Snarkningar och rumpdragningar

snurpe

Trådstartare
Jag har en del jag funderar över och hoppas på att någon kanske kan hjälpa mig :)

1. Min hankatt Vulkan snarkar en del när han sover. Det låter nästan som mänskliga snarkningar, eller kanske att han är "täppt i näsan". Det har alltid varit så, men jag tycker det är värre nu när han blivit lite äldre (1½ år). Har aldrig hört det hos någon av mina tidigare katter. Vad kan detta bero på? Är det ett normalt beteende eller kan det vara en indikation på trånga luftrör eller något sådant? Han verkar inte alls besvärad av det, men jag är nyfiken.

2. Min relativt nya kisse, Vitnos, brukar dra rumpan på vardagsrumsmattan. Ni vet så där de kan göra om det fastnat något där bak eller så. Hon har dock inte besökt toaletten eller så utan kan göra det till synes omotiverat och gör det tämligen ofta. Hon gnider sig mot mattan säkert varannan dag iaf. Vad kan detta bero på? Ett tag funderade jag över om det var någon form av revirmärkande inför mina två andra kissar, men hon håller ju fortfarande på. Alternativt funderade jag över om det kan vara tecken på mask. Men hon är fin i päls och hull och så. Vad tror ni?

/snurpe
 
1. Jag vet faktiskt inte, men jag skulle inte tro att det är någon fara. Det är väl som med människor att en del katter slappnar av mer i svalget när de sover än andra.

2. Kan vara tecken på mask, så jag skulle avmaska om jag vore du. Kanske ev kolla analsäckar? (Vet inte om klåda kan vara ett tecken på irriterade analsäckar, men jag kan tänka mig det...)
 
2. Kan vara tecken på mask, så jag skulle avmaska om jag vore du. Kanske ev kolla analsäckar? (Vet inte om klåda kan vara ett tecken på irriterade analsäckar, men jag kan tänka mig det...)

Det svåra är att hon fortfarande är ganska skygg. Har flytande axilur hemma men det får jag säkert inte i henne. Kanske är det lättare om jag köper hem i tablettform :) Ska försöka få tag i henne (hon gillar inte ännu att man tar i/håller henne) och se om jag kan se något där bak.

/snurpe
 
Hur kan du vara så säker? Hon är fin i hull och päls och jag ser inga tendenser till mask i avföringen. Hon är dessutom avmaskad innan hon kom.

/snurpe
 
Hundar som åker sådär på rumpan har ofta analsäcksinflammation, det kan nog inte du göra nått åt utan det blir nog vet. som får spola eller va de gör :crazy: kolla upp det iaf, för det kan bli jätteäckligt och ont om analsäckarna blir så infekterade att de spricker...
 
Det kan vara mask, men det kan även vara irriterade analsäckar. Om det inte var jättelängesen hon blev avmaskad, eller hon varit ute, så skulle jag avvakta med avmaskning, inte bra att trycka i den axilur i tid och otid.

Min kasar omkring även omkring på rumpan om han fått i sig ett hårstrå eller liknanade, för att det irriterar lite.
 
Snarkar gör min äldsta kisse. Värre än sambon, faktiskt :angel:.
 
1: En av våra katter snarkar otroligt högljutt, men det verkar inte vara någon fara med henne för det!:) De andra kan snarka lite också, men långt ifrån lika högt som henne!

2: Skulle gissa på analsäcksinflammation, då hundar som har det gör precis likadant. Ring vet och rådfråga!
 
Apropå analsäcksinflammation (visserligen på hund, men kul ändå):

"Min hund, som är en tik, har kliat sig i baken. Hon "åker kana" på mattorna. Jag pratade med hennes uppfödare och hon sa att hunden förmodligen hade analsex-inflammation och jag måste ta henne till veterinären. Det låter förfärligt. Min tik är faktiskt oskuld på alla sätt, och har hundar analsex?? Det har jag aldrig hört talas om."
Melissa P, Norrtälje

Expressens djurexpert Ulla Barvefjord:
"Nej, det har jag inte heller. Du har fattat fel. Din uppfödare sa att hunden hade analsäcksinflammation..."
 
Mina katter snarkar och mår hur bra som helst. Enda kissen som verkligen hade problem var syrrans siames som dog vid 18 års ålder, hon hade cancer i nosen visade det sig. :(

Jag var till veterinären med min gamla bondkatt en gång pga att jag sett henne dra rumpan på mattan när hon varit på lådan. Veterinären kunde inte hitta några som helst fel utan trodde att hon gjorde det av samma anledning som vi använder toalettpapper, hon torkade helt enkelt av sig! :crazy: :eek: Hon blev 19 år. :smirk:
 

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Testar att skriva här i hopp om att få några bra tips och råd. :) Långt, men jag hoppas ni kan ge mig lite tips och råd. Jag har...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: aker
·
Övr. Katt Passade på att jaga kissarna med kameran idag ;) :D På första filmen är de uppe på bordet och äter godis. Var ju tvungen att locka...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: snurpe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp