"sned" anspänning? Bolla idéer?

-Catherine-

Trådstartare
Jag blir galen på anspänningen i min vagn :(

Hur jag än justerar och justerar så blir det ändå inte riktigt 100% bra och det retar gallfeber på mig! Idag så tror jag att jag klev ur vagnen och ändrade ngt minst etthundrafemtio gånger. Jag fick till slut fason på allt utom skakelöglorna.

Jag vet inte om det är vagnen, selen eller ponnyn som är sned...men snett är det iaf, så nu vill jag ha lite output, snälla!

På min sele så har jag vanliga standardöglor, inga snabbfästen. När jag selar på så gör jag som så att jag spänner bukgjorden inne i stallet och sedan går vi ut (kan inte sela på vagnen inne, för trångt för det). Väl ute så på med draglinor & sen för jag in vagnen i öglorna och spänner däckelgjorden vad jag tycker är lagomt. Sen bakselen så är vi klar.
Detta kan mkt väl vara fel ordning, rätta mig snälla om så är :)

Så till problemet:

Trots att jag justerar drag & broms mot varandra och spänner däckelgjorden lagom så får jag inte skakelöglorna att ligga lodrätt så som jag vill ha dem, utan den högra åker fram och hamnar framför däckeln och den vänstra hamnar bakom. Skitmystiskt är det :confused:

Jag kliver av - justerar - kliver i igen, åker en bit - kliver ur - justerar - kliver i, åker en bit osv...

Vad tusan är felet? All anspänning är i övrigt liksidig & hjulen rullar lika lätt/trögt. Det enda som jag kommer på som kan tänkas ha en inverkan är att ponnyn gärna strävar in med huvudet mot kanten på vägen (vill gärna roffa åt sig att äta om hon får) fast hon i övrigt går rak i vagnen, men kan verkligen det påverka så mkt (om det ens påverkar)? Borde det isf inte vara tvärtom med öglorna; att höger hamnade bakom däckeln och vice versa?

Ja, jag är alldeles snurrig i huvudet nu av allt funderande och justerande så nu vet jag faktiskt varken ut eller in. Kanske är det ngn helt uppenbar orsak som jag inte kan se för att den sitter för långt in på näsan på mig? Kanske är jag bara för dum & okunnig för att hitta orsaken?

Ja, jag vet inte, inte kan jag iaf ignorera det hela för jag retar mig på det så att jag blir galen varje körtur och det blir verkligen ingen njutning för ngn av oss. dessutom oroar jag mig för att hon skall tycka att det blir obekvämt och därmed inte alls vilja jobba med vagnen i förlängningen :(

Hjälp?
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Har en kompis som hade liknande problem .På den selen saknades en läderrem på däckeln som skulle hålla "uppehållsremmen "på däckeln den finns på min idealsele från drive out .
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Hmm...jag är nog totalt tom i skallen av allt justerande idag för jag får inte ihop det riktigt med hur du menar med hur den läderremmen skulle sitta :o

Jag skall erkänna att den sele jag har INTE är en idealsele utan en lågbudget (ganska mkt lågbudget dessutom), men överlag har jag faktiskt varit väldigt nöjd med vad den presterat med tanke på det låga priset.

Dock just detta problemet har funnits med redan från början, men jag har trott att det berott mer på min okunnighet att får till en ordentlig anspänning, än på själva selen. Denna åsikt har jag dock börjat att revidera en smula nu :(

Jag hittade ingen nyare bild än denna som visar någotsånär hur skakelöglorna ser ut på min sele, men som du kan se så är det ganska generösa öglor till storleken och de sitter endast i däckelgjorden:

vickansele3.jpg


På bilden är ponnyn fet (hon är bara tjock nu :P) och däckelgjorden inspänd för hårt, men du kan kanske föreställa dig problemet jag får med öglorna?

Kan det kanske hjälpa om jag gör öglorna mindre? Det går ju att göra nya hål i remmen. Eller skulle jag kunna montera en sådan rem som du pratar om, sådan du har på din sele?

Ahhhrg, jag blir galen på att alltid ha en massa meck! :(
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

PÅ däckeln aldeles över skakelögglan sitter en vågrät rem som "uppehållsremmen" träs igenom skulle sätta ut bild men jag är för dålig bildutläggare .På driveout under seldelar finns en däckel DäC9Array där ser man den fast den är av metall sen finns det en rem under skakelhållaren också. Ett studiebesök hos mig vore uppskattat av mig jag har 12-15 selar ca 12 hjuldon av olika slag samt närmare 10 slädar att visa.samt en perkolator i toppskick.
 
Senast ändrad:
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Vi har en liknande sele till Boppe (Imperial) o skakelöglorna ligger inte stilla där heller dock "rör" de sig likadant. Tror det beror på att däckelgjorden är lös på denna sele. Om man kollar på på tex Ideals sele med snabbkoppling så sitter däckelgjorden fast mer i själva selen och rör sig då mindre. Svårt att förklara har ingen bra bild heller :confused:
Vi drog en tejp strax under skaleöglorna runt däckelgjorden o resten av däckeln ett tag för att få den att vara mer stilla. Men nu drar vi åt gjorden något hål extra istället dock är inte problemet helt åtgärdat, det går inte att använda sig av samma "inställningar" till en shettis som en stor häst alla gånger. Det viktigaste är att däckelgjorden inte är hårt åtspänd man ska väl få in handflatan mellan magen o gjorden typ.
Annars kan det vara skaklerna som är olika långa???

När jag selar på så gör jag som så att jag spänner bukgjorden inne i stallet och sedan går vi ut (kan inte sela på vagnen inne, för trångt för det). Väl ute så på med draglinor & sen för jag in vagnen i öglorna och spänner däckelgjorden vad jag tycker är lagomt. Sen bakselen så är vi klar.
Detta kan mkt väl vara fel ordning, rätta mig snälla om så är :)

Spänn INTE fast draglinorna först. ALLTID när du spänner för häng först dit skakeln i selen, så att vagnen är med hästen så att säga, spänn sedan för draglinorna och sist bakselen. Detta i rent säkerhetssyfte, sen underlättar det även inställningarna om vagnen hänger på hästen från början. Om du spänner fast linorna före vagnen o hästen av någon anledning skulle få för sig att gå iväg eller ännu värre blir skrämd av något så kan/kommer det att sluta i katastrof då vagnen sitter fast i hästen men inte hänger där den ska - skakeln fastnar i backen hästen försöker dra iväg. Ja du kanske förstår vad jag menar.
Vill inte att det ska hända någon onödig olycka här inte. Sätt alltid säkerheten först även om man har "världens snällaste häst" för det har även jag ;)

Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Först skaklar, sen draglinor och sist baksele:)
En sele jag hittade på hästnet förut hade en ovanlig däckel:D
21760592.jpg


Eller att du fixerar ögglorna mer vid däckeln just där ögglorna sitter, med tex buntband eller eltejp:angel:
(Minns den första selen och körturerna, den selen hade en hel del buntband och eltejp, lite här och var!:eek:)
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Det är inte så att det är Berta-selen?? För jag har EXAKT samma problem!!!! Först så trodde jag att det berodde på att alla delar inte var på plats och selen inte var rätt inställd, och så har jag inte vågat köra något nu när jag inte har en svängel, så har inte sett om det blivit någon skillnad (förlåt för den jobbigt långa mening).

Alltid när jag har kört så åker ena skaklen fram och ligger framför bröstan och andra skaklen ligger antingen rätt eller så åker den lite bakom bröstan. Är det så det blir för dig med?
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

*svarar alla på min egen knapp*

Nordtravare: Ahhh, NU fattar jag hur du menar! Ja sådär ser det då verkligen inte ut på min sele, men jag hade önskat att det gjorde det. Men nu när jag vet hur det KAN se ut så skulle jag nog kunna försöka kopiera det till min egen sele :). Ett studiebesök hos dig kommer att ske inom kort, var så säker på det. Bara gubben slutar sitt sommarvikariat och börjar plugga igen så får jag tillgång till bilen och då skall det åkas till Sundsvall i rödaste rappet! Ladda perkulatorn så tar jag med kaffebröd :D

Bubbaz: Jag var faktiskt ut nu och kontrollmätte skaklarna för jag blev lite osäker när jag fick frågan av dig. De ser ju ut med blotta ögat att vara lika långa, men jag har ju faktiskt inte kontrollerat med tumstocken. Du har jag dock det, det ÄR lika långa.

_L_: Det var en märklig däckel, ser nästan ut som en hybrid mellan loksele och bröstsele. Jag har då aldrig sett ngt liknande tidigare :)

Fannytomen: Nej, det är inte Berta som krånglar. Faktum är att Berta sköter sig utmärkt hos mig. Dock kan jag inte ha Berta på lilltjejen, den är för stor för henne.


Till alla: Min beskrivning av ordningen i min anspänning blev väldigt knasig ser jag nu. Jag ändrade, la till & tog bort i min text innan jag tyckte att jag sammanfattat allt på ett bra sätt, och då hamnade draglinorna på fel ställe. Absolut så spänner jag fast linorna efter att jag fört på vagnen. Däremot sätter jag fast dem i bröstan först och sen när vagnen är på i svängeln. Anledningen till den kanske lite udda ordningen är för att jag har två olika linor till mina ponnyer, och jag förvarar linorna i vagnen :)

Jag skall testa mig fram lite med eltejp och buntband för att se om det löser det hela. Funkar det så tar jag nog med min selen in till sadelmakaren och får en mer proper lösning monterad :)

Tack för att ni bollar med mig!
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

En tanke till som slog mig när jag låg och grunnade igårkväll: Kan det vara så att om min vagn är lite för dåligt balanserad så gör det problemet värre? Jag tänker mig att om det ligger för mkt vikt på skakeln så kan den inte löpa lika lätt i öglan och därmed "tar den med sig" öglan i rörelsen?

Jag har ju faktiskt inte vägt upp hur mkt vikt som ligger i skakeln pinsamt nog. När jag köpte den så tyckte jag att skakeln slog lite väl mkt i öglan och flyttade då fram sätet för att få den mer i balans. Det löste ju problemet så till vida att skakeln ligger still, men nu kanske det ligger för mkt vikt där istället (stackars-stackars ponny)?

Finns det några siffror man kan utgå från när man väger in skakeln? Väger man vagnen ensam eller/och med kusken sittandes i?

Åh jag och mitt sabla grunnande, nu måste jag ned till stallet och väga vagnen!
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Ja, de håller till på bultvägen va? Bredvid den där cykelaffären om jag inte minns alldeles galet :) Jag får ta med mig däckeln dit och kolla vad de kan göra åt mig.

Iaf, nu har jag varit ned och vägt vagnen och justerat lite. Först vägde jag vagnen utan mig sittande i den, då kom den upp i 8kg. Det kändes lite mkt så jag brydde mig inte ens om att kliva i och väga. Så jag justerade sätet och sedan satte jag mig i och vägde. Med mig i sätet så ligger det nu 5kg i skakeln, så det får jag väl anse vara rätt ok?

Jag har också minskat storleken på skakelöglan och sen satte jag en rem i öglan som jag "snörade" runt däckeln precis under där stoppningen slutar. Då fick jag både fast öglan och en hälla att dra däckelgjorden genom. Jag hoppas detta skall fungera, det ser iaf lovande ut när selen hänger på sin krok i sadelkammaren :p

Bara regnet gör ett uppehåll så skall jag provköra min anordning :)
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Det finns även en annan som jag känner som hjälpt mig med selar och haft lädersykurs där vi gjort ett kombiträns som jag använder .
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Ahh, men då kanske jag kan vända mig dit istället då om du hellre rekommenderar dem/hon/han?
Jag kan ju ta namn och telefonnummer när jag kommer upp på studiebesöket :)
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Jamen, det blir ju toppen det :)

Igårkväll testkörde jag då min anordning, och det fungerade riktigt bra faktiskt. MEN...jag kom ju på sedan då jag kom in att det var inte bra att jag satte fast öglan i samma rem som jag virade runt däckeln för den hämmade ju silettfunktionen. Det får jag göra om, sätta dit två separata remmar istället. Det bästa vore ju att sy/nita en hälla längst ned på däckeln som jag kan trä däckelgjorden genom, och det är ju där din vän kommer in i bilden. Jag får ta med mig däckeln upp till dig :)
 
Sv: "sned" anspänning? Bolla idéer?

Ja skakelhållarna ska kunna röra sig upp och ned, men inte i sidled.
Fixera remmen med en bygel ovanför och/eller under dom:idea:

Här har du en metallöggla längst upp och en läderslejf nere:)
DSC00247.JPG
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp