Snälla - vet någon här hur det är med fölning på bädd???

K

Kola

Jag funderar på om man kan låta stoet föla på en bädd eller inte. Någon som vet?
 
Jag ser till att stoet står på en bra permanentbädd när hon ska föla. Då är det ingen risk att hon sparkar sig ner till golvet, och fölet behöver inte snubbla runt i en supertjock växelströbädd.
 
Fast då måste du väl ösa ut den direkt.
Eller hur får du bort allt fostervatten, blod och annat???

Vi har inga bäddar utan ser till att det är rent och bra i fölboxarna.

Risken är stor för fölsjuka i permanentbäddar.
Tänk vad mycket bakterier och mögel efter kanterna det finns.

AM
 
Jag lägger bädden ett par veckor innan så den precis satt sig. Sen blir det ordentlig grovmockning efteråt ja...
 
Gjorde också bädd innan fölning, med rejält med ren halm ovanpå. Mockade ut den och la ny efter fölning. Provade ha växelströ ett tag däremellan men det resulterade i att fölis låg i hoprörd pissig halm och skrapde sig ner till betongen när hon reste sig. Så sen blev det bädd, men jag bytte den frekvent, och såg till att lufta kanterna och kalka där etc.
 
Har du möjlighet så är det bästa att låta henne föla ute - fast det bäller ju mest sena föl så det inte är så rackarns kallt.

Jag skulle dock inte ha min på permanentbädd. Våra innefölningar har varit på torv i botten och massor av halm ovanpå.
 
Man kan alltså låta stoet föla på bädd, men om man bör eller ej är tydligen inte alla överens om?
 
Korrekt =)

Precis som med allt annat så går åsikterna isär.

Jag vet veterinärer som absolut inte skulle kunna tänka sig något annat än att låta sina ston föla på bädd, och andra veterinärer som absolut inte skulle kunna tänka sig att låta sina ston föla på bädd.

Finns risker med båda, och det är i slutändan ett personligt val man får göra. Som med allt annat =)
 
Så gör jag också, massor av ren halm varje dag långt upp på kanterna, sedan töms boxen dagarna efter och ny spån och halm läggs in.
 
Hej!
Mina ston har fölat ute alltid ,den enda gången vi tog in ett sto för fölning ,dog fölet.
Fast vi alltid haft stora halm fyllda boxar klara om det skulle behövas. Men har sett att när stona skall till att föla går de alltid upp en stig som de trampar fram o tillbaks på ca: en halvtimme innan fölning -det kan de inte göra i en box -om den inte är så där 10-15 meter stor .
Så jag tycker att man endast i nödfall skall låta ston föla inne. Och en bädd full med piss och bakterier skulle jag aldrig välja till mina pållar.
För en riktig bädd skall ju ligga ett tag.
Har sett detta både på ponnyer och halvblod på lösdrift (jag har inte lösdrift) :confused: :o :D
 
Ja när årstiden är den rätta så anser jag att din hantering är ypperlig vid fölning.
Jag vill ju gärna ha mina föl tidigare.
Jag förbereder fölningen med att rengöra boxen rejält.
Förstår mig inte alls på permanentboxar med den enorma bakteriehärd som finns där. Samt fukt. Inte speciellt trevligt med permanentbädd när stoet börjar bädda.
En liten fölis skall ha det torrt och gott. Är fölis inne mycket skall bädden inte vara alltför mjuk pga fölis behöver lite motstånd för att räta benen.
 
Men vad anser ni om bädd för större fölisar då. Tänkte försöka få till en bädd i mitt oisolerade stall till föl och sto i vinter. Menar ni att jag skall undvika det också? Min fölunge är 3 månader gammal nu så han är ju inte jättegammal!
 
Det beror på hästarna. Går det att ha bädd utan att den rivs runt så är det okej. Men du måste hålla stenkoll på att den inte börjar lukta och med jämna mellanrum vända in kanterna etc.

Och hästarna får INTE röra runt den så de kommer ner till bödden så att säga. Vilket brukar vara ganska svårt att undvika med sto och föl ;)

Och när du ska ha fölet själv i boxen sen så glöm bädden till en början, de gräver gärna och då går det åt skogen.

Jag var tvungen att ha bädd till sto och föl dock annars blev allt hopgeggat. När fölis fick stå själv åkte bädden ut och nu har jag "semibädd". Dvs jag mockar ut allt bajs och kissfläckarna men låter resten ligga så det blir en fast botten (men inte med kiss i etc). Eg skulle jag kunna ha henne på ren bädd, men jag törs inte för hennes luftrör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hur vet du att om det är dags att hjälpa till när stoet fölar? Ridsport har träffat veterinär Anna Bohlin för att i tre poddavsnitt...
Svar
0
· Visningar
108
Senast: Gunnar
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp