Snart startar seminsäsongen, vad tänker ni extra på när ni skickar iväg märren?

Skye

Trådstartare
Ja nu är det inte lång tid innan seminsäsongen startar för oss :)
Hur tänker ni kring smittorisk, smittspridning med att skicka era avelsmärrar till stationer?
Vill ni att era ston går i egen hage eller släpps ihop med främmande hästar?
Kommer ni vaccinera mot abortvirus om stoet blir dräktigt?
Gör ni något att optimera chanserna?
 
Vi vaccinerade henne precis som vanligt inför att hon skulle åka, plockade av skorna efter vi hade pratat med ansvarig. De ville inte att de var skodda om de fungerade för att de gick i flock. Annars så gjorde vi så mycket mera såg till att hon var i lagom hull och frisk för övrigt innan vi körde dit henne.
Hon trivdes med att gå med flera ston på bete och när vi tog hem henne i Augusti dräktig på 40 dygn så var hon blank som en spegel och lagom rund och go :-) De tar jag som ett bra tecken att hon hade trivts med livet på stuteriet.
 
Vad härligt, är lite i valet och kvalet om min ska få stå kvar till åtminstone första dräktighetskollen ska använda fryst så det kan bli ett väldigt körande när man har 12mil tor till stationen 🙈
 
Jag har inget val, då min ras endast finns på naturlig betäckning. Men jag har noga valt ut hingsthållare som jag vet är duktig och som jag litar.

Jag vill helst att hon går med andra ston, då hon mår bäst då. Hon kommer vara kvar tills hon är dräktig på 40 dygn, så det kommer vara en lång tid utan hagkompisar. Men hingsthållaren bestämmer såklart hur det blir.

Blir hon dräktig kommer jag vaccinera, men det är för att jag är självisk och vill ha henne i mitt nuvarande stall, där det finns tävlingshästar i lösdriften bredvid hennes (de delar vattenkopp).

Jag optimerar chanserna genom att ge en balanserad fodergiva, mycket dagsljus utan täcke på sig och en erkänt fertil och erfaren hingst.
 
Min håller på att fälla av vinterpälsen nu, i april blir det att åka och göra bakt prov och maj åker hon förhoppningsvis till stationen.
Vet inte riktigt om jag ska ta hem henne efter seminering eller låta henne stå kvar till första kollen.
Tänker att hon har bättre bete och mindre smittorisk hemma men vet. kan spola henne någon extra gång om hon är kvar ett par dagar iaf.
Hon blev inte dräktig förra året, så i år kör i tunga artelleriet från början med prov och sköljningar etc 🙈
 
Jag kommer lämna min på seminstaton. Har tur att ha bra station nära, bara 35 km att åka och de hade 95% dräktighet förra året. (Snitt på 90% de senaste åren).
Fördel också att det är min dressyrtränare som har stationen så mitt sto har varit där flera gånger innan och min vanliga veterinär jobbar där!😃
Har varit noga med att skriva ner brunstar under året och hoppas att jag prickar hyfsat rätt när det är dags. Tänker lämna just under brunst och sen får hon komma hem.
Om hon blir dräktig kommer hon få ta det lite lugnt de första 40-45 dygnen, men kommer sen rida henne som vanligt och försöka hålla igång henne. Kommer dock inte åka iväg på träningar i andra ridhus, utan bara eventuellt träna för någon lite lätt här hemma för att inte riskera smitta.
Trots att vi inte träffar så.mycket andra hästar kommer jag nog välja att vaccinera mot abortvirus.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 012
Senast: exotic
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: EmblaAsk
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
1 931
Senast: mackan
·
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 685
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp