snart 7 år men bajsar och kissar på sig

A

annanonym

Vi har väl börjat acceptera att han kissar i sängen på natten trots att han aldrig dricker något efter kl 17 och kissar sista han gör innan han somnar (han sover dock för djupt för att vi ska kunna få honom att kissa mitt i natten). Han har blöja på natten och den är väl full ett par gånger i veckan. Hans kompisar sover över hos varandra och de har haft en skolresa med övernattning och han undviker allt detta. Vi har fått några slags näsdroppar man kan använda vid speciella tillfällen och vi ska testa dem så han kanske kan sova över nånstans i sommar och åka på skolresan i höst.

Men nu sedan några månader tillbaka har han börjat bajsa i byxorna under dagen också. Han har bra kompisar, trivs i skolan, vi har inga problem hemma, etc. Han säger själv att "ingen annan" går på toa i skolan och att han varken vill missa lektioner eller rast. Men det är inte bara det, hemma händer det också trots att vi påminner honom. Som igår tex hoppade han på studsmattan i en timme och jag frågade honom då om han inte behövde gå på toa. Sen gick han och kissade och tittade på en film och först när den var slut sa han att han förresten bajsat på sig när han hoppade.:eek: Det var bara att tvätta kalsonger för fjärde dagen i rad...
Vi har försökt uppmuntra genom att ge ett kryss varje dag han klarar så han kan få en present efter ett antal kryss, vi har försökt prata om det kan ligga något bakom han tycker är jobbigt, vi försöker påminna honom om att gå på toaletten (men vi får inte prata med hans fröken säger han), vi försöker ignorera det, ...
Nån som varit med om något liknande? Någon som har något tips? Uppmuntran?
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Jag har en nybliven sexåring som bajsat på sig dagligen i över ett år. Först nu har det blivit bättre, men han kissar på sig emellanåt även nu. Dock aldrig på natten. Jag oroar mig såklart för skolstarten i höst.

Vi har gjort alla möjliga utredningar och provat olika dieter och tarmreglerande medel, det enda vi inte gjort är en tarmbiopsi, men inget har visat på något. Vi kan påminna och han går på toa, en kvart senare har han bajsat på sig. Jag blev helt desperat i vintras. :crazy: Han är född två månader för tidigt och är sent utvecklad på nästan alla plan. Det kan vara en biologisk mognadsgrej men också någon psykisk spärr. Har han varit hemma ett tag och sedan börjar på förskolan igen blir det en klar förvärring.

Vad var det för medicin ni fick? Det finns ganska bra hjälp att få (om man tjatar...).
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Skönt att höra att man inte är ensam om detta. Vår son började "sexårs" efter jul som 5,5-åring då han ansågs skolmogen och alla hans kompisar redan gick där. Han bajsade faktiskt på sig innan dess då han inte trivdes i sin dåvarande dagisklass och det slutade när han fick börja "skolan". Då det är en 0-1:a har han kunnat gå där 1,5 år och under den tiden klarat även ettans alla böcker i både matte och läsning/skrivning. Nu till hösten har en del rått oss att låta honom börja 2:an, men vi vill ju inte pressa honom då han i mycket är sent utvecklad "biologiskt", så han ska börja i en vanlig etta. Han går i en liten härlig klass med en underbar lärare och han älskar skolan. Men jag bara räknar dagarna tills nåt barn på skolan upptäcker att han "luktar bajs".
Jag kommer inte ihåg var sprejet heter, har det hemma. det är något vi fick av en läkarvän för att just kunna låta honom sova över hos kompisar ibland, men man ska vara jättenoga med att inte använda det för ofta då det stoppar urinproduktionen och kan förstöra njurarna, så vi har bara testat en gång.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Vi har haft en 4 åring på jobbet som bajsat på sig emellanåt. I perioder mycket.

Föräldrarna har gjort allehanda undersökningar, men inget hjälper.

Men för honom var det psykologiskt (mest, kanske inte helt?) Vi började prata om det där med föräldrarna och förstod äntligen läget. Han vill inte gå på toa när han är hos oss.

Eftersom han ändå är så pass liten så har vi varit öppna mot honom med det. Har vi känt lite pruttlukt så har vi sagt att nu försöker vi gå på toa och jag har alltid, osvikligt vaktat utanför. Berättat hur duktig han varit som försökt och sagt dumma pruttar att det inte kommer bajs. Sen har det varit mutning hemifrån. Han har helt enkelt fått saker hemma när han lyckats bajsa hos oss. Då har vi sagt att han varit jääätteduktig idag. Men så klart utan att kompisarna hört. Det är nog lättare med yngre barn, för det är inte så pinsamt. Det hade inte blivit det för honom när vi drog igång detta och han var superstolt när han bajsat!

Min f.d. sambo kissade nog på sig rätt länge, men det växte bort och inget jag upptäckte när vi var tillsammans och han var 19 år ;) Jag tror att han slutade med det när han var strax över 12 år eller nått sånt.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Ja det är lite skillnad mellan en 4-åring och en 6,5-åring. Vi har uppmuntrat och har lovat honom en Nintendo (det han önskar sig mest i världen) om han inte bajsar på sig. (kryss-system han själv utformat med ett kryss för varje "ren" dag och borttagning av ett kryss för varje "olycka") och hade det bara hänt skoldagar då han inte går på toa där, hade det varit lättare. Men när det är hemma också där han känner sig trygg och vi kan hjälpa honom att torka (detta är en anledning till att han inte vill gå i skolan, han är rädd att få bajs på tröjan när han torkar sig)... Han brukar också få något gott/roligt litet varje gång han går på toa, även om det inte kommer något. Men det hjälper ju inte...
Som sagt, kissandet i sängen har vi nog kommit till ro med, det växer väl bort innan han gör lumpen.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Min son hade en kompis som var exakt likadan, han hade helt enkelt inte tid att gå på muggen.
dessutom kunde min unge "sympati" göra på sig när de umgicks här hemma bara för att det inte skulle kännas så jobbigt för kompisen. Det har slutat för länge sedan.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Schysst att sympati-göra-på-sig. Hur gamla var de då? Sonen har schyssta kompisar men han skulle nog "skämmas ihjäl" om nån fick veta nåt.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Försök vända på det, inte att han ska hålla sig och inte bajsa på sig, utan får kryss när han bajsar?
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Kryss-systemet ligger för närvarande nere då han tappade fler kryss än han vann, så det är värt ett försök.
Men det funkar ju bara på kvällar och helger då vi inte har nån möjlighet att veta hur han går i skolan eller på fritids. Han vill ju så gärna ha sin Nintendo så det är onödigt att lägga in nåt som uppmuntrar honom att börja ljuga, men tiden han är med oss kan ju vara en start.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Ja det är svårt när det inte fungerar på dagarna. Jag har själv aldrig varit på toaletten på skolan och har man en mage som skulle vilja det förstår jag att det blir totaltkaos i magen med förstoppning(???) och att det kommer bajs när man inte kan hålla sig mer... Kanske. Det är ju bara min erfarenhet som tror att det kan bero på det, men det finns säkert 100 andra förklaringar också. Det vet ju ni bättre!
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Jo jag tror definitivt att det KAN ha att göra med toaletterna i skolan. De ligger lite halvlångt både från deras klassrum och från den delen av skolgården där de helst leker. Dessutom är de inte helt fräscha. Jag har påpekat detta på skolan men såklart kan de ju inte bygga nya toaletter bara för oss, men de skulle se över städningen av dem.
Nu har han ju problem hemma också men det kan ju på något sätt vara relaterat, tex att han vant sig vid att hålla sig i skolan så att han fortsätter likadant hemma.
Och förstoppning har han väl inte haft direkt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Äter han dåligt?
Verkar helt bakvänt, ja vet. Men en liten kille jag känner åt så lite, att när det väl tryckte på kunde han inte hinna någon toa.
Jag hade aldrig tänkt i dom banorna, men när pojken åt oftare, mer fett, och drack bra så kände han bättre när det var dax för ett toabesök.

Allt enligt doktorns rekommendationer. På bara någon månad hade "olyckorna" helt upphört!:bow:
Dessutom blev han en gladare och piggare kille.

Problemet med matvanorna var tydligen att mamman och pappan hade så bråttom jämt vid måltiderna. Och killen ville äta halvkall mat, och sitta och mysa vid bordet länge...

* Jenny *
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Detta var nog en period upp till 8 års åldern ungefär, kanske något längre.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Han har alltid ätit dåligt. Liten i maten och det spelar inte så stor roll vad vi gör. Så länge han växer och orkar busa vill vi inte bråka med maten. Skulle ju kunna vara en orsak, men svårt att åtgärda utan att riskera att han äter ännu mindre . Men jag ska fundera på hur jag ska få in mer fett i maten (nu skrapar han bort om jag brett för mycket smör tex)
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Igår pratade vi om att ge kryss när han bajsar och det vägrade han höra talas om. Hellre inga kryss då, sa han. Han fortsätter hävda att han inte vill gå i skolan för att han inte vill torka sig själv och för att han inte vill gå ifrån lek och lektion. Men jag ska låta det sjunka in ett tag.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Jag har haft barn med liknande problem och då med ännu äldre barn. Detta är inte ett ovanligt problem men oftast inget man pratar om och problemen är vanligast bland killar. (jag pratar om bajsandet)

Hur ofta bajsar pojken? Och hur ser bajset ut? Bra bajs skall vara ganska löst och inte små pluttar.
Se till att pojken går på toa minst en gång om dagen. I många fall där barnen bajsar på sig så handlar det om olika magproblem.
Förstoppning är en vanlig orsak och detta gör att "lurig" bajs tränger sig förbi och så bajsar man på sig. Även mycket mild förstoppning kan ge dessa problem.

Det första jag skulle råda till är att se till att pojken får regelbundna toalett vanor och att man som förälder hjälper till att styra dessa. Se till att få in en tidpunkt på dagen då barnet skall bajsa exempelvis på morgonen, se till att han sätter sig på toa och sitter där och verkligen försöker bajsa. En äggklocka på 10 minuter kan vara en bra ide.
För att underlätta bajsandet kan man ge något receptritt läkemedel kvällen innan för att underlätta bajsandet.

När rutinen väl är inne brukar det bli lättare. Ofta har ju killar i denna ålder inte tid att sitta på toa utan allt skall gå fort och man vill inte missat något. Därför tror jag att det är viktigt att man styr barnets toavanor och att de faktiskt måste ta sig tid.

Sen är det jobbigt med skolan och kompisar men jag tror att det är bra att man pratar öppet med barnet och förklarar. Kanske skall man även prata med barnets fröken (om man har en bra lärare) Se till att ha med ombyte i väskan och kanske våtservetter så att man lätt kan fixa det själv omd et skulle behövas.

Lycka till!
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Det första jag skulle råda till är att se till att pojken får regelbundna toalett vanor och att man som förälder hjälper till att styra dessa. Se till att få in en tidpunkt på dagen då barnet skall bajsa exempelvis på morgonen, se till att han sätter sig på toa och sitter där och verkligen försöker bajsa. En äggklocka på 10 minuter kan vara en bra ide.
För att underlätta bajsandet kan man ge något receptritt läkemedel kvällen innan för att underlätta bajsandet.

På "min" kille gjorde jag så att han varje kväll innan sängående fick lactulos och varje morgon vid 7 satt han på toa i 10 minuter och bajsade. Lactulosen gjorde att det kom bajs och detta hjälpte honom resten av dagen han salpp oro för att bajsa på sig och självförtroendet blev bättre.

Efter ungefär 5-6 veckor var detta ren rutin för pojken och jag började då trappa ner medicinen men forsatte med toabesök varje morgon samma tid.
Tillslut fungerade detta utan någon extra hjälp och sen dess har det gått mycket bättre.

Som sagt min pojk var inte heller direkt förstoppad men hade inga regelbundna vanor och det hände att han gick dagar utan att bajsa och dagar då han bajsade flera gånger.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Tack så mycket för det rådet. Jag har försökt få honom att sitta en stund på morgonen men då det inte kommit något på flera dagar vill han inte fortsätta. Lactolus? Vad är det? Finns det på apoteket? Receptfritt? Jag vill ju inte ge nåt för kraftigt laxermedel på kvällen för då kommer det ju i sängen.
Han har alltid med sig ombyte och våtservetter men vill aldrig använda det för då intalar han sig att det aldrig hänt. Jag har tänkt prata med hans fröken men dels vill han verkligen inte att jag gör det, dels så är det ju sommarlov nu och en ny fröken i höst.
Vi kommer ju inte ha så regelbundna vanor under sommarlovet, men jag hoppas att vi ska hinna lite morgontoa nu de veckorna som är kvar.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Lactulos är receptfritt och det tar en stund innan medcinen verkar, det är inte direkt laxerande i den bemärkelsen utan mer att det gör avföringen lösare.

Om du är osäker ring till närmaste barnmottganing och prata med dom. Som jag tidigare nämnt är detta ett relativt vanligt problem och de är vana vid detta.
 
Sv: snart 7 år men bajsar och kissar på sig

Närmaste barnmottagning för oss har ingen telefontid då vi inte bor i Sverige. Men jag ska kolla upp om något med samma substans sälj på apoteken här, eller så köper jag det i Sverige i juni.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 121
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
2 764
Senast: Badger
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 374
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp