"Snällt" foder?

Nevermind

Trådstartare
Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har aldrig varit såhär illa, nu kräks hon blod. Har kollat upp henne hos vet så det mest akuta är taget hand om! Det jag funderar på nu är om jag, efter att fasen med ren skonkost är avklarad, skulle prova byta foder. Normalt äter hon Orijen Small Breed, men jag har kikat lite på Brit Care och funderar på om det är snällare mot magen. Hon vägrar tyvärr RC Gastro-torrfoder och burkmaten hon får nu är för dyr för att det ska vara hållbart i längden. Brit Care lamm och ris åt hon däremot med god aptit som valp. Någon som har liknande bekymmer med sin hund, eller bara är duktig på foder, och kan ge lite input?
 
Jag hade provat något annat veterinärfoder i det akuta skedet iaf. Hills I/D, Purina gastrointestinal eller liknande.
 
Jag hade provat något annat veterinärfoder i det akuta skedet iaf. Hills I/D, Purina gastrointestinal eller liknande.
Hon fick provsmaka olika sorter innan vi köpte men gillade RC gastro blötmat bäst. Så den äter hon nu och såklart någon/några veckor framöver! Tänkte mer efter det sen :) Jag ska ju kunna byta tillbaka till "vanligt" foder så småningom men det finns ju förmodligen bättre och sämre varianter även där tänker jag.
 
Min kör på ett torrfoder Purina HA som är soyabaserat.

I ett akutskede skulle jag definitivt gå på ett veterinärfoder (ofta kan veterinärerna ge smakprov, det var så vi hittade Purina HA). Tänk maten som medicin.

På längre sikt: Gastrit är en vid diagnos, du måste prata med din veterinär om vad som är viktigast för er. En gastrit blir lättare att hantera om du vet hur du ska tänka kring maten och inte bara vilka foder som är bra.

Tidigare fick jag OK att använda ett foder på ris och anka från Majstor - som även var vad RC gastrointestive innehöll när vi började utreda min hund, nu är det hydroliserat poultry och ris (den innehållsförändringen orsakade ett skov hos min hund som åt RC när de gjorde den). Den tumme jag fick var att köra singelprotein och då helst anka, ren eller älg och gärna i kombo med ris. Meningarna är delade om de proteinerna är snällare/mer lättsmälta eller om de är mindre vanliga och därmed mindre sannolika att hunden utvecklat en överkänslighet emot dem. MEN om gastriten är knuten till en överkänslighet mot vissa protein då kan en smaksatt tandkräm orsaka ett skov. Då är det ett foder och inget annat som gäller.

Foder med anka kan också vara hög energifoder. För känsliga magar vill du ha låg fetthalt.

För min hund är det väldigt viktigt att han äter och äter ofta. Han äter 4-6 gånger per dag. Ett tecken på att han är på väg in i ett skov är tappad aptit - då är det jättebra att jag talat mat med veterinären och har en lista på "mindre skadliga" toppings att blanda i eller lägga på för att öka intresset. MEN det är min hund och en avvägning jag gör efter att ha talat med veterinärer som träffat honom.

Att utgå ifrån Purinan som torrfoder är jättebra för oss. Jag har påsar med fodret i mina väskor, jackor och i bilen - om vi är ute på vift när mat och sov-klockan ringer.
 
Det som min hund klarar och inte tröttnar på i längden är Magnussons Ångkokta Lätt. Men det jag tror har gett mest effekt (efter att ha testat allt tror jag, hon är snart 13år), är rödalmsbark. Nu har hon klarat 6 månader utan ett ljud från magen och slänger i sig maten. Ger fortfarande mat 3-4ggr om dagen för att inte riskera nåt, hon är känslig om det blir för tomt
 
Det som min hund klarar och inte tröttnar på i längden är Magnussons Ångkokta Lätt. Men det jag tror har gett mest effekt (efter att ha testat allt tror jag, hon är snart 13år), är rödalmsbark. Nu har hon klarat 6 månader utan ett ljud från magen och slänger i sig maten. Ger fortfarande mat 3-4ggr om dagen för att inte riskera nåt, hon är känslig om det blir för tomt
Tack för tips!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 347
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 786
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 277
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp