Snälla uppfödare ge mig råd!

Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Då begår fodervärden avtalsbrott eftersom det står att denne ska meddela ägaren varje gång tiken börjat löpa.
Likaså har ägaren rätt att ha hunden 2 veckor under löp när denna ska paras.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Men om de inte skrivit in något "straff" för att bryta mot kontraktet så händer vad?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

När en avtalspart inte fullgör sina skyldigheter enligt avtalet. För ett köpeavtal är exempelvis felaktig vara ett kontraktsbrott, dvs det behöver inte vara uppsåtligen. Ett kontraktsbrott är inte ett brott ur straffrättsligt perspektiv, och kan därmed inte leda till straff, men däremot civilrättsliga sanktioner som exempelvis skadestånd, prisavdrag eller avtalets hävning.

Varje dag lär man sig något nytt! Men det borde alltså gå efter detta i så fall.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Men för att uppfödaren ska kunna kräva skadestånd måste denne driva ärendet till domstol och alltså riskera att betala hela kalaset själv. Jag tror dessutom inte att man kan döma ut ett högre skadestånd än vad hunden är värd, och den summan är ju TS redan beredd att betala.

OBS att jag INTE tycker att man bör göra såhär egentligen. Men om veterinären tror att hunden kommer bli sjuk med stora smärtor av en dräktighet, och uppfödaren trots det vill para, så hade jag inte dragit mig för att köra en fuling.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Men för att uppfödaren ska kunna kräva skadestånd måste denne driva ärendet till domstol och alltså riskera att betala hela kalaset själv. Jag tror dessutom inte att man kan döma ut ett högre skadestånd än vad hunden är värd, och den summan är ju TS redan beredd att betala.

Nej nej nej, passa dig för att säga så!

En tik kan vara värd 2 kullar ur lagens syn, eftersom det är 2 kullar som berövas av uppfödaren om TS ljuger tillräckligt länge. Det kan alltså handla om mycket pengar som TS får ersätta om uppfödaren tar det till domstol.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Men hur bevisar uppfödaren att fodervärden ljuger? Hunden kanske har varit så dålig att den inte löper regelbundet? Den kanske har ett tyst löp som fodervärden inte uppfattar?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Om veterinären tror att en dräktighet vore ett allvarligt hot mot tikens hälsa och uppfödaren envisas, så torde det ändå vara ett djurskyddsärende?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Men hur bevisar uppfödaren att fodervärden ljuger? Hunden kanske har varit så dålig att den inte löper regelbundet? Den kanske har ett tyst löp som fodervärden inte uppfattar?

Bara en tanke så borde det ju inte va så svårt att se när denna tiken i så fall löper om man kollat hennes behandlingar osv. Va hon inte sjuk i samma veva som löp? Om nu fodervärden skulle kalla det för tysta löp "numera" så skulle jag som uppfödare ta henne till vet för provtagning för att se var hon befinner sej i löpet....

Kan tillägga att jag inte försvarar uppfödarens val i detta fall att para denna hund men tyvärr vet jag om flera seriösa uppfödare som blivit avlurade kullar för att fv inte längre vill lämna ifrån sig hunden osv.

Ett avtal med bibehållande avelsrätt kan fv köpa ut hunden även om uppfödaren inte uppskattar det.
Helfodervärdsavtal går det inte att göra så med om inte uppfödaren vill det.

Jag skriver numera aldrig fodervärdsavtal. Jag använder endast köpeavtal.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Tack för alla svar! Mycket intressant diskussion som förs!

Har idag varit till vet idag och det gick väl ungefär som jag trodde. Veterinären tyckte inte att hon bör paras då de mediciner som visat sig fungera på henne överförs till ev foster. Men ingen vet ju om hon kommer få mer anfall eller om det hela är över nu... Med tanke på att hon fått anfall ett par gånger under det senaste året så tyckte alltså inte vet att det var klokt att para henne. Hennes råd till mig var att diskutera hundens hälsa med uppfödaren, det är ju ändå vi som vet exakt hur hunden mår idag, hur hon har mått och på vilket vis det går att häva anfall.

Jag hade önskat få något slags intyg på vad hon ansåg, men jag ville inte heller berätta hela historien om hur svårt vi haft att kommunicera med uppfödaren på ett vettigt vis, svårt att övertyga en främmande människa att det är jag som vill göra rätt för mig och att det är uppfödaren som är omöjlig :grin: Dessutom visste inte vet. vad ett fodervärdsavtal innebär och då kändes det svårt att få vet. att förstå hur viktig hennes åsikt var, oavsett vilken åsikt hon än hade.

Får inte tag på uppfödaren alls och hon har inte svarat på de frågor jag ställt om när hon tänkte ta hem hunden osv vilket är jävligt intressant för oss att veta. Det är nämligenn så här det går till, hon är omöjlig att få tag på och sen hör hon bara av sig rätt som det är och ställer krav som ibland är omöjliga med kort varsel och då blir hon vansinnig och elak... Sambon är hon mindre elak mot men jag får utstå riktiga personangrepp som kan få vem som helst att få ont i magen av.

Hur som helst, vet ansåg inte att det var lämpligt att para hunden. För som hon sa, får hon ett anfall under dräktigheten så kan man ändå tvingas ge tiken medicin som överförs till fostrena och den situationen vill man väl absolut inte hamna i! Det KAN ju gå bra men vill man verkligen chansa med ett oskyldigt djurs hälsa bara pga pengar?

Jag vill bespara min hund onödigt lidande och tänker nu vara beredd på att ta en diskussion med uppfödaren. Min tik ska INTE ha valpar! Jag vet att jag inte har mycket att säga till om, men jag är skyldig min hund, och älskade vän, att kämpa!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Vill också tillägga till diskussionen:

Självklart har jag funderat på att inte tala om när hon löper! Självklart har jag funderat på att göra mig omöjlig att nå för uppfödaren! Självklart har jag funderat på fula metoder att få uppfödaren att inte para henne nu!

Tyvärr så är jag rädd att hon för det första ska ta hunden ifrån mig om jag bryter mot avtalet även om det i praktiken är svårt för henne att göra det, och för det andra så är jag så jävla idiotiskt funtad att jag vill agera rätt mot människor i min omgivning. Jag är alldeles för jävla snäll och vettig för att köra över folk. Dessutom är jag jättekänslig och rädd för konflikter vilket inte gör det hela lättare. Oj oj oj jag har gråtit många timmar pga detta.

Skillnaden den här gången är att det handlar om min hunds bästa (och inte mitt eget) och då får jag väl se till att plocka fram lite jävlaranamma som jag egentligen inte har! Vem ska annars stå på hundens sida om inte matte gör det?!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Kan du inte be om en journalkopia från veterinären, som du kan visa uppfödaren?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Jag frågade vet om detta men hon tyckte inte att det var någon bra idé. Journalen är så lång och rörig med alla besök innan vi fick rätsida på vad problemet var så det är knappt vet. själva kan läsa igenom den. Har dessutom haft en mängd olika veterinärer (dock samma djursjukhus) så den är ganska osammanhängande.

Men absolut, skulle ändå kunna tänka mig att lämna över en kopia till uppfödaren, då lär hon väl se att vi inte bara hittar på hennes sjukdomsbild.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Nej nej nej, passa dig för att säga så!

En tik kan vara värd 2 kullar ur lagens syn, eftersom det är 2 kullar som berövas av uppfödaren om TS ljuger tillräckligt länge. Det kan alltså handla om mycket pengar som TS får ersätta om uppfödaren tar det till domstol.

Det låter ju jättekonstigt att det skulle vara så. Det är inte ens säkert att tiken kan bli dräktig, än mindre klara hela dräktigheten och fostra de små (antal??) till dugliga valpar. Inom nästan alla raser varierar antalet valpar enormt, så hur beräknar man antalet fullprisvalpar? Finns det något exempel på när en fodervärd blivit dömd att betala något öht? För det lär finnas gott om exempel på fodervärdar som behållt hunden olovlingen.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Har inte hört ett ljud från människan! Sakta börjar hoppet tändas... men rätt som det är så ringer hon väl och ska ha hem hunden omedelbart. Kanske ska vi passa på att resa bort nu någonstans där inte mobilen har kontakt? Hon har ju haft sin chans att svara mig och återkomma...

Tyvärr börjar jag ana små tecken på att ett anfall är på väg. Hoppas bara det inte bryter ut, vore lagom fint med besök till djursjukhuset under midsommar. Varför kan inte djuren tala?!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Fast hon måste meddela i god tid innan hon ska ha hem hunden, så att hon ska ha direkt, då kan du säga att du inte kan/inte är hemma.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 222
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 858
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp