Bukefalos 28 år!

sned mankam!

E

ezze79

Min 1 åring slog upp halsen i en bräda i vintras. (Helt ofarligt men mitt i muskelbästena)
Har fått en liten förhårdnad 30 cm bakom öronen när man ruckar där så känns det som att det smäller till i fästerna.
Men till råga på det så har nedre delen av mankammen lagt sig lite på sned.
Har ni nån ide om hur ja ska gå tillväga för att få årdning på mankammen.
 
Sv: sned mankam!

Din häst kanske har fått bindvävsärr eller sammanväxningar i muskulaturen efter skadan. Det är inget farligt men gör att de elastiska muskeltrådarna inte kan sträckas ut och dra ihop sig på samma fina sätt. Det försvinner inte men kan bli bättre och det behöver inte hindra din häst i framtiden, det beror på var och hur det sitter. Massage, laser eller andra sätt att öka cirkulationen kan hjälpa -du skulle kunna kontakta en hästmassör eller equiterapeut. Mankammen har väl troligen lagt sig snett för att nackmuskulaturen är olika stor på höger och vänster sida vilket inte är konstigt om någon muskel fungerar dåligt. Skulle kunna bero på nervskada också.
 
Sv: sned mankam!

Jag har hafft både veterinär här och talat med min Massage lärare...
Veterinären sa att det inte är nått att göra och massören sa att det är bindväven som fått sig en smäll och att det är bara att massera på.



Din häst kanske har fått bindvävsärr eller sammanväxningar i muskulaturen efter skadan. Det är inget farligt men gör att de elastiska muskeltrådarna inte kan sträckas ut och dra ihop sig på samma fina sätt. Det försvinner inte men kan bli bättre och det behöver inte hindra din häst i framtiden, det beror på var och hur det sitter. Massage, laser eller andra sätt att öka cirkulationen kan hjälpa.


Jag har misstänkt det!

Och har sån tur att jag håller på att utbilda mig till jusst massör.
Men det är alltid bra att höra andras tankar.uskeln är mjuk och jag masserar och töjer den.
Jag hoppas att mankammen blir rak annars så kommer hon inte att få en bra bedömning på premieringen.
Tack för kloka ord.







M
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 015
Senast: Fraegd
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 320
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp