Snart är det dags för det oundvikliga...

R

Ryttarsmurfen

Nu känns det jobbigt!

Har insett att min gamla hund faktiskt är gammal. Hon ska/skulle fylla 13 i november. (Men antagligen så finns hon inte då.) :( :( :(

Hon har nu börjat få svårt med balansen när hon har legat stilla ett tag. Hon vinglar o ibland trillar hon t.o.m. (Tror att det har med åldern att göra eller är det någon annan som har någon teori vad det annars kan bero på?)
I övrigt är hon pigg, kry o äter som hon ska. (Tack o lov!)


Nu har jag då som sagt var börjat tänka på då det är dags för henne att lämna oss. Nu har jag lite funderingar runt detta så då tänkte jag att jag skulle höra lite med er.

Är det någon här på buke som har kremerat sin hund o begravt den på en djurkyrkogård?
Vet någon var man kan kremera någonstans?
Vet någon om det finns en djurkyrkogård i närheten av göteborg eller kan man få begrava hemma?
 
hej
jag var med om precis samma, fick avliva min 14 åriga schäfer förra månaden. Det var samma som du skrev, balansen, när hon legat eller gått länge, så vinglade hon och kunde falla omkull, bakdelen orkade inte så mycket som hon, men annars var hon pigg, det var ju det som var jobbigt, hon ville så mycket men kunde inte. Hon är iallafall begravd på en djurkyrkogård här i Helsingborg nu. De sa till mig att man lämnar kvar hunden på vetrinärkliniken, ( detta var på samtliga i Hbg) så det borde väl vara samma i Gbg, så ordnar de med kremeringen, skickar hunden till i detta fallet Hässleholm, så får man hämta den sedan hos vetrinären igen, i en urna. Det kostade runt 1000 kr att kremera en schäfer. Jag valde att ta med henne därifrån direkt och köra henne till djurkyrkogården och begrava henne som hon var, och detta kostade 1000 kr om det var en okremerad stor hund, priset gällde för 5 år framåty, sedan var det 500 kr per 5 nya år. Nu var detta i Helsingborg men jag kan tänka mig att det fungerar samma överallt.
Jag vet vad du känner, har just gått igenom det själv, man slutar aldrig sakna dem.... försök att njuta av er tid tillsammans!
 
En hund har jag för mig att man får begrava hemma, men det är säkert nya EU-regler :smirk: Vi har iaf alla våra bortgångna smådjur och hundra begravda i frukträdgården... Dock bor vi ju rätt själva här ute, är kanske inte samma i entt radhuskvarter. :confused:

Tragiskt med din hund, men ta kontakt med en veterinär, möjligheten finns ju att de har någon medecin som hjälper din gamla. Vår labbe (12 år) får steroider och Glucosamin, hon är som en valp :D

//E
 
Några omgångar med akupunktur kan hjälpa....min hund var utdömd...idag är hon lika pigg och frisk som innan den allvarliga skadan som hon fick i sin rygg...men visst det kostar. ;)
 
Min hund hade samma symptom som din, en dag reste hon sig inte mer utan vi blev tvungna att avliva henne. Det visade sig sedan att hennes mjälte blivit förstorad, något som enligt vet. var vanligt på äldre hundar, och orsakat alla balansrubningar och vinlig bakdel.

Så undersök mjälten.
 
Tack för alla era svar o råd.

Ska ringa vet imorgon för att göra en koll på henne. Jag ska väl inte måla :devil: på väggen än men det är ju det första man tänker på eftersom hon är såpass gammal.
 
Har nu varit hos veterinären.

Det visade sig att hon antingen har en nervskada, tumör eller haft en hjärnblödning. Det tar en stund för reflexerna från bakdeln att nå fram till hjärnan. Jag kan antingen kontakta en nevlolog (eller hur det stavas) för komplicerad operation eller låta henne somna in.

Det kommer att bli det sistnämnda.

Eftersom hon inte har någon som helst smärta av detta och är inte direkt medveten om att balansen sviker henne så sa veterinären att jag med gott samvete kunde ta med henne hem. Nu ska jag bearbeta beslutet o sen höra av mig när det är dags. Det var inga problem med att få henne kremerad.
:cry: :cry: :cry: :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp