snart vet jag vad jag vill. fler funderingar dock.

B

Blaze_Of_Glory

japps, ännu en marsvinstråd... vi måste ju sätta fart på det här forumet! :devil:

Jag har tänkt att om jag köper två hanar, så har jag två problem: De kan börja slåss förr eller senare, och ooom jag skulle vilja ha bebisar (jag känner mig själv vid det här laget, har ju haft ett dvärghamster-par...) så blir det lite krångligt med två hanar...

Så, jag är ganska säker på att jag ska köpa två honor istället. För efter en tid kan jag ju köpa en hanne också, ooom jag nu vill ha bebisar. Och det är nu vi kommer till min lilla fundering...

Om jag har en bur, som är väldigt lång... Kan jag sätta en mellanvägg då så att honorna är på ena sidan och hanen ensam på den andra? Är det tillåtet att ha hanen ensam såvida han kan se andra marsvin?
För sen när honorna har fått sina ungar och de ska skiljas åt, kan man då sätta in smågrabbarna till hanen, i väntan på försäljning?
Kan man fortsätta så, dvs sätta dit och sen ta bort småkillar så att han ibland har sällskap, ibland inte? Blir inte det stressande?

Hur brukar uppfödare lösa problemet med avelshanar?
 
Våra sitter ensamma (burmässigt, finns miljoner marsvin i hela marsvinsstugan omkring) såvidare inte man har någon småhane man ska spara eller sälja vidare..
Hanar som växer upp tillsammans bråkar inte förenns de har träffat honor, antinger är det kört på kompis fronten eller så är det som inget har hänt.. Fortsätter senare blev störd... :crazy:
 
Jag har haft hannar som blivit värsta fiender (trots att dom var bästisar innan) när dom blev könsmogna och jag har haft avelshannar som bott tillsammans :D
Allt beror på individen (till viss del avel)och hur dominant den är :cool:
 
Då har även Cavatinas knasiga djur :p
Och djur från Malaxi är också knasiga efter som det var hannen i en av hans kullar som en kompis till mig hade köpt som började att bråka med sin bror vid könsmognad och honorna stod 2 rum ifrån ;)
Jag skyller snarare på avel istället :p
Näe men jag har lärt mig "läsa" mina marsvin precis som jag faktiskt är rätt bra på att läsa hamstrara hundar osv.
Jag behöver inte sätta ihop några för att veta hur det går.
Jag känner dom såpass väl att jag redan på förväg brukar vet vad som händer.
Jag älskar att klura ut olika beteenden en yrkesskada tror jag närmare bestämt.
Den yrkesskadan gynnar förstås mina grisar då jag har lättare att ha kompis även till avelshannarna :)
Ofta säger man att man kan ha hannar tillsammans och jag har alltid tror att man även menat avelshannar så mina har fått dela bur två och två :D och dom har inte klagat än så länge :p

Idag fick sig dottern en jätte söt guldhamster kille vid namn Micke
En till bild
En mycket söt Normalfärgad dominant spot kille.
Första hamstern i detta hemmet sedan Robin gick bort för lite mer än ett år sedan av en ålder på 2,5 år.

Så nu har vi 9 marsvin, en schäfer och en hamster :D
 
Får marknadsföra svinen som "bra temperament för arten" :angel: Söt hamster, vad länge sen det var man hade hamster :crazy: Men gammla hamstrar luktar gummi och den lukten vill jag hålla mig undan från :devil:

Just nu är det 100+lr- marsvin :angel: , 2 hundar, 2 möss varav en har hjärtfel lr liknande och en medryttarhäst :smirk:
 

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: oz_joj
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 872
Senast: cirkus
·
Däggdjur Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Djur Jag har fyra marsvin, två honor i en bur och två andra honor i en annan bur. För en vecka sedan hittade jag en av honorna döda och fick...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Angelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp