Bukefalos 28 år!

Sne travare

Z

Zeebson

Hoppas att den här tråden hamndade i passande kategori -.- ..


För någon månad sen fick vi hem en 3 årig vbltravare. Han skulle slaktas för att han var halt i ena benet, tydligen var det knät som strulade när dom körde fort. Vi tänkte ge honom en andra chans, om det inte var något väldigt illa med benet kanske han kunde funka som ridhäst iaf? Han är ju så ung.

I alla fall så har vi haft hit en diplomerad massör som har konstaterat att hans bogar har vart totalt låsta vilket KAN ha orskakat hältan, och enligt henne skulle detta kunna bli helt bra igen, vilket gav oss mycket hopp. Min mamma håller på att smått utbilda sig lite i massör-området, så hon kan massera lite för hemmabruk, så vi har nu masserat honom och även den här diplomerade massören har kommit flera gånger, och hans bogar har helt klart blivit bättre.. :)

Men nu är det så att han är helt sne, jätte stel i ena sidan.. När han står stilla så ser man att han är lite böjd åt ena hållet (han har alltid huvudet svagt åt ena hållet). Vad beror detta på? Är det enbart stelhet, eller har det med bogarna att göra? Jag har hört att många travare är jätte stela i ena sidan, med tanke på att de springer runt en oval.. Han är även lite snedställd i frambenen, men det kanske också beror på bogarna?

Om du har erarenheter om det här, vill jag gärna ha massor med tips på träningsalternativ för att få bort detta..

/ Emilia
 
Sv: Sne travare

LÅt en duktig eqiuterapeut kika på han.De (seriösa)brukar vara duktiga på sneheter.
 
Sv: Sne travare

du bör låta en duktig veteriär titta igenom honom. kan ha blivit sned pga. smärtor högre upp. som i sin tur har let till slitet framben och snedhet och spänningar i bogen bogen.
jag skulle ta in den på klinik och framför allt ultraljuda bakknän och bäcken. kanske även röntga bakkärran.

utred hästen hos vet. innan ni börjar rida in den!!



en trasig led==>trycker på nerv==>drar i muskel==>sned kropp==>hälta

ej ovanligt att en hälta högt bak visar sig lågt fram.... tänk på det!
 
Sv: Sne travare

Håller bara med. Kolla igenom hela hästen.
Men snedheten kan bero på att den har mer muskler på den ena sida. Du behöver då stretcha musklerna och bygga upp musklerna på motsatt sida.
Det stämmer att varmblod som gått trav är sneda. De behöver då hjälp med massage, stretching, träning.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 776
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 396
Senast: Madde_padde
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp