SNÄLLA hjälp, sälja/behålla, misslyckande

Jag är på @Sar linje här. Oavsett om röntgen är ren (allt syns inte på röntgen) så är min fasta övertygelse att en häst med den historik som TS beskriver har ont. Ett förtroende för ryttaren etc kan minska försvaramekanismer och "förebyggande reagerande". Men jag anser det finns ingen häst som år efter år bockar av ryttare bara för att.

Visst kan hästar lära sig olater etc. Men lika snabbt som de lärde sig dem kan de lära sig av med dem. Så att hästen fungerar med endast en ryttare men bockar av alla andra är för mig ett helt orimligt beteende för en häst att göra bara för att.

Om hästen fortfarande ibland bockar med TS skulle jag tro hästen har smärta som plötsligt kommer. Den litar nog på TS för att känna efter först och reagera sen, men reagerar när smärtan kommer.

Hagprydnad eller sista vilan skulle vara självklart för mig.
 
Tusen tack för ditt svar. Kunde inte hålla med dig bättre ! Jag upplever precis som du att den som kan rida min häst idag är JAG. Jag kan inte ha en medryttare & om jag säljer henne känns det som att hon skulle kunna bli farlig eller olycklig... har en fundering på ifall man ska ”göra om henne” till avelssto. Hon har fin SWB-stam och dessa beteenden är inte genetiska utan kommer ifrån när hon blev slagen m.m som unghäst.
Vill precis som du skriver kunna ha riktigt kul med min häst och det har jag absolut med henne men det finns också alltid en liten liten del som inte kan lita på henne fullt ut av att hon skulle bocka/ skjuta rygg....

Jag hade inte använt en sån häst till avel. Hade varit för rädd för några olika saker:
-Att det är nåt fysiskt (ärftligt) fel som man inte hittat
-Att det är p.g.a. lynnet vilket absolut kan vara ärftligt

En icke-ridbar häst hade jag kunnat använda i avel om jag med säkerhet visste att det var p.g.a. trauma som den inte är ridbar.
 
Man kan ju åka av vilken häst som helst, finns ju aldrig några garantier. Men såklart är ju risken mer eller mindre stor mellan olika hästar och situationer.
Om du kan ha den kvar som sällskap och kanske aktivera den med tömkörning osv så är väl det jättebra, men det är ju inget konstigt om du nu vill ha en tryggare häst.
 
Tusen tack för ditt svar. Kunde inte hålla med dig bättre ! Jag upplever precis som du att den som kan rida min häst idag är JAG. Jag kan inte ha en medryttare & om jag säljer henne känns det som att hon skulle kunna bli farlig eller olycklig... har en fundering på ifall man ska ”göra om henne” till avelssto. Hon har fin SWB-stam och dessa beteenden är inte genetiska utan kommer ifrån när hon blev slagen m.m som unghäst.
Vill precis som du skriver kunna ha riktigt kul med min häst och det har jag absolut med henne men det finns också alltid en liten liten del som inte kan lita på henne fullt ut av att hon skulle bocka/ skjuta rygg....

Fast problemet är ju att hon inte funkar klockrent med dig heller. Så det känns ju rätt farligt att riskera utsätta din kropp för mer skador.
Och vad beteendet kommer sig av vet du inte. Du gissar.
Ska man gå vidare med en sån häst så kostar det massor. Veterinär, tränare, tid, känslor etc. Och det utan garanti att det kommer funka eller om du behåller hälsan under processen

Jag hade inte avlat på ett sånt här sto. Det finns så himla många friska, arbetsvilliga, trygga och trevliga hästar man kan avla på. Man måste alltid tänka på vad din häst tillför aveln.
En häst som skickar av folk bidrar ju inte med den mkt viktiga viljan att vara ridhäst.
Tyvärr är väl hagprydnad lämpligast när ni som jag förstod det grundligt kollat hos vet utan att hitta ngt, tyvärr.
 
Skaffa en häst du kan ha roligt med. Det ska vara roligt att ha häst. Dessutom är det farligt nog att rida. Man behöver inte skaffa sig fler faror än nödvändigt. Sen om sälja är det rätta beslutet eller om ta bort henne är det rätta. Det vet bara du. Bara du kan värdera risken att hon blir illa behandlad eller blir en vandringspokal.

Skaffa en trygg och rolig häst istället. Det finns så många trevliga hästar som inte bockar och håller på.
Man måste inte rida. Varför inte låta hästen göra något annat, tex kan du köra in den och ha den som körhäst. Körning är en trevlig sport, men underskattad.
 
Man måste inte rida. Varför inte låta hästen göra något annat, tex kan du köra in den och ha den som körhäst. Körning är en trevlig sport, men underskattad.
Körning är jättetrevligt.

Fast är det något som är livsfarligt är det en häst som flippar ur i vagn. En häst som bockat sig genom livet skulle jag inte under några omständigheter känna det var en bra idé sätta i vagn. Särskilt inte när man kan misstänka smärta som utlösande orsak.

Har man tur utlöser inte körning smärtan eller beteendet. Har man otur kommer hästen börja bocka eller på annat vis smärtreagera I vagn och då är det en extremt mycket högre skaderisk för alla inblandade än vid ridning.

En häst som inte flippar men som t ex får ont i ryggen av belastningen ridning medför skulle jag absolut kunna (om den är lämplig i övrigt) se som kandidat för inkörning. Men inte den typ av häst TS beskriver.
 
Fast problemet är ju att hon inte funkar klockrent med dig heller. Så det känns ju rätt farligt att riskera utsätta din kropp för mer skador.
Och vad beteendet kommer sig av vet du inte. Du gissar.
Ska man gå vidare med en sån häst så kostar det massor. Veterinär, tränare, tid, känslor etc. Och det utan garanti att det kommer funka eller om du behåller hälsan under processen

Jag hade inte avlat på ett sånt här sto. Det finns så himla många friska, arbetsvilliga, trygga och trevliga hästar man kan avla på. Man måste alltid tänka på vad din häst tillför aveln.
En häst som skickar av folk bidrar ju inte med den mkt viktiga viljan att vara ridhäst.
Tyvärr är väl hagprydnad lämpligast när ni som jag förstod det grundligt kollat hos vet utan att hitta ngt, tyvärr.

Fast man kan göra massor med sin häst utan att rida. Tömkörning, trickträning, klicker, promenader osv. Om man vill ha kvar hästen för att man älskar individen. Har man sen möjlighet att ha två hästar kan ju TS skaff
Man måste inte rida. Varför inte låta hästen göra något annat, tex kan du köra in den och ha den som körhäst. Körning är en trevlig sport, men underskattad.

Jag skrev det i ett annat inlägg. Man kan göra så mycket mer med en häst än att rida.
 
Tack för svar alla. Jag kommer inte ta bort henne. Då får hon gå som sällskap isåfall. Vill också poängtera att om jag råkat svartmåla min häst så var det absolut inte meningen. Hon är inte så farlig som det låter! Jag fick en smäll i ryggen då jag hade otur och landade illa samt inte bar någon väst.
Hon bockar och testar oerfarna och nya ryttare men när man väl tagit sig genom det är det helt lugnt. De få få gånger hon gör det med mig nu är när hon glömt lite vem som bestämmer;)

Känns skönt och höra två solskenshistorier också!
Mitt dilemma är väl mest om man vågar fortsätta resan med henne pga min rygg eller om man ska satsa på någon luuuugn gammal valack :angel:
Ryggen kommer ju först men fan så svårt när man älskar häst kraken...!

Fast du nämner ju att samtliga potentiella medryttare som provridit har druttat i backen också. Då ser jag framför mig en ganska oridbar häst med tanke på att normalvariationen skulle vaska fram någon ryttare som faktiskt håller sig kvar vid några bocksprång.

Samtidigt förstår jag. Jag åkte av min bockande häst och skadade ryggen för tre år sedan. Inte tänker jag ens tanken att sälja för det. Men han har å andra sidan ingen sådan historik utan var överladdad och hade vilat några dagar och jag tog en onödig risk. Med en sådan avtrillning i bagaget skulle jag aldrig fortsatt om jag visste att det fanns en överhängande risk att det hände igen. Jag har levt med oerhört plågsamma nervsmärtor sen den avramlingen och kan klandra mig själv för mina val.

Rent generellt vet jag inte om jag tror på den här grejen "testa nya ryttare". Ur ett hästperspektiv förstår jag inte hur ett sådant beteende skulle kunna vara funktionellt. Jag tänker att det handlar om andra saker, exempelvis som någon skrev att hästen har mer förtroende för den vanliga ryttaren att inte framkalla smärtsamma scenarios osv.

Hur som helst kommer ju inte hästen till sin rätt och är helt nöjd vilket är uppenbart så länge detta beteende fortsätter. Jag hade inte fortsatt rida, jag hade absolut inte annonserat efter medryttare, jag hade antagligen inte sålt heller utan jag hade antingen fortsatt utreda eventuella smärtorsaker (jag har aldrig träffat en häst som bockar så kraftigt helt oprovocerat om och om igen) eller använt som sällskap. Om du nu var intresserad av det och hästen nu tillför något avelsmässigt - visst, men fundera på om det finns minsta lilla chans att beteende eller eventuellt fysiskt fel är genetiskt; i så fall är det ju ingen bra ide att avla. Avel ska tillföra något till rasen, inte bara göras för att det går. Är hästen nöjd som sällskap så fungerar det men ärligt, hur många hästar är det?
Får man fråga hur hästens "liv" ser ut i övrigt? (hagar, sällskap, utfodring mm?)
 
Min snälla tanthäst med turbo orsakade att jag fick en svår axelfraktur I april 2019. Jag hade inte en tanke på att sälja. Jag antog hon blivit skrämd och olyckor kan hända. Jag är inte helt återställd än. Hästen var genomgången ua av veterinär 2 veckor innan olyckan.

I april i år utlöstes samma beteende som orsakade axelfrakturen. Den här gången fick jag en fraktur på svanskotan bara.

Hästen är I himlen nu. Hon hade en anledning att reagera som hon gjorde. Men oavsett om man valt att mot alla odds försöka behandla osv, så som veterinären sa "jag kan inte rekommendera dig att någonsin rida henne igen, det kommer aldrig gå att garantera att det inte händer igen och det kan även efter lång tids bra bli sämre igen. Och det kan vara nacken du bryter nästa gång".

Jag valde att låta henne somna. Dels för ett sällskapsliv för henne inte skulle vara ett värdigt hästliv, dels för att jag ville kunna garantera att hon slapp ha ont.

Att aldrig rida henne mer var ett beslut jag tog i samma ögonblick jag åkte av andra gången. Det är helt enkelt för farligt. Oavsett anledning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 530
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 261
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp