någon luuuugn gammal valack :angel:
Ryggen kommer ju först men fan så svårt när man älskar häst kraken...!

Om du har möjlighet att ha två hästar så kan du ju behålla henne och göra annat än att rida henne. Finns ju mycket trickträning, klicker, gå promenader, tömköra, löshoppa osv som man kan göra förutom att rida.
 
Tack för svar alla. Jag kommer inte ta bort henne. Då får hon gå som sällskap isåfall.

Mitt dilemma är väl mest om man vågar fortsätta resan med henne pga min rygg eller om man ska satsa på någon luuuugn gammal valack :angel:
Ryggen kommer ju först men fan så svårt när man älskar häst kraken...!
Eftersom du gillar hästen och kan ha henne kvar som sällskap så tycker jag att du ska göra så! Men rid henne inte så länge som din rygg är minsta lilla skadad och aldrig utan väst - ajabaja!! ;)

Om du sabbar din rygg så har du gjort det för livet och det är det inte värt! Köp en trygg ridhäst till dig själv istället och ta henne för vad hon är, en go sällskapsdam :heart
 
Hej!
Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan häst(!) Förutom att det kan (ibland-mkt sällan) komma återfall där hon skjuter rygg / bockar, hon är alltså inte en 100% trygg häst i det avseendet trots vår fantastiska utveckling.
Allt detta är INTE pga smärta hos henne för så noggrant vi undersökt henne har jag aldrig varit med om tidigare. Utan detta är ett beteende hon haft sedan hon var unghäst där hon testar ryttare (framförallt nya) extremt mycket. (Pratat med de som red in henne och tidigare ägare och de instämmer).

TILL SAKEN: Jag åkte av rejält på henne för ca 1 månad sen och fick ett diskbråck i ländryggen. Har alltså inte kunnat rida nu och vet inte hur min prognos kommer att se ut. Läkaren menar på att ridning är bra för ryggen - NÄR DEN ÄR LÄKT - men att trilla av är absolut inte att rekommendera när ryggen läkt ihop.

SÅ vad f*n ska jag göra? Att ha medryttare funkar inte...Jag har haft några som varit och testat och samtliga har åkt i backen då denna hästen är en så pass tuff ”enmanshäst”.

Kommer jag våga rida henne med risk av att åka av och kanske förstöra ryggen?.... allra helst skulle jag haft världens tryggaste skogsmulle. Men samtidigt älskar jag ju denna hästen.

Är så vilsen. Vill höra era tankar och hur ni hade gjort !
Med vänlig hälsning,
Hade behållt hästen om det gick, det finns otroligt mycket mera saker att göra med en häst som inte innefattar ridning om du tycker det är en risk. Man kan ju göra i princip vad som helst med dom från marken. Tillslut kanske ni kommer dit där du känner att du kan rida den iallafall. Har det gått såpass bra så fort med henne så lär det bara gå bättre och det kommer säkerligen bli en väldigt fin häst så småningom.
 
Hej!
Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan häst(!) Förutom att det kan (ibland-mkt sällan) komma återfall där hon skjuter rygg / bockar, hon är alltså inte en 100% trygg häst i det avseendet trots vår fantastiska utveckling.
Allt detta är INTE pga smärta hos henne för så noggrant vi undersökt henne har jag aldrig varit med om tidigare. Utan detta är ett beteende hon haft sedan hon var unghäst där hon testar ryttare (framförallt nya) extremt mycket. (Pratat med de som red in henne och tidigare ägare och de instämmer).

TILL SAKEN: Jag åkte av rejält på henne för ca 1 månad sen och fick ett diskbråck i ländryggen. Har alltså inte kunnat rida nu och vet inte hur min prognos kommer att se ut. Läkaren menar på att ridning är bra för ryggen - NÄR DEN ÄR LÄKT - men att trilla av är absolut inte att rekommendera när ryggen läkt ihop.

SÅ vad f*n ska jag göra? Att ha medryttare funkar inte...Jag har haft några som varit och testat och samtliga har åkt i backen då denna hästen är en så pass tuff ”enmanshäst”.

Kommer jag våga rida henne med risk av att åka av och kanske förstöra ryggen?.... allra helst skulle jag haft världens tryggaste skogsmulle. Men samtidigt älskar jag ju denna hästen.

Är så vilsen. Vill höra era tankar och hur ni hade gjort !
Med vänlig hälsning,

Jag tror du måste släppa tanken om misslyckande. Det är inget misslyckande att göra sig av med en häst som inte funkar.
I ditt fall hade jag dock inte sålt en sådan häst. Just för att man aldrig vet om den börjar uppvisa än mer problem och ev skadar någon. Man kan ju aldrig garantera att hästen inte rids i framtiden vid försäljning. Och det kan ju då bli så att även hästen mår dåligt.

Jag har en häst som jag fick hem i träning för att han var farlig. Bland annat så bockade han, hade sadeltvång. Det är många år sedan nu och jag köpte loss honom. För mig funkar han fint. Han är så himla rolig att rida!
Men jag kommer aldrig kunna ha medryttare och jag kommer aldrig sälja honom. Jag vet att tex mina 2 manliga tränare skulle kunna ha honom utan risk för skador hos dem. Men det är ju inte så kunnigt folk som köper hästar som min tex.
Sist någon annan satt upp åkte denne av 5 ggr. Och dagen efter försökte han bocka med mig. Det löste jag på några minuter och sen kom det inte åter.
Men det talar ju tydligt om att beteendet lätt kan triggas. Och därför kan jag inte sätta upp andra/sälja etc.

Jag har också skador som gör att jag inte bör ramla av. Jag har en whiplash med trasiga ligament etc. Så jag kan lätt bryta nacken. Iom det så sätter jag mig inte på hästar där det är stor risk att jag åker av. Jag är väldigt sadelfast och har jobbat många år som problemlösare bla. Så jag såg ju när det var läge att rida på min eller inte då han fortfarande var farlig.
Vid fara tog man igenom saker avsuttet och sen rida. Men då måste man ha ett system för att förhindra explosioner. Det lär inte de flesta tränare ut. För de kan inte den biten.

Iom det blir det orimligt att gemene man ska lyckas rida alla hästar riskfritt.
Det kan bli farligt nog på normalt oproblematiska hästar ibland.

Här får man väl fråga sig om det är värt den tid, de pengar och de riskerna det kommer ta för att eventuellt få en häst som inte bockar.
Jag brukar oftast rekommendera att inte ta de riskerna.
Det är inget misslyckande, inget pinsamt eller dåligt. De flesta brukar efter att de bestämt sig för att släppa och gå vidare inse hur himla mycket roligt man kan ha med en häst som är simpel, trygg och arbetsvillig. Tänk på din hälsa. Det vore ju himla trist om du skadar dig än värre.
 
Eftersom du gillar hästen och kan ha henne kvar som sällskap så tycker jag att du ska göra så! Men rid henne inte så länge som din rygg är minsta lilla skadad och aldrig utan väst - ajabaja!! ;)

Om du sabbar din rygg så har du gjort det för livet och det är det inte värt! Köp en trygg ridhäst till dig själv istället och ta henne för vad hon är, en go sällskapsdam :heart
Tack för ett väldigt bra svar! Tar åt mig ! :heart
 
Jag tror du måste släppa tanken om misslyckande. Det är inget misslyckande att göra sig av med en häst som inte funkar.
I ditt fall hade jag dock inte sålt en sådan häst. Just för att man aldrig vet om den börjar uppvisa än mer problem och ev skadar någon. Man kan ju aldrig garantera att hästen inte rids i framtiden vid försäljning. Och det kan ju då bli så att även hästen mår dåligt.

Jag har en häst som jag fick hem i träning för att han var farlig. Bland annat så bockade han, hade sadeltvång. Det är många år sedan nu och jag köpte loss honom. För mig funkar han fint. Han är så himla rolig att rida!
Men jag kommer aldrig kunna ha medryttare och jag kommer aldrig sälja honom. Jag vet att tex mina 2 manliga tränare skulle kunna ha honom utan risk för skador hos dem. Men det är ju inte så kunnigt folk som köper hästar som min tex.
Sist någon annan satt upp åkte denne av 5 ggr. Och dagen efter försökte han bocka med mig. Det löste jag på några minuter och sen kom det inte åter.
Men det talar ju tydligt om att beteendet lätt kan triggas. Och därför kan jag inte sätta upp andra/sälja etc.

Jag har också skador som gör att jag inte bör ramla av. Jag har en whiplash med trasiga ligament etc. Så jag kan lätt bryta nacken. Iom det så sätter jag mig inte på hästar där det är stor risk att jag åker av. Jag är väldigt sadelfast och har jobbat många år som problemlösare bla. Så jag såg ju när det var läge att rida på min eller inte då han fortfarande var farlig.
Vid fara tog man igenom saker avsuttet och sen rida. Men då måste man ha ett system för att förhindra explosioner. Det lär inte de flesta tränare ut. För de kan inte den biten.

Iom det blir det orimligt att gemene man ska lyckas rida alla hästar riskfritt.
Det kan bli farligt nog på normalt oproblematiska hästar ibland.

Här får man väl fråga sig om det är värt den tid, de pengar och de riskerna det kommer ta för att eventuellt få en häst som inte bockar.
Jag brukar oftast rekommendera att inte ta de riskerna.
Det är inget misslyckande, inget pinsamt eller dåligt. De flesta brukar efter att de bestämt sig för att släppa och gå vidare inse hur himla mycket roligt man kan ha med en häst som är simpel, trygg och arbetsvillig. Tänk på din hälsa. Det vore ju himla trist om du skadar dig än värre.
Tusen tack för ditt svar. Kunde inte hålla med dig bättre ! Jag upplever precis som du att den som kan rida min häst idag är JAG. Jag kan inte ha en medryttare & om jag säljer henne känns det som att hon skulle kunna bli farlig eller olycklig... har en fundering på ifall man ska ”göra om henne” till avelssto. Hon har fin SWB-stam och dessa beteenden är inte genetiska utan kommer ifrån när hon blev slagen m.m som unghäst.
Vill precis som du skriver kunna ha riktigt kul med min häst och det har jag absolut med henne men det finns också alltid en liten liten del som inte kan lita på henne fullt ut av att hon skulle bocka/ skjuta rygg....
 
Tusen tack för ditt svar. Kunde inte hålla med dig bättre ! Jag upplever precis som du att den som kan rida min häst idag är JAG. Jag kan inte ha en medryttare & om jag säljer henne känns det som att hon skulle kunna bli farlig eller olycklig... har en fundering på ifall man ska ”göra om henne” till avelssto. Hon har fin SWB-stam och dessa beteenden är inte genetiska utan kommer ifrån när hon blev slagen m.m som unghäst.
Vill precis som du skriver kunna ha riktigt kul med min häst och det har jag absolut med henne men det finns också alltid en liten liten del som inte kan lita på henne fullt ut av att hon skulle bocka/ skjuta rygg....
Lynne är i högsta grad ärftligt, speciellt ston som ju går med fölet i fråga.
 
Hej!
Hösten 2019 köpte jag mig ett projekt. Ett sto med en så kallad bock-problematik. Idag maj 2020 så är hon som en helt annan häst(!) Förutom att det kan (ibland-mkt sällan) komma återfall där hon skjuter rygg / bockar, hon är alltså inte en 100% trygg häst i det avseendet trots vår fantastiska utveckling.
Allt detta är INTE pga smärta hos henne för så noggrant vi undersökt henne har jag aldrig varit med om tidigare. Utan detta är ett beteende hon haft sedan hon var unghäst där hon testar ryttare (framförallt nya) extremt mycket. (Pratat med de som red in henne och tidigare ägare och de instämmer).

TILL SAKEN: Jag åkte av rejält på henne för ca 1 månad sen och fick ett diskbråck i ländryggen. Har alltså inte kunnat rida nu och vet inte hur min prognos kommer att se ut. Läkaren menar på att ridning är bra för ryggen - NÄR DEN ÄR LÄKT - men att trilla av är absolut inte att rekommendera när ryggen läkt ihop.

SÅ vad f*n ska jag göra? Att ha medryttare funkar inte...Jag har haft några som varit och testat och samtliga har åkt i backen då denna hästen är en så pass tuff ”enmanshäst”.

Kommer jag våga rida henne med risk av att åka av och kanske förstöra ryggen?.... allra helst skulle jag haft världens tryggaste skogsmulle. Men samtidigt älskar jag ju denna hästen.

Är så vilsen. Vill höra era tankar och hur ni hade gjort !
Med vänlig hälsning,
Är hon genomröntgad? Köpte en sådan häst som inte hade några kliniska symptom men som bockade fruktansvärt ibland. Hennes ryggröntgen var förfärlig och hon fick somna in. Jag är glad och tacksam att hon inte satte mig i rullstol, jag var lite för duktig med att bygga henne från marken (med god hjälp) vilket gjorde att hon inte flippade så ofta som hon borde ha gjort med den smärtproblematiken).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 510
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 544
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 280
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp