Bukefalos 28 år!

Snart dax att broddq

Madde_padde

Trådstartare
hur gör ni då med hagarna?
Resonerar jag fel då jag inte vill ha min pojkem e de andra hästarna när dom har brodd runt om?
Dom klättrar en hel del på varandra och har sig... och sen sommaren har han kommit in med tre sparkskador...inge stort men endå revor som syns någon månad efter.. va hade då hänt om de va brodd på?

Hur ska ni göra ska ni låta dom gå ihop?
 
Sv: Snart dax att broddq

För mig är det självklart att hästar går ihop. Däremot brukar vi inte ha dem broddade i hagen. Vi grusar de partier som är hala, men där det är snö brukar de inte ha några problem att röra sig obroddade. När det är snö och kallt (=inte lerigt) får de gå i beteshagarna även på vintern, och där brukar det inte bli isgata.
 
Sv: Snart dax att broddq

Mina hästar går broddade från oktober - april/mars ungefär. 24 rimmar per dygn, 7 dagar i veckan.

Så jag har broddat ihop i hagen, något annat är otänkbart. Släpper INTE ut en skodd häst utan broddar när det är halt, och att 'sanda hala partier' är inte genomförbart då det när isen komemr blir halt överallt (jag har stora, kuperade hagar). Hästarna är väldigt aktiva i hagarna, busar, leker och springer.

Inga sparkskador varken med brodd eller utan, men jag har hästar som går bra ihop.

Vid ev ny häst som kommer vintertid så släpper jag ihop broddat också, hästar som är erkända sparkare eller griniga får gå själv tills våren kommer.

Som sagt inte haft broddskador (mer än något balltramp och så, dvs sånt de gjort med sina egna broddar på sina egna ben), men däremot en allvarliga skada när oskodd unghäst vurpade på isen. Och sett många ggr mer fläkskador och fallskador än broddskador, så otänkbart jag släpper ut obroddat.
 
Sv: Snart dax att broddq

Jag har mina broddade dygnet om från det har blivit halt till snön är borta, hittills inga skador pga av broddar, men förmodligen en och annan fläkt häst om de hade gått utan.
 
Sv: Snart dax att broddq

Mina går n och en när dom har brodd.
 
Sv: Snart dax att broddq

Vi har plockat våran kille från hagen där han gått tillsammans m. 1 till vallack+2ston .Stona är ganska lätta baktill och vi vågar inte riskera att han blir sparkad , och absolut inte m. broddskor.
Han är dessutom under igångsättning efter skada.
Nu i helgen har han fått sällskap av vallacken som han gått med. Dom saknade varandra för mycket , är ganska tajta ihop.

Hur blivit ganska fundersam om man ska ha "blandhage" Hur har ni ?Ston tillsammans /vallackar tillsammans eller blandat
 
Sv: Snart dax att broddq

Vi har f.n. ett sto och tre valacker (tidigare 2 ston + 3 valacker) och det går jättebra i samma hage. Jag har mina (1 sto + 1 valack) broddade runt om/dygnet runt från och med idag (hovis är på ingående) tills snön är borta (ca maj). De andra kommer också att vara broddade såsmåning om.
 
Sv: Snart dax att broddq

vu har uppdelat. Ston för sig vallacker för sig. De funkar bäst, men dee är främst för de bara är 4a ston varav en ska bli mamma :D
 
Sv: Snart dax att broddq

Hur blivit ganska fundersam om man ska ha "blandhage" Hur har ni ?Ston tillsammans /vallackar tillsammans eller blandat

Jag har ju inte så mycket att trixa med, så här går ju valack + sto ihop. Aldrig minsta problem.

Förr hade jag bara valacker så då var det ju noll problem, men när ena valacken sen gick med sto så upptäckte jag att han, 28 år gammal, visst betäckte. Så då åkte han ju ut så det sjöng om det vid brunster. Jag har INTE betäckande valacker med ston.

När jag stått inackorderad så på ena stället var det stohage och valackhage. Inga problem. Andra stället var det egentligen stohage + valackhage, men i stohagen gick även två valacker. Den ena för att hans stora kärlek i livet och bästa kompis var sto, den andra för att han åkte på så kopiöst med stryk i valackhagen. Inga problem alls.

Så, jag är för blandade hagar, min herre är ju som lyckligast om han har 'sin' stoflock att vakta, värna och vårda. Han har dock inte minsta lilla betäckningstendenser. Däremot, om valackerna betäcker så ska de INTE gå med ston, punkt.

Nu letar jag ju ny häst, och vill helst ha ett sto. Kan dock tänka mig valack med, men det under förutsättning att den INTE betäcker och att den går bra ihop med andra valacker. (Min erf är att två valacker och ett sto kan gå hur bra som helst, men kan också bli en rejäl konkurrenssituation)
 
Sv: Snart dax att broddq

Jag kommer låta hästarna gå broddade i hagen.
Dom är bästisar allihop och bråkar aldrig, inte ens vid matdax
 
Sv: Snart dax att broddq

Om man har hästar som går bra ihop och inte skadar varandra så tycker jag det bästa är att ha broddar på dem, men om de - som du säger klättrar på varandra och kanske jagar och sparkar på lek så finns ju risken att din häst gör sig illa mer.

Jag skulle dock aldrig ta av broddarna för det, utan skulle hellre sätta min häst i en hage med någon snäll häst. Fläkskador är ofta så mycket värre än broddskador.
 
Sv: Snart dax att broddq

by the way så är samtliga hästar här oskodda numera, men när jag haft häst med skor har denna alltid haft brodd i och gått med de andra
 
Sv: Snart dax att broddq

Om du inte har broddat bak så kan de säkert gå ihop men kan bli farligt om du ska ha runt om. i fall din häst sparkar de andra hästarna kan de bli skador.
 
Sv: Snart dax att broddq

4 brodd runt om ut me kompis som vanligt,skulle aldrig släppa ut en obroddad häst.
 
Sv: Snart dax att broddq

Jag tycker också att hästar ska gå ihop, men absolut inte med broddar!!
Det kan ge stora skador på hästen, men det finns ju snabbroddar som är lätta att ta på och av.
Om jag vore du skulle jag fixa ett möte så alla i stallet kommer överens med hur ni ska göra med broddarfrågan...:idea:
Lycka till!
 
Sv: Snart dax att broddq

Mitt sto står ihop med en valack, dom går superbra ihop, har stått ihop sen i somras, dom har ALDRIG gjort NÅGONTING, så jag och valackens ägare har bestämt att både går broddare runt om, men dom kommer oxå att ha skydd och boots i hagen. Om vi märker att de händer nåt så är de bara att brodda av!
 
Sv: Snart dax att broddq

Hur blivit ganska fundersam om man ska ha "blandhage" Hur har ni ?Ston tillsammans /vallackar tillsammans eller blandat

Inprincip så är det uppdelat valackar o ston för sig, det är bara mitt sto som står ihop med en valack, och ett "par" till (ett sto o en valack till).
Mitt sto går bättre med valacker och valacken går bättre med ston!
 
Sv: Snart dax att broddq

Aldrig brodd bak. dom få vara hur bästa kompisar som helst, men ett misstag med en broddad hov kan alltid ske. Och så fula skador som brodd kan ge, så skulle då jag aldrig chansa. I ett stall jag stod fick vi brodda var gång vi skulle rida...där fick inga hästar ha brodd vare sig fram eller bak.
 
Sv: Snart dax att broddq

Det här är ju en svår fråga. Man får helt enkelt välja vad man tycker är minst farligast. Antingen att de halkar runt i hagen och riskera diverse skador eller har brodd på och riskera diverse skador.

Det finns mycket små brodd att köpa (de är också skonsamma mot tex transportgolvet) som brukar räcka alldelles utmärkt.

När jag jobbade med travhästar så hade alla brodd runt om hela vintern (oftast så hade de 6 brodd på varje sko) och det vi hade som mest var lite balltramp och någon enstaka sparkskada men absolut inga stora saker och då gick de många hästar ihop i hagarna.

Jag vill personligen ha broddar på i hagen. Om hästarna sparkar mycket mot varandra så får man helt enkelt ordna det så att de hästar som kommer bra överens går ihop. I värsta fall får bråkmakaren/makarna gå en och en i en hage.

Mvh

Tora
 
Sv: Snart dax att broddq

Hm, det är fasen ingen lätt fråga egentligen....
Mitt sto går ihop med en valack som hon funkar TOPPENBRA ihop med, bästa någonsin tror jag, när hon inte gått i flock. De är jättefina vänner, men ändå inte fixerade vid varann.

Ändock fick jag en sparkskada på mitt sto för några veckor sedan.
De brukar vara lugna i hagen, men olyckor kan hända ändå. Lyckligtvis blev denna sparkskada "bara" en bamsestor lårkaka, inget ben som träffades.

Då uppstår ju svårigheten, broddar i hagen eller inte?
Samtidigt så fick jag också en skada på hästen min förra vintern, pga att hon lekt i ishal hage, utan broddar, och halkat och sträckt till ena framknäet duktigt.

Pest eller kolera?
Oftast är det ändå inte isbana i våra hagar, de är relativt stora och det trampas inte till isytor lika lätt. Men, blir det is blir det bra halt när man är skodd på alla 4....

Jadu, lösningen kanske får bli brodd fram?

Men jag hoppas att ingen här i tråden har broddat i hagen pga lathet, som en kvinna jag vet om. Den hästen fick gå med permanentbrodd från hösten till våren, oavsett om det var snö eller inte, och eftersom övriga hästägare inte ville ha sin häst med detta humörstarka, sparkglada, helbroddade sto fick stoet helt enkelt gå ensam, olycklig halva året.... snö eller inte. Det är sorgligt.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 380
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: MissFideli
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 824
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp