Sned häst.!

Madeleen

Trådstartare
Behöver lite tips om övningar som kan lösa mitt problem.
Problemet är att jag har en häst som är otroligt sned i sidorna.(när man rider)
Hon är vill vara överställd i vänster varv och vill gå kvar där även om jag byter varv.
Hon går alltså extremt vänsterställd i båda varven, även på rakt spår.
Antar att hon är kortare i vänstersidan, eller att hon spänner vänster bak och inte kommer under sig riktigt med det benet, vilket gör att hon spänner hela den sidan, som då blir kortare.
Om jag rider fram ca 40-60 min så är hon mkt mjukare sen men jag vill gärna börja rida på en gång och inte behöva rida ett pass för att sen kunna göra det jag tänkt från början.
Hjälp.!
 
Sv: Sned häst.!

det är bara att jobba på med lösgörande.....det finns ingen snabb väg till lösgjordhet

jobba mkt på böjda spår i bägge varven och var noggrann med att hon är ställd åt rätt håll hela tiden

jobba även med sidvärts tex öppna

ju mer arbete man lägger ner på detta desto kortare tid kommer det att ta å få hästen mjuk när man rider
 
Sv: Sned häst.!

För att komma till rätta med min häst oliksidighet har jag precis som tant agda jobba lösgörande i båda varven men framförallt mycket skolor (sluta, öppna, förvänd sluta samt sluta längs diagonalen i alla gångarter) och övergångar. Var också mycket noga med din egen sits så att du hela tiden sitter mitt över hästen. Hästar som är starkare i ena sidan vill ofta "putta" över ryttaren till den sidan.

En bra tränare är A och O för att lyckas tycker jag som med hököga kan stå på backen och tala om när hästen går rätt och när man sitter rätt och då kunna tala om att man ska "känna" in detta för att sedan kunna känna när det är rätt även när man tränar själv.

Räkna med att det tar tid (ca 1 år för mig) om du vill ha det bestående. Skynda långsamt är mitt måtto.

Mvh//LG
 
Sv: Sned häst.!

Problemet är just att jag inte kan böja henne i båda varven. Det är inte att hon är stel utan låst, men tack endå.
 
Sv: Sned häst.!

då får man ta det bit för bit....inte kräva så mkt till att börja med, kanske nöja sej med att hästen är rak bara.....och sen börja fundera på att ställa och böja
 
Sv: Sned häst.!

Det kan ju alltid vara en bra ide att låta en kiropraktor kolla hästen ... Brukar kolla mina hästar lite då och då. Något som ofta gör att hästarna blir sneda är att de inte är riktigt bra i nacken....
Då vill de gärna gå ställda hela tiden.
 
Sv: Sned häst.!

Precis som tant agda säger så ta det bit för bit. Det finns något som heter bogen innanför spåret, vilket innebär att du bara flyttar ut framdelen en hovsbredd innanför spåret och begär pyttelite böjning osv osv.

I mitt svar utgick jag från en frisk häst, men det är ju helt rätt att kolla upp hästen så att det inte föreligger några kroppsliga besvär först. När du har fått ett OK så är det bara att träna bit för bit. Det viktiga är att du inte kräver för mycket åt gången utan har tålamod, annars föder du ett motstånd också hos hästen (förutom muskulära problem). Mycket beröm för minsta lilla framsteg (ung. som man gör när man lär in galoppombyten).

Mvh//LG
 
Sv: Sned häst.!

Madeleen skrev:
Problemet är just att jag inte kan böja henne i båda varven. Det är inte att hon är stel utan låst, men tack endå.

testa lite massage? har gjort susen på min kuse :angel:
 
Sv: Sned häst.!

??? kolla upp med en vetrinär för tusan.. uteslut smärta först!!!
 
Sv: Sned häst.!

ta ut en kiropraktor direkt! Det sparar både dig och din häst mycket bråk och slit! Det brukar kosta runt 800kr, men det är värt det!
En enehet kan ta hur lång tid som hellst att återrätta!
 
Sv: Sned häst.!

Du kan också börja fundera på hur din egen kropp och sits är, om du är sned och stel eller om du är liksidig och mjuk. Väldigt ofta är hästen och ryttaren sneda på samma sätt och förstärker varandras snedheter.
 
Sv: Sned häst.!

Kiropraktor först och främst tycker jag med...

Sedan kan du ju börja med att stretcha hästen lite försiktigt.
 
Sv: Sned häst.!

Går hon stäld mot vänster så har hon antagligen något problem på höger sida.
Eftersom de oftast kompenserar så.

Jag skulle ta ut en massör först, kan inte en massör hitta något fel så kan man ju ta kontakt med antingen en kiropraktor eller hellre en equiterapeut.

Annars i ridningen så tycker jag tvärtom att du ska rida på raka spår. Se till att hästen verkligen är rakriktad hela tiden, så blir den bäst jämnställd. Tänk på hur du sitter och lägger din tyngd också, det kan tom vara så att hästen går och kompenserar din snedhet.
 
Sv: Sned häst.!

Håller i princip med föregående talare. Ta ut en equiterapeut som kan hjälpa till att lossa ev låsningar och snedheter. Kan behövas ett par behandlingar för att komma tillrätta med problemet om hästen gått med det länge. Be om tips av denne på hur du ska jobba hästen för att stärka de muskler som försvagats av snedheten.

Kolla tänderna också. Bettproblem kan ge låsningar i käke och nacke som fortplantar sig genom hela kroppen.

Rakriktning är ett mål som tar tid och kräver stor styrka och balans för att uppnå, eftersom hästen precis som ryttaren är mer eller mindre sned av naturen. Vägen går delvis genom böjning, att lösgöra sidorna och ryggen på hästen, att stärka ett bakben i taget. Och genom att rikta in hästen rakt under sig, med framdelen mitt för bakdelen. Ta gärna hjälp av en tränare som intresserar sig för ryttarens sits och inverkan, som kan hjälpa dig att med din sits hjälpa hästen att bära sig rakare. Det finns inte många sådana tränare, och de som finns verkar vara utbildade på hästens och / eller människans fysik - sjukgymnaster, massörer och equiterapeuter. Kolla om du har någon sådan i din närhet.

Man kan också hjälpa hästen bli mer lösgjord med arbete från marken. Du kan be om försiktig böjning åt båda hållen, kombinera övningar med lätt massage och stretching. Be t ex hästen flytta bakbenen till ett yttre spår medan du leder hästen på en volt, eller be den flytta sig i sidled, flytta bogen, göra bakdelsvändning, kliva över cavalettis, backa genom ett hörn åt båda hållen - utan ryttare på ryggen blir det ofta lättare för dem att bära sig mer rakt, man påverkar inte varandras snedhet lika mycket med ryttaren på marken.

Sedan förstår inte jag hur du resonerar kring uppvärmningsfasen? Som jag ser det kan uppvärmning, med målet att lösgöra hästen, vara allt ett pass går ut på. Man kan inte begära mer än vad hästen för stunden klarar av! En stel häst behöver såklart värmas längre för att "lossna" - och den kan bara lossna en liten bit i taget. Att stoppa in hästen i en "ram" som den inte är färdig för, är inte bra, det gör inte hästen varken starkare eller smidigare utan tvingar den bara att fuska sig till en form som du verkar nöjd med. Alltså: rid din häst varm och lösgjord innan du tror dig kunna jobba den i form. Är hästen dessutom så pass sned / låst som det låter så kan den inte gå i någon bra form ändå, så skippa kraven på samling tills vidare.

Man måste följa en logisk utbildningstrappa med sig själv och hästen för att uppnå hållbara resultat. Varje pass ska man passera vart och ett av stegen upp till den nivå man befinner sig: rytm, avslappning, kontakt, schvung, rakriktning, kommer före samling. Kanske klarar hästen bara av att gå rakriktad i två steg? Då är det bra nog och man får jobba vidare mot att klara av fler steg, med pauser för att låta hästen pusta och byta arbetsform.

En bra artikel om detta finns här

Att din häst behöver ridas varm är alltså högst normalt. Din häst kanske helt enkelt behöver lite mer "flås" och cirkulation för att kunna lossna? Många galopperar t ex sina hästar först i slutet av ett pass, vilket är synd eftersom just galopp ofta är väldigt lösgörande och bra som en del av uppvärmningen. Det är ofta bäst att jobba loss hästen utanför ridbanan, på raka spår i början, för att få upp värmen och mjukheten innan man förväntar sig att hästen ska klara att bära sig runt ridbanans hörn på ett bra sätt. Att rida i en något låg och öppen form är viktigt innan hästen är klar att bära sig annorlunda (både ur uppvärmnings-, utbildnings- och styrkesynpunkt).
Rakt fram i hyfsat raskt tempo är alltså en utmärkt, men underskattad, uppvärmning för många hästar. Man kan öva sina start-stopp, göra tempoväxlingar och kräva uppmärksamhet och lydnad för det, men ett par km i rask trav och några hundra meters cantring i vardera galoppen får upp värmen och cirkulationen, för att inte tala om framåtandan. Flyttar man lite sidvärtes och gör några serpentiner i låg form på det så hjälper man hästen att komma loss också.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp