"Snällt" schampo

Linn-Nora

Trådstartare
Jag har tidigare misshandlat min hårbotten ganska rejält med blekning och mycket produkter utan problem. Kanske är det som jag nu får betala för, eller så kanske det beror på kost, eller amning.
Hur som helst har jag sen snart ett år tillbaka fått väldigt klåda i hårbotten. Såpass så att det blir som sår. Jag upplever att det blev värre när jag använde ett schampo från elvital eller liknande och sen bättre när jag körde med ett antikli från kerastase.
Problemet är att det är dyrt och jag behöver hitta ett billigare alternativ som innehåller så lite skräp och är så snällt som möjligt.
Någon som har nåt bra tips? :bow:
 
Min hårbotten har slutat klia med Q for Skins vanliga schampo (kommer inte ihåg vad det heter men det finns ett som är ännu dyrare, det är inte det jag har). Den börjar klia igen om jag byter.
 
Jag har tidigare misshandlat min hårbotten ganska rejält med blekning och mycket produkter utan problem. Kanske är det som jag nu får betala för, eller så kanske det beror på kost, eller amning.
Hur som helst har jag sen snart ett år tillbaka fått väldigt klåda i hårbotten. Såpass så att det blir som sår. Jag upplever att det blev värre när jag använde ett schampo från elvital eller liknande och sen bättre när jag körde med ett antikli från kerastase.
Problemet är att det är dyrt och jag behöver hitta ett billigare alternativ som innehåller så lite skräp och är så snällt som möjligt.
Någon som har nåt bra tips? :bow:
Lush soak and float schampokaka (luktar skumt men är bra mot kli. Använd balsam i längderna eller äppelcidervinäger efter, för det har inget grejs i som parerar att schampon ofta är basiska)
 
Jag har tidigare misshandlat min hårbotten ganska rejält med blekning och mycket produkter utan problem. Kanske är det som jag nu får betala för, eller så kanske det beror på kost, eller amning.
Hur som helst har jag sen snart ett år tillbaka fått väldigt klåda i hårbotten. Såpass så att det blir som sår. Jag upplever att det blev värre när jag använde ett schampo från elvital eller liknande och sen bättre när jag körde med ett antikli från kerastase.
Problemet är att det är dyrt och jag behöver hitta ett billigare alternativ som innehåller så lite skräp och är så snällt som möjligt.
Någon som har nåt bra tips? :bow:
Jag använder mig av Neutral, det är detta https://www.apotea.se/neutral-scham...MIv8Sjz4bY5QIV2ueaCh1FUwbgEAQYASABEgLgOPD_BwE
 
Maria Nilas "Heal" serie, jag brukar ta balsamet i hårbotten också vilket känns återfuktande, det känns inte fett efteråt, gäller ju såklart att skölja ur det.
 
Jag har tidigare misshandlat min hårbotten ganska rejält med blekning och mycket produkter utan problem. Kanske är det som jag nu får betala för, eller så kanske det beror på kost, eller amning.
Hur som helst har jag sen snart ett år tillbaka fått väldigt klåda i hårbotten. Såpass så att det blir som sår. Jag upplever att det blev värre när jag använde ett schampo från elvital eller liknande och sen bättre när jag körde med ett antikli från kerastase.
Problemet är att det är dyrt och jag behöver hitta ett billigare alternativ som innehåller så lite skräp och är så snällt som möjligt.
Någon som har nåt bra tips? :bow:

Jag kör balsammetoden. Så inget schampo alls - tvätt sker med godkända balsam utan siliconer etc. Har Bruns nu som är fantastiskt bra, snällt emot hårbotten och hår, men inte budgetversionen direkt även om det är drygt och räcker länge.

Garnier strength and shine är ett godkänd budgetbalsam. Garant Såklart är också godkänt.

Så har du lust att testa BM, kör på det ett tag och se om hårbotten mår bättre? Du måste tvätta bort mineraloljor och siliconer först bara - så tvätta en gång med diskmedel. Sedan kör du bara godkända balsam vid varje tvätt.

Jag har BM:at i flera år nu och är supernöjd.
 
Tack för alla svar!

Balsammetoden har jag testat men jag tyckte det var lite mycket jobb och lång inkörsperiod. Är nog lite lat 😉

Äppelcidervinäger kör min man med, men lukten är ju vidrig. Försvinner den? Annars låter det billigt och bra!
 
Jag hade mycket klåda förut och provade ACO special care dry scalp schampo och balsam. Den funkar bra för mig och numera varierar jag mellan den och Urtekram rose.
 
Jag använder också Bruns. Verkar dyrt men är extremt drygt, jag använder en flaska om året.
 
Jag använder Klockargårdens Vegan Schampoo hair and body soap, jag har mjäll och problem med kli i hårbotten men inte med detta! Har man långt hår kan man nog behöva ha ett balsam också dock, det blir liksom lite "struktur" på håret - vilket bara är bra för mitt supersilkiga hår. Nu har jag dock jättejättekort hår så det kan inte ens bli tovigt så för mig är det inget problem :)
Supersmidigt med en och samma till hår och kropp också! ;)
 
Jag har Sveriges sämsta hårbotten och har testat allting tror jag. Det som funkar bäst hittills är tjärschampoo. Jag testade det av en slump hos min moster, som hade köpt det på Lidl för 15:-, vilket ju var en superfin överraskning för jag har spenderat tusentals kronor på min hårbotten genom åren.
 

Bifogade filer

  • FE1F1D2A-B3A6-4725-843B-7F842967FDB2.jpeg
    FE1F1D2A-B3A6-4725-843B-7F842967FDB2.jpeg
    19,7 KB · Visningar: 35
Maria Nilas "Heal" serie, jag brukar ta balsamet i hårbotten också vilket känns återfuktande, det känns inte fett efteråt, gäller ju såklart att skölja ur det.

Använder också den. Märkte nu när jag skulle "snåla" och köpa i vanlig butik att det började klia direkt. Fast jag har inte testat balsamet, bara schampot.
 
Tack för alla svar!

Balsammetoden har jag testat men jag tyckte det var lite mycket jobb och lång inkörsperiod. Är nog lite lat 😉

Äppelcidervinäger kör min man med, men lukten är ju vidrig. Försvinner den? Annars låter det billigt och bra!

Jag hade ingen inkörning. Bara körde på direkt. :D Men kör på det som passar dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 963
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 400
Senast: Digbil
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp