Snart ger jag upp

Lindah

Trådstartare
Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom direkt från galoppbanan. Gav honom sommarlov o började sakta sätta igång honom, dom första 6 månaderna red vi i princip bara ut i skogen ett par dagar i veckan. Han började väldigt snabbt vägra gå någonstans både under ridning och när han ska gå in och ut till hagen. Detta har pågått av och till under dessa två åren, jag tänkte då att det säkert har med ledarskapet att göra och började träna honom mycket från marken, trots att han lyssnar väldigt bra under våra träningssessioner från marken har det inte gjort någon skillnad till att han stannar, han gör samma med andra ryttare också och att använda pisk, snurra honom i cirklar och att backa honom funkar ej, han är envisare än en åsna. Han blir behandlad var 3e månad av oftast en massör som går igenom honom men har haft en kiropraktor också som inte märkte något fel. Han har aldrig varit halt och hade veterinären ute senast i tisdag som inte såg något fel med honom utan trodde att det bara var beteende, har lektioner med en stor dressyrtränare som säger att det bara är för att han behöver bli mer lösgjord, men är ju inte så lätt då han stannar/vägrar börja trava. Han blir aldrig rädd för något och är en väldigt lugn häst helt generellt, , så det är svårt då han är väldigt omotiverad till all sorts motion. Han får även semester med jämna mellanrum, kollar sadeln med jämna mellanrum och hans tänder raspades i december. Finns det någon som varit med om en liknande häst?
 
Antingen finner han arbetet omotiverat, har ont eller är osäker. Tex hur är hovarna? Sulöm kanske. En del fullblod är väldigt känsliga för underlag och kan få en helt annan bjudning av att gå på gräs tex. Få fullblod saknar i sig själv framåtbjudning.
 
Sånt beteende låter som om hästen är väldigt osäker. Den jag rider stannar och backar och håller på när hon inte vågar gå vidare för att nåt skrämmer henne. Sluta piska och pusha hästen. Det hjälper sällan, skapar mycket problem och skadar ens relation med hästen. Gör han likadant om ni rider med sällskap? Tryggt och stabilt sällskap menar jag då. En sån häst som går fram överallt och är supertrygg.

Det andra alternativet är att han inte förstår vad du vill och då blir hans reaktion så här.
 
Veterinären sa att han inte är sulöm i tisdags när hon var här, han är plattfotad dock och är barfota just nu så hovslagaren ska komma imorgon o testa barfotaskor på honom, men han är likadan både med/utan vanliga skor.

Jag slutade piska han för länge sedan men det brukar alltid vara någon som rekommenderar att man ska göra det, så tänkte att det är lika bra att skriva att det ej funkar. Om vi har sällskap i ridhus/paddock gör han det fortfarande men inte om vi rider i skogen. Det känns inte som att det är pga osäkerhet, när vi tränar på marken brukar han stå lös i paddocken medan jag skakar på paraplyer/pressenning under och över honom utan en reaktion. För ca ett år så gick han jättefint, lyssnade på lätta skänklar och gjorde lite skänkelvikningar utan problem, så det borde väl inte vara att han inte förstår när jag bara frågar honom att börja trava då?
 
Nu vet jag inte hur vet faställdde att han ej är sulöm. De vi har/haft märks det bara på att de inte blir riktigt framåt på tex hårda grusvägar men styr du ut på ett gräsfält blir steget helt annorlunda. Jag har en som är hälften fullblo där vi genom röntgen faställdde att han har tunna sulor, han hatar fiberunderlag som har mkt fäste och tappar jättemycket framåtbjudning på sådant underlag. Hade aldrig låtit din häst gå utan skor, få fullblod klarar det. Kolla också om han blir sämre precis efter skoning för då kan han ha tunna väggar och det kräver en duktig hovslagare.
Sen om han kommer från banan är han troligen mest van vid ridning utomhus med sällskap.
 
Hon använde en visitertång och han hade ingen reaktion till den, hon sa även att det inte finns några blåmärken eller infektion i hovarna. Jag har tyvärr gett upp med att ha vanliga skor på honom då han drar av dom stup i kvarten trots att jag hade boots över hovarna, har provat olika hovslagare o dom jag använde innan jag flyttade till där jag bor nu var definitvt bättre än den jag haft dom senaste månaderna. Är en ny hovslagare som kommer imorgon så ska diskutera med honom om det.

Självklart gick dom oftast i grupp där men min kompis jobbade där o sa att han reds ut själv ibland, men är ju dock andra stalls hästar omkring dom ändå
 
Jag tror att problemen kan bero på något eller båda dessa orsaker:
1. Han blev inriden när han var två år (eller, snarare tidigare) och förenar ridning/hantering med obehag. Kanske både mentalt och fysiskt. Att han blir pressad och tvingad medför inte att han får något större förtroende för dig eller någon annan ryttare.
2. Han har ont i fötterna oavsett vad veterinären hittar eller inte hittar.

Envis är han säkerligen inte utan snarare osäker.

Jag skulle börja om helt från början som om hästen vore föl.
 
Hon använde en visitertång och han hade ingen reaktion till den, hon sa även att det inte finns några blåmärken eller infektion i hovarna. Jag har tyvärr gett upp med att ha vanliga skor på honom då han drar av dom stup i kvarten trots att jag hade boots över hovarna, har provat olika hovslagare o dom jag använde innan jag flyttade till där jag bor nu var definitvt bättre än den jag haft dom senaste månaderna. Är en ny hovslagare som kommer imorgon så ska diskutera med honom om det.

Självklart gick dom oftast i grupp där men min kompis jobbade där o sa att han reds ut själv ibland, men är ju dock andra stalls hästar omkring dom ändå
En häst som är sulöm pga av tex tunna sulor reagerar inte på visitertång såvida de inte har en hovböld tex. De reagerar mer på olika underlag. Har han trasiga fötter pga alla tappskor? Då kan det också leda till att han ömmar mer. Vilka skor har han haft? Min valack kan bara ha skor med sidokappor annars drar han ofta av hö fram.
 
Men hur vet du att han är sulöm då? Han har haft skor på sig hela tiden tills för en månad sedan så han betedde ju sig såhär med skor, och spelar ju inte så stor roll ändå då han ska få barfotaskor imorgon.

Ja det är något jag kan prova men är svårt då han tycker det är tråkigt att longeras och tömköras så har du något tips på hur jag kan få honom mer motiverad till det då?
 
Antingen får du tänka om helt i din hästhantering eller så säljer du hästen till någon som inte gör en putin mot sina djur. Endel hästar går med på att vardagen är fylld av våld och hot om våld. Antingen lär de sig inlärd hjälplöshet eller så gör de allt de kan för att inte bli hotade och slagna. Andra gör inte det. De som inte gör det finns i två kategorier, de som stannar och de som försöker springa ifrån människan. Den första kategorin brukar kallas åsnor och den andra kategorin brukar det sägas om att de försöker ta över ledarskapet. Hästar har inga tankar om ledarskap. De försöker överleva i en värld full av våld och hot och gör vad de kan för att slippa dö.

Det du kan ändra på är att sluta ta till våld eller hota din häst med våld. Bli vänlig, konsekvent, tydlig och respektera din häst och var tydlig med dina gränser. Då lär sig din häst att du är värd att lita på men uppförsbacken kommer vara enormt lång nu när du har betett dig mot honom som du har gjort. Det här kommer ta tid eftersom din häst inte litar på dig alls (med all rätt) men det kommer vara värt besväret. Höj aldrig rösten, ta aldrig till våld eller hot om våld utan var som en bra förälder. Du ska finnas där för din häst och ta hand om honom på allra bästa sätt. Hans bästa ska alltid vara i fokus. Då kommer han förhoppningsvis bli trygg med dig och förhoppningsvis går eran relation att laga.

Och sko för guds skull hästen. Gissningsvis behöver han sulor med. De fullblod som klarar av att gå utan skor är så försvinnande få att de knappt finns.
Min ena hade en hovböld och både veterinär och hovslagare klämde med visitertång utan någon reaktion. Den syntes inte på röntgen heller men kom fram några skoningar senare. Så, visitertång är inget man kan lita blint på.
 
En häst som är sulöm pga av tex tunna sulor reagerar inte på visitertång såvida de inte har en hovböld tex. De reagerar mer på olika underlag. Har han trasiga fötter pga alla tappskor? Då kan det också leda till att han ömmar mer. Vilka skor har han haft? Min valack kan bara ha skor med sidokappor annars drar han ofta av hö fram.
Han har haft vanliga järnskor med tåkappa, hans hovar är inte sönder och ser fina ut i dagsläget. Dom brukar inte gå sönder när han har dragit av en
 
Tinywiny, vet inte om du har missförstått mitt inlägg men jag står inte och misshandlar min häst? I början så provade jag att lätt smacka till honom med det men slutade jag ju med direkt.

Hur ska det hjälpa hans hovar att ha skor om han drar av dom hela tiden? då är det ju bättre med barfotaskor enligt mig
 
Det låter som att du beskriver en väldigt introvert häst som inte längre går fram ens med hot om våld. Du behöver ge hästen en chans att säga "nej jag vill inte" och sedan i alla lägen stå fast vid det. Innan dess kommer den aldrig börja lita på dig om det är problemet. När hästen får en chans att säga nej så kommer den så småningom börja säga ja, om du inte pushat den och presenterat roligare alternativ. Det kommer kräva skitmycket arbete för dig själv med dig själv. Hästen kommer börja svara rätt när du gjort det jobbet.

Tillägg: Hästen är alltså i alla lägen beredd på att du ska be den gå fram och även om den inte vill/vågar så ser du inte det/lyssnar inte på det. Innan du kommer ur läget att hästen förväntar sig att du ska be den om en sak och ignorera vad den säger så kommer den inte erbjuda dig detta. Kanske blev tydligare så?
 
En fråga. Hur reagerar hästen på godis? Blir den glad om du ger den en godisbit? Äter den alltid godisbitar direkt och hela färdigt? Kan du få den att sträcka sig efter en godis? Hur är den i lägen den inte vill gå (tex in från hagen), är den likadan med godis då? Kan du locka den med godis då?
 
Tinywiny, vet inte om du har missförstått mitt inlägg men jag står inte och misshandlar min häst? I början så provade jag att lätt smacka till honom med det men slutade jag ju med direkt.

Hur ska det hjälpa hans hovar att ha skor om han drar av dom hela tiden? då är det ju bättre med barfotaskor enligt mig
Ok tänk dig om du själv skulle gå utan skor om du inte klarade det skulle du vilja gå då.Bara en tanke 😊
Jag tänker att du kanske kan skönja ett mönster i när han är mer framåt eller mindre framåt som är kopplat till underlaget? Finns kanske fullblod som kan tränas utan skor, vi har ännu inte haft nån. Ibland kan våra gå utan skor bak, som avelsto eller korta perioder i vila men inte i träningen.
Underlag i hagen kan också kopplas till att de drar av sig skorna och typen av skoning.
 
Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom direkt från galoppbanan. Gav honom sommarlov o började sakta sätta igång honom, dom första 6 månaderna red vi i princip bara ut i skogen ett par dagar i veckan. Han började väldigt snabbt vägra gå någonstans både under ridning och när han ska gå in och ut till hagen. Detta har pågått av och till under dessa två åren, jag tänkte då att det säkert har med ledarskapet att göra och började träna honom mycket från marken, trots att han lyssnar väldigt bra under våra träningssessioner från marken har det inte gjort någon skillnad till att han stannar, han gör samma med andra ryttare också och att använda pisk, snurra honom i cirklar och att backa honom funkar ej, han är envisare än en åsna. Han blir behandlad var 3e månad av oftast en massör som går igenom honom men har haft en kiropraktor också som inte märkte något fel. Han har aldrig varit halt och hade veterinären ute senast i tisdag som inte såg något fel med honom utan trodde att det bara var beteende, har lektioner med en stor dressyrtränare som säger att det bara är för att han behöver bli mer lösgjord, men är ju inte så lätt då han stannar/vägrar börja trava. Han blir aldrig rädd för något och är en väldigt lugn häst helt generellt, , så det är svårt då han är väldigt omotiverad till all sorts motion. Han får även semester med jämna mellanrum, kollar sadeln med jämna mellanrum och hans tänder raspades i december. Finns det någon som varit med om en liknande häst?
Det är inte fel att "ge upp". Det ska vara roligt med häst, kanske bättre att sälja till någon som vill jobba med detta och köpa en annan typ utav häst.
 
Det låter som att du beskriver en väldigt introvert häst som inte längre går fram ens med hot om våld. Du behöver ge hästen en chans att säga "nej jag vill inte" och sedan i alla lägen stå fast vid det. Innan dess kommer den aldrig börja lita på dig om det är problemet. När hästen får en chans att säga nej så kommer den så småningom börja säga ja, om du inte pushat den och presenterat roligare alternativ. Det kommer kräva skitmycket arbete för dig själv med dig själv. Hästen kommer börja svara rätt när du gjort det jobbet.

Tillägg: Hästen är alltså i alla lägen beredd på att du ska be den gå fram och även om den inte vill/vågar så ser du inte det/lyssnar inte på det. Innan du kommer ur läget att hästen förväntar sig att du ska be den om en sak och ignorera vad den säger så kommer den inte erbjuda dig detta. Kanske blev tydligare så?
Känner igen att jag behöver säga att jag inte slår eller hotar honom med det, när jag provade att mana på honom med pisken så var det snart två år sedan.

Så om vi går på promead och han stannar ska vi bara stå där o vänta? När jag har provat det vill han bara gå till det närmsta som är ätbart
Vad tycker han om då? Gör mer av det!
Han gillar NH men tycker att det är svårt att komma på något nytt att göra så känns som att vi bara gör samma saker
En fråga. Hur reagerar hästen på godis? Blir den glad om du ger den en godisbit? Äter den alltid godisbitar direkt och hela färdigt? Kan du få den att sträcka sig efter en godis? Hur är den i lägen den inte vill gå (tex in från hagen), är den likadan med godis då? Kan du locka den med godis då?
Han älskar godis och sträcker sig efter det. Det är inga problem med att fånga honom och att gå ut hur hagen, det är när vi gått typ halvvägs till stallet han ibland stannar. Oftast börjar han gå om jag lockar med godis men inte alltid
Ok tänk dig om du själv skulle gå utan skor om du inte klarade det skulle du vilja gå då.Bara en tanke 😊
Jag tänker att du kanske kan skönja ett mönster i när han är mer framåt eller mindre framåt som är kopplat till underlaget? Finns kanske fullblod som kan tränas utan skor, vi har ännu inte haft nån. Ibland kan våra gå utan skor bak, som avelsto eller korta perioder i vila men inte i träningen.
Underlag i hagen kan också kopplas till att de drar av sig skorna och typen av skoning.

Håller ju självklart med dig, men känns inte som att det är så skönt att dra av dom och sedan få söndriga hovar utav det! Jag har bara haft framskor på honom, Hagarna han har gått i är platta, ingen lera eller stenar o träd. Vad för underlag ska vara bättre för detta om du vet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 230
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 473
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp