SNÄLLA HJÄLP!!

B

**BORTTAGEN**

jag har fått frågan om när man kör in en shettis.
är det någon specific ålder eller är det runt en viss ålder då de är som mest mogna?

ni får verkligen ursäkta mig om det står någonannanstans men jag brukar inte hålla till här så jag har inte så stor koll. Svara så fort som möjligt, snälla :)

Dressyrmupp
 
Man kan köra in den när den är två år. Men då ska den köras väldigt sparsamt, inte mer än vad som behövs för att den ska vänja sig vid vagnen. Lite skritt och trav på plan mark med lätt vagn.

Sen kan man börja köra igång den försiktigt med lätt vagn när den är tre år, och lite mer på allvar när den fyller fyra.
 
tack :) nu har jag lärt mig något nytt. Jag trodde då aldrig att man fick börja köra en häst redan vid två års ålder :eek:, man blir chockerad varje dag. ;)

Dressyrmupp
 
travhästar är inkörda när dom fyllt 2år, men normalast är att man kör in dom vi 2-2 1/2års ålder
 
javisst ja jag hade glömt den ex ålder på när dom körs in :(
 
Jag har hört att man ska ta det väldigt lugnt när man ska böraj jobba emd en shettis. De är nämligen långsammare än t.ex. halvblod i sin utveckling. Att barar testa att spänna för en vagn är väl en sak, men ska du börja "på riktigt" har jag iallafall hört att sex år är en lämplig ålder. Känner en som körde in vid fyra års ålder och hennes tränare (som är väldigt rutinerad) tyckte att det var för tidigt.
 
Man får tävla lätt klass när hästen är 4 år och det klart att det underlättar ju om hästen är inkörd då.
 
Jag väntar helldre lite längre. Inte dra vagn förens den är 3 och inte köra på riktigt förns den är 4-5.
//A
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp