Snart med hund, problemhund..

sky_fly

Trådstartare
Min syster gav mig en förfrågan idag. Jag har länge vetat att hennes situation är ohållbar och idag tog hon faktiskt steget och beslöt sig för att lämna ifrån sig en av sina hundar.

Hunden i fråga är en Kinesisk Nakenhund - nakenmodellen - och är ca 5-6 år gammal. Hon har tidigare bott tillsammans med av samma ras (som syster inte hade tid för/gick inte ihop med frugan och gav honom till min bror) men bor för tillfället med en Mops. Dessa två hundar kommer väl rätt okej överens med Kiwi, nakenfisen, tycker egentligen inte om mopsen. Hon kommer inte överens med någon annan hund över huvud taget och har aldrig gjort!
På promenader så kastar hon sig i attack emot främmande hundar och sitter hon i bilen så får man inte tyst på henne alls. Petar/rör man vid henne så händer det att hon hugger efter en. Det tror jag mest beror på att hon redan är 'upprörd'. Eller?

Hur får man ur hundhatet ur henne?

Som det är nu så kissar och bajsar hon inne och kan göra detta direkt efter att dom varit ute på promenad. Nu händer det mycket sällan att dom är ute på just promenader (syster har inte riktigt orken eller viljan att gå ut - hon tycker det räcker att släppa ut på gräsplätten). Varför gör hon detta? Är det för att hon inte vet och kan 'planera' sina behov - dvs. hålla sig?

Hon är en väldigt otrygg hund men det antar jag kommer i och med att hon aldrig får den uppmärksamheten och kärleken hon vill ha. Oerhört rastlös och lämnar syster rummet så följer hon efter direkt. Springer runt som en galning när syster lämnar lägenheten helt.

Jag vet att det är ett oerhört jobb med denna hund men i och med att jag är arbetslös och tänker plugga till hösten så känner jag att jag har tiden och absolut viljan. Dessutom tror jag att bara hon får komma till någon som ger henne uppmärksamhet och trygghet så kommer hon lugna sig ganska snart. Vad tror ni?
Anledningen till denna tråd är att jag skulle vilja höra era synpunkter och tankar kring hur man ska 'agera' runt denna hund.


Hon är en supersnäll och trevlig hund när hon väl är sig själv och följer med min syster på alla resor och liknande vilket aldrig har varit några problem. Jag tänker låta henne följa med till stallet (vid ridning får hon vara hemma), till pojkvännen och helt enkelt följa mig dit jag är - det tror jag hon behöver i alla fall nu i början. Är jag helt ute och cyklar i min tanke där?
Regelbundna och täta promenader för att få ur henne att göra sina behov inne samt lydnadsträning för att bygga upp en tillit gentemot mig.

Himla rörigt inlägg men jag sitter och funderar en himla massa just nu och skulle behöva lite input ifrån er Bukare. Hur tänker ni? :)

Ska kanske tillägga att jag har hundvana.
Haft hund i stort sett hela mitt liv och har idag fått mammas tokhund att kunna gå normalt på en promenad utan att slita armen ur led.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart med hund, problemhund..

Har du tänkt behålla hunden skulle jag kontakta en problemhundsutredare med goda referenser och utbildning.

Du ska ju inte i första hand jobba med att "få ur hunden någoting".

Att svara på varför hon gör sina behov inne skulle jag säga är omöjligt utan att ha all bakgrund, men det känns inte som om du beskriver en hund som mår bra.

Visst skulle jag kunna ge ett generellt råd att du ser till att du har bra rutiner och fasta ramar så skulle det säkert påverka hunden positivt. Fast jag tror inte att det är så enkelt.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

men det känns inte som om du beskriver en hund som mår bra.

Nej, hunden mår absolut inte bra och det är den största anledningen till varför min syster valt att 'ge upp' henne nu.

Skulle det kunna ge mycket att kontakta te.x Chinese Crested Club eller en seriös uppfödare? Tänkte ifall sådant beteende kan ha något med rasen att göra. Eller ska man satsa på en problemlösare från första början?
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Jag tänker angående rumsrenheten att du bör börja om från början. Alltså träna hunden på samma sätt som man gör med en valp. Ut så snart hon har ätit eller sovit eller lekt lite. Gå alltid till samma ställe så att hon lär sig göra ifrån sig på ett ställe utomhus till att börja med. Om du vill gå en runda för motionens skull så kan du göra det när hon har gjort ifrån sig. Efterhand som du märker att hon börjar göra ifrån sig på rundan så kan du gå rast/motionsrundor med detsamma. Hon måste helt enkelt lära sig rutiner för sina "toalettbestyr". Eftersom detta är mest "akut" att få in rutiner på så bör du börja med detta.

Angående "hundhatet" så är jag inte alls säker på att det är hat. Det kan vara så som du tror att hon är mycket osäker och då blir det så fel som det kan bli. Eller rättare sagt, hon vet inte hur hon ska bete sig eller vad som förväntas av henne. Kanske har hon svårt att läsa av andra hundar. När du får in fasta rutiner samtidigt som du från allra första början är väldigt konsekvent kan det tänkas att detta försvinner av sig själv. Hon märker att det är du som har "kommandot", hon behöver inte ta hand om dig. Låt henne träffa enbart ett fåtal lugna vuxna hundar som inte gör någon affär av hennes beteende. Stå och prata med ägaren en stund så att hon hinner lugna ner sig. Vill hon gå fram och lukta efter en stund så låt henne göra det.

Tillägg: Allra först borde du kanske be en veterinär kolla hunden, så att det inte är något kroppsligt fel som gör att hon inte kan hålla sig. Så är det inte fel att ta kontakt med uppfödare och rasklubb.

Du bör nog ta det lite försiktigt med miljöträningen i början eftersom hon är osäker. Om hon är van att åka bil, buss, tågflyg eller båt kan du ta med henne överallt. Men om det är rörigt (t ex många hundar) där du ska vara så kanske hon till en början ska vänta i t ex sin bur. Stallet kanske ska vänta ett tag om inte hon är hästvan förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart med hund, problemhund..

Tack för ett mycket bra svar! :)

Att börja om från början vad gäller toabestyren låter vettigt och det ska jag absolut göra. De gånger hon varit och hälsat på här hemma så är antalen olyckor inomhus mycket få i och med att hon följer med ut när vår hund rastas plus att hon får gå en extra runda om dagen. Så man märker direkt när hon fått in någorlunda rutiner. Men kan ändå kännas skönt att få börja på ruta ett vilket kanske är bra att göra i alla aspekter. Behandla henne lite som en valp - eller blir det helt galet?

Hon är mycket van att fara omkring i diverse fordon så det är absolut inga problem och hon tycker det är roligt att åka bil samt vara ute vilket jag tänker försöka ta vara på så mycket jag kan.
Stallet får nog vänta vid närmre eftertanke då jag inte tror hon mött speciellt många hästar och hon skulle nog hata katten.. :D

Hon är kollad hos veterinär för inte alls länge sedan men jag känner att det kan vara värt en titt i alla fall innan jag helt tar över henne. Om inte annat så har dom säkert lite råd att komma med.

Jag och syster har valt att flytta henne efter vår utlandsresa i slutet av månaden och fram tills dess så ska jag försöka insupa så mycket kunskap jag kan, så ni får gärna komma med massa tips och idéer! :)
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Tyvärr är det relativt vanligt att Kineser tillåts att göra sina behov inomhus. Jag har flera gånger hört argumenten: Det är ju kallt ute eller regnar, eller är för mycket sol. Löjliga argument från lata ägare som oftast har skaffat hund för att det är lite fräckt att ha en udda hundras.

Kinesen är absolut ingen skör liten hund utan snarare tvärtom. Det är mycket mer hund än vad många ens drömt om.

Min Kines följer utan vidare med ut på milslånga promenader i ur o skur. Förvisso är varken han eller jag speciellt förtjusta i regn men det finns bra regnkläder. Han älskar snö men behöver naturligtvis har skydd mot kylan.

Tipset om veterinärundersökning är absolut inte dumt, för rasen (och speciellt de nakna) är behäftade med en del fel. Nakengenen ger defekt tandställning och tros även hänga samman med ökad aggressivitet.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Det är jättebra att du frågar och ber om hjälp - men finns så oerhört många metoder och minst lika många tränare och tyckare att det kan bli svårt att lyssna på andra och ta in tips eftersom en del är helt tvärt emot varandra. Hundsverige är ganska uppdelat i olika läger ;)
Jag försöker ha koll på den senaste forskningen om hundträning och vilka metoder som är bäst, och jag kan rekommendera (erkänt) bra hundtränare i Karlstad och Örebro. Jag förstår om Karlstad känns långt, men Örebro kanske är ett lagom/okey avstånd?

När det gäller rumsrenheten har du fått bra tips, börja från början.
Jubla utomhus och ignorera inomhus.

Hundmöten och relation till andra hundar är däremot en djungel.
Mina tränare har ganska lika filosofi, och de brukar prata om att man ska försöka identifiera känslan (hos hunden) och inte bara se hur den yttrar sig. En rädd och osäker hund kan reagera med att bli aggressiv och en stressad hund kan reagera med att bli överentusiastisk, dragig och högljudd, till exempel. Men om man jobbar med känslan bakom beteendet och försöker att balansera upp den, så kommer även beteendet att förändras.
Tänk inte "Hur ska jag få hunden att sluta attackera/skälla/morra på andra hundar?" utan "Hur ska jag få min hund att må bra och vara tryggare när vi möter en annan hund?". Försök att vända trenden lite, och gör andra hundar till något positivt. Håll dig på ett fungerande avstånd, och låt din hund titta på den andra hunden (eftersom den är antagligen är rädd så är det nog skönt för den att veta var den andra är hunden är. Att då tvinga den att titta på dig i stället för den andra hunden kan vara oerhört jobbigt för den). Belöna med lugna klappar och/eller mat (mat är lugnande) och försök att göra en trevlig och lugn upplevelse av mötet.
Överlag tror jag att du ska ta mycket på hunden, så att beröring blir något lugnt och tryggt - och ett rent fysiskt stöd.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

jag kan rekommendera (erkänt) bra hundtränare i Karlstad och Örebro. Jag förstår om Karlstad känns långt, men Örebro kanske är ett lagom/okey avstånd?

Du får gärna tipsa om hundtränare i Örebro! Jag känner att jag behöver höra det mesta från alla håll som går att få.. :D Har du något nummer/mejl till Karlstad så kan jag ju faktiskt höra mig för där också.

Tänk inte "Hur ska jag få hunden att sluta attackera/skälla/morra på andra hundar?" utan "Hur ska jag få min hund att må bra och vara tryggare när vi möter en annan hund?".

Så har jag faktiskt inte tänkt men det låter ju faktiskt himla logiskt vid närmre eftertanke. Ska jag absolut ta med mig i bakhuvudet när jag får hem min pärla!

Tjôta: Hur mycket pallar din hund med i motionssyfte? Jag känner att jag har nästintill noll koll på småhundar och hur mycket dessa orkar. Kan man vara ute och gå (då menar jag gå, motions-gå för min del) ca timmen och lite mer?
Jag förstår självklart att jag kommer få träna upp henne ifrån grunden i och med att hon är så stilla just nu, men tänkte mer på framtiden.

Vid närmre eftertanke, hur mycket mat och hur ofta mår en liten mage bäst av?
Jisses, nu känner jag att jag måste hårdplugga småhundar! Tur nog så har jag en bra period på mig att läsa ikapp. :o
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Jag satt o skrev ett jättelångt svar till dig o pricis när jag skulle posta det kraschade webläsaren.

Skriver igen lite senare.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Då försöker jag igen!

Emil var lite drygt 2 år när han kom till mig. Då var han ganska mager och omusklad men vi började redan första dagen gå ordentliga promenader. I början gick vi inte speciellt fort och jag var beredd att få bära honom, vilket aldrig behövdes. Det är ytterst sällan vi går promenader kortare än 2,5 km och i princip varje dag går vi minst en promenad på 5,5 km eller mer.

Igår gick jag, Emil, en väninna o hennes dvärgpudel en promenad på 2:45 timmar och dryga milen i storstadsmiljö. Då var inte hundarna tröttare än att de orkade leka en stund när vi kom in. Idag har vi gått 2 promenader på totalt 11,2 km.

De är inte så jättekrävande när det kommer till motion utan kan ligga hemma på soffan några dagar utan att bli helt rabiata vilket kan vara en fördel om det är riktigt ruskväder. Men det brukar inte heller vara några problem att ha med dom på fjällvandringar med milslånga promenader. Det man får tänka på är att skydda deras hud både mot kyla o sol.

Många som har kines håller på med agility eller weightpull. Min förre kines tävlades i speedagility.

Kineserna vill gärna vara nära och går gärna "under fötterna" på en när man väl fått deras förtroende.

//Tjôta, som aldrig skulle ha en "fjollhund" :eek: :love:
(har tidigare haft bruksschäfer så det är ganska stor skillnad i storlek)
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Angående motionen: 1 timme ska hon klara lätt, 2 timmar också. Men som du själv säger, man måste ta det lugnt i början om hon inte har rört så mycket på sig. Hon måste få tid att bygga upp sina muskler. Om hon är helt naken så fryser hon lätt, samtidigt är hon även känslig för sol och värme sommartid. Med andra ord, hon kan få bränskador om hon vistas för länge i stark sol har jag förstått av någon som har nakenkines.

Vad säger rasklubben om kontroll av patella, höftledsröntgen och ögonlysning? Det kan vara värt vad det kostar att få kollat det också om man brukar göra det på rasen.

Angående foder: De flesta vuxna hundar mår bäst av att få 2 mål per dygn. Hon bör få ett bra fullfoder, antingen torrfoder eller fryst foder. Lågprisfoder brukar det inte vara så bra kvalité på och i regel måste man ge så mycket större portioner så man tjänar nästan inget på det. Mina hundar som väger drygt 6 kg och 6,7-6,8 kg får drygt 1½ dl x 2 av Purina Pro Plan Lamm o ris per dygn. Om hon ska bygga muskler eller är lite för smal så bör hon får fodermängd efter den vikt hon ska väga så småningom. Välj gärna högenergifoder om hon inte vill äta så mycket.

Det där med trygghet när ni träffar andra hundar. Det var det jag menade när jag skrev att låta henne träffa endast ett fåtal lugna vuxna hundar till en början. Och träffa dem på ett sådant sätt att hon själv kan välja om hon vill gå fram och lukta eller inte efter en stund när hon har haft gott om tid på sig att läsa av deras kroppsspråk.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Har du någon källa på att vuxna hundar mår bäst av att utfodras 2 ggr/dag?
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

De är inte så jättekrävande när det kommer till motion utan kan ligga hemma på soffan några dagar utan att bli helt rabiata vilket kan vara en fördel om det är riktigt ruskväder.
Det man får tänka på är att skydda deras hud både mot kyla o sol.

//Tjôta, som aldrig skulle ha en "fjollhund" :eek: :love:

Ja det har jag lagt märke till när det kommer till min brors nakenfis. Han är så otroligt anpassbar så det är galet. Jag hoppas min tjej kan lugna ner sig så pass hon också!

Jag läste att det var bra att tvätta hundarna nästan minst en gång i veckan för att hålla deras skinn i bra skick - är det något som verkligen är ett måste? Som det är nu så har hon aldrig blivit duschad mer än när hon varit på gränsen till att lukta och har mycket fint skinn ändå.

Vad säger rasklubben om kontroll av patella, höftledsröntgen och ögonlysning? Det kan vara värt vad det kostar att få kollat det också om man brukar göra det på rasen.

Angående foder: De flesta vuxna hundar mår bäst av att få 2 mål per dygn.

Det där med trygghet när ni träffar andra hundar. Det var det jag menade när jag skrev att låta henne träffa endast ett fåtal lugna vuxna hundar till en början. Och träffa dem på ett sådant sätt att hon själv kan välja om hon vill gå fram och lukta eller inte efter en stund när hon har haft gott om tid på sig att läsa av deras kroppsspråk.

Just vad klubben säger om dessa sjukdomar vet jag faktiskt inte. Är inte insatt i denna ras alls men det ska kollas upp. Dock var det inte så fasligt länge sedan som hon fick en total genomgång av veterinär och då var helt frisk förutom navelbråck som opererades.
Men jag ska ta med henne för en genomgång när hon väl är här också, så man slipper gå runt och noja sig en massa. :)

Att utfodra en hund två gånger tycker jag lät lite och speciellt för en liten hund. Jag tycker (läs tror) att i och med att dom har så små magar så behöver dom små portioner utspridda under dagen. Idag blir hon serverad torrfoder tre gånger om dagen i mycket små mängder och har ett mål blöt mat. Torrfodret äter hon sedan spritt över dagen och inte bara när det ställs ner.
Jag vet ju själv att jag mår bättre av att äta lite men ofta.

Lugna hundar känner jag inga. Haha.
Men hur ska man uppföra sig när hon väl gör sina utfall och skäller som en rabieshund? :o
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Men hur ska man uppföra sig när hon väl gör sina utfall och skäller som en rabieshund? :o

Att förklara hur man jobbar med utfall utan att ha sett det är svårt. Men jag kan ge min grundläggande tanke när jag jobbar med utfall. Låt säga att du har två beteenden, ett som du har för mycket av; utfall och ett som du har för lite av;följsamhet.

Jobba med båda, dvs öka följsamheten och minska utfallen, det vanligaste felet är att man snöar in på det hunden gör som är fel. Typ "hur ska jag få den att sluta..." Tänk istället, jag vill ha följsamhet, hur lär jag den det?

Klicker är superverktyg för att peka på korrekt beteende.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

De allra flesta utfodrar sina hundar en eller två gånger om dagen. Vet ingen som ger 3 givor om dagen, förutom till valpar. Jag har småhundar (mopsar) och de äter 2 ggr om dagen vilket funkar fint.

När det gäller foder rekommenderar jag färskfoder (t.ex. Vom og hundemat). Även kräsna hundar brukar gilla det och jag har sett så många exempel på hundar som har mått mycket bättre när man bytt över från torrfoder till färskfoder. När det gäller de flesta färskfoder brukar den rekommenderade dagsgivan ligga på ca 2 procent av hundens kroppsvikt. Det brukar finnas instruktioner på förpackningen eller på tillverkarens hemsida. Sedan får man så klart anpassa upp och ner utifrån individen, hur mycket den rör sig etc.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

ville bara säga att min kines fick mat en gång per dag, eftersom han annars åt tokdåligt. Han hade absolut inga problem med magen eller så av den utfodringen så jag tror inte att dom är så ömtåliga som folk kanske tror.
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

De allra flesta utfodrar sina hundar en eller två gånger om dagen. Vet ingen som ger 3 givor om dagen, förutom till valpar.

Vi har alltid gett våra hundar minst tre givor om dagen de gånger vi varit tvungna att portionera ut maten. Torrfoder pratar jag då om. 'Vanlig' blöt/färskfoder har getts en gång dagligen. Vår gamle Drever hade alltid fri tillgång på torrfoder vilket jag tycker verkar vara det mest lämpliga (såvida hunden inte vräker i sig för jämnan) då hunden får möjlighet att äta när denne vill.
Mycket tycker jag är individuellt och då främst mat och utfodring.

ville bara säga att min kines fick mat en gång per dag, eftersom han annars åt tokdåligt. Han hade absolut inga problem med magen eller så av den utfodringen så jag tror inte att dom är så ömtåliga som folk kanske tror.



Nu tror jag givetvis att din hund mår prima men jag tycker det låter så knasigt att dom klarar sig på ett mål mat om dagen. :D
 
Sv: Snart med hund, problemhund..

Nu tror jag givetvis att din hund mår prima men jag tycker det låter så knasigt att dom klarar sig på ett mål mat om dagen. :D

Det är nog mest för att det är vanligt att jämföra hundmagar med människors. Vi har inte alls samma behov. Hundar kan mycket väl äta sällan och mycket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 388
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: geting
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp