Snart ett år sen min terapi blev avslutad

I september var det sista gången jag sa hej då till min fantastiska psykolog. Jag skulle helt plötsligt stå på egna ben. Jag minns att tårarna rann när jag för sista gången vinkade hej då. Det var fruktansvärt jobbigt och jag minns paniken.

Att bli kvitt min PTSD var som att öppna en dörr till ett nytt liv. Första gången jag fattade hur lätt mitt liv blivit var när jag hängde med som stöd åt en vän som hade tandläkarskräck. Efteråt ville hon fika och jag sa glatt att -åh kaffe, ja tack! Hon blev helt paff. Jag har alltid haft en skräck att äta ute och fikat. Min hjärna har alltid skrikigt hem, hem, hem. Hem till tryggheten och lugnet. Så hon blev lite chockad att jag kunde sitta ner i lugn och ro utan stress. Då trillade poletten ner för mig. En sån liten grej var så svårt förut, nu blev det så lätt.

Jag har sen jag kunde minnas haft väldigt svårt för sociala situationer. Att passa in. Fortfarande har jag svårt i vissa situationer men jag är inte längre rädd att göra eller säga fel saker, eller göra någon arg eller ledsen. Har lärt mig att om någon tar illa upp för att jag är trött eller vill vara ifred en stund så ligger det inte på mitt ansvar, jag är alltid tydlig med att jag är introvert och blir lätt trött i sociala situationer och behöver ibland vara ifred. Det var något jag inte kunde förut och då rann bägaren över för mig själv och jag kraschade till slut. Det här har jag insett nu under sommaren när jag jobbat att korta pauser gjort underverk för min hjärna. Istället för att bara köra på.

PTSD har varit som att sitta fast i ett mentalt fängelse. Den har kämpat mot min logiska hjärna och tvingat mig till att ännu mer avskärma mig till omvärlden. Men det är så skönt att vara av med den. Synd bara att det krävdes nästan 20 år för att inse vad det var jag hade. Men bättre sent än aldrig.
 

Vilken glädje att läsa detta!
Personlig utveckling på högsta nivå! Fantastiskt

Ja det är helt otroligt att blicka tillbaka.

Som idag, just i detta nu är jag på simskola med dottern. Det hade aldrig hänt för två år sen. Aldrig! Jag var skeptisk nu också men jag vet att det är den där lilla biten av ptsdn som gärna ligger i bakgrunden och lurar. Idag är jag till och med här utan min man eller svärmor. Så fortfarande går det framåt och jag hittar nya saker hela tiden som idag inte är ett problem.
 
Ja det är helt otroligt att blicka tillbaka.

Som idag, just i detta nu är jag på simskola med dottern. Det hade aldrig hänt för två år sen. Aldrig! Jag var skeptisk nu också men jag vet att det är den där lilla biten av ptsdn som gärna ligger i bakgrunden och lurar. Idag är jag till och med här utan min man eller svärmor. Så fortfarande går det framåt och jag hittar nya saker hela tiden som idag inte är ett problem.
Nyfiken. Jag har ptsd, tog nästan 20 år att få diagnos. Orkar inte med terapi just nu/känner ett motstånd.
Vad var det för terapi du fick och hur länge? Var det i offentlig eller privat vård?
Om du vill berätta.
 
Nyfiken. Jag har ptsd, tog nästan 20 år att få diagnos. Orkar inte med terapi just nu/känner ett motstånd.
Vad var det för terapi du fick och hur länge? Var det i offentlig eller privat vård?
Om du vill berätta.
Gick psykodynamisk terapi i två år. Blev remiterad från bvc psykologen. De förstod rätt snabbt att det var nåt fel. Jag fick en förlossningsdepression när jag fick min dotter och det är väl lite tack vare den jag gick reda på min ptsd.
 
Gick psykodynamisk terapi i två år. Blev remiterad från bvc psykologen. De förstod rätt snabbt att det var nåt fel. Jag fick en förlossningsdepression när jag fick min dotter och det är väl lite tack vare den jag gick reda på min ptsd.
Ok. Jag har gått i psykodynamisk terapi men det var långt innan jag fick ptsd-diagnosen så den var ju inriktad på min ”depression” och ångest.
Nu finns nog bara tidsbegränsad kbt här, 10-15 tillfällen och sen måste man vara botad. :banghead:
 
Ok. Jag har gått i psykodynamisk terapi men det var långt innan jag fick ptsd-diagnosen så den var ju inriktad på min ”depression” och ångest.
Nu finns nog bara tidsbegränsad kbt här, 10-15 tillfällen och sen måste man vara botad. :banghead:

Jag gick på traumacentrum i Karlstad. Var väldigt skeptisk till terapi då jag ändå träffat och pratat med många psykologer. Men så träffade jag helt rätt psykolog och plötsligt hände det. Vi hann inte ta upp min rädsla för att köra bil innan hon skulle sluta och jag hade själv ingen lust att lära känna och få förtroende för en ny. Så just bilrädslan struntade vi i. Det är väl nånting jag måste ta tag i om jag vill ha körkort. Eller så får jag acceptera att jag inte ska ha körkort.
 
@Rosett är ju helt otroligt att man måste vara botad. Terapi är ju redan jobbigt som det är. Va stressande det måste vara att då veta att om fem gånger till måste jag vara frisk.
 
@Rosett är ju helt otroligt att man måste vara botad. Terapi är ju redan jobbigt som det är. Va stressande det måste vara att då veta att om fem gånger till måste jag vara frisk.
Ja de går väl efter ”evidens” och nån har räknat ut ett medelvärde för hur länge det bör ta, sen tror de att alla blir friska inom den tiden.
Eller jag vet inte.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 267
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 250
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp