Sne i kroppen

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Har upptäkt att jag är sne i kroppen! Märker det mest när jag rider men det värker ibland i ländryggen och har problem med den fram och tillbaka. Är det något jag kan fixa själv genom övningar eller behöver jag ta hjälp av någon? Vart ska jag i så fall vända mig till? Sjukgymnast?
Känns inte bra om jag är sne när jag rider. Vill ju inte skada min häst på något sätt!
 
Jag är sned i bäckenet och går hos kiropraktor. Sen jag fick ont i ländryggen ska jag även gå till sjukgymnast, dels för att de kan skicka remiss vidare och dels kanske de har bättre övningar jag kan göra än kiropraktorns övningar.
 
Med risk att låta väldigt snål så vill jag allra helst inte gå till kiropraktor då det är så dyrt :crazy:
 
Med risk att låta väldigt snål så vill jag allra helst inte gå till kiropraktor då det är så dyrt :crazy:
Jag vet inte om du jobbar, men mitt jobb har friskvårdsbidrag och det sponsrar i alla fall ett besök (vi har lågt bidrag)

Kan vara värt att gå på ett besök så man blir rak, sen kan man göra övningar hemma, gå mycket promenader osv.

 
Åker till osteopat då och då, blir sned i höften lätt och går det för länge så kan jag inte fatta vänster galopp och sitta i traven tar hästarna som att dom ska fatta högergalopp.

Fick åka oftare när jag jobbade som hovis än nu när jag kör truck.
 
Med risk att låta väldigt snål så vill jag allra helst inte gå till kiropraktor då det är så dyrt :crazy:
Hittar du bara rätt sjukgymnast så får du rätt hjälp där. Både genom manipulation, och övningar. Det kan vara värdefullt att hitta en som själv är ryttare, så hen förstår hur viktigt det är att bli rak, samt att kunna förklara sin känsla i sadeln.
 
Ett elände, jag är sned och vind ungefär. Tar hjälp av kiropraktor. Ett tag hade jag remiss några år men nu går jag ”bara” typ 5-7 ggr per år.
 
Hej! Har upptäkt att jag är sne i kroppen! Märker det mest när jag rider men det värker ibland i ländryggen och har problem med den fram och tillbaka. Är det något jag kan fixa själv genom övningar eller behöver jag ta hjälp av någon? Vart ska jag i så fall vända mig till? Sjukgymnast?
Känns inte bra om jag är sne när jag rider. Vill ju inte skada min häst på något sätt!

Även om det kostar en slant så eftersom du är påverkad och har ont/värk rent allmänt som jag tolkar det, så lägg pengarna på ett kiro /naprapat besök först. Om de rättar till dig kan du sen underhålla hos sjukgymnast, med övningar osv.
 
Jag är också sned, har dock inga som helst besvär av det annat än vid ridning (problemet är då ojämna hjälper/en mycket svagare sida). Eftersom jag har börjat rida regelbundet igen efter långt uppehåll tänkte jag ta tag i det. Snubblade över en fysioterapeut (sjukgymnast) som riktar in sig på just ryttare och gör analyser utifrån sits och sånt, tänkte kontakta hen.

Som flera skrivit är det ju en annan femma om en har smärta p.g.a. snedheten, då kanske det behövs mer än så.
 
Med risk att låta väldigt snål så vill jag allra helst inte gå till kiropraktor då det är så dyrt :crazy:

Det blir än dyrare om sadeln blir sned, om hästen påverkas av din snedhet och själv blir ”sned” och ev får veterinära problem.

Det finns landstingsanslutna kiropraktorer.

Sjukgymnaster har en väldigt grund kunskap om manipulation. Naprapater har även det väldigt mycket mindre kunskap om det är kiropraktorer har.
Kiropraktorutbildningen är på 5 år, naprapat 4 och fysioterapeut på 3 år.
De två senare ska också på sin kortare utbildningstid lära sig flera olika behandlingsmetoder. Det ger dem en grund kompetens i kiropraktik.

En bra kiro kan justera dig så du direkt är rak. Sen kanske du behöver underhålla själv med rätt träning, mindre stress etc. Och då kanske du behöver hjälp av fysioterapeut för att träna rätt.
Men gå till en kiro först så du kan träna korrekt.
 
Jag rekommenderar ett besök hos kiropraktor, för mig blev första behandlingen en riktig "aha"-upplevelse. Jag hade inte känt mig så rak och rörlig på väldigt, väldigt länge! Om ens någonsin. Jag går efter det till kiropraktorn regelbundet för att behandla snedhet i bäckenet och smärta i höft och nacke. Jag trodde att det skulle vara en "quick fix", men då jag gått med mina problem så länge innan jag sökte hjälp har jag fått finna mig i att om jag vill må bra så behöver jag justeras med jämna mellanrum. Till en början behövde jag gå en gång i veckan, nu blir det oftast 5 eller 6 veckor mellan besöken. Vi har provat att ha så långt som 8 veckor mellan, men då blir det dubbelt så svårt att "lossa" kroppen nästa gång. Ja, det blir dyrt. Men det är skönt att inte behöva känna sig så sned i allt man gör.
 
Kiropraktor några ggr/ år och däremellan yin-yoga varje vecka för att "dra ut" kroppen funkar för mig.
 
Kiropraktor är nog din bästa investering, ska själv dit för första gången efter en ridolycka som resulterade i snedläkt fraktur som gjort att jag kompenserat allt snett. Min vårdcentral har det så pass smidigt att man kan onlineboka kiropraktorn och det går under mitt högkostnadsskydd där direkt. :up:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 917
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp