Snart kan män bli överflödiga i reproduktionen

Som kolumnist i Aftonbladet är det hans uppdrag att tycka?
Ja absolut att tycka är det han ska göra där men jag undrar lite varför man länkar det i den här tråden och speciellt med tanke på vad du undrade själv tidigare i tråden. Vad är tanken liksom? Man bara länkar och citerar men sen då?
 
Ja absolut att tycka är det han ska göra där men jag undrar lite varför man länkar det i den här tråden och speciellt med tanke på vad du undrade själv tidigare i tråden. Vad är tanken liksom? Man bara länkar och citerar men sen då?
Du skrev att hans tyckande inte var relevant eftersom han är ekonom. Om du nu i stället undrar varför hans tyckande är relevant för tråden får du väl fråga @vallhund, hon som du kallar ”man”.
 
Internationella mansdagen idag apropå ingenting. Micael Dahlens grej är annars marknadsföring så vet inte hur mycket relevans hans tyckande om män har :)
Michael Dahlén är professor i ekonomi , dvs han är disputerad inom ekonomi. Han har tagit eller fått jobb som skribent, tyckare och nu tydligen krönikör på Aftonbladet.
Jag blev fascinerad av ämnet o ville dela med mig, tänkte att fler var intresserade.
Jag tycker att det är ett annorlunda sätt att se på livet och rent faktamässigt inte fel. Seriöst sant och kul att ta en abstrakt vändning. Och Varför inte? Frågan om en ny mansroll är verkligen akut och ansvaret har män alltså frågan passar utmärkt för internationella Mansdagen ety det är männens ansvarsområde.
 
Hittade denna kolumn av Micael Dahlen

"När jag läste det där insåg jag att nästan allt vi förknippar med män numera har att göra med att vara sjuk eller resurskrävande. Våra bidrag till mänskligheten är mancolds (ja, det finns faktiskt vetenskapligt belagt i en metastudie i British Journal of Medicine att vi klena män blir sjukare än kvinnor när vi är förkylda), manspremier (som enligt OECD:s EU-statistik ger män i genomsnitt 19 procent högre lön för samma arbete), manspreading som stjäl allt utrymme i kollektivtrafiken, mansplaining som stjäl syret i
alla konversationer, killgissningar i stället för underbyggda beslut och att göra killräckligt i stället för tillräckligt."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/a2nl3M/omdefiniera-mannen--innan-det-ar-for-sent

Jag läste den igår. Hans tankar har slagit mig. Män står för en så stor del av det negativa i dagens samhälle. Gruppen män förknippas mycket med negativa saker för mig. Sen är individuella män en annan sak. Men jag kan inte låta bli att undra hur ett samhälle utan männens aggressivitet, kriminalitet och dominans hade sett ut. Genom hela mitt liv har män och pojkar ofta varit plågoandar för mig. I skolan mobbing och senare ibland rena trakasserier när man kom upp i tonåren. Stökiga på lektionerna i skolan så att min arbetsro blev förstörd. Oron när man är ute sent på kvällen ensam. Tafsad på på uteställen som student. Alla dessa medelålders män som ser sig själva som guds gåva till mänskligheten och som anser sig ha företräde (i trafiken, i arbetslivet m.m.) och har ett självförtroende som vida överskrider deras egentliga förmåga. När man läser i tidningarna om hustrumisshandel, våldtäkter, rån, gängkriminalitet, huliganism och mycket mer. Mäns högre lön för samma arbete. Osv. Osv. Osv. Jag vill inte bli en bitter kvinna som ser negativt på män men ibland är det svårt att låta bli...

Jag önskar att manligheten kunde vakna upp och inse att den har ett problem. Ett problem som måste tas på allvar.
 
Jag läste den igår. Hans tankar har slagit mig. Män står för en så stor del av det negativa i dagens samhälle. Gruppen män förknippas mycket med negativa saker för mig. Sen är individuella män en annan sak. Men jag kan inte låta bli att undra hur ett samhälle utan männens aggressivitet, kriminalitet och dominans hade sett ut. Genom hela mitt liv har män och pojkar ofta varit plågoandar för mig. I skolan mobbing och senare ibland rena trakasserier när man kom upp i tonåren. Stökiga på lektionerna i skolan så att min arbetsro blev förstörd. Oron när man är ute sent på kvällen ensam. Tafsad på på uteställen som student. Alla dessa medelålders män som ser sig själva som guds gåva till mänskligheten och som anser sig ha företräde (i trafiken, i arbetslivet m.m.) och har ett självförtroende som vida överskrider deras egentliga förmåga. När man läser i tidningarna om hustrumisshandel, våldtäkter, rån, gängkriminalitet, huliganism och mycket mer. Mäns högre lön för samma arbete. Osv. Osv. Osv. Jag vill inte bli en bitter kvinna som ser negativt på män men ibland är det svårt att låta bli...

Jag önskar att manligheten kunde vakna upp och inse att den har ett problem. Ett problem som måste tas på allvar.
Fast hur ska de kunna vakna upp och ta itu med problemet med det bemötande alla som försöker väcka dem får?

(Allt som kan anas vara kritik mot mansnormen eller mansrollen drar igång bandspelaren: "Inte alla män"..."femnazis"..."hans jobb är att tycka" (och då gör han det per automatik sämre än alla amatörer?), "hen betyder höna", höhö..yada,yada,yada :meh:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp