snart står vilan inför dörren??

A

AlexH

1:hur gör ni får dom gå ute hela tiden ..utom när det blir för mycket minus??
2:ska ni sko av dom??
3:och vad äter dom under vilan??

1: ja min går då ute utom när det blir ca 15 minus ..inte så vanligt här i söder men det händer
2: ja ,han går barfota när han vilar
3: han har fir tillgång ..och äter därför inte nåt annat
:
 
1:hur gör ni får dom gå ute hela tiden ..utom när det blir för mycket minus??
Ja, min häst går ute hela tiden. Enda dagen han står inne är på nyårsafton........
2:ska ni sko av dom??
Ja, absolut.
3:och vad äter dom under vilan??
Fri tillgång till hösilage.
 
Har ett par som går ute året runt (får komma in och torka upp efter ridpass) Jag skor aldrig av vid vilan då de blir ömfotade av den hårda, knaggliga marken.
 
De går ute dygnet runt, på stall nattetid och har täcke dagtid när vädret blir sämre.
Askja ska skos av i november. Svala får nog behålla skorna på en period till pga att hon sliter hovarna mycket.
5-6 kg hö, havre, betfor och från januari krafft protein pga dräktighet, brukar bara ge hö och lite Hippo Basic när de vilar annars.
 
1. Min går på lösdrift med ligghall året runt, så även under vilan.

2. Skorna får vara kvar på.

3. Har fri tilgång till höensilage och halm, så under vilan blir det inget kraftfoder.
 
Mina tog jag in i panik i går kväll när det plötsligt rådde full snöstorm här!! :confused:-i oktober!!
Nästa vecka kommer hovslagaren och skor av.De får stå inne under dygnets mörka timmar,resten är de ute.Om det inte blir storm eller ösregn vill säga,då tar jag in dem.
De har inne fri tillgång ,i princip, till ett bra hästhö och får utöver det lite Kraft,lite havre och en gnutta betfor.
 
1:hur gör ni får dom gå ute hela tiden ..utom när det blir för mycket minus??
Simlir går på lösdrift året om, så även under vintervilan ca 1 månad.

2:ska ni sko av dom??
Ja, självklart. Hovarna mår bäst av det.

3:och vad äter dom under vilan??
Hö, betfor, lite havre, mineraler mm.
 
1:hur gör ni får dom gå ute hela tiden ..utom när det blir för mycket minus??

= Dom går ute på lösdrift året runt!!

2:ska ni sko av dom??

= Skor av dom nu 27/10!

3:och vad äter dom under vilan??

= Fri tillgång på Hö och halm, plus nödvändigt tillskott (salt, mineraler osv) och så självklart en massa MORÖTTER! :D
 
roligt att få höra hur andra gör :D hur har ni planerat igångsättningen el hur brukar ni sätta igång dom :confused:
 
Den ena ska användas hela vintern, hon ska arbeta i skogen plus ridas (hon är överviktig och behöver banta :p)

Dom andra blir det små turer med mest på helgerna, mycket lugna så att dom absolut inte blir svettiga! Sen sätts dom igång när snön är smält ungefär. Det blir när man har tid och det sker långsamt! Så mina har ingen "riktig" vila, fast troligen blir det några veckor när det är som kallast.

KRAM :)
 
Av olika anledningar har det nu två år i rad oplanerat blivit lungt med ridning under sommaren. Så våra Pållar har nästan ridits mest under höst-vinter-vår halvåret. Det dumma är ju mest underlaget kan var hårt och då får man ta det lungt, sen har vi ju mörkret som kan vara lite trist, men känner man till underlaget så går det ju att rida i mörker också (om man inte är spökrädd :o). Sen är det ju månsken ibland..... Men nu nder vintern så blir det mest uppbyggnadsträning och dressyrarbete, framot våren kanske lite mer snabbhet och energi. fat några snabba galopper och töltökningar blir det nog fina dagar ed rätt underlag och temperatur. Längtar efter massor av pudersnö och -5grader :love:.
 
Jag sätter igång Simlir i mitten av december i år, han får vila helt 1 månad. Han hade även 2 veckors vila direkt efter tävlingssäsongen beroende på att han blev trött av pälssättningen. Jag brukar börja lugnt med klättring, om det är mycket snö även konditionsträning med galopprace i snö när han gått några veckor. Det brukar jag göra ca 1 gång/ veckan så länge underlaget tillåter. I vinter ska jag åka till ridhus och rida dressyr när det blir frör myckewt snö i paddocken. :bump:
 
Min häst går på lösdrift med tillgång till en bra ligghall, och där går han även när han vilar. Han är ung och i år blir det nog ingen lång sammanhängande vila, han har däremot fått ett par kortare, veckolånga viloperioder under hösten och får säkert ett par sådana till innan vintern är slut. Jag rider inte mer än fyra ggr i veckan, ca, så tror inte han behöver nån lång återhämtningsperiod, däremot kortare vilor då han kan tänka över det han lärt sig. :)

Skorna sitter på hela året. Min hovslagare säger att det inte är nån mening med att sko av för kortare perioder än åtta-tio veckor, helst längre, och så länge har jag aldrig haft nån häst på vintervila.

Då han vilar får han endast uppvägt hösilage (mängden varierar efter hull och väderlek)samt fri tillgång på halm (och det bete som har funnits kvar tills nu ungefär.) :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 577
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp