Snälla uppfödare ge mig råd!

Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Jag har inte tagit uppfödaren i försvar!

Tyvärr är det många som tror att de som fv har någon form av bestämmanderätt över om/när deras hund ska avlas på och det jag försöker få fram är att det har fv faktiskt inte överhuvudtaget.

Jag har hittills skrivit två gånger i tråden att jag personligen skulle inte avla på tiken (nu har jag skrivit det tre gånger).

Det faktum att ts och uppfödaren faktiskt har en småtrasslig historia bakom sig gör att det känns ganska logiskt att anta att uppfödaren inte bara kommer att köpa ts resonemang och avstå från att avla på tiken. Speciellt med tanke på att uppfödaren uppenbarligen var beredd att para tiken när hon var dålig för ett halvår sedan..

Ts bör alltså vara på det klara med att OM uppfödaren vill para tiken så kan ts inte neka henne/honom det.

TS verkar vara väl medveten om hur det ligger till, redan innan du upprepade det gång på gång?

Frågan var om TS kan göra något åt detta! På den frågan låter ditt svar som att "inte en chans". Jag är inte enig med dig! Djurskyddslagen går före avtalet mellan uppfödare och fodervärd. Dessutom, om jag inte missminner mig så har fodervärden alltid möjlighet att köpa ut hunden!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Har ni pratat med uppfödaren om möjligheten att köpa loss tiken?

Min första hund hade, bl.a, kronisk inflammation och bakterieförändringar i tarmarna och jag vet bara allt för väl vilket elände det är att ha. Så länge man har stenkoll på exakt vad hunden äter och förebygger stress så är allt lugn. Men om hunden petar i sig något den inte bör äta, om så bara tre droppar grillolja som paltats på köksgolvet, så brakar hela systemet ihop och hunden (min) gnydde av smärta, trodde sig behöva ut och bajsa en gång i timmen och satt och krystade och pep av obehag fast inget kom. Därefter svälta hunden, ge lagad specialmat (ris, kyckling, morotspuré osv) i några dagar och därefter fasa över på vet.fodret igen. För att sedan hoppas och oroa sig att det dröjer till nästa gång. Och då hade jag en hanhund, inga löp som besvärade.
(Som det inte räckte med det fick han dubbla diskbråck och medicinen mot det slog ut hans mage totalt och även hjärtat påverkades. Han fick somna in efter det bara 4 år gammal.)

Så jag förstår till FULLO att du inte vill lämna ifrån dig hunden till någon som inte verkar (?) förstå allvaret i hur hunden egentligen mår. Tyvärr så ser avtalet ut som det gör.

Det enda du kan göra är att resonera med uppfödaren med hjälp av veterinärer (uppmuntra uppfödaren att själv kontrollera detta med sitt val av veterinär) samt erbjuda dig att köpa loss hunden.

Sen om problemet kan anses ärftligt eller inte måste bero på vad som orsakat problemet från början. Jag skulle inte heller avla på en sån hund. Jag skulle vara frestad att kontakta SKK:s juridiska avdelning för rådgivning. (Jag utgår ifrån att hunden är renrasig.)
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Fast det där är ju lite ordklyveri enligt min mening, just eftersom ts är fodervärd till den berörda tiken och vill veta om hon kan göra något för att inskränka på uppfödarens avtalade rättighet eftersom hon (och jag mfl) anser att tiken inte bör avlas på.

Eftersom uppfödaren äger avelsrätten är det ju svårt för ts att förmå uppfödaren (som inte verkar speciellt seriös i mina ögon) att avstå från att para tiken om nu uppfödaren vill ta sina kullar annat än möjligtvis om hon vill: anmäla uppfödaren till skk för att få det hela prövat av deras juridiska avdelning.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Frågan var om TS kan göra något åt detta! På den frågan låter ditt svar som att "inte en chans". Jag är inte enig med dig! Djurskyddslagen går före avtalet mellan uppfödare och fodervärd. Dessutom, om jag inte missminner mig så har fodervärden alltid möjlighet att köpa ut hunden!

Fast tiken är ju inte sjuk nu och det är ju nu frågan om avel är aktuell för uppfödaren och eftersom det inte verkar vara den mest seriösa uppfödare som vandrar på denna jord så lär den vilja nyttja sin rätt till valpar på hunden och det är otroligt svårt för en fodervärd att hindra detta från att ske utan att bryta avtalet och gör fv detta så har uppfödaren rätt att återta hunden.

Hur menar du att djurskyddslagen kan hindra uppfödaren från att para en hund som varit dålig, men som mår "superbra" nu?

En fodervärd har ingen rätt per automatik att köpa lös hunden om inte uppfödaren vill det, däremot har en fodervärd rätt att alltid lämna tillbaka en foderhund till uppfödaren.

Hade hunden varit såld med bibehållen avelsrätt så kan köparen om den är "ful" mer eller mindre tvinga sig till ett köp av avelsrätten tyvärr.

Är det bättre att hymla med vilka svårigheter en fodervärd kan få i ett sådant här läge och få det att låta plättlätt att hindra en uppfödare från att ta valpar efter en fodervärdshund än att tala om vilka svårigheterna är?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Hur menar du att djurskyddslagen kan hindra uppfödaren från att para en hund som varit dålig, men som mår "superbra" nu?

Fast det är väl inte så konstigt om hunden mår "superbra" tack vare medicinering och medicinering inte är möjlig att ge vid dräktighet? Ska tiken gå och må dåligt i månader pga att någon valt att para henne? Tiken blir inte bara sjuk, utan ska dessutom klara dräktighetens ökade krav på henne samtidigt vilket dessutom kan riskera gå ut över valparna.
Blir inte det ett djurskyddsärende?

Det finns ju massor med sjukdomar som går i skov där hunden mellanåt mår jättebra.

Är det bättre att hymla med vilka svårigheter en fodervärd kan få i ett sådant här läge och få det att låta plättlätt att hindra en uppfödare från att ta valpar efter en fodervärdshund än att tala om vilka svårigheterna är?

I ett sånt här fall sätter jag hundens bästa framför ev. "undervisning" av framtida fodervärdar.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Ts är ju dock inte en framtida fodervärd, utan en fodervärd som just nu (tillsammans med sin hund) sitter i en rävsax som inte är så enkel att ta sig ur och att veta vilka svårigheter hon kan stöta på i sina försök att få uppfödaren att avstå från sina valpar gör ju knappast det hela svårare för henne än om hon inte haft en aning om hur det kan vara.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Fast vad som är tikens bästa har vi ju ingen aning om, vi har bara TS ord på det. Den disskution som förs här borde föras med uppfödaren, TS kanske skulle bjuda in denne till buke?
TS har uppenbarligen tagit emot ytterligare en hund på foder, efter att ha "räddat" den första hunden, en hane, vad tänker man med då?

Anser man att uppfödaren har sådan ebarmelig uppfödning så håller man sig så långt borta som möjligt. Vill man ha full kontroll över en hunds reproduktion så köper man sin hund.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Ts är ju dock inte en framtida fodervärd, utan en fodervärd som just nu (tillsammans med sin hund) sitter i en rävsax som inte är så enkel att ta sig ur och att veta vilka svårigheter hon kan stöta på i sina försök att få uppfödaren att avstå från sina valpar gör ju knappast det hela svårare för henne än om hon inte haft en aning om hur det kan vara.

Det är ju precis det jag menar. Varför då lägga energi på att påvisa:

"Är det bättre att hymla med vilka svårigheter en fodervärd kan få i ett sådant här läge och få det att låta plättlätt att hindra en uppfödare från att ta valpar efter en fodervärdshund än att tala om vilka svårigheterna är?"

?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Fast vad som är tikens bästa har vi ju ingen aning om, vi har bara TS ord på det.

Sånt här blir jag alltid lite förbryllad över när det kommer upp på tapeten. Ja det är klart vi bara har TS version och ingen av oss kan väl utgå ifrån något annat? Det enda vi kan råda TS är vad TS KAN göra. Vad som sen faktiskt händer är upp till TS och uppfödaren.

Jag har verkligen inte ork att författa 5-7 olika alternativa svar baserade på en massa "om" utan utgår just ifrån det jag läser. Kan inte göra mer.

Och oavsett hur det nu kanske ser ut (om TS version inte stämmer) så är mina råd detsamma:

  • Prata med uppfödaren om möjligheten att köpa loss hunden.
  • Om det inte går, ha ett gemensamt prat med uppfödaren och veterinär angående hundens hälsotillstånd.
  • Rådfråga SKK:s jurister om det finns något mer som kan göras.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Delvis KL

Självklart, med facit i handen så skulle man ju inte ha tagit en hund från uppfödaren, allra minst 2 st! :eek: Men det var en bekants bekant och jag visste faktiskt inte vad jag gav mig in på. Eller jo, vad gäller avtalet, men inte resten! Har nu lärt mig att man ALDRIG ska vara fodervärd åt en hund vars uppfödare man inte känner mycket mycket väl! Den dagen mina hundar har levt klart så kommer jag KÖPA en hund, en läxa jag har lärt mig! Många tror att dem som blir fodervärdar är för snåla för att köpa en hund, men i mitt fall så var det så att det kändes tryggt med "experthjälp" eftersom hanhunden var min första hund och jag såg fram emot ett bra samarbete. Åkte t.o.m ofta 40 min t.o.r för trimning för att främja ett gott samarbete. Så jag känner att jag har gjort mitt för att hålla en god ton oss emellan.

Har bett om att få köpa loss tiken men fick nej. Hade gärna köpt loss båda till ett överpris! Däremot så skulle ville hon ta tillbaka hanhunden så skulle vi få tiken gratis... Men hur kan man bara lämna ifrån sig sin hund bara sådär?

Det jag vill få fram är att jag faktiskt är en god fodervärd men jag älskar mina hundar mer än allt annat och vill bara vad som är bäst för dem!

Kan tillägga att apropå kastrering (heter det så på tikar) så hade jag redan gjort det om det var min egen hund. Enligt vet så kan det ju finnas ett samband och då har vi att vinna på det men vet kunde ju inte säga säkert.

Försökte diskutera detta när uppfödaren ville para henne förra gången men hon blev tokförbannad och skulle ta tillbaka hunden på stört för som hon sa "hos henne hade ju hunden mått bra". När jag ringde henne och hunden skrek rätt ut av smärta (ville få råd) så sa hon till mig att gå och lägga mig och strunta i hunden för det skulle säkert gå över. Jag åkte in ändå och då var hon så dålig att hon blev inlagd 2 dygn. När vi hämtade hem henne från uppfödaren så var hon pinnsmal, hon hade gått ner i vikt pga urinvägsiflammation och hunden hade matvägrat ett par veckor (??!). Detta är alltså världens matgladaste hund som har lätt att lägga på sig, så jag undrar om hon inte hade problem med magen redan då...

Oj så långt och osammanhängande jag skriver, men detta är så känsligt och så jobbigt. En jävligt svår situation! Och jag är trots vad en del här verkar mena inte bara ute efter att jävlas. Jag vet mycket väl mina skyldigheter och uppfödarens rättigheter men jag vill bara veta vad min älskade hund har för rättigheter!

Tack till alla som även ser saken från min sida och framförallt från hundens sida :bow:
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Kan tillägga att min plan är alltså att först prata med veterinären imorgon. Menar veterinären att det är en dålig idé att para henne så måste jag ju ta upp diskussionen igen med uppfödaren och hoppas att hon inte går till personangrepp som skedde tidigare... tycker veterinären att hunden bör klara en graviditet utan risk för återfall så kommer jag inte att orda nåt om det hela utan bara göra mitt bästa för att tiken ska må så bra såm möjligt även i fortsättningen.

Om jag inte skulle prata med veterinären innan och bara låta henne para hunden, som sedan får ett återfall som kanske uppfödaren skiter i så kan vi mista hunden om det vill sig illa och då skulle jag ju aldrig förlåta mig själv! Säger vet ok och hunden ändå skulle få ett återfall så har jag ändå gjort vad jag kunnat. Så tänker jag i alla fall!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Sånt här blir jag alltid lite förbryllad över när det kommer upp på tapeten. Ja det är klart vi bara har TS version och ingen av oss kan väl utgå ifrån något annat? Det enda vi kan råda TS är vad TS KAN göra. Vad som sen faktiskt händer är upp till TS och uppfödaren.

Jag har verkligen inte ork att författa 5-7 olika alternativa svar baserade på en massa "om" utan utgår just ifrån det jag läser. Kan inte göra mer.

+1

Precis min tanke !
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Visserligen...
Efter några trådar av en person, eller inlägg i trådar brukar man bilda sig ett någorlunda hum om någon.
Att bli medlem för att ställa en fråga för man har problem är ganska naturligt, men att på över ett år lyckats starta 2 trådar om samma urusla uppfödare, o inga andra, inte heller skrivit något annat öht, får iaf mig att undra vad syftet är.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Visserligen...
Efter några trådar av en person, eller inlägg i trådar brukar man bilda sig ett någorlunda hum om någon.
Att bli medlem för att ställa en fråga för man har problem är ganska naturligt, men att på över ett år lyckats starta 2 trådar om samma urusla uppfödare, o inga andra, inte heller skrivit något annat öht, får iaf mig att undra vad syftet är.

Men hallå där! Jag har faktiskt varit medlem sedan 2005 och har x tusentals med inlägg och är väldigt aktiv på större delen av forumet. Jag valde att skriva under ett annat användarkonto för att jag har berättat i trådar här på hund vad jag har för ras samt deltagit i diskussioner där man skulle kunna kontrollera vilken uppfödare jag har. Vill absolut inte hänga ut min uppfödare och diskussionen med henne vill jag ta irl och inte pga hon hört av nån att det står en massa saker om henne som uppfödare på ett diskussionsforum. Samtidigt behövde jag få ventilera denna svåra fråga med andra och därav denna tråd. Det var exakt samma med den förra tråden. Hade problem och visste inte hur man brukar hantera den situationen jag tog upp då och därför använde jag detta nick! Är väl inte så konstigt, eller?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Varför skriver du inte det inledningsvis som alla andra gör när de vill vara okända?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Håller till här en del men skriver under att anonymt nick (har haft en tidigare tråd om uppfödarens och mitt samarbetsproblem).

Räcker inte detta? Trodde inte jag skulle bli idiotförklarad för det... dessutom var jag väldigt ledsen och frustrerad då och hur lätt är det att skriva logiskt då?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Visserligen...
Efter några trådar av en person, eller inlägg i trådar brukar man bilda sig ett någorlunda hum om någon.

I det här fallet baserade du ditt hum på två trådar och nu visade det sig dessutom att det här är TS anonyma användare. Alltså var ditt hum felaktigt och din antagande om TS likaså. Konsekvensen blev att du formulerade dig ganska kritiskt - på rätt lösa grunder.

Om du hänger med.

(Om folk utgick från vad de läste istället för att göra en massa gissningar så vore det onödigt att börja en tråd med "jag skriver anonymt för att" osv.)
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Jag vet att det har diskuterats i en rad tidigare trådar att fodervärdsavtalet inte är så vattentätt som uppfödarna gärna vill få det som. Jag minns någon uppfödare som inte fick tillbaka sin hund från fodervärden, och uppfödaren kunde inte göra något åt det alls. TS kan ju t ex låta bli att berätta när hunden löper, eller vägra lämna ifrån sig hunden.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Precis. "Det verkar inte komma något löp nu? Vilken otur..."
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 820
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 148
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 222
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp