Snart händer det ngt =( VEM ska jag kontakta!?

Casper

Trådstartare
Hejsan hej!

Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här.
Jag är en sådan person som absolut INTE brusar upp för att det kommer in en lösspringande hund här på gården, men alltså nu sista 1½ månaderna så händer det ofta, och jag vill inte att det ska hända varken deras el mina hundar ngt och jag vill heller inte vara den som ser hunden bli påkörd på e22an :cry:


För ca 1½ månad sen så började mina två hundar som bor en del ute i hundgårdarna skälla så där hysteriskt så vi förstod att det var ngt (kvällen) då dom aldrig skäller i sina gårdar.
Vi gick ut för att titta men såg inget då. Nån timme senare såg en kompis hos oss att det sprang en vit hund på gården så då skällde ju hundarna så klart på den.

Det va en vit samojed och jag vet var den hör hemma så det va inget problem.

efter detta har hundarna skällt vissa nätter så våldsamt igen men då har vi inte sett ngt, men förstått att det va ngt.

Häromdagen stod det en stövarliknande hund och nosade på mina genom hundgårdarna, när ja kom stack den nermot e22an. Ja körde efter men den drog över åkrarna. Jag försökte kolla runt med grannar men ingen visste vems den va. Den hade Reflexhalsband och verkade va "i jakt".

I lördags ringde min sambo mig i stockholm o berättade att hans bror sett en "vargliknande" hund kring vårt område och det finns grävspår på utsidan av våra hundgårdar från natten mellan fredag och lördag. Och även denna natt hade vi besök av en hund. Sambon såg den men den stack.

I måndags natt vaknade ja av samma hysteriska skällande och gick ut och såg då denna "vargliknande" hund som va väldigt stor, vaksam och rädd för människor. Ja tog in mina hundar och då stack den.

Sen så släppte ja ut mina på morgonen igen och det har varit lugnt som vanligt.

Idag fick jag samtalet på jobbet av en kvinna som bor på "gården mitt emot" som frågande om nån av mina hundar varit lösa nu två nätter i rad då yttligare en tredje granne berättat för henne att vi har hundar i den storleken. Nä sa ja, mina sitter så beskedligt hemma :D..

Då hade denna "vargliknande" hund varit där igår för dom såg deras lilla hund busa med den på kvällskvisten i trädgården. Idag hade den krypit in i deras hundlucka och satt i deras kök på morgonen när dom kom ner :crazy: Hon fattade inte hur den kom in för dom hade beagel el ngt sånt så deras va jätte liten tydligen i jämförelse.

När dom kom ner fick hunden panik och försökte ta sig ut. Då ringde dom polisen för att höra om nån saknade sin hund men ingen har hört av sig :(

I det stora hela så verka det va samma hund som strykit omkring här i ca en månads tid. Vad ska man göra?

Skjuta den? Känns lite hårt faktiskt, TÄNK OM nån äger den men som inte vet var man ska vända sig?, Tänk om ägaren skiter fullständigt i den?

Jag vill ju inte heller att den ska bli påkörd el att dom kanske ryker ihop el ngt.

Hur hade ni gjort? Det verka svårt att få tag i den då den verka skygg. Men den söker uppenbarligen kontakt med andra hundar..

Tipsa mig gärna!


Vill oxå säga igen att jag brusar sällan upp över lösa hundar för det kan hända den bäste att deras hund smiter, Även en av mina har tagit sej en lova då och då i början när hon kom hit. Personligen blir ja knäckt om min hund försvinner men denna verka ha varit borta länge och stryker omkring gårdarna här...
 
Sv: Snart händer det ngt =( VEM ska jag kontakta!?

Bara en tankte..

Verkar inte som polisen har så bra kommunikation mellan olika distrikt? län? (usch vad obildad jag känner mig:o), så om hunden gått en bit kanske den är anmäld saknad någon annanstans.

Kanske kan ringa till omkringliggande polisdistrikt och fråga om de har fått in anmälan?:)
 
Sv: Snart händer det ngt =( VEM ska jag kontakta!?

har du möjlighet att ha en hundgård öppen med kött utlagt och dina hundar i gården bredvid? För om du kan stänga in den där så kan den ju iaf bli omhändertagen. Den kan ju vara stulen och sedan rymt eller varit borta länge och blivit förvildad så att ngn saknar den ngnstans! Om inte så vore det ju iaf skönt om ni kunde få fatt på den, både för er och hundens skull!!!
 
Sv: Snart händer det ngt =( VEM ska jag kontakta!?

har du möjlighet att ha en hundgård öppen med kött utlagt och dina hundar i gården bredvid? För om du kan stänga in den där så kan den ju iaf bli omhändertagen. Den kan ju vara stulen och sedan rymt eller varit borta länge och blivit förvildad så att ngn saknar den ngnstans! Om inte så vore det ju iaf skönt om ni kunde få fatt på den, både för er och hundens skull!!!

Mina hundgårdar är inte så höga utan går mer under "rastgårdar" egentligen så om den vill kan den hoppa över. Den ena hundgården är öppen, men tipset va bra och jag kan testa. Den andra familjen skulle försöka få tag i den om den kom in hos dom igen. Men man vill ju inte tränga/skrämma den.

Kan det va så illa att polisen inte ser över hela landet var hundar saknas? Är det bara uppdelat länsvis?:crazy:
Ja trodde faktiskt att all polisinfo sparades så poliser i hela landet kunde söka på den/det.
 
Sv: Snart händer det ngt =( VEM ska jag kontakta!?

Ring länsstyrelsen i ditt län. Det skulle jag ha gjort i alla fall om jag inte lyckades fånga in hunden eller åtla in den i en fälla först vill säga.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 950
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp